GTA: SAN ANDREAS

GTA: SAN ANDREAS

9.2

Čo si budeme klamať... na tento deň sme čakali snáď celú večnosť. Nakoniec sme sa dočkali. GTA San Andreas pre PC.

A je to tu! Po nekonečne dlhom čakaní sme sa konečne dočkali aj my, PC-čkári. Rockstar si síce dal poriadne načas, ale už pri uvedení PS2 verzie San Andreas bolo nad slnko jasné, že úspech bude viac než sto percentný a že osobné počítače nebudú v ničom ochudobnené. Súčasná herná scéna je ale negatívne poznačovaná totálne odfláknutými konverziami (Area 51, Spider-Man 2 atď.) a tak dušu každého gamera dozaista nahlodáva červíček pochybnosti. Ten je však veľmi skoro po spustení PC verzie San Andreasu bezpečne vypálený a mne neostáva nič iné, len skloniť klobúk pred majstrami z Rockstaru, ktorí dokázali prekonať sami seba a opäť nám prinášajú titul dekády. Len jedna vec ma štve... nič nehovoriace úvody, oberajúce ma o drahocenný čas, ktorý by som mohol stráviť aj zmysluplnejšie. Ako? No predsa v koži Carla Johnsona, hlavného protagonistu najnovšieho GTAčka, ktoré v týchto okamihoch dobíja herný svet.

Zatiaľ čo si Slovensko užíva svojej samostatnosti na čele s podarenou vládou, americký kontinent sa zmieta v kriminálnych kŕčoch. Darmo, deväťdesiate roky neboli jednoduché pre žiaden zo štátov a tak niet čomu čudovať, že kriminálne živly zažívali v tomto období totálny boom. A práve krajina, ktorej vládne Ben Franklin alias dolár, si obdobie rozkvetu demokracie odskákala najviac, pretože ponúkaná sloboda bola až prehnane veľkorysá, čo sa stalo terčom zneužívania viacerých zločineckých skupín. No a do takéhoto nehostinného prostredia, predstavujúceho fiktívny štát San Andreas, sa po päťročnom exile vracia aj náš hrdina, Carl Johnson, prezývaný tiež CJ, ese, busta, pendecho, holmes, homie, amigo atď. CJ je ale smoliar k pohľadaniu a všetko na čo siahne, to mu zhorí pod rukami (preto aj také nelichotivé prezývky).

Čo je však horšie, počas jeho odlúčenia sa rodinný podnik s názvom Grove Street Family akosi rozpadol na fragmenty a navyše došlo k pár zbytočným úmrtiam (na čele so skonom CJovej matky), takže situácia už nemôže byť horšia. Našťastie má náš hrdina viacero és v rukáve, ktoré ho neraz dostanú zo šlamastiky a mne nedá, aby som sa o ne s vami nepodelil. Starší brat Sweet, chuligán Ryder, nenažraný Big Smoke a neskôr aj hombre Ceasar Vilipando sa stanú jeho neoddeliteľnými pomocníkmi a prvú tretinu hry sa bez nich nepohne ani na jediný krok. Ako to ale v reálnom živote chodí, podľa pravidla „aj najlepší kamošš ťa raz podrazí“, dôjde k jednému nečakanému podfu(c)ku a chudák CJ sa ocitne.... no, viac vám už určite nepoviem, lebo inak by som vás pripravil o viacero dejových zvratov (a že ich je v San Andreas neúrekom). Čo vám ale ešte prezradím, je fakt, že príbehová linka je solídne prepracovaná a hlavne poriadne humorná, takže o zábavu a neprestávajúce výbuchy smiechu budete mať po celú dobu hrania postarané.

GTA: San Andreas
GTA: San Andreas
GTA: San Andreas

Ak by ste čakali nejaké markantné zmeny v hernom systéme, musím vás schladiť. Nové GTAčko sa hrá presne tak ako aj jeho predchodcovia až na jeden malý detail. Rozloha herného sveta. Ak vám náhodou Vice City pripadalo ako MegaCity-1, potom budete vo svete San Andreas doslova stratení. Ten je totiž okrem úvodného mesta Los Santos tvorený aj ďalšími dvoma a aby toho nebolo málo, medzi spomínanými metropolami leží prepletená sieť ciest, dediniek, osamotených osád a ďalších objektov reálneho sveta, takže tamojší štát pôsobí ako ucelený a plne funkčný celok. Krajinná rozmanitosť San Andreasu je potom najľahšie popísateľná jednotlivými mestami. Los Santos, verná kópia Los Angeles, obsahuje všetky prvky svojej reálnej predlohy a tak si v ňom môžete zájsť na Rodeo Drive, Santa (Monica) Maria beach, alebo omrknúť mestskú dominantu v podobe Hollywood style nápisu Vinewood. Okrem toho je región v okolí tejto metropole tvorený úžasnými scenériami v podobe hustých lesov, obilných polí, malebných dediniek či prérií, takže pri putovaní naprieč krajinou sa budete cítiť ako v skutočnosti a ani na okamih vám nepríde, že sa jedná len o virtuálny svet.

V neskorších častiach hry sa vašim prechodným bydliskom stane San Fierro, inak povedané aj San Francisco, typické svojou hustou zástavbou a všadeprítomnými prevýšeniami, umožňujúcimi množstvo šialených kaskadérskych kúskov. Jednoznačnou dominantou tohto kraja je ale Mt.Chilad, obrovský vrch, zdolanie ktorého vám zaberie pekných pár minút. Nakoniec som si nechal mesto nerestí alias Las Vegas, pardon Las Venturas, ktoré vám poskytne všetky svoje krásy v podobe kasín, majestátnych hotelov, bordelov a bohatých obytných štvrtí. Takže v prípade, že neviete čo s prašulami, nie je lepšieho miesta, kde ich rozbiť. V súvislosti s posledným menovaným mestečkom musím dodať, že ráz krajiny je v jeho blízkosti diametrálne odlišný od ostatných regiónov a tak si na výlet do jeho okolia pribaľte veľké množstvo vody (alebo vodky?), pretože púšte a aridný typ klímy je tu na dennom poriadku.

Aby ste sa ale z takej voľnosti hneď nezbláznili, podobne ako aj u predchodcov, aj tu sa vám jednotlivé lokácie otvárajú až po splnení sady misií, takže na to, aby ste si zahrali black jack v jednom z kasín v Las Venturas, budete musieť u hry stráviť pekných pár hodín. A keď už som načal tému misií, poďme sa na ňu pozrieť trošku zblízka. Opäť sa budem opakovať, ale rovnako ako vo Vice City, i tu sa vám dostupné misie zobrazujú na prehľadnej mapke v podobe ikoniek, takže ich nájdenie vám nebude robiť problémy. Keďže na začiatku hry by nebolo fér predostrieť hráčom nejaké ultra ťažké úlohy, prvé prácičky pre brata Sweeta a jeho kumpánov budú mať triviálny charakter a zvládnete ich s jedným prstom v nose (prípadne viacerými, poprípade v iných dierkach). Tento trend sa však s odohratými hodinami začne rapídne meniť a neraz budete ďakovať Bohu, že ste tú, či onú misiu zvládli s odretými ušami na prvýkrát.

Dôležitým aspektom hrateľnosti je variabilita jednotlivých misií a z tohto ohľadu je San Andreas korunovaným kráľom. Nedá mi, aby som vám pár z nich neopísal. Typickým príkladom je jedná z prvých misií, ktorá vás donúti jazdiť na motorke hneď vedľa idúceho vlaku, zatiaľ čo Big Smoke zo zadného sedadla kropí členov nepriateľského gangu, ktorí sa usídlili na streche spomínaného dopravného prostriedku. Samozrejmosťou je, že sa stretnete aj zoči-voči protiidúcemu vlaku, takže adrenalín pri tejto misii vám stúpa poriadne vysoko. Ďalším príkladom je dobre známa zbesilá naháňačka, opäť v zostave CJ & Big Smoke na motorke. Avšak tentokrát budete zdrhať nielen pred nepriateľskými motorkami a fárami, ale vaším úhlavným nepriateľom sa stane obrovský nákladiak, takže plynový pedál na podlahe bude mať viacero pádnych dôvodov. Naviac, táto misia svojim umiestnením v mestskom vodnom kanáli verne kopíruje podobnú scénu z Terminátora 2, takže zážitok z jej hrania dosiahne kritickej hladiny eufórie. Ako posledný príklad som si nechal kráľovskú misiu vo Venturas, kde je vašou úlohou zozbierať 4 policajné motorky a umiestniť ich na ťahač, jazdiaci po vonkajšom mestskom diaľničnom okruhu. Vtip je v tom, že máte na to len obmedzenú dobu a proti vám hra množstvo faktorov ako napríklad rozmiestnenie a pohyb motocyklov a ťahača, či spomínaný časový limit. Z môjho hľadiska si však zlatú medailu zaslúžia misie v prírode, ktoré sú neskutočne vynaliezavé a obzvlášť tie za Katalynu stoja rozhodne za to. Pripravte sa na prepady miestnych stávkových kancelárií, krádeže kamiónov s cisternami, či zbesilé závody v prekrásnych lesných scenériách.

GTA: San Andreas
GTA: San Andreas
GTA: San Andreas

Ale pozor! Zatiaľ sme sa bavili len o príbehových akciách. A práve teraz prichádza to najväčšie kúzlo, nielen tohto, ale aj predchádzajúcich titulov zo série GTA. Totižto, nekonečná voľnosť. V kľude sa môžete vykašľať na dejovú líniu a ísť sa venovať niečomu úplne inému. Veď hra je studnicou možností, tak prečo si nevyskúšať jednu z mnoho ponúkaných špecialít? Ak ste si v minulých dieloch obľúbili prácu ako poliš, sanitkár či hasič, tieto joby sú v San Andreas samozrejmosťou. Z ďalších zaujímavých činností si potom môžete vyskúšať vykrádanie domov, dodávanie požadovaných áut, množstvo illegal závodov, prácu rušňovodiča, triatlon, zdolanie Mt. Chiladu na bicykli, či rôzne školy jazdenia. To ale nie je všetko dámy a páni!

Ďalej tu na vás čaká billiard, stávky na konských dostihoch, kasíno, lowrider súťaže, tanečné kreácie na jednej z viacerých diskoték, sprejovanie graffitov a zber ustríc príp. podkov, alebo perlička v podobe priateľky, ktorú musíte obšťastňovať rôznymi spôsobmi (napr. večerou vo vhodnej reštike atď.). Na kompletné vymenovanie všetkých činností by mi určite nestačila ani jedna A4, takže spomínaný zoznam berte len ako malý výcuc toho, čo hra ponúka. No a samozrejme ste medzi misiami slobodní ako vták, takže nič vám nebráni v tom, aby ste rodinné problémy hodili za hlavu a len tak si vyrazili na ukradnutom harleyi do prírody a zbavili sa tak celodenného stresu. Spolu s rozlohou sveta ide ruku v ruke aj obrovský vozový park, čítajúc snáď stovku štvorkolesových tátošov, ale taktiež aj peknú sumu motoriek (od skútrov, cez off-roady, až po ultra rýchly závodný špeciál). Pojem výber tu dostáva nový rozmer. V neskorších častiach hry získate aj oprávnenie na lietanie a tým aj prístup k relatívne veľkému množstvu ako vrtuľových, tak aj turbínových lietadiel (samozrejme aj vrtuľníkov). Kto bude mať záujem, môže sa presúvať medzi miestami výlučne vzdušnou čiarou. Novinkou z tohto hľadiska je zakomponovanie bicyklov, ale z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že omnoho jednoduchšie je ukradnúť si auto a dopraviť sa na inkriminované miesto bez akéhokoľvek ohrozenia a zdržiavania sa.

Pozrime sa teraz na viacero noviniek, ktoré obohatili už tak originálny herný systém. Z minulých dielov ste určite boli zvyknutí, že po splnení tej ktorej misie sa váš účet obohatil a určitú sumu peňazí. Tu však prichádza prvá väčšia zmena. Respect body. Tie sa totiž stanú najčastejším platidlom v prvej sérii misií a verte mi, že nie sú len tak pre okrasu. Získavanie rešpektu je nielen dôležité pre ďalší postup hrou, ale vďaka nemu si budete môcť najímať gangstrov do vašej skupiny, ktorí vám potom pomôžu pri dobíjaní nepriateľských území. Tzv. Gang Wars sú ďalším spestrením hrateľnosti a ich princíp je jednoduchý. Mapa mesta Los Santos je rozdelená na teritória, ktoré sú v držbe jednotlivých gangov.

Vašou úlohou je potom všetky tieto lokácie získať pre váš rodinný podnik a ako inak, ak nie bojom. Ale nebojte sa, nejedná sa o žiadnu variáciu conquestu z Battlefieldu, pretože hra na vás nanajvýš pošle niekoľko vĺn protivníkov, ktorých zlikvidovaním sa stanete šťastnými okupantmi daného sídliska. Druhé platidlo, a síce peniažteky sa začnú hromadiť až v neskorších misiách a túto menu opäť zužitkujete pri nákupe zbraní a nehnuteľností, ktorých je po svete San Andreas rozosiatych pomerne neúrekom. Ale pozor, Rockstar si aj tu na nás prichystal jednu milú novinku. Tou je dobre známy nákup handier, účesov či tetovania pre nášho CJa, ktoré z neho dokážu spraviť nielen ťažkého gangstra s poriadnym afrom, ale aj nažehleného elegána v smokingu, ktorý by kľudne mohol pracovať ako maklér na burze.

GTA: San Andreas
GTA: San Andreas
GTA: San Andreas

V súvislosti s budovaním image prichádza ta najpodstatnejšia zmena, a tou sú RPG elementy. Zatiaľ čo šaty robia človeka a hlavne sexappeal, budovanie svalovej hmoty má za následok nielen väčšiu silu v pästných súbojoch, ale taktiež aj väčšiu výdrž, takže útokom nepodľahnete tak rýchlo. Podobný princíp je prakticky aplikovaný u každej z monitorovaných vlastností, akými sú napríklad šoférovanie rozličných dopravných prostriedkov, prax v používaní určitého druhu zbrane, výdrž pri plávaní a pod. S RPG vlastnosťami súvisí aj nutnosť prijímať v určitých intervaloch potravu a v prípade, že sa len v kuse napchávate, vaša postava naberie nadbytočné kilá, za čo sa jej budú všetci posmievať. Je len veľká škoda, že viacero vlastností je len na okrasu a v praxi pre vás nebudú mať žiaden význam (napr. spomínaný sexappeal). Naopak, bez dodatočného skillu niektorej z nich sa v hre ani len nepohnete, čoho dôkazom je často na verejnosti pretriasaná plavecká misia v San Fierru, či nutné získanie leteckej licencie. V konečnom dôsledku však môžem len sucho konštatovať, že žiadna z prezentovaných noviniek nepôsobí rušivo a väčšina z nich si vás ihneď získa.

A sme pri technickom spracovaní. Holt, aktuálna verzia RenderWare enginu má už svoje najlepšie roky za sebou a je to aj na ňom trošičku poznať. Našťastie je ale tím Rockstaru natoľko zručný, že dokáže aj tie najväčšie kixy elegantne zarovnať, čoho dôkazom je úžasný svet San Andreasu. Prekrásne lokácie vás vtiahnu do hry ako nikdy predtým a bez problémov im odpustíte aj občasný nedostatok polygónov, či nižšie rozlíšenie textúr, respektíve ich opakovanie. Ďalšiu várku polygónov by si zaslúžili jednotlivé postavy, ale keď uvážim spomínanú rozlohu sveta, k určitej generalizácii muselo chtiac-nechtiac dôjsť. Z tohto hľadiska potom hodnotím modely postáv za výborné a hlavne aj dostatočne rozmanité, takže sa vám počas hrania nestane, žeby ste na ulici stretli skupinku pätorčiat.

Spomenul som, že počas putovania naprieč krajinou štátu San Andreas neuvidíte na obrazovke ani jedenkrát nápis Loading? Samozrejme, že pri prechode medzi interiérmi a exteriérmi je nejaký ten výpočet nutný, ale pokiaľ sa pohybujete výlučne po vonkajšom prostredí, vaše hranie nebude žiadnym spôsobom prerušované (samozrejme okrem polišov, gangstas a ďalšej hávede).

Obrovské slová chvály smerujem na audio stránku hry, ktorá sa drží tých najvyšších štandardov a obzvlášť dabing si zaslúži aj niekoľko slov naviac. Ten je totiž profesionálne vykonaný špičkovými hercami a vo výsledku je to aj znateľne poznať. Či už to budú slovné prestrelky medzi CJom a Sweetom, klasický španielsky slang Caesara Vilipanda alebo hysterický prejav Kena Rosenberga, vždy sa budete na ich účty kráľovsky baviť a ani na chvíľku vám nepríde, že sa jedná o hru a nie o film. Hudobná kulisa je tvorená súborom hudobných staníc, hrajúcich odlišné hudobné žánre a v prípade, že na ponúkanú muziku nemáte náladu, nie je nič jednoduchšie, ako si vytvoriť osobný playlist v podobe MP3 playeru a pustiť si k jazde to, čo práve frčí. Teraz ale prichádza tá najbolestivejšia časť tohto článku, a síce kritika.

Verte mi, nerád to robím, ale aj taký dokonalý kúsok, akým nové GTA bezosporu je, trpí sériou neduhov. Medzi tie najhoršie rozhodne patrí ovládanie. Nielenže je často nepresné a krkolomné (týka sa to hlavne riadenia vozov), ale spolu s pohyblivou a značne citlivou kamerou vám dokáže pripraviť množstvo pekelných chvíľok. Ďalšia várka bugov na vás (na niektorých konfiguráciách) čaká počas samotného hrania, kde sa ich vinou sem tam stratí nejaký ten polygón či textúra a vy sa tak pozeráte na dieru vo svete (mne sa dokonca stalo, že v in-game animácii vypadol model CJa a Sweet sa tak rozprával iba zo vzduchom :-)). Musím povedať, že v porovnaní s PC konverziou Vice City, trpí San Andreas až zbytočným množstvom drobných chybičiek, ktoré tak zbytočne kazia dojem z inak perfektného titulu. Aby som ale len nekydal, musím pochváliť autorov za obstojnú optimalizáciu, vďaka ktorej hru na stredné detaily rozbeháte aj na relatívne archaických strojoch. Tento fakt má aj ďalšie pozitívum a síce možnosť nastavenia si viditeľnosti do diaľky na maximum, čím získa tamojší svet neopakovateľné kúzlo a hlavne vzdušnosť, ktorá mu pri malej viditeľnosti PS2 chýbala.

Navyše PCéčkari sa môžu tešiť na možnosť importovania vlastných MP3 do rádia a pribudol aj 30 sekundový replay.  Samozrejme chýbajú krátke multiplayerové misie pre dvoch hráčov z konzol, ale ten určite čoskoro nahradí niektorá z multiplayerových utilít. Veľké plus má hra nakoniec aj v možností módov, ktoré sa už začínajú objavovať.

Celkovo je hra skvelá záležitosť, ale neviem neviem. Miestami som mal pociť, že buď začína Rockstar lenivieť, alebo nedostatočne platí betatesterov. Počet vyskytujúcich chýb nie je zanedbateľné, ale na druhú stranu treba uznať, že pri takej rozlohe sveta sa nejaký ten bug prehliadne. Preto berte moju kritiku len ako akési nutné zlo a v žiadnom prípade si nenechajte skaziť zážitok z nového GTA: San Andreas. Čože? Vy ho ešte nemáte? A vy sa považujete za hráča počítačových hier? Už aj do obchodov! (Na nákup, nie nedajbože na rabovačku :-)).

napísal blade 20.6.2005
9.2
GTA: SAN ANDREAS