FREIGHT TYCOON INC.

FREIGHT TYCOON INC.

7.0

Manažment vlakovej dopravy sa objavuje pomerne často, ale tento titul vás postaví na čelo prepravnej spoločnosti.

Manažment vlakovej dopravy sa objavuje pomerne často, ale tento titul vás postaví na čelo prepravnej automobilovej spoločnosti. Myslíte si, že to zvládnete? Ak si trúfate na riadenie podniku, smelo vstúpte a my vám povieme, ako to tu chodí. Potom sa definitívne rozhodnete, či s firmou Freight Tycoon Inc. podpíšete zmluvu, alebo sa poberiete ďalej.

Hra obsahuje výlučne ponuku pre jednotlivca, kde nájdete rozsiahlu lineárnu kampaň zahrňujúcu 21 misií, ktoré sa postupne odomykajú. Cieľom misií je obvykle dosiahnutie určitého zisku alebo zvýšenie ratingu spoločnosti. Druhou možnosťou je zahrať si niektorý z desiatich scenárov, kde v pokoji rozvíjate svoju firmu a v rozmedzí rokov 1950-2020 sa usilujete dosiahnuť čo najlepšie postavenie na trhu.

Na počiatku zvyčajne disponujete prázdnou kanceláriou a slušným úvodným kapitálom, za ktorý si kúpite garáž pre niekoľko vozidiel. Obidve budovy môžete neskôr vylepšovať , prípadne sem zakúpiť užitočné doplnky. Nasleduje nákup prvých áut. V ponuke je pestrý sortiment „nákladiakov“ pri ktorých je uvedené, aký druh tovaru môžu prevážať, akú majú rýchlosť a životnosť. Najmä v neskoršej fáze sa oplatí kupovať skôr kamióny, tým však navyše treba prikúpiť vhodný náves. Ich výhodou je predovšetkým podstatne vyššia kapacita prepravovaného nákladu.

Freight Tycoon Inc.

Všetko sa začína kúpou garáže a áut.

Všetko sa začína kúpou garáže a áut.

Autá potrebujú šoférov a to nie hocijakých. V menu záujemcov o post vodiča nájdete rôzne osoby mužského aj ženského pohlavia. Ich úroveň je v úvode totožná, takže je v podstate jedno, koho si vyberiete, dôležité je však to, aké licencie dotyčný vlastní. Totiž šoféri môžu ovládať výlučne typ vozidiel, na ktorý majú oprávnenie. Takže napríklad ak nemajú licenciu na cisterny, nemôžete ich použiť na transport nafty atď. Preto je vhodné zvoliť si zamestnancov s viacerými licenciami. V prípade potreby však môžete vášmu šoférovi kúpiť aj ďalšie licencie, ale nie je to práve lacné. Oplatí sa to len v prípade, že vodič pre vás pracuje už dlhšie, má vyššiu úroveň a tak rýchlejšie prepraví náklad a vykoná svoje povinnosti.

Ďalším krokom je zabezpečenie zmlúv s rozličnými firmami, ktoré majú sklady roztrúsené v rôznych častiach mapy. Po označení firmy sa vám zobrazí tovar, požadované množstvo na prepravu, termín, prípadne aj špecifické podmienky ako je požadovaný rating firmy, aby obdržala kontrakt. Ak sa vám to pozdáva, uzatvoríte zmluvu a priradíte jedno, alebo viacero vozidiel. Čím viac áut, tým rýchlejšie prepravíte všetok tovar a potom obdržíte okrem bežnej sumy aj bonus. Naopak ak nestihnete tovar poprevážať do určeného termínu, utrpí tým meno firmy a musíte platiť penále za oneskorenie. Počet zmlúv je neobmedzený, treba len dbať o to, aby ste mali aj dostatok vozidiel so šoférmi na prepravu. Prevoz komodít už potom prebieha automaticky, bez vašej priamej účasti, do vtedy, kým vozidlá nedokončia stanovenú úlohu, po ktorej zaparkujú v garáži a čakajú na ďalšie inštrukcie. Samozrejme by ste ich nemali nechať zbytočne postávať a hneď im treba priradiť im nový kontrakt.

Šoféri okrem jazdy zabezpečujú aj malé opravy vozu, ktoré sa skôr či neskôr vyskytnú, či už je príčinou nehoda alebo zastaralé vozidlo. Na stredné opravy už potrebujete najať technikov a zabezpečiť opravárenské auto, ktoré zrekonštruuje pokazené vozdilo priamo na mieste nehody. Pri veľkých nehodách už je nutné transportovať auto do garáže a opravy vyžadujú dlhší čas, čiže treba dbať na to, aby mal stále kto doručovať zodpovedajúci náklad v stanovenom termíne.

Freight Tycoon Inc.
Video, kde vidíte priebeh uzatváranie kontraktov

Kazivosť vozidiel ovplyvňujú nie len skúsenosti vodiča a vek auta, ale aj manažéri. To je však len jedna z mnohých oblastí v ktorej sú vám nápomocní. Manažéri a úradníci prispievajú k tomu, aby ste získali výhodnejšie zmluvy, znížili poruchovosť vozidiel, ušetrili na výdavkoch a tak ďalej. Najímate si ich z ponuky a postupne sa zdokonaľujú práve tak, ako šoféri a technici a vyskytujú sa rôzne druhy úradníkov do rôznych funkcií. Takže napríklad manažér ľudských zdrojov vám ušetrí peniaze za platy zamestnancov, manažér kontraktov zvýši zisky a podobne.

Všetky uvedené činnosti sa vykonávajú pomocou praktického užívateľského rozhrania, kde sa rýchlo zorientujete. Keď kúpite kamión, uvidíte ikonu, cez ktorú sa okamžite presuniete ku kúpe ťahačov a potom ďalšiu, cez ktorú vstúpite do menu vodičov, po označení skladu vidíte všetky druhy tovaru, pri šoféroch sú zobrazené vozy, ktoré dokážu ovládať...Manažment firmy je komplexný a pritom dostatočne jednoduchý a naozaj si ho rýchlo osvojíte, no aby ste pri tom nezanedbali celkový chod spoločnosti, je vhodné pri nákupoch hru pozastaviť. Po pohodlnom výbere nových zamestnancov, zmlúv a áut potom hru spustíte a všetko prebehne tak, ako ste určili. Nechýba ani možnosť chod hry urýchliť, to najmä v prípade, že nemáte veľmi čo robiť a iba sledovať pohyb vozidiel na cestách vás nebaví.

V súvislosti s mestom je zaujímavý jeho samostatný prirodzený rozvoj a výstavba budov a nových ciest, čo prispieva k urýchleniu prepravy tovaru. Samozrejme v ponuke sa objavujú aj modernejšie autá, ktorými nahradíte staršie modely. Na rozdiel od iných titulov tohoto druhu vo Fraight Tycoone hráč nebuduje žiadne cesty ani neplánuje trasy, len využíva aktuálne možnosti a je odkázaný na prirodzený rozvoj oblasti.

Freight Tycoon Inc.
V skladoch a továrňach si zvolíte kontrakt a priradíte šoférov.

Toto všetko znelo celkom pekne a chvíľu je to aj naozaj zábavné, po čase sa však hra stáva monotónnou až nezáživnou. Príčinou je, okrem absencie výstavby hráčom, najmä fakt, že po úvodných nákupoch a zabehnutí firmy vlastne ani veľmi nemáte čo robiť, len z času na čas uzavriete novú zmluvu a sem-tam dokúpite auto. Tejto rutine by mohlo zabrániť napríklad priame ovládanie vybraného vozu hráčom, prípadne prepnutie pohľadu kamery tak, aby ste pozorovali okolie z kabíny auta. Nič také tu však nie je. No, možno v druhej časti, ktorá by sa po vypilovaní niektorých drobných nedostatkov a pridaní niekoľkých nových súčastí mohla stať jedným z najlepších tycoonov na trhu.

Grafika hry je, vzhľadom na herný žáner, slušná. Na mapách vidíte celkom pekne vykreslené budovy a stromy, čo sa pohupujú vo vetre, terén si môžete čiastočne priblížiť a otočiť podľa potreby. A ak máte radi vtáctvo, môžete si popri iných úpravách upraviť jeho počet v hre :-). Naproti tomu ozvučenie by mohlo byť výraznejšie a o dosť lepšie, napríklad by to oživili komentáre šoférov pri ich najímaní alebo pri označení vozidla. Z technických nedostatkov som postrehol typickú vadu ruských hier a síce, keď si minimalizujete hru na pracovnej ploche, obvykle vám pri návrate vyhlási chybu a spadne. Taktiež hra nie je optimalizovaná pre najnovší Windovs, inak povedané na Viste si ju nezahráte. Možno to neskôr upraví patch. Inak je však titul stabilný a má primerané hardvérové nároky.

Freight Tycoon je celkom zábavný manažment dopravnej spoločnosti, pri ktorom strávite príjemné chvíľky, tie však pri dlhšom hraní postupne nahrádza nuda. Titul obsahuje celkom zaujímavé a neotrelé nápady, nedokáže však dlhodobo udržať pozornosť hráčov. Prípadné zdokonalené pokračovanie by mohlo hru zaradiť medzi najlepšie tycoony, tentoraz je to však len mierne nadpriemerný titul na pár dní.

Freight Tycoon Inc.
Šoféri sa zdokonaľujú a môžete ich sledovať počas jazdy.

napísal uni 27.10.2007