FUTURE TACTICS: THE URPRISING

FUTURE TACTICS: THE URPRISING

6.0

JoWood prináša zaujímavú trochu detsky orientovanú taktickú hru Future Tactics.

Taktika budúcnosti. Takto sa rozhodli predstavitelia firmy JoWood pomenovať svoju novú hru. Možno  chceli naznačiť, akým smerom sa uberá čerstvý titul z ich dielne. Názov firmy  pravdepodobne nie je počítačovým hráčom neznámy, veď pod touto hlavičkou vyšlo už niekoľko skvelých hier. Ale tento kúsok nie je tradičnou hrou a pochybnosti o novom projekte sú na mieste. Je Future Tactics prevratná hra, alebo len pochybný pokus?

Napriek tomu, že obrázky môžu našepkávať niečo iné, Future Tactics treba zaradiť k strategickým hrám. Hoci produkt má istú dejovú líniu, v tomto prípade je takmer bezvýznamná. V podstate slúži len na to, aby istým spôsobom poprepájala bojové arény, kde sa odohrávajú potýčky s nepriateľmi. Odvážny hrdina Low a jeho mladší brat Pepper sa chcú pomstiť za smrť svojho otca a priateľov, ktorí zahynuli rukou podradných kreatúr. Preto putujú z miesta na miesto a likvidujú všetko zlé, čo sa im dostane do cesty. Stretávajú nielen krvilačné monštrá, ale aj nových známych, ochotných bojovať po boku mladých pomstiteľov.

Future Tactics: The Urprising
Future Tactics: The Urprising
Future Tactics: The Urprising

Arény sú vlastne vymedzeným územím krajiny, kde sa pohybujú a eliminujú dva nepriateľské tímy. Hráč obvykle ovláda dve až štyri postavy, proti ktorým stojí niekoľko viac, či menej zdatných súperov. Silní oponenti sa vyskytujú v skromných počtoch, ale sú o to väčším problémom. Slabšie kreatúry, ako  napr. samodeštruktívne monštrá, sa často objavujú dovtedy, kým hráč nesplní cieľ na danej mape.

Pri stretnutí s protivníkom postupne vykonajú možné akcie postavy z jedného a potom druhého tímu. Hráč si pri svojom ťahu volí postupové poradie svojich členov, podľa toho, ako sa mu to hodí. S vybranou postavou potom vykonáva činnosti, rozdelené do troch kategórií. Objavujú sa v troch krúžkoch okolo hráča. Prvou alternatívou je pohybový mód. Počas bitky je to jediný spôsob, akým sa postavy presúvajú po bojisku. Po aktivovaní je možné bez problémov prechádzať na ľubovoľné miesto v blízkom okolí. Keď je nepriateľ v dosahu zbraní a dostatočne viditeľný, nasleduje voľba útoku. Každá postava má už v úvode nejakú strelnú, alebo vrhaciu zbraň bez obmedzenia munície. Počas putovania sa vyvíja, získava nové možnosti a rozličné zbrane. Po výbere vhodnej zbrane sa obvykle ukáže okrúhly terč, ktorý sa pohybuje v okolí cieľa. Hráč ho usmerňuje a keď je na správnom mieste, zastaví. Tým, ale fáza mierenia nekončí. V kruhovom terči sa objaví vertikálna a horizontálna čiara. Treba ich stopnúť vo vhodnom okamihu. To znamená, keď sú v ideálnej polohe na pozícii nepriateľa. Miesto, kde sa prelínajú obidve čiary je zásahovým bodom a tam smeruje nasledujúci výstrel.

Na likvidáciu súpera často treba viac zásahov. Keď je protivník mimoriadne blízko, dá sa zasiahnuť úderom päsťou. Po pohybe a streľbe nevyhnutne nasleduje výber tretej, poslednej kategórie. Keďže hráč má obmedzený počet bodov na pohyb a útok, musí sa zregenerovať a súčasne poskytnúť ťah ďalším postavám. Tu sú naporúdzi opäť tri možnosti. Keď sa postave priradí jednoduchý oddych, bez zmeny vyčkáva na svoj ďalší ťah. Zranené charaktery môžu využiť možnosť liečenia. Problém je v tom, že počas dopĺňania života je postava oveľa zraniteľnejšia a menej odoláva prípadným útokom. Poslednou alternatívou je aktivácia ochranného štítu. Výhodou je obranný bonus. Táto možnosť sa uplatní hlavne vtedy, keď po absolvovaní základných činností, postava stojí nechránená v dostrele nepriateľa. Štít sa obnovuje po dvoch kolách.

Future Tactics: The Urprising
Future Tactics: The Urprising
Future Tactics: The Urprising

Náplň misií je rôznorodá, od klasického vyhladenia nepriateľov po špecifické úlohy. Niekedy iba stačí dosiahnuť most, alebo zneškodniť katapult. Hoci to znie jednoducho, opak je pravdou. Nepriatelia vám budú poriadne strpčovať život. Celkovo treba povedať, že obtiažnosť je dosť vysoká a zdolať jednu arénu je niekedy naozaj fuška. Kreatúry  po spozorovaní protivníka vystríhajú svojich druhov a postupujú ako zohraný tím. Na druhej strane, počítačoví súperi sa občas správajú ako retardovaní. Napríklad vybuchujúce monštrá  po skĺznutí do jamy aktivujú autodeštrukciu, hoci bez problémov dokážu vyliezť na povrch.

Aj najskromnejšie zbrane majú mimoriadny devastačný účinok. Po streľbe zostávajú zdemolované ploty, vozy a v zemi sú krátery, ako po leteckom bombardovaní. Značne prehnané vedľajšie účinky zbraní neraz poskytujú nové strategické možnosti. Hlboké jamy dobre poslúžia ako úkryt, alebo spomalia pohyb súperov. Voz vyvrhnutý do výšky, či uvoľnený balvan môžu pri páde rázne skoncovať s jedným, ale aj viacerými kreatúrami.

Všetky postavy získavajú v boji skúsenosti a nové úrovne a tým sa samozrejme zlepšujú. Pri vývoji a liečbe im pomáhajú aj predmety, ktoré sa niekedy vyskytnú na bojisku. Zvláštne je, že po neúspechu v aréne a reštarte misie zostávajú aj skúsenosti z danej arény. Okrem kampane (Story mode) je v hre aj cvičný tábor, kde hráč trénuje bojovú taktiku. Nechýba ani hra pre viacerých hráčov (Battle mode), ale len s využitím  jedného PC (jeden hráč používa joystick). Je možné hrať proti sebe, alebo ako tím proti počítačovým súperom. Celkovo je k dispozícii 19 pekne spracovaných arén, ale vo voľnej hre sa dajú použiť až po odomknutí, to znamená po úspešnom zdolaní arény v kampani.

Grafické spracovanie nie je najhoršie. Plne v 3D s komixovými postavičkami a plastickou krajinou. Menší problém s neprehľadnosťou situácie sa dá čiastočne zmierniť nasmerovaním kamery. Celkový dizajn je prijateľný, podobne ako ovládanie, ale mohlo to byť aj lepšie. Cítiť z toho konzolové ovládanie ktoré PCečkárom nemusí sedieť. Zvuky a hudobný sprievod sú dostačujúce, aj keď priemerné. 1000 MHz procesor, 256 MB RAM a 32MB grafická 3D karta je odpovedajúce minimum.

Future Tactics: The Urprising
Future Tactics: The Urprising
Future Tactics: The Urprising

Future Tactics je napriek nepopierateľnej snahe autorov iba priemerná hra, ktorá nemá predpoklady stať sa hitom. Nové taktické nápady majú síce niečo do seba, ale hra ako celok nie je zvlášť atraktívna. Mínusom je určite značná obtiažnosť a nemožnosť zvoliť si jej úroveň. Aj umelá inteligencia mohla dopadnúť o niečo lepšie. Celkovo má tento produkt značné rezervy a obsahuje nedotiahnuté prvky. Konštatujem, že tvorcovia projektu mali dobrý úmysel a niekoľko slušných nápadov, ale nedokázali ho realizovať v plnej miere.

napísal uni 18.1.2005
6.0
FUTURE TACTICS: THE URPRISING