LIPS

LIPS

8.5

Party titul pre Xbox na rozvírenie vašich večierkov. Staňte sa speváckou hviezdou s Lips.

Vo filmovom biznise je bez debaty najdôležitejším obdobím leto. Veď si len spomeňte na tie 2 posledné. Letné blockbustery tak naplnili kiná, že doslova praskali vo švíkoch a práve tam majú filmové štúdiá najväčšie zisky. Pri hrách je tento stav dosť odlišný. Leto sa nazýva uhorkovou sezónou a každý vydavateľ sa pripravuje na jeseň, no hlavne komerčné nákupné šialenstvo s náboženským pozadím nazývané Vianoce. Sviatky lásky a pokoja sú zároveň sviatkami nevraživosti herných vydavateľov, ktorí si chcú v tomto hromadnom ošiali privyrobiť nejaký ten miliónik navyše. Všade samý hype; internet, papierové médiá a ešte aj televízia na hráča chŕlia tony informácií, že práve danú hru si jednoznačne musíme kúpiť, lebo práve tá je najlepšou na svete. Tomuto vždy zodpovedá aj line up titulov pripravených pre všetky platformy. Vydať aspoň jeden ozajstný killer titul je povinnosť každej z nich. Ťarcha vydať práve taký titul je na ramenách vývojárov exkluzivít a je potrebné dodať, že túto jeseň a zimu zvládli všetci a všade lepšie ako na výbornú. Xbox 360 poriadne zatavili Gears of War 2, Fable 2, Banjo Kazooie a...

...a Lips. Exkluzivita, ktorá zas až toľko hypovaná nebola, no aj napriek tomu bolo vidno, že na prezentáciách sa nešetrilo. Druhá karaoke exkluzivita pre platformy od Microsoftu toho nasľubovala hŕbu. Bodaj by nie, bola hlavným želiezkom v ohni príležitostných a párty hráčov. Nebolo dôvodu sľubom neveriť, iNiS na poli hudobných hier už čo to preskákal (Gitaroo Man, Elite Beat Agents), navyše hra mala ponúknuť aj rôzne novinky. Ako to teda vyzerá dnes?

Jednoducho poviem, že skvele a tí lenivší z vás môžu rovno skočiť k záverečnému hodnoteniu, kladom/záporom a písaniu komentárov k recenzii. Ak by ste sa predsa len chceli o hre dozvedieť aj niečo viac, tak čítajte ďalej. V prvom rade vedzte, že Lips je karaoke titulom, ktorého hrateľnosť sa autori snažili vyšperkovať až do najmenších detailov, obohatiť novinkami, no neodkloniť sa od štandardov, ktoré sú tomuto žánru dané a zaužívané.

Lips
Lips Hip-Hap-Hop bude v hre ťažším orieškom.
Hip-Hap-Hop bude v hre ťažším orieškom.

Lips V hre nájdete aj prispôsobovanie prostredia, bohužiaľ iba vo forme skinovania.
V hre nájdete aj prispôsobovanie prostredia, bohužiaľ iba vo forme skinovania.

Lips Môžete si nastaviť aj dĺžku predbiehania spevu textom.
Môžete si nastaviť aj dĺžku predbiehania spevu textom.

Najskôr asi teda k vizáži. Otvoríte krabičku a čakajú na vás okrem hry samotnej ešte aj 2 farebne odlíšené mikrofóny. Vyhotovením vás určite potešia, už na prvý omak je jasné, že sa nejedná o hračky z obchodu za rohom za 30 Sk. Navyše sú tu ešte 2 detaily. Mikrofóny sú osvetlené a hravé striedanie farieb do rytmu pesničky jednoducho vadiť nedokáže. Už naozaj nepodstatným detailom sú pohybové senzory v každom z nich, ktoré posúvajú dimenziu hrania do ďalšieho rozmeru. Hra od vás v istých okamihoch vyžaduje predvedenie pózy zobrazenej na obrazovke, trasením mikrofónu si môžete song dotvoriť iným nástrojom a do hry sa mikrofón pripája tiež zatrasením. Veľmi príjemné oživenie každej vašej párty, keď okrem spievania sa ešte aj všetci trošku rozhýbete.

Nechcem nikoho uraziť, ale v prípade, že patríte medzi asociálov bez priateľov a kontaktov v okolitom svete, tak ruky od hry preč. Nie že by si osamotený jedinec nezaspieval sám, ale zážitok je približne rovnaký ako z romantickej večere pre jedného. Tomu je v hre prispôsobené všetko. Od ponuky módov, cez výber pesničiek, achievementy, až po samotný drive hry, ktorá už po vložení do mechaniky jemne našepkáva „Zavolaj kamošov“. Takže stručne: spievanie s textom a spievanie bez textu. To je určené pre samotára, alebo dvojicu, ktorá môže následne súťažiť v režimoch co-op (obaja spievajú naraz) alebo Versus (rozdelené pasáže). Nie, že by to nestačilo, no pri dávke kreativity by sa dalo určite ešte niečo iné vymyslieť, no nevadí.

Kto by ešte v živote karaoke nevidel, dokonca ani v amerických filmoch, tak ide o spievanie textu, ktorý sa zobrazuje na obrazovke a do toho hrá hudba. Presne o tomto je aj hra. Môžete potlačiť pôvodný spev, zvýrazniť svoj a prípadne sa viac strápniť, alebo len spievať spolu s originálnym zvukom. To je už len a len na vás. Bolo by dobré aj triafať správne tempo skladby, výšku hlasu a slová. Bohužiaľ tu sa dá naraziť na prvý nesplnený sľub – hra mala vyhodnocovať skóre aj podľa výslovnosti, no nič také sa nekoná, maximálne iba vo veľmi miernej forme, ktorá v konečnom dôsledku moc vplyv nemá. Okrem spievania sú ti ešte spomínané pózy s mikrofónom, ku ktorým vás hra vyzve v momente, kedy sa vám naplní zlatý ukazovateľ. Ten sa dobíja spevom samotným a aj pohybmi mikrofónu, bolo by dobré, keby boli do rytmu. Okrem spievania si môžete ešte aj zahvízdať a zapojiť aj neaktívnych hráčov. Nemusia robiť len vokalistov v pozadí, ale gamepadom vám dotvárať skladbu rôznymi nástrojmi. Určite tiež poteší, v konečnom dôsledku však všetci búdu aj tak radšej vždy spievať s hlavnými protagonistami aktuálnej hry. Zážitok z hry môžu ešte spestriť minihry, ktoré budú trošku inak motivovať váš spev. V režime Kiss k sebe vďaka spevu musia dobehnúť dvaja zaľúbenci. V Time Bomb musíte spevom naplniť pohár vodou a uhasiť bombu a vo Vocal Fighters zas eliminovať súpera.

Lips

Hodnotenie hráča prebieha hlavne pomocou bodov, ktoré získava za predvedený spev. Okrem neho však aj po predvedení pózy, čo som už spomínal vyššie. Vtedy sa naplnený zlatý ukazovateľ začne míňať a vy za spev získavate hviezdičky, ktoré navyšujú normálne nadobudnutý počet bodov. Ďalej výsledné skóre ovplyvňujú aj medaily, tých je 6 a dostávate ich ako bonusy za čistý spev, perfektne zachytený rytmus, vibráto a podobne.

Nepovažujem sa za mainstreamového poslucháča a tak ponúkaný (povačšinou rádiový) výber nebol môjmu srdcu najbližší. Stačila však prvá párty (25 ľudí) a môj názor sa v momente zmenil. Je totiž nemožné, aby sa songy zapáčili každému, na párty je však najdôležitejšie práve to spievanie, nie predmet spievania, preto autori spravili to najlepšie, čo len mohli. Zaradili tu 40-ku pesničiek, ktoré sa dajú zaškatulkovať do všetkých žánrov a sú tak notoricky známe, že len málokto ich nebude poznať (až na pár výnimiek ako americký rap z polovice 80-tych rokov, pre mňa osobne). Naozaj každý si tu niečo nájde a aj to, čo neobľubuje bude poznať a možno si aj obľúbi.

Milovníci rocku tu nájdu Nirvanu a Ramones napríklad, mainstream je zastúpený hlavne hitovkou Mercy od Duffy a „starinky“ milujúcich jedincov poteší určite Stand by me. Jednoducho podľa mňa skvelý výber, aj keď väčšina skladieb sa u mňa osobne nenachádza v TOP 50. Navyše si do hry jednoducho môžete stiahnuť skladby z PC alebo prehrávača (iPod, Zune), vtedy sa potlačia pôvodné vokály a vy budete spievať do hudby, bohužiaľ bez textu. Autori sa aspoň mohli pokúsiť zakomponovať (minimálne voliteľné) použitie formátu LRC na texty. Netreba však ešte nakoniec zabúdať, že balíky pesničiek budú pribúdať a už teraz je k dispozícii vianočný balíček. Už len keby tak v ďalších bolo zopár mojich srdcoviek.

Nakoniec tu ešte narazíte na množstvo drobných detailov, ktorými si už len môžete vyšperkovať svoju hru. Nastavujete si časy textu, dĺžku songu, video, jednoducho veci, bez ktorých by z hry vôbec neubudlo, ale potešia. V konečnom dôsledku tu máme teda nakoniec hru s neskutočnou hrateľnosťou pre všetkých. Hráč, nehráč, dostane sa to pod kožu každému. So mnou hru testovalo ďalších 24 ľudí a všetci sme sa skvele zabávali a presne o to tu ide. Chýba tu kariéra! No a čo? Milovanie má tiež predsa krásu, čaro a zmysel iba vo dvojici (kto chce, tak nech si dvojicu nahradí skupinou). Akákoľvek kariéra by bola už len zbytočným naťahovaním a odomykanie pesničiek buzeráciou. Zahrá si aj jeden hráč a môže ho tešiť postup v rebríčku, no to je už trošku zbytočné pri práve takejto hre. Jedinou škodou je potom slabá podpora online hrania. Keď už niekto žije sám kdesi ďaleko izolovaný od civilizácie, nech si môže aspoň cez Live s niekým zaspievať. Párty bez Lips po dnešku? Asi ako bez hudby, alkoholu a priateľov...

Lips
Lips Výšky v hre neoklamete.
Výšky v hre neoklamete.

Lips Young Folks sprevádza hru už od jej predstavenia.
Young Folks sprevádza hru už od jej predstavenia.

Lips Hodnotiaci systém založený na bodoch, hviezdičkach a medailách.
Hodnotiaci systém založený na bodoch, hviezdičkach a medailách.

Druhá strana mince by je2ry:

Pre mňa je Lips sklamaním hneď z viacerých dôvodov. Prvým sú mikrofóny, ktoré na jednej strane zaujmú farebnými LED diódami a gyroskopickými snímačmi, lenže na druhej strane je stále nutné používať pri výbere pesničiek a nastavovaní speváckych battlov klasický gamepad (takže zabudnite na ovládanie hry výhradne mikrofónmi). Mikrofóny navyše otrasne lagujú, akýkoľvek pokus o „hranie na tamburíny“ (využívanie pohybových senzorov) teda treba začať o jednu až dve sekundy skôr, než by sa zvuk mal naozaj ozvať. A to je poriadne otravné.

Lips je okrem toho veľmi chudobný na herné módy. Mnohí mu vytýkajú slabší singleplayer, ja však zaútočím aj na mulťák. Tam, kde by mala byť maximálna podpora pre partiu ľudí, teda možnosť rozdeliť sa do družstiev, priradiť jednotlivým spevákom mená, ponúknuť rôzne disciplíny, striedať dvojice hráčov a podobne, Microsoft ponúka anonymný coop/vs zážitok a dve či tri minihry. To je skutočne málo a z vlastnej skúsenosti môžem skonštatovať, že SingStar party dopadla rozhodne lepšie ako Lips párty. Titul naopak chválim za výber pesničiek, tracklist je skvelý, orientovaný na modernú popmusic s pár staršími vychytávkami, takže viac sa zabavia mladší ľudia, ale svoju srdcovku si určite vyberú aj starší učni speváckeho remesla. 7/10.

napísal matus_ace 16.12.2008
Lips
| LIPS