HOSPITAL TYCOON

HOSPITAL TYCOON

6.0

Tycoonov nikdy nie je dosť a dnes znovu na radu prichádza management nemocnice.

V nemocniciach si obvykle veľa zábavy neužijete. Veď napokon, ľudia sa sem chodia predovšetkým zotaviť, pretože fyzicky, či duševne trpia. Tvorcovia hry Hospital Tycoon sa však na celú vec dívajú z nadhľadu a s humorom. Veria, že smiech naozaj lieči a pozývajú vás do bláznivej nemocnice, aby ste si túto kúru vyskúšali na vlastnej koži.

Nosnou časťou hry je príbeh, rozdelený do troch sérií. Každá obsahuje štyri zadania, čo predstavuje celkový počet dvanásť misií z nemocničného prostredia. Postupne sa zoznámite s fungovaním nemocnice, personálom a hlavnými hrdinami, ktorí sú zapojení do nemocničnej story. Zaujímavých postáv tu nájdete hneď niekoľko, či už sa jedná o doktora Steelea, po ktorom šalejú všetky sestričky, koketnú sestričku Daisy Roxx, svojského dr. Strangemana alebo ďalšie osobnosti. Dej je však chudobný a priamočiary a rozhodnutia protagonistov nedokážete zásadne ovplyvniť, takže zabudnite na to, že budete riadiť osudy obyvateľov nemocnice v duchu hier The Sims.

Príbeh by mal byť atraktívnym spestrením a spojovacím článkom jednotlivých epizód, zúfalo sa mu to však nedarí. Zápletky, ktoré sa točia hlavne okolo sporov, kto sabotuje zariadenie v nemocnici, sú nudné a riešia sa v príležitostných predelových scénach, kde je vám polopatisticky a s trápnym humorom poodhalený ďalší úsek príbehu. Vašou úlohou tak zostáva dbať na manažment nemocnice a spokojnosť pacientov, ktorí sem prichádzajú s prapodivnými chorobami ako je stress zombosiss, lykantropia, zlé prdenie, opičí syndróm, dračí dych, alebo svietivosť.

Hospital Tycoon

DR. STEELE JE HLAVNÁ POSTAVA NUDNÉHO PRÍBEHU ROZDELENÉHO DO 12 EPIZÓD

Obvykle v každej časti príbehu pribudne jedna- dve choroby a misiu zavŕšite vyliečením pacientov a zažehnaním epidémie. Zvyčajne začínate s čiastočne vybavenou nemocnicou (v každej sérii je iná) a musíte ju zdokonaliť a pripraviť všetko nevyhnutné. Nesedel mi fakt, že hoci v každej misii meníte dizajn budovy a dokupujete rôzne súčasti, v nasledujúcej časti, v tej istej nemocnici, sú vaše úpravy zmazané. Potom sa jednoducho musíte sa zmieriť s tým, že úvodné priestory sú v takom stave, ako ich navrhli programátori. Celý príbeh zdoláte v priebehu niekoľkých hodín, ale žeby to bola zábava sa, ani pri najlepšej vôli, nedá tvrdiť. Neraz sa pristihnete, že zívate nudou a len mechanicky vykonávate potrebné úkony a dúfate, že nadíde nejaká pozitívna zmena. Ale dúfate márne. Popri tom vás začne znervózňovať doslova bľabotanie hrdinov v dialógoch a sprievodných postáv, ktoré vám objasňujú udalosti v nemocnici. K tomu sa ale vrátime neskôr.

Rozhodne zaujímavejší, ako príbeh, je mód voľnej výstavby. Vyberiete si jednu z troch budov a obtiažnosť a potom si, pekne od podlahy, začnete stavať nemocnicu podľa vašich predstáv. Staráte sa o prichádzajúcich pacientov, zarábate a nakupujete novú výbavu dovtedy, kým vás to neomrzí, čo môže byť v prípade tejto hry niekoľko hodín, snáď aj niekoľko dní, ale sotva môžeme hovoriť o týždňoch.

Na počiatku je treba vytvoriť niekoľko miestností s predvolenými rozmermi , ktoré vyberiete z konštrukčného menu. Aspoň do jednej šupnete pracovný stôl, čím zriadite jednoduchú ordináciu a z ponuky záujemcov o prácu si vyberiete doktora a sestričku. Do ďalšej miestnosti vložíte výskumný stroj a vedca, sem prídu pacienti s neznámou chorobou, aby sa určila ich diagnóza. Na základe kartičiek s chorobopisom potom zakúpite ďalšie prístroje a najmete patričných odborníkov a tí už potom automaticky preberú zodpovednosť za prichádzajúcich pacientov a na konci kúry z nich vytiahnu tučný zväzok bankoviek. Prichádzajúci maródi sa však najprv ohlásia na recepcii, na ktorú určite nesmiete zabudnúť. Rating nemocnice zvyšuje nie len starostlivosť o pacientov, ale tiež o personál a svoju úlohu zohráva aj výzdoba a dekorácie. Zamestnanci budú spokojní, keď im do vyhradeného priestoru zakúpite kreslá, hrací automat či akvárium, aby mohli v pokoji relaxovať, keď práve nemajú čo na práci. Chodby a haly je vhodné doplniť sedačkami kvetmi, nástenkami, sochami ale aj automatmi na kávu. Miestnostiam a prístrojom potom môžete pozmeniť steny, farbu podlahy a materiálu. Nezabudnite na odpadkové koše a upratovačky, inak tu budete mať čoskoro pekný „svinčík“.

Hospital Tycoon

NA KARTÁCH S CHOROBOPISMI VIDÍTE, ČO JE NUTNÉ ZABEZPEČIŤ NA LIEČBU UVEDENEJ CHOROBY

U pacientov aj personálu môžete sledovať ich charakteristiky a dokonca hľadieť na okolie ich očami, vtedy sa kamera preorientuje na pohľad z prvej osoby. Rozhodne si v nemocnici nedržte lenivých zamestnancov, ale hlavne tých zodpovedných a dobré je, keď majú aj rovnaký postoj k životu (sú hraví alebo odmeraní), vtedy si lepšie rozumejú a spolupracujú. Lenivý pracovník zanedbáva prácu a treba ho všade posielať priamymi príkazmi namiesto toho, aby samostatne šiel tam, kde je potrebný. Trebárs flákajúci sa opravár je úplne zbytočný, pretože namiesto rekonštruovania pokazených strojov sa niekde zašíva. Vzťahy komunity utužíte aj využívaním ponuky úkonov. Napríklad ak stanovíte recepčnej aby sa usmievala a podávala návštevníkom ruku, budú sa cítiť lepšie a keď prikážete doktorovi, aby pobozkal sestru, ich vzťah bude veľmi vrúcny.

Mnohé z uvedených súčastí sú typické pre manažmentové hry a zrelší hráči zreteľne uvidia podobnosť s kedysi populárnym titulom Theme Hospital. Hospital Tycoon evidentne vychádza z uvedenej hry, ale nedá sa povedať, že je vydareným nasledovníkom. Hoci má pomerne jednoduché ovládanie, ktoré však mohlo byť ešte jednoduchšie (otáčanie miestností mohlo byť riešené myšou, prístup k ponuke zamestnancov a chorobopisom bez zbytočných sub-menu) a ani na pohľad nevyzerá zle, chýba mu čosi, čo by dlhodobejšie udržalo pozornosť hráčov. Hospital Tycoon je skrátka len titul na niekoľko popoludní. S trochou nadsádzky povedané, je ako studená kráska, s ktorou sa ochotne pomilujete, ale čoskoro ju opustíte, pretože k nej nič nepocítite.

Grafika titulu je pekná a moderná, hoci po priblížení si všimnete, že postráda detaily. Na druhej strane, hardvérové nároky sú veľmi priateľské a hra pobeží ako hodinky. Horšie je na tom ozvučenie, ktoré je naozaj príšerné. Keď si odmyslíme prijateľnú hudbu, jedinými zvukmi je otrasná hatlanina, ktorú tvorcovia použili pri všetkých dialógoch aj pomocných rozhovoroch a doplnili ju písaným textom. Neustále (v príbehu) počúvať „ halabala hatla-talla mhm“, to vám bude poriadne piť krv. Tvorcovia mali radšej dabing obmedziť na pár vstupných vied a „hello“ a „good bye“ na začiatku a konci dialógov, určite by to bolo lepšie.

Hospital Tycoon

PACIENTI SÚ ROZLIČNÍ, NAPRÍKLAD TÍ, ČO MAJÚ LYKANTROPIU, VYZERAJÚ AKO VLKOLACI

V nemocniciach si obvykle veľa zábavy neužijete. Dúfali sme, že aspoň v tej v tej počítačovej, ktorú ponúka Hospital Tycoon, to bude inak. Bohužiaľ, nestalo sa. Nie je to síce titul celkom na zahodenie a chvíľu sa pri ňom dokážete zabaviť, ale hravé okamihy veľmi skoro vystrieda letargia a nuda, ku ktorej vás doženie rutina a oklieštené možnosti hry. Ale ak nebudete vedieť, čo robiť, kým sa objaví nejaký atraktívny titul, vyskúšajte Hospital Tycoon, obstojne pri ňom zabijete čas.

napísal uni 11.7.2007
Hospital Tycoon
| HOSPITAL TYCOON