ROLAND GARROS 2005

ROLAND GARROS 2005

8.3

Dobrých tenisových hier nikdy nie je dosť a tak je tu ďalšie pokračovanie Smash Court tenisovej série.

Recenzia na PS2 verziu

"Zelená je tráva, tenis to je hra...". Takto som si už od malička spieval a naznačoval tak svoju lásku k tenisu. Ja som vám odjakživa športový nadšenec. Moje prvé spomienky siahajú k tenisovej loptičke uviazanej na dlhom špagáte okolo členka (často som strácal veci), s ktorou som sa hrával v kúte a keďže som mal strašne veľké nohy, tak mi otec kúpil gumáky, nech hneď nezošúcham podrážku. Ale potom prišla škola a s ňou aj telesná výchova. Nosili sme krásne červené trenírky a ja som mohol behať bosí, aby som so svojimi kaučukovkami nezničil parkety. Veru hej, na základnej bolo super, ale chýbali mi dievčatá, lebo tie vždy cvičili oddelene. Poškuľoval som po nich, ale nič z toho nebolo. Potom však prišla stredná škola, dievčatá už cvičili s nami a ja som zostal úplne omráčený tou krásou.

Mali modré trenírky a na nohách cvičky Jarmilky, v ktorej nôžka každej devy vynikla. Strašne sa mi páčili. Teda nie tie dievčatá, ale tá modrá farba pripomínajúca elegantné tepláky východonemeckých turistov a krásne gumené cvičky. Nečudo, že som sa chcel strašne moc dostať na Strahov na Spartakiádu, ale keď som povedal súdruhovi vychovávateľovi o zámere reprezentovať školu v dievčenskom drese, tak ma nazval exotom a na Strahov som nešiel. Odvtedy som sa znovu musel hrávať v kútiku, zatiaľ čo ostatní behali po celej telocvični. Vrátil som sa teda k starej kamarátke – tenisovej loptičke. Mal som ju priviazanú na špagátiku (často som strácal veci) a moc dobre sme si rozumeli.

Roky ubehli ako voda a ja dnes už viem, že tenis vám pomôže od všetkých problémov. Ste na čerstvom vzduchu a ste aj moderne oblečení. Dokonca som si našiel vďaka nemu aj dobré zamestnanie. Sedím v modrých trenírkach za počítačom, na nohách mám krásne Jarmilky a píšem tenisové recenzie. Život je krásny.

Firmu Namco netreba žiadnemu zbehlejšiemu hráčovi predstavovať. Patrí medzi základne stavebné kamene japonského videoherného priemyslu a spolu so spoločnosťami Nintendo, Sega a Capcom patria medzi pionierov niektorých žánrov. Spoločnosť SONY vám asi tiež nemusím predstavovať, takže stačí keď skonštatujem, že športové tituly patria medzi najvydávanejšie herné tituly. Pri príležitosti aktuálneho konania turnajov na parížskych dvorcoch Roland Garros, prichádza na náš skromný trh hra nazvaná Roland Garros powered by Smash Court Tennis. Ako je zjavné, nie je to obyčajné pokračovanie SCT, ale len taká sezónna udalosť. Či sa šancu zaujať sa dozviete v recenzii.

Roland Garros 2005
Roland Garros 2005
Roland Garros 2005

Hra vás privíta pekný štylizovaným introm, ktoré vás príjemne navnadí na nadchádzajúce hodiny. Áno, hodiny, lebo hrateľnosť tejto hry je mimoriadne chytľavá, aj keď chybičky sa vždy nájdu. Príjemná sprievodná skladba vás uvedie do pohody a aj úhľadné menu poteší. Čo sa teda v ňom skrýva?

Roland Garros Mode

V úvodnej obrazovke (a to platí aj pre ostatné regulérne herné režimy) sú zobrazené prednastavené parametre, ktoré samozrejme môžete zmeniť: počet hier na set, obtiažnosť, tie break a zvukové efekty. V tejto obrazovke si neskôr budete môcť pomocou Records zobraziť aj vaše herné záznamy. Potom si zvolíte dvojhru alebo štvorhru a ako sa na správny turnaj patrí, tak aj nejaké kolá, ktoré by ste mali absolvovať. Keďže ide hlavne o zábavu, hra vám dovolí vybrať si okrem plného turnaja (Full Tournament) aj jeho čiastkové hry – kvalifikačné kolo, 1. – 3. kolo a 4. – finálne kolo. Nakoniec si vyberiete hráča, pričom máte prednastaveného Lleytona Hewitta a ako protivníka Lindsay Davenportovú. Ak sa vám tento výber nepáči, tak máte k dispozícii 13 ďalších svetoznámych hráčov a medzi nimi aj našu Danielu Hantuchovú. Ak ste úplný nováčik a pri tejto záplave nič nehovoriacich mien chytáte nechuť, tak stlačte jednoducho tlačidlo pre náhodný výber a hotovo. Ide predsa o hru aj keď niekedy sa Roland Garros tvári ako simulátor na úrovni GT, ale „o tom potom“. Nakoniec si zvolíte oblečenie a pohľad na hru a hráte. Prejdete práve aktuálny turnaj a možno si vďaka tomuto režimu, ktorý ponúka aktuálny Grandslamový turnaj, nájdete cestu k bielemu športu.

Exhibition

Herné menu v tejto položke je rozšírené o položku Team play, kde si môžete zvoliť členov vášho teamu. Počet hráčov môže dosiahnuť až číslo 8 a môžete naplánovať maximálne 7 zápasov. Podľa toho máte na výber aj jednotlivé kolá, či už ako singles alebo doubles. Ďalej si nadefinujete zloženie teamov podľa vybraných hráčov, štadióny podľa zápasov, svoju pozíciu, druh pohľadu a hráte.

Tutorial

Hra vám ponúka 19+ lekcií, v ktorých budete plne zasvätení do tajomstiev tohto športu. Už to nebude len o chaotickom búchaní do tlačidiel, ale zistíte ako dať lob alebo spin a ako ovládať povedzme smer letu loptičky. Tenisová škola je podľa mňa povinná a určite vám rozšíri virtuálne tenisové možnosti. Aj keď sem-tam hrávam tenisové hry, aj tak som sa naučil niečo nové.

Pro Tour

Ak to vezmeme bežných pohľadom, tak Exhibition bol taký lepší Arcade režim, ale Pro Tour je jadrom tejto hry. Z možností tejto položky menu sa vám zatočí hlava. Ja viem, že možno niekto niekde hral lepší tenis, ale iný zatiaľ na Sectore nebol hodnotený (v konzolovej sekcii, pozn. Junker) a my musíme porovnávať hry podľa takých, aké si bežný hráč vie teraz zohnať. Takže na úvod hovorím, že viem o tom, že bol jeden super tenis na Dremcaste a že sa chystá pokračovanie Smash Court-u, ale nemá význam to porovnávať. Stačí, keď si pozriete hodnotenie a zariadite sa podľa neho.

Takže pozrime sa na Pro Tour. Po vstupe do tohto režimu máte na výber vytvorenie nového hráča alebo pokračovanie so starým, ak ste tento režim už hrali.
Pri zadávaní nového si vyberiete pohlavie, národnosť a meno, pričom máte k dispozícii naozaj veľkú škálu znakov. Ďalej pristúpite k tvorbe postavy, pričom vás chcem upozorniť na fakt, že tu Namco zabehlo až niekde na hranice RPG žánru. Postave zadáte výšku, váhu, druh tváre (18 typov), druh vlasov (8 typov), farbu dresu (8 pre tričko, 4 pre šortky), farbu rakety (8) a tenisiek (tiež 8). Nakoniec vyberiete vhodnú farbu potítka a svojho hráča si môžete pekne poobzerať zo všetkých strán. Ak sa vám váš výtvor páči, tak môžete pristúpiť k zadefinovaní jeho herných vlastností a schopností.

Na výber máte zadanie herného štýlu (All-Around, Baseliner, Serve and Volley, Power Serves, Net Player a Hard Hitter), zadanie ruky (pravá alebo ľavá), druh držania rakety pri backhande (jednou rukou alebo oboma), osem druhov podaní a osem druhov prijímania striel (lepší výraz ma nenapadol). Nakoniec sa vám zobrazí komplikovaný výsledný stĺpcový graf s presnou špecifikáciou vlastností vašej novej postavy. Samozrejme štatistiky a ukazovatele nie sú samoúčelné. Vašou úlohou bude postupne prejsť všetky podujatia v obrovskom kalendári, ktorý kopíruje kalendár reálnych svetových turnajov a podujatí. Jeho životnosť je predĺžená faktom, že po vzore GT nie je obmedzený na jeden rok.

Roland Garros 2005
Roland Garros 2005
Roland Garros 2005

Po výbere turnaja sa vám zobrazí pavúk s rozpisom a ostatné je už len na vás. Po dohraní dostanete body a bonusy a idete naspäť do tabuľky s kalendárom. Stlačením trojuholníka sa tento zmení na dosť zložitý prehľad všetkého možného a aj nemožného o hre. Môžete si tu vylepšovať postavu, nakupovať v obchode - položky sú identické s tými, ktoré ste zadávali pri tvorbe postavy (strih vlasov, oblečenie, rakety a podobne), ďalej tu je časť nazvaná Data, kde nájdete všemožné a nenormálne dopodrobna prepracované štatistiky všetkého, čo vás napadne a nakoniec položka Options, slúžiaca na zmenu nastavenia a ukončenie turnaja.

Ako som už vyššie spomenul, je to takmer RPG. Za prechod turnajmi a tenisovou školou dostanete skúsenostné body, ktoré musíte rozumne rozdeľovať medzi rôzne skúsenosti vašej postavy a vylepšovať tak jej vlastnosti. Za body si môžete aj nakupovať v shope a keďže sa jedná o japonskú a tým pádom značne uletenú hru, tak okrem bodov budete dostávať aj iné veci. Napríklad zaľúbené listy od fanyniek.

Modely postáv sú celkom dobré a niekedy naozaj spoznáte niektorú známu tvár. In-game animácie pred, medzi a po zápase sú fajn a postavy sa správajú tak ako to vidíte v televízii. Pokrikujú na seba, hádžu raketou, zúrivo gestikulujú, prípadne sa chovajú priateľsky a robia víťazné pózy, ale tieto gestá som vďaka svojej nešikovnosti moc často nevidel. Ale nie, to som nemyslel vážne. Akonáhle poctivo absolvujete tréning, tak sa naozaj nemáte čoho obávať a budete vyhrávať aj vy. Pohyby postáv počas hry sú výborné, až na prechody medzi prudkými zmenami v akcii. Postava sa nie celkom prirodzene „sekne“ a na mieste sa povedzme zastaví a rozbehne opačným smerom. Prijal by som pohyby trochu mäkšie, ale celkovo je to dobre spravené. Hracie plochy sú perfektné, všetko je vymodelované ako v televízii. Jediným rozpačitým dojmom na mňa v grafike pôsobí obecenstvo, lebo to je na úrovni o tri roky starších hier. Ale koniec koncov, to je naozaj vedľajšie. Štadióny sú kvalitne ozvučené a pokiaľ máte výkonnú aparatúru, tak vás táto hra odmení famóznou zvukovou kulisou.

Challenge

Čo by to bolo za hru od Namca, ak by v nej neboli nejaké srandovné bonusy. Pod touto položkou sa ukrýva vtipná vsuvka, ktorá môže mnohým paradoxne vylepšiť tenisovú techniku, ale pre väčšinu bude znamenať asi len zábavu. Hlavný režimom je Bomb Tenis, kde sa vám po dvorci prevaľuje množstvo nadrozmerných bômb a navzájom si ich odpaľujete pod zadkom. Ak vás táto bohumilá činnosť prestane baviť, tak máte k dispozícii ešte 6 minihier, ktoré preveria hlavne vašu presnosť a mušku. Vďaka nim dostanete do rúk neuveriteľnú citlivosť. Ja osobne som vždy nadšený takýmito hlúposťami, takže vrelo odporúčam vyskúšať.

Spectator

Posledný režim je určený len absolútnym fanatikom, ktorí potrebujú sledovať tenisové prenosy v ľubovoľnom čase. Zadáte si všetko, čo bolo spomenuté vyššie a sledujete zápas. Áno, len sledujete zápas a všetko nechávate na umelú inteligenciu hry. Hráči dosť verne kopírujú herné štýly svojich živých vzorov, takže nakoniec zistíte, že je to celkom zaujímavý režim, kde môžete slušne odsledovať techniku vybratých protivníkov.

Roland Garros 2005
Roland Garros 2005
Roland Garros 2005

Na záver už zostávajú len dve položky slúžiace skôr na informáciu a nastavenie.  Prvou je Trophy Room, kde si prezeráte získané oblečenie, karty, trofeje, tipy, zvukovú knižnicu, fotky a ďalšie podrobné záznamy o vašom postupe. Druhou je klasický Options slúžiaci na nastavenie replay-u, efektov loptičky, jednotiek zobrazenia rýchlosti, zvuku (hra podporuje aj Dolby Surround II), nastavenie konfigurácie tlačidiel, pomery strán obrazovky, nastavenie uloženia, jazyk a samotný save a load.

Ako vidíte, nie je toho málo, čo táto hra ponúka. Namco našťastie nevarí z vody, takže, ak sa rozhodnete kúpiť si tento tenis, rozhodne neprerobíte. Pro Tour je tak obrovský režim, že ho neprejdete ani za rok. A to sa počíta, hlavne pri vysokých cenách PS2 hier.

napísal riso 1.6.2005
8.3
ROLAND GARROS 2005