EUROPA UNIVERSALIS III

EUROPA UNIVERSALIS III

8.0

Predveďte svoje vodcovské a strategické schopnosti v novej manažmentovke z prehliadanej série.

Hry zo série Europa Universalis patria k obľúbeným manažmentovým stratégiám, hoci stoja tak trochu v tieni titulov zo ságy Sid Meier's Civilization. V tomto období prichádza Paradox Interactive so svojím najnovším počinom s názvom Europa Universalis III. Konečne máme príležitosť presvedčiť sa o tom, či sľuby autorov, ktorí ohlasovali inovačný a po každej stránke vylepšený produkt, sú naozaj pravdivé.

"Tretia Európa“ nás zavedie o niekoľko storočí späť a ponúkne možnosť prežiť kľúčové momenty na starom kontinente v rokoch 1453 –1789. Stane sa tak prostredníctvom ôsmych scenárov, odstupňovaných podľa patričného obdobia. Prvá výzva sa týka objavenia novej pevniny, na ktorú narazil Cristóbal Colón, pri hľadaní alternatívnej cesty na východné pobrežia plavbou na západ, keď vychádzal z toho, že Zem je guľatá. Hráč si vychutná najmä námorníctvo a kolonizáciu nových území. Ďalšie scenáre sa zväčša odohrávajú v pohnutých časoch, kedy v Európe zúrili všelijaké vojny; Pápežská vojna o upevnenie moci cirkvi; osemročná vojna medzi Holandskom a Španielskom; preslávená tridsaťročná vojna a tak ďalej, až po americkú vojnu o nezávislosť v osemnástom storočí.

Hoci mapy majú určený počiatočný dátum, je možné si ho upraviť a vstúpiť do konfliktu o nejaký ten rok neskôr, pritom sa vplyv a rozsah jednotlivých veľmocí upraví do zodpovedajúcej podoby. V každom scenári si vyberáte jeden z dvoch alebo viacerých štátov, ktoré v danej etape mali rozhodujúci význam. Jednotlivé frakcie sa líšia vojenskou, diplomatickou a ekonomickou silou a náboženstvom, scenáre majú rôzne obtiažnosti. Po výbere udalosti a štátu, ktorý povediete, nasleduje vstup do búrlivej Európy, kde musíte preukázať svoje vodcovské schopnosti.

Dejiskom hry je globálna mapa, tentokrát v sympatickom 3D prevedení s možnosťou priblížiť si ju, alebo vzdialiť. Tým sa naskytne pohľad na základné rozčlenenie sveta, alebo naopak detailné zobrazenie území s jednoduchými maketami budov, reprezentujúcich mestá a prístavy, figúrkami postáv a lodí, ktoré označujú pozemné a námorné jednotky, vlajok zodpovedajúcich štátov a krajinkou so stromoradím. Mapu si môžete prehliadať aj s farebným značením podľa politickej, či náboženskej orientácie, alebo obchodných spojení.

Europa Universalis III

Na počiatku si zvolíte scenár a vstupný dátum.
Europa Universalis III

Mapu si môžete pozrieť aj s farebným označením podľa politickej alebo nábožesnkej orientácie.
Europa Universalis III

Rebeli útočia na vaše mestá, preto ich treba čo najskôr zneškodniť, alebo ešte lepšie, rebélii predísť.

Po kliknutí na vašu provinciu sa zobrazí informačná tabuľka, zaberajúca takmer polovicu obrazovky. Nájdete tu údaje o výške daní, stave populácie, obchodnom partnerovi, spokojnosti, kultúre a náboženskom vyznaní miestnych obyvateľov. Prostredníctvom doplnkových ikon sa vám otvorí ponuka budov, pozemných a ak sa jedná o prímorskú kolóniu, aj námorných jednotiek. Podmienkou výstavby budov a manufaktúr je dovŕšenie určitej úrovne vo vybranej technológii a samozrejme dostatok financií. Budovy zabezpečujú vyššie dane a ponúkajú výhody v rôznych oblastiach, napríklad zníženie inflácie a pravdepodobnosti rebélie, bonusy pre ďalšiu výstavbu alebo vojenské záležitosti. Výstavba je realizovaná v istom termíne.

Menu pozemných jednotiek umožní nákup pechoty, jazdných jednotiek a artilérie so symbolickým sortimentom, námorné sily zahrňujú niekoľko druhov lodí. Ak uprednostníte provinčné sily, vybraný regiment bude vyžadovať určitý čas na vyprodukovanie a celkový počet vlastných vojsk nesmie prekročiť stanovenú hranicu. Žoldnierov získate okamžite a ich počet limituje len cena. Hotové regimenty je možné spojiť do väčších celkov a po mape ich premiestňujete posunom reprezentatívnej figúrky, alebo lodičky. Len škoda, že rozsah armády nie je zvýraznený napríklad na vlajkách, ako to je v prípade hier zo série Total War, ktorá má nápadne podobnú štruktúru globálnej mapy. V EU III sa však nedočkáte taktických bojov na samostatnom bojisku.

Po stretnutí s nepriateľským vojskom sledujete na mape postavičky, ktoré do seba symbolicky narážajú oštepmi. Ak ich označíte, vidíte pomer síl a jednoduchý režim, kde sa odohráva automatická bitka. Okrem počtu je rozhodujúcim faktorom morálka vojsk, terén, vyspelosť armády a bonus prináša aj prítomnosť veliteľa. Ak dobýjate nepriateľské územie, po porazení súperovej armády, ktorej zvyšky sa stiahnu do inej oblasti, musíte niekedy obliehať mesto. Opäť automatika, ibaže konflikt môžete urýchliť odsúhlasením útoku na hradby.

Vstup do vojny si treba dobre zvážiť, pretože ak nemáte rozumné argumenty, napríklad obranu pred agresorom, zníži sa rating krajiny a mnohé veľmoci veľmi negatívne zareagujú. Hoci sa ich konflikt priamo netýka, môžu na vás vrhnúť obchodné embargo a prerušiť s vami kontakty. Niekedy sa rozhodnú pre pomoc vášmu oponentovi. Vyvolanie vojny sa uskutoční označením súperovej provincie a patričnej voľby v diplomatickom okienku. Tu nájdete aj mnoho ďalších diplomatických možností, takže môžete dohovoriť podmienky mieru, vyžadovať, alebo platiť poplatky, navrhnúť vazalstvo alebo spojenectvo, predať vybranú provinciu, či dojednať manželstvo. Svadby sú výborným spôsobom, ako upevniť vzťahy s inými veľmocami.

Europa Universalis III

Vládne okienko s novými ideami a politickými voľbami.
Europa Universalis III

Takto vyzerá obliehanie mesta.
Europa Universalis III

Prvá armáda, zložená z troch regimentov, vyráža do útoku.

Hlavný manažment krajiny je sústredený v samostatnom okne, ktoré vyvoláte označením symbolu vašej veľmoci. V siedmych prehľadných kategóriách dohliadate na správny chod spoločnosti. V prehľade vidíte informácie o vašej prestíži a celosvetovom postavení a môžete sa konfrontovať s iným veľmocami. Druhá sekcia je vyhradená pre vašich poradcov. Môžu byť maximálne traja, vyberáte ich z ponuky a za ich služby im musíte platiť. Prinášajú však neprehliadnuteľné  bonusy vo vybranom odvetví, čo sa priaznivo prejavuje pri riadení štátu. Medzi poradcami nájdete také osobnosti, ako Isaac Newton, či Thomas Jefferson.

Ekonomické okienko zobrazí ukazovatele jednotlivých odvetví, kde rozdeľujete financie na vládne, pozemné a námorné technológie, produkciu a stabilitu krajiny. Viac investícií v jednej oblasti urýchli jej napredovanie, ale je to samozrejme na úkor iných odvetví. Navyše treba dávať pozor  na infláciu, príjmy by mali byť vyššie ako výdavky. Ak sa však predsa len ocitnete "v srabe“, môžete si niekoľko ráz zobrať pôžičku s vysokými úrokmi, alebo zaviesť zvýšené, vojnové dane, čo však môže vyvolať v krajine vnútorné nepokoje.

Vojenské okienko poskytuje prehľadné informácie o vašich armádach a výdavkoch na ich údržbu. Priveľká armáda poriadne zaťaží vašu pokladnicu, primalá znamená hrozbu v prípade napadnutia štátu, alebo počas rebélií. V náboženskom menu určujete úroveň tolerancie voči svetovým vieram. Vhodnou manipuláciu nadobudnete titul obrancu a získate Casus Belli, čo je v tomto prípade právo bez postihov zaútočiť na toho, kto ohrozuje "bratov vo viere“.

Vo vládnom okienku určujete vládny režim a politické formovanie krajiny. Je to veľmi citlivá záležitosť, pretože zmeny v politike môžete určovať len za istých okolností a sú často sprevádzané búrlivými reakciami obyvateľstva. V tomto menu si vyberáte aj nové vládne idey a to pri dostatočne vysokej úrovni vládnych technológií. Vojenský dril výrazne zvýši morálku vojsk, obchodné dobrodružstvá zdvihnú zisky z predaja atď.

Posledná okienko je venované vodcom. Najímanie generálov a admirálov zlepší bojaschopnosť priradenej armády. Dobyvatelia a bádatelia objavujú nové územia a dávajú predpoklady na ich kolonizáciu. Tu vidíte aj úroveň bojaschopnosti vašich pozemných a námorných síl. Takzvaná vojenská tradícia sa zvyšuje častými bojmi, pomocou niektorých budov a vládnych ideí. Znižuje sa hlavne dlhotrvajúcim mierom, kedy vojaci strácajú ostražitosť.

Treba sa ešte zmieniť aj o doplnkových postavách. Prispievajú k lepšiemu fungovaniu spoločnosti v istých odvetviach a ich počty sa zvyšujú postupne, na základe vašich počinov. Obchodníci a diplomati sa uplatňujú hlavne pri nadväzovaní kontaktov s inými štátmi. Špióni vykonávajú sabotážne misie a misionári šíria vieru, čím prispievajú k zmierneniu náboženských nepokojov. Kolonisti sú nevyhnutní pri zakladaní nových sídiel. Niekedy tieto postavy obetujete, aby ste dosiahli určité výhody. Napríklad aby ste naverbovali admirála, potrebujete nielen peniaze, ale aj jedného diplomata. Určité výhody vašej veľmoci poskytne aj podplácanie kardinálov, čím si nakloníte Svätú stolicu a nezaškodí udržiavať dobré vzťahy s Rímom.

Europa Universalis III

Pohľad do ponuky s výstavbou provincie.
Europa Universalis III

Diplomatické menu sa otvorí pri pohľade na cudzie územie spolu s informáciami o veľmoci.
Europa Universalis III

Medzi poradcami nájdete napríklad aj Thomasa Jeffersona a Benjamina Franklina.

Hra má veľmi prehľadný a pohodlný manažment a napriek veľkému počtu rôznych súčastí sa ovláda veľmi jednoducho. Dokonca som mal dojem, že vzhľadom na typ hry je správa štátu až príliš jednoduchá. V podstate  na počiatku nastavíte spoločnosť tak, aby optimálne fungovala a potom už len z času na čas zaujmete stanovisko k problémom, ktoré nastanú, a s ktorými ste oboznámení pomocou výstražných ikon v hornej časti obrazovky. Trochu pestrejšie je to v období vojny, kedy vyrábate nové jednotky a zvažujete, kam ich presunúť. Celá hra prebieha v reálnom čase, ktorý môžete niekoľkonásobne urýchliť, alebo pozastaviť, aby ste v pokoji učinili potrebné rozhodnutia. Europa Universalis III obsahuje aj multiplayer a menu je totožné ako v hre pre jednotlivca, teda osem scenárov s výberom štátu a počiatočného dátumu. Nemal som možnosť to vyskúšať, ale mala by byť dostupná aj možnosť viacerých hráčov spoločne spravovať jeden štát.

Europa Universalis III sa od svojich predchodcov líši nie len zdokonaleným systémom, ale hlavne svojím vzhľadom. Nová (konečne) 3D grafika nie je špičková, ale najmä v porovnaní s predošlými dielmi a keďže sa jedná o manažmentovú hru, je určite lepšia a lahodná ako víno. Spolu s dobovou hudbou vytvára príjemnú atmosféru. Po vypnutí hudobného podkladu však na hráčov čaká ubíjajúce ticho.

Ak máte radi stratégie v štýle série Civilization, titul Europa Universalis III určite nesmiete minúť. Hra ponúka prepracovaný, hoci pre ostrieľaných manažérov zrejme príliš zjednodušený systém spravovania krajiny a to v sympatickom 3D oblečku. Jedná sa o osviežujúcu manažmentovú hru, ktorá vám celkom dobre spríjemní začiatok tohoto roka.

Europa Universalis III

V EU III je len niekoľko druhov jednotiek, ale pre potreby hry stačia.

Europa Universalis III