DARK MESSIAH OF MIGHT AND MAGIC

DARK MESSIAH OF MIGHT AND MAGIC

8.0

Ak ste ešte nikdy nepodľahli sile mágie a nepocítili sladkú chuť moci, je najvyšší čas s tým niečo spraviť.

Ak ste ešte nikdy nepodľahli sile mágie, nepocítili sladkú chuť moci, poprípade vaše zásoby many sú už dávno po záručnej lehote, je najvyšší čas stým niečo spraviť. Brány sveta Might and Magic sa opäť otvárajú. Oblečme teda nášho nového hrdinu Saretha do sviatočného armoru a poďme spolu na návštevu k novopečenému Dark Messiah of Might and Magic.

Svet Might and Magic (ďalej MM) preslávila 9-dielna séria dungeonu z prvej osoby: Might and Magic zrodená už v roku 1986. Neskôr tento veľkolepý svet obohatili hrdinovia, v ich vlastnej ťahovo-strategickej sérii Heroes of Might and Magic. A popri najslávnejších príbehoch sa otvárali aj nové, “singlovky“ ako Crusaders, Warriors, či Legends, všetky samozrejme s koncovkou „of Might and Magic“. Poslednou lastovičkou, ktorá sa môže týmto “chvostíkom“ pýšiť je najnovší počin štúdia Arkane, s temným názvom, Dark Messiah of Might and Magic.

Konečne! Po rokoch cvičenia a študovania ma Majster Phenrig berie na jeden zo svojich honov za pokladmi. Tento krát potrebujeme získať starodávny krištáľ, a Phenrig vraví, že táto stará svätyňa nie je určite prázdna. Napokon, konečne mám šancu vyskúšať svoje naučené zručnosti a dokázať si tak, že môj výcvik bol naozaj dobrý!“

Je2ryho veštby sa vyplnili, Temný Mesiáš naozaj prišiel zasiať strach na naše PC-čká. Okrem strachu, napínavého príbehu a zaujímavého bojového systému, pri ktorom sa neskôr ešte zastavíme, nám štúdio Arkane, tvorca výborného dungeonu Arx Fatalis, licencovalo najnovšieho potomka Valve Software - Source engine. Okrem bavkania sa s fyzikou, zaujímavého HDR efektu a detailných modelov si so sebou vzal aj časté nahrávania. Avšak kombo Arkane + MM + Source je smrteľné.

Loading please wait...

Do príbehu vás vtiahne úvodné intro. V ňom sa pred vašimi očami zrodí temný mesiáš, hlavná zápletka nášho príbehu. Po vybratí z dvoch obtiažností (najľahšia je Normal) a po preskákaní tutoriálu, známeho už z dema, sa pomaly vnoríte do prvého konfliktu. Ak môžem hneď na začiatok hodiť výčitku, prechod do akcie bol veľmi rýchly a ku skoro všetkým zbraniam sa dostanete takmer zadarmo v úvode hry. Na druhú stranu, 12 kapitol ubehne ako voda a čím skôr začnete trénovať, tým lepšie. Tréning je tvrdý, pomocník save/load je ale pripravený, kedykoľvek zasiahnuť. Poďme si teda priblížiť herné mechanizmy, ako je toľko krát omielaný bojový systém a RPG prvky.

Dark Messiah of Might and Magic

Efektný Soul Shield.
Dark Messiah of Might and Magic

Ghoulovia vedia liezť po stenách.
Dark Messiah of Might and Magic

Zasnený (podvodný) pohľad do prístavu.

Stonehelm, no konečne! Napriek tomu, že to podľa Majstera Phenriga malo byť vzrušujúce, išlo iba o dlhé, nudné putovanie. Som zvedavý. Raz, keď dám Lordovi Menelag Shantiri krištáľ, možno ma zoberie na expedíciu pre Skull of Shadows. Čokoľvek! Len, aby som už nemusel strácať ďalšie dva týždne vysedávaním za konskými ušami, bol by som šťastný.“

Hlavným prvkom hry je pomerne prepracovaný bojový systém. Okrem klasických úderov, špeciálnych a takzvaných “dorážkok“, sa pri boji musíte aj kryť a dosť výraznou časťou boja je tiež kopanec. Nejedná sa teda o obyčajnú sekačku v FPS pohľade, aj keď neskôr, po ovládnutí všetkých Sarethových tajných zbraní, to už začne byť rutina. Jedným z mojich (mnohých) zlozvykov bol práve kopanec. Je to veľmi účinný spôsob, ako si dostať súpera od tela a pripraviť si efektný protiútok. Ďalšou z mnohých využití Sarethovej bagandže je, okrem rozbíjania debničiek a prekážok , aj skopávanie nepriateľov z útesu, do ohňa, alebo ostňov na stenách. Áno, hra ma rating 18+, čiže hlavy a končatiny lietajú pomerne často. Podobne ako trpela myška pri Diable (klickfest), tak aj Sarethova noha má „Kickfestu“ časom už po koleno. Okrem meča si v hre vyskúšate luk, palicu, dýky a samozrejme nebolo by MM bez druhého M, Mágie.

Neodmysliteľnou súčasťou sveta MM je silná Mágia. Temný Mesiáš ponúka naozaj rozmanitý set kúziel. Od klasických fireballov, až po telekinézu, tiež špecialitku s názvom Shrink, ktorou robíte z nepriateľov malých "červov" a doslova ich zašľapujete ako hmyz. Samozrejme útočné kúzla dopĺňajú aj podporné, ako Soul Shield alebo liečenie. Spolu som napočítal okolo 12 unikátnych kúskov. Naplňte teda fľaštičky čerstvou manou a zamrazte/upečte si pár obrých pavúkov.

Loading please wait...

RPG systém v DMoMM je postavený na získavaní bodov za questy a splnené ciele. Tieto body si potom rozdeľujete do troch záložiek, v každej s jednoduchým stromom skillov. Zabudnite teda na expenie a klasické RPG levelovanie postavy. Pod záložkou Combat skills (bojové schopnosti) sa ukrýva napr. Melee Combat Skill, ktorý z vás spraví živú kosačku na orkov. Ak si radšej vychutnávate svoju obeť z bezpečnej vzdialenosti, tak skill Archery (lukostreľba) vám ju priblíži (zoom). Magická záložka skrýva staré známe, v tomto podaní atraktívne, kúzla ako Flame arrow, Lightning bolt alebo Freeze, ktoré si ale budete musieť postupne odomykať.

Jediná magická schopnosť, ktorú máte od začiatku hry, je magická verzia (Snakoveho/Fisheroveho) nightvision na nočné videnie, Dark Vision. Pre mňa najzaujímavejšou bola posledná záložka s názvom Misc Skills. Ukrýva totiž rozširujúci, obľúbený prvok Stealth. Tento skill, ako skoro všetky, sa dá vylepšiť na 3 úrovne, kde pri poslednej už dokážete ukradnúť hliadkujúcemu goblinovi kľúče od jeho auta, pardon truhličky, poprípade použiť zákerný quick kill. K Stealth prvku patrí aj možnosť odťahovať nebožtíkov z cesty.

Majster Phering mi raz povedal: „Buď opatrný vo svojich želaniach, možno sa splnia.“ Nože, prial som si vzrušenie a teraz ho mám. Armáda nemŕtvych, obliehanie, stretnutie s Lordom Menelagom a jeho roztomilou neterou a zajtra, výlet loďou na vzdialený ostrov. Vzrušujúce, skutočne...“

Dark Messiah of Might and Magic

Facehubber nie je zrovna sympatický.
Dark Messiah of Might and Magic

A jeden pre teba...
Dark Messiah of Might and Magic

Jeden zo špeciálnych náprahov.

Podobnosť s Gordonom F. čisto náhodná.

Po grafickej stránke ste si hru už určite prevetrali z obrázkov, desiatok videí a nakoniec aj na vlastnej kláveske v deme. Source sa nezaprie a hneď po vstupe do menu hry cítiť pach po Half-Life. Nechcem vás však zavádzať. Aj keď je menu podobné tomu z HL, nejedná sa v žiadnom prípade o nejaký mod, to by sme Temného Mesiáša urazili. Nedá mi, napriek všetkej úcte k práci Valve Software, vytknúť systém nahrávania. Loading pred každou kapitolou sa dá zniesť, ale bežne sa nápis Loading objavil 2 či 3 krát medzi kapitolami. Pred vstupom do loadovacej zóny vás vopred upozorňuje špeciálna ikonka. Arkane tento systém nevychytali a tak sa vám môže (ako mne) stať, že uprostred neľútostného boja sa spustí loading do druhej časti mapy. Tak isto hardvérové nároky nie sú ako od maminky. Valve predsa pozná svoje dietko najlepšie a je to aj trošku cítiť na framerate. Od dema mám však pocit, že aj autori kopli do vrtule.

Loading please wait...

AI záporákov na tom nie je najhoršie, obchádzajú vás, keď sú zranení krivkajú po pomoc. Je len časom trošku iritujúce, keď vám po 10-ty krát stojí nepriateľ na kraji priepasti, alebo pri ohni. Pokojne mohli mať na zadku prilepené cedule „Kopni ma!“, a tiež upozornenie „Vysoko horľavý materiál!“ Ako som už spomínal, zo začiatku zábavné, neskôr stereotyp až nuda.

Eso v rukáve

Jedným esom marketingu veľkého Ubisoftu bol aj ospevovaný level dizajn. Je pravda, že sa dá hra prejsť rôznymi cestami, svojim preferovaným štýlom, ale (ALE musí byť vždy) pri hrách ako Oblivion a Gothic 3 je to ťažko lineárna hra. Skriptované situácie, prestrihové scény, ktoré aj keď sú rovnako ako HL, brané zo Saretoveho pohľadu, nemajú freelook, alternatívnych ciest je tiež limitovaný počet. Sareth na rozdiel od Gordona našťastie rozpráva... a dokonca má ženský voice over. Moje druhé ja ma núti povedať, že všetky tieto “nedostatky“ sú jednoducho iný žáner, iný gameplay.

Ak vám to predsa príde ako mínus, môžete na druhú misku váh priložiť zábavnú interakciu s prostredím – šmykľavý povrch, zhadzovanie sudov a rôznych iných “prirodzených pascí“ na nepriateľov. Hádzanie všemožných predmetov, lozenie po lane sú naozaj pozitívne doplnky. Ak bojujete na schodoch, neváhajte použiť bowlingovú metódu. Milovníci hardcore RPG si hru asi nevychutnajú tak ako si ju nevychutnajú milovníci arkádových sekačiek. DMoMM je pre masy, pre čo najširšiu skupinu ľudí a preto je ťažké povedať, koho osloví a koho nie.

Dark Messiah of Might and Magic

Luk je výborný na vzdialené spúšťanie pascí.
Dark Messiah of Might and Magic

Momentka zo zmrazovania.
Dark Messiah of Might and Magic

Magic plameňomet.

Fantasy Battlefield

Keď sme už pri masách, nedá mi nespomenúť anglickú firmu Kuju Entertainment. Čo má spoločné nejaká Kuju s masami a ešte aj s DMoMM? Jednoducho, firma, ktorá spolupracovala aj na vývoji EyeToy Play 2 a 3, je zodpovedná za multiplayer. Správne, aj Temného Mesiáša si zahráte proti živým gamerom. Vybrať si môžete okrem povinnej jazdy (DM a TDM) aj z dvoch unikátnych módov. Prvým je Crusade, kde ide o zaberanie protihráčových pozícií, pričom všetky získané schopnosti si tím po víťazstve prenáša do druhého kola. Ďalším je mód Warfare, v ktorom hlavnou úlohou je zmocniť sa hradu protivníka, pričom každý tím má limitovaný počet respawnov (životov). Tento mód je prirovnávaný ku Conquest módu z hry Battlefield. Po vybraní mapy a módu si ešte treba zvoliť povolanie. Na výber sú Assasin, Warrior, Priest, Mage alebo Archer. Každé povolanie je dôležité pri taktike tímov vo väčších (32 hráčov) či menších súbojoch.

Požehnanie alebo prekliatie?

DMoMM je práve jedna z tých hier, ktorá rozdelí hráčov na dve barikády. Jedni ju budú milovať, iní nenávidieť. Samotné Ja a moje druhé ja sa často dostávali do konfliktu. Očakávania boli iné, výsledok však zlý nie je. Či sa štúdiu Arkane podarilo prekročiť tieň Arx Fatalis, posúďte sami. Ak ste milovníci sveta MM, alebo máte len tak chuť na Magické vzrušujúce dobrodružstvo, nepopálite sa. A ak predsa trošku, nebude to mať trvalé následky.  Mimochodom u nás je k dostaniu česká verzia hry.

napísal majkyx 16.11.2006
8.0
DARK MESSIAH OF MIGHT AND MAGIC