Sector Online Entertainmentnet Sector.sk Onlinehry.sk Plnehry.sk Blog.sector.sk Biosector.sk Kinema.sk ABCgames.sk Rozpravky.sk Docu.sk Lacné letenky
logoblack
Login:
Heslo:
listallistamlistaplistaulistaylistarlistaelistaqlistajlistaklistadlistaz hryvideásúborytechfóruumužívatelia

9.5

Crysis

Recenzia pre PC

jedinečná grafika
nanosuit, modovanie zbraní
rozmanité taktiky
znovuhrateľnosť
čeština (titulky)
rôzne drobné chyby
AI a fyzika by potrebovali dotiahnuť detaily

Nemecká firma Crytek doteraz nevyprodukovala veľa titulov, konkrétne ním bol len jeden, ale poriadne úspešný. Bol ním Far Cry, hra postavená pôvodne na technologickom deme X-Isle, ktoré spravili pre Nvidiu. Far Cry bol založený na grafike a napriek tomu, že vtedy ešte nikto od neznámej novej firmy nečakal nejaké zázraky v hrateľnosti, stali sa a hra zabodovala aj po hernej stránke. Ukázala obrovské exotické lokácie, voliteľné prístupy k cieľom misií a ponúkla dostatok zábavy. Mala síce pár nedostatkov v nedoladenej obtiažnosti a slabšom multiplayeri, ale pre začiatok to bol veľmi sľubný nástup. Následne sme od firmy netrpezlivo očakávali Far Cry 2, ale vzhľadom na odstúpenie od ďalšej spolupráce s Ubisoftom sa situácia zmenila a Crytek začal pracovať na novom titule a tým bol Crysis.

Crysis bol rovnako ako Far Cry teasovaný grafikou a to zrejme tou najlepšou grafikou, aká je s aktuálnym hardvérom možná. Tentoraz ku grafike pridali aj aplikovanú fyziku a niekoľko ďalších noviniek, ktoré z hry robia viac ako obyčajnú FPS akciu. Konkrétne sú nimi nanooblek a modifikácia zbraní. Obe funkcie posúvajú hru vo svojom žánri ďalej a umožňujú jedinečné kombinácie a rozmanité možnosti na bojisku. Možnosti boja idú ruku v ruke s AI, ktorú autori oproti Far Cry vylepšili, ale v tomto ohľade treba povedať, že stále nie je dokonalá. V každom prípade, pozitív je veľmi veľa a môžeme hneď zhodnotiť, že nasledovník Far Cry nesklamal.

Príbehom vás Crysis znovu zavedie na tropický ostrov, ale oproti Far Cry sa už situácia zmení, už nie ste obyčajný nezainteresovaný človek v nesprávnom čase na nesprávnom mieste, ale vojak špeciálnej jednotky, ktorý ide spolu so svojím tímom na zásah proti kórejským jednotkám zadržujúcich amerických archeológov. Situácia je vyhrotená a nepreskúmaná. Armáda nevie, čo sa deje, ale veľká koncentrácia nepriateľských vojsk naznačuje na niečo záhadného a rovnako aj vaše prvé zážitky na ostrove poukazujú na udalosti mimo bežného chápania. Ale je rok 2020, možné je už všetko. Dokonca aj samotný štýl boja sa zmenil. Vy so svojou jednotkou máte najmodernejšie nanoobleky a po prvých zážitkoch so zamrznutou krajinou si pomyslíte, že Kórejci vymysleli niečo nové, niečo, čo vás ohrozuje a postupne zabíja. Preto aktivujete svoj nanooblek a vydávate sa na cestu džungľou s primárnym cieľom - zachrániť členov archeologického tímu a sekundárnym cieľom - zistiť, čo sa tu vlastne deje.

Ostrov vás privíta desivo.
Známe pohľady v next-gen kvalite.
Všemožné vozidlá nechýbajú.



Jedným z najväčších prínosov pre špeciálne jednotky roku 2020 bol nanooblek. Nové vybavenie, ktoré nesmú nepriatelia dostať do rúk. Špeciálne nanotechnológie obleku umožňujú jeho majiteľovi premôcť aj celú armádu. Ak postupuje rozumne. Napriek výhodám vojak v nanobleku nie je nesmrteľný. Oblek dokáže fungovať ako nepriestrelný štít tlmiac účinok projektilov, dokáže aktivovať nanočastice, ktoré vás spravia silnejším, či už v úderoch, alebo skokoch, rýchlejším v behu a pohyboch, a určite najefektívnejšou funkciou v boji je neviditeľnosť. Ale pozor, všetky funkcie majú obmedzenú účinnosť. Váš oblek má svoju energiu, ktorá sa pri používaní každej vlastnosti vybíja. Či už pri dopade každého náboja na oblek, alebo využívaním jednej z vlastností.

Ak sa vám energia minie, nič vás nechráni a každý ďalší náboj vám uberá zo zdravia. Našťastie o svoju energiu a aj obnovenie vášho zdravia sa oblek dokáže postarať, len si musíte nájsť chvíľku sám pre seba, vydýchnuť si v pokoji a po chvíli znovu vhupnúť do boja. Z taktických možností, môžete napríklad využiť neviditeľnosť, aby ste sa nenápadne dostali k nepriateľom a rozpútali medzi nimi peklo. Ale tam sa vám už energia minie a každá guľka tne do živého. Budete sa musieť naozaj obracať, aby ste sa z toho dostali. Alebo môžete aktivovať rýchlosť a bleskovo behať pomedzi nepriateľov a zabíjať ich zblízka, ale znovu, energia rýchlo dôjde a vy sa môžete ocitnúť niekomu na muške.

Všetko v obleku je logicky poprepájané a bude záležať na vašej taktike, ako budete jednotlivé funkcie využívať. Taktika obleku sa kombinuje aj so zbraňami, ktoré si môžete ľubovolne prestavovať a teda napríklad na vašu útočnú pušku môžete nasadiť tlmič, taktické expanzie ako elektrošoky, granátomet, prípade baterku, laserový zameriavač, rôzne typy mieritiek a ďalekohľadov, a aj viac typov rôzne účinných nábojov. Najrozsiahlejšie nastavenia majú útočné pušky, ale rovnako môžete nastavovať aj vašu pištoľ, sniperku, brokovnicu, a aj rôzne zbrane, ktoré počas hry nájdete. Viete, že aj so samopalu sa dá spraviť sniperka? Nie je to problém, nasadíte ďalekohľad. Rozptyl bude trochu väčší ako pri bežných útočných puškách, ale v prípade núdze sa to môže hodiť. Zo zbraní nechýbajú ani nálože, sympatické raketomety s tromi strelami a neskôr si na vás počkajú aj rôzne futuristické zbrane. Najlepší bude tak či tak rotačný minigun, ktorý vám umožní naozaj skosiť džungľu a sa vrátiť sa do dôb filmu Predátor. Ale s jedným detailmo navyše, teraz aj vy môžete byť neviditeľný.

Celá hra nie je postavená len na nanoobleku a modifikáciach, hra má aj príbeh. Samozrejme príbeh primeraný FPS štýlu, nemôžete čakať prehnaný vývoj postáv ani komplikovaný dej, ale Crysis napriek tomu dokáže hráča zaujať rozmanitosťou udalostí skrývajúcich sa v pozadí boja. Rovnako si vás získa hlavná postava Jake Dunn s kódovým menom Nomad, ktorá je riešená na štýl Gordona Freemana; nevidíte ju v prestrihových scénach, len všetko sledujete jej očami a závery si robíte sami. Našťastie na rozdiel od Gordona nám Nomad aj pár slov povie, zapojí sa do diskusie so svojimi kolegami a prejaví svoju vojenskú náturu a zmysel pre povinnosť a priateľstvo. V príbehu Crytek ani tentoraz nezabudol na ženský element a sympatická archeologička vám vytvorí (jej neustálym zachraňovaním) niekoľko nových vrások na čele. Je pravda, že na Alyx zatiaľ nemá, ale autori sa snažili a ako ona, tak aj všetky hlavné postavy majú svoju charizmu a štýl. V príbehu nechýbajú ani nepriateľskí bossovia, rovnako so svojským prejavom a vlastnými cieľmi, za ktorými idú doslova cez mŕtvoly.

Na rutinnej misii sa niečo zvrtlo....

Príbeh vás zavedie do rozmanitých misií na ostrove, v ňom, a aj mimo neho. Čakajte všetko od vyvražďovania Kórejcov v hustej džungli, cez získavanie údajov z ich základní, vyslobodzovanie väzňov, eliminovanie protilietadlových diel, až po sériu misií postavených na obmedzenom čase. Všetko je na seba plynule napojené, prestrihané kvalitnými scénami a prejdenie vám bude trvať niečo cez 7 hodín v závislosti od obtiažnosti, odhodlanosti plniť sekundárne úlohy, a aj štýlu vášho postupu. Na ciele svojich misií budete totiž môcť útočiť z rôznych smerov a rôznymi štýlom, či už z vody, zo zeme, zo vzduchu, zblízka osobne, alebo zdiaľky sniperkou. Vždy bude na výber dostatok ciest a dostatok zbraní, ktorými budete môcť svoje úlohy splniť.

Budete to môcť skúšať znovu a znovu, a prechádzať ľubovolným spôsobom. Práve v tom bola sila Far Cry a Crysis to ešte zdokonaľuje. Znovuhrateľnosť je vysoká a zvyšovanie obtiažnosti tomu dodáva na šťave. Autori sa na rozdiel od iných hier v obtiažnosti nekoncentrovali len na zvyšovanie vášho zranenia nábojmi, ale so zvyšujúcou sa obtiažnosťou ubúdajú aj výhody, napríklad už váš oblek nebude detekovať granáty, zmizne vám mieritko, renegerácia bude pomalšia a zo zaujímavostí Kórejci budú rozprávať po kórejsky. Trochu škoda, že kórejčina nemá samostatné zapínanie a musíte hrať na vyššej obtiažnosti, ak si chcete vychutnať autenticitu (alebo sa stačí ísť prejsť do Žiliny).

Džungľa a exotické pláže sú len úvodnou časťou hry, kríza sa postupne vyostruje. Vy postupne zisťujete, čo vlastne stojí v pozadí všetkého a malé súboje v dedinkách sa presúvajú do naozajstnej vojny s Kóreou, ktorá rovnako ako americká armáda povolala tanky, vrtuľníky, lode a stíhačky do masívneho konfliktu. Toho sa samozrejme zúčastníte. Vojnou ale nič nekončí, len začína vaše poznanie nových nepriateľov vynárajúcich sa z temnôt ostrova. Sú to mimozemšťania. Mimozemštania, ktorí sa po incidente dostávajú na scénu a vojna dostáva nové obrátky a džungľa dostáva novú podobu - ľadovú.

Z tohto pohľadu sú prvé dve tretiny hry intenzívnejšie, akčnejšie a voľnejšie. Kórejci majú tímovú AI, poznajú rozmanité činnosti, ktorými si zabíjajú čas a rôzne taktiky, ktorými sa vás snažia dostať. Trochu škoda malých výkyvov v AI, kedy vás nepriatelia dokážu aj bez povšimnutia obísť. Misie z MZ-ákmi sú už obmedzenejšie a vedené jedným smerom bez väčšej voľnosti, aj keď treba povedať, že vo vlastnom akčnom štýle. Rovnako AI mimozemšťanov môže vyzerať ignorantsky a budí dojem, že ľudskí vojaci sú pre nich len mravce, ktorými sa im neoplatí zaoberať. Na druhú stranu, keď sa mravce príliš premnožia a začnú byť dotieravé, treba sa o ne postarať. Presne to sa začne diať ľudskej rase.

Taktický úder na dedinu v údolí. Stačí si vybrať cestu.
Mimozemštania sú zaujímaví, ale oproti zvyšku hry menej akční.
Alyx, Alyx? A nie, ale niečo na nej bude. Možno v druhej časti sa prejaví viac.



Ak sa vám singleplayer máli, čo zrejme aj bude, na dokončenie zážitku má hra aj ľahko modifikovateľný multiplayer, kde sandbox editor umožní prakticky hocikomu vytvoriť vlastnú mapu. Základný multiplayer má teraz len dva módy a to Instant Action, čo je obdoba deathmatchu a hlavný mód power struggle, zložitejší a evolučne založený multiplayer, kde má každá strana svoju úlohu a musí obsadzovať kontrolné body a získavať nové zbrane, aby splnila svoju misiu a zničila nepriateľskú základňu. 32 hráčov v rozsiahlych prostrediach nie je práve najviac, ale zaručí intenzívnu akciu a v DX10 móde aj totálnu deštrukciu prostredí. Škoda, že zo základného rozpisu vypadol tímový deathmatch Team Action a pre podobnosť s Power Struggle bol vypustený aj CTF mód, ale o rozšírenie sa už postará mod komunita, ktorú Crytek plne podporuje.

Graficky čakajte od hry maximum, čo vám dnešné hry ponúkajú. Rozsiahle a husté džungle, realistické pobrežia a najaktuálnejšie grafické efekty od slnečných lúčov, až po volumetrickú hmlu robia hru graficky neodolateľnou. Nechýbaju objekty reagujúce na fyziku, lámajúce sa palmy, ohýbajúce sa vetvy pod guľkami, rozpadávajúce sa domy pod tlakom granátov zase robia hru dynamickou. Z rozmanitých detailov toto všetko dopĺňa hmyz, kraby, ryby, žaby, rôzne vtáky, jednoducho základné osadenstvo džunglí sa rovnako chce pozrieť na váš boj. Samozrejme toto všetko vyžaduje aj určité nároky na počítač, kde si vychutnáte najvyššiu kvalitu len na grafických kartách rady 8800 v DX10 móde. Pre maximálne textúry stačí okolo 2 GB základnej pamäte, ale viac už tejto hre nie je na škodu. S absolútnym minimom sa dá experimentovať, ale pod úroveň GeForce 6800, 2,8 Ghz procesor a 1 GB pamäte by som už nešiel.  Musíte hrať na nízkych nastaveniach a hra vyzerá výrazne slabšie. CryEngine 2 dokáže naozaj veľa, ale plne si engine vychutnáte až na VGA GF 8800 a dvojjadrovom procesore.

Fyzikou oplývajú aj vozidlá, ktorých je pekná kopa a jazdí sa na nich jednoducho. Zo zaujímavostí vozidlá majú aj tachometer, otáčkomer, reagujú na každú prekážku a správajú sa aj patrične na svoj stav. Môžu mať prestrelené pneumatiky, zničený motor. Malým zábavným momentom sú malé chybičky vo fyzikálnom engine, kde občas vaše auto podskočí aj na malom kameni, alebo pri rozbiehaní sa s prasknutou pneumatikou začne pohybovať opačným smerom. Rovnako detaily by mali byť doladené aj v detekcii kolízií objektov, napríklad taká spadnutá helikoptéra vám narobí rachotu aj na polhodinu, počas ktorej sa jej časti snažia spúšťať dole skalami.

Zvuková a hudobná zložka nezaostáva za grafikou. Jedinečný pocit z priestoru a streľby sa snúbi s orchestrálnou hudbou z pera Inona Zura. Užijete si atmosféru pravej džungle so štebotom vtákov, bzukotom múch lietajúcich okolo mŕtvol, šuštaním vetiev, lámaním paliem. Hlasové prepracovanie neustálych rádiových kontaktov s vašim tímom dodávajú atmosfére konfliktu na intenzite.

Dizajn prostredí je sugestívny.
Deštrukcia a explózie vás čakajú na každom kroku.
Nastavenia zbrane sú jednou zo základných taktických opôr hry.


Celkovo je Crysis hra na vysokej úrovni a to po každej stránke. Spojenie hrateľnosti a grafiky je jedinečné a dopĺňané rovnako kvalitnou zvukovou stránkou. Možno niekoho mierne sklame koniec, ale hra je plánovaná ako trilógia a z toho pohľadu sa končí práve tam, kde by logicky mala (aj keď za starých časov by sa celá trilógia dĺžkou vošla do jednej hry). V jednotke sa skončil prieskum a v dvojke teraz môžeme čakať začiatok vojny. Len trocha škoda, že si tú vojnu užijeme najskôr až o rok. V každom prípade Crytek splnil svoje poslanie, prekonal svoju prvotinu a ponúka ešte viac.


Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: CPU 2,8 GHz, 1 GB RAM, VGA GF6800 alebo ATI9800 (WinXP) / CPU 3,2 GHz, 1,5 GB RAM, ATI X800 (Vista)
Doporučené požiadavky: Dual Core 2,2 GHz, 2 GB RAM, GF8800 GTS 640 MB



napísal saver 20.11.2007


Zaradené pod: crysis,

Pozrite si aj
Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login

searchbutton
Kúpiť si hru na
Hodnotenie
Sector:
                                        9.5
Užívatelia (výpis):
                                       
8.7
Vaše hodnotenie:
                                       
0.0
Vo svete: (metacritic)
                                        9.1
Užívateľské recenzie
Kráľ FPS prichádza ...prečítať
Boss Marťas, 24.2.2013
10
Ze začátku by se dalo jen říct to, že tato legendární hra od Cryteku se vám jen tak z hlavy nevymaže...prečítať
Rippy, 3.3.2011
10
Revolučné FPS....prečítať
Antigon, 19.1.2011
9,5
Crysis ako prvé sa každému určite vybaví nádherná grafika avšak crysis nie je len o grafike ale aj ...prečítať
race, 6.7.2010
9,5
Nový nástupca Far Cry ...prečítať
BBoyRyxo, 2.4.2010
9
Hra crysis ma prekvapila a to na plnej čiare!!...prečítať
buxo888, 23.6.2009
9,5
Na crysis som sa skutocne tesil ale aj zaroven obaval vysokych hw narokov preto som chvilu pockal do...prečítať
MaTo100, 10.3.2009
9,8
...prečítať
Eduardo, 14.8.2008
9,7
Už žiadne cheaty, ani trainery, všetko je v samotnej hre....prečítať
Darkblack, 5.5.2008
10

Chcete pridať svoj názor? Napíšte článok....

Ďalšie články k hre
956 Crysis
[recenzia 20.11.]
275 Crysis
[dojmy 6.10.]
97 Crysis na konzole
[novinka 24.9.]
60 Crysis Revival mod
[novinka 17.9.]
68 Obrázky z konzolového Crysisu
[novinka 12.9.]
261 Spomienka na prvý Crysis
[novinka 6.3.]
195 Realistický les v hre?
[novinka 28.12.]
145 Crysis hi-res mod pridá bažiny
[novinka 18.7.]
Na stiahnutie

Crysis 2d
[demo 165MB]

Crysis
[demo 1770MB]
Obrázky
Ďalšie aktuálne články
20 Never Alone
recenzia 25.11.
167 Far Cry 4
recenzia 24.11.
1 The Muppets: Movie Adventures
recenzia 24.11.
35 This War of Mine
recenzia 21.11.
7 Sector magazín #62
článok 19.11.
2 Costume Quest 2
recenzia 19.11.
bottom
Hry | Videá | Súbory | Tech | Fórum | Užívatelia | PC | Xbox 360 | PS3 | PSP | Wii | DS | Mobil | Obsah
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2014 SECTOR Online Entertainment   /   contact us on: sector@sector.sk