Recenzia pre PC

technické spracovanie
optimalizácia pre slabšie počítače
hacking a bullet-time
chýba multiplayer
fádne zbrane
dabing niektorých postáv

Za našimi západnými hranicami sa hernému biznisu zrejme darí. Počet ročne vyprodukovaných hier stále narastá. Ako v každom inom odvetví je ale dôležitejšia kvalita než kvantita. IDEA Games nám po nemastnom-neslanom Armed Assault ponúka ďalší produkt z domácej záhradky, ambicióznu FPS-ku od chlapcov z Black Element Software. Tí majú na svedomí akciu Shade: Wrath of Angels, ktorá svojimi kvalitami taktiež veľa vody nenamútila. Podarí sa im s Alpha Prime prekročiť svoj tieň?

Príbeh ako z dobrej knihy alebo Komu veriť?

Stáva sa vám, že pri hraní akčných hier zúrivo stláčate ESC kedykoľvek sa na obrazovke začne odohrávať nejaká in-game animácia posúvajúca vpred "príbeh“? V Alpha Prime si úvodzovky pri slove príbeh môžete odmyslieť a ESC si po dlhej dobe poriadne oddýchne. Zápletka točiaca sa okolo nerastu Hobbardium dodáva hre správny spád a ani dlhšie animácie pred, počas, alebo na konci levelov, nenudia.

Arnold Weiss je prospektor, ktorý sa hľadaním hobbardia zaoberá už nejaký ten rôčik. Keď sa mu ozve jeho bývalá láska, Livia, a poprosí ho, aby jej pomohol s hľadaním jej priateľa Warrena (bývalého najlepšieho Arnoldovho priateľa – hádajte, prečo bývalého) na planéte Alpha Prime, chvíľu nad tým uvažuje, ale nakoniec nátlaku podľahne, zbalí si svojich pár švestiek a vydá sa na záchrannú misiu. Ako vždy, aj teraz sa niečo pokazí. Do záchrannej akcie sa zamieša povera o tajomnej bytosti menom Glomar, vojenské jednotky ťažobnej spoločnosti pod vedením Oliviera, pološialený baník Bellini a hacker Bruce.

Od všetkých postáv dostávate správy, ktoré sa väčšinou navzájom úplne popierajú. Podľa všetkého má každá osoba dôvod, prečo sa pozabudla na evakuovanej planéte a tiež dôvod, prečo sa zaujímať o artefakt zvaný Glomarove srdce. Komu teda veriť? Kto spolupracuje so spoločnosťou? Kto je spojka s krycím menom Korálovec? Zápletka s každým poodhalením graduje a vysoký stupeň napätia si príbeh uchováva až do konca. Vďaka podareným českým titulkom si celú story užijú aj anglicky nehovoriaci hráči.

Spoločensky unavený nepriateľ.

Takýmto dizajnom sa vyznačuje väčšina lokácií.

Diaľkovo ovládaný vozík.

Dizajn levelov

Po stránke dizajnu levelov môžeme Alphu porovnať s najnovším Doom-om, Quake-om, či FEAR-om. 90 percent misií sa odohráva v interiéroch, iba jedna jediná je zasadená na povrch planéty. Väčšina chodieb, miestností, nábytku a doplnkov podčiarkuje industriálno-kancelárskych nádych celej základne, priaznivci troch vyššie spomenutých hier sa preto budú cítiť ako doma. Napriek všetkým predpokladom si autori nepomohli barličkou tmy a umelo navodeného strachu. Baterka v inventári bude celú dobu spokojne odpočívať rovnako ako vaše nervy. Hororových momentov je úplne minimum, môže za to jednak vyslovene akčná koncepcia celej hry a jednak ponuka nepriateľov, kde budete márne hľadať zmutované monštrá, zombie alebo mimozemšťanov (až na jednu výnimku). Záchranu Warrena vám budú totiž znepríjemňovať len humanoidní vojaci a niekoľko typov robotov.

Jedinci trpiaci klaustrofóbiou si oddýchnu pri prejazde po povrchu planéty. Áno, k slovu sa dostane aj ovládateľná buginka a po hodinách strávených v pochmúrnych priestoroch stanice takéto rozptýlenie privítate s otvorenou náručou. Pohyb mimo bezpečia vzduchom natlakovaných budov prináša so sebou aj isté riziká. Obmedzená zásoba životodarného plynu sa rýchlo vyčerpá, rýchle prebehy medzi doplňovacími automatmi sa v takýchto situáciách stávajú nutnosťou.

Čo takto dať si hacking? Alebo si radšej pichnúť drogy?

Základnou náplňou hry je streľba. Budete strieľať často a veľa. Možno nie až tak veľa ako v Serious Sam, ale určite viac ako v Doom 3. Pomimo zbesilej streľby si pozornosť zaslúžia dva zaujímavé elementy gameplayu. Prvým je hackovanie elektronických zariadení. Pomocou malého prístroja sa dokáže hlavný hrdina nabúrať do kamier a odsledovať si, ako to vyzerá za zavretými dverami, prípadne na diaľku ovládať vysokozdvižný vozík, alebo odomknúť zablokované spínače. Pravá zábava ale začne, keď sa mu podarí dostať do sentrygunov a nič netušiacim nepriateľom osladiť život dávkou do chrbta.

Druhým element sa prejaví po vpichnutí upraveného hobbardia do žíl. Všetko navôkol dostane žltkastý nádych a hlavne sa celý svet na chvíľu spomalí. Správne, hovorím o akejsi obdobe bullet-time. Striekačiek s drogou sa v hre nachádza ako šafránu, treba si preto dobre rozmyslieť, kedy tento zázrak modernej farmaceutiky použijete.

Škoda, že hacking ani bullet-time nezohráva v Alpha Prime väčšiu rolu. Mne osobne to síce nevadilo a celú od začiatku do konca som si hru užíval, ako jednu veľkú akčnú melu. Oba prvky som bral iba ako akési spestrenie či bonus navyše, viem si ale predstaviť, že linearita titulu a jeho zameranie na prostú akciu môže v dobe strieľačiek s RPG parametrami, alternatívnymi koncami a inými vylepšeniami pôsobiť príliš "obyčajne“.

Jedna z mnohých animácií.

Chce si niekto zahrať?

Zabudol som vám ale povedať, že ma máte nechať vyhrať.

Aj easy stačí

Skúsenosť s demom mi napovedala, že pri výbere obtiažnosti netreba mať zbytočne veľké oči a tak som trochu zbabelo zvolil miesto štandardného normal položku easy. Vyplatilo sa. Aj na tejto obtiažnosti je hra výzvou. Môžu za to nepríjemne presní a tuhí nepriatelia, relatívne málo lekárničiek a first-aid automatov a občas aj nedostatok munície. Adrenalín stúpa najmä pri obraňovaní určitých pozícií (resp. ochraňovaní osôb), kedy sa na vás nepriatelia valia zo všetkých strán a vy už len sledujete, ako vám klesá ukazovateľ zdravia i zásob streliva.

Grafika – tak nejak si to predstavujem

Grafika? Na jednotku. Naozaj. Do detailov prepracované interiéry s visiacimi hadicami, kilometrami potrubí, ventilmi, skobami, trámami a rôznymi výstupkami sú potiahnuté kvalitnými textúrami. Zobrazené sú aj nity, šrauby, fľaky od krvi a podobné maličkosti. Rovnako dobre sú na tom aj modely postáv, detailné, s realistickými tvárami a dôveryhodnými animáciami. Nezabudlo sa ani na svetelné efekty (niekedy sa síce, vďaka do oči svietiacim reflektorom, nedá poriadne zamerať protivník). A najlepšie na tom je, že hra sa aj pri vyšších detailoch uspokojí s (relatívne) slabším strojom; optimalizácia teda ešte celkom nevymrela.

Ruka v ruke s grafikou kráča fyzika. Možno nie je až tak prepracovaná, na pár fyzikálnych zákonov si však budete musieť pre postup rozpamätať. Niekde treba niečo odpratať, inokedy zas naukladať do vhodného tvaru. Škatule a sudy po explóziách lietajú do všetkých strán, sklá sa s desivým rinčaním rozbíjajú... čo viac si priať?

V záchvate hubbardiového šialenstva.

Také malé barbecue.

Nikedy sa stačí len vykloniť a už dostávate rany.

Zbrane a iné nepodarky

Veľa čiernych bodíkov si Alpha nezaslúži, keďže celkové technické spracovanie kazia len zbrane a dabing. Pištoľou počnúc a plameňometom končiac sú všetky modely už stokrát opozerané a recyklované. Žiadne extra sci-fi kúsky nečakajte, ponuku doplňuje prospektorské kladivko, už naozaj trápna brokovnica, samopal, raketomet, snajperka a granáty. Celý zoznam sa vám zaplní snáď už po prvej hodinke hrania, takže zbraňový spoiler veľa škody nenarobí. Navyše aj posledná, zväčša tá najničivejšia zbraň, je v tomto prípade na dve veci. Plameňomet je neúčinný, má krátky dostrel a nepriatelia si z neho robia dobrý deň.

S dabingom je to tak pol na pol. Napríklad Arnold, s typickými suchými hláškami hrdinu akčných filmov, vás občas pobaví, Talian Bellini s otrasným prízvukom a ešte horšie nadabovaným hlasom vás naopak bude privádzať do šialenstva. Ešte že sa mu... hups, to by som už prezrádzal veľa :-).

Nezvyklým javom v žánri FPS hier je absolútne vynechanie multiplayeru. Autori zrejme nemali čas, alebo sa domnievali, že nemá zmysel do prehusteného rybníka MP zábavy vypustiť ďalšiu malú rybu. Tak či tak je to škoda, pár nadšencov by si určite rado vyskúšalo aj túto možnosť.

Verdikt

Z nedávnych českých hier je pre mňa Alpha Prime jasnou jednotkou. Prečnieva nad všetkými konkurentmi hlavne príbehom a skvelou grafikou, ktorú si môžete vychutnať aj na slabších strojoch. Keby autori viac popracovali na ponuke zbraní a doplnili hru o multiplayer, mohli by sa so svojim dielom smelo porovnávať s najväčšími zahraničnými peckami. Takto sa jedná "len“ o vysoko nadpriemernú hru, ktorá vás od začiatku chytí a nepustí, až kým nebudete sledovať záverečné titulky. Pripočítajte si k tomu výbornú cenu a dostávate horúci typ na skvelý vianočný darček.

Premietaný film musel byť riadne nudný.

Sentry gun je dobrý sluha, no zlý pán.

Moja milovaná buginka.