RESISTANCE 3

RESISTANCE 3

7.5

Svet v troskách vs jeden človek

Boj trilógií a očakávaných akcií s trojkou v názve započal. Prvou z nich je Resistance 3. Veľkoleposť hodná uzatvorenia trilógie o bezmocnom boji proti nezastaviteľnému vírusu z východnej časti Zemegule je nahradená samotou. Boj s vnútornými démonmi a pocitom viny z činov sa však nekoná. Insomniac Games si dovolili v treťom akte Hitchcockovsky strelou do hlavy poslať hrdinu predošlých dvoch hier Nathana Halea na zaslúžený odpočinok a nahradili ho otcom rodiny a hlavou odboja v Oklahome. Joseph Capelli s manželkou a synom prežívajú jeden útok Chiméry za druhým v zemlianke.

Po mohutných a epických stretoch s Goliášmi na otvorených pláňach a frontálnych útokoch, kde padali tisícky spojencov, sa Resistance 3 uchyľuje ku komornému rozprávaniu oddanosti a splácania dlhu rodine i ľudstvu. Známy doktor Malikov totiž zistil, ako Chiméru zastaviť, a keďže odboj takmer neexistuje a vojaci sú roztrúsení po celých štátoch, ťarcha zodpovednosti padá na plecia Capelliho. Pomerne rýchle tempo diktované rozprášením posledných príbytkov hladným teraformovačom vyháňajúcim ľudí zo skrýš ako myši sa spomalí v momente, kedy príbeh naberie charakteristiku typickú pre road trip.

Cesta z východu do New Yorku je posiata prekážkami a polenami tak veľkými, že každý dopravný prostriedok (samozrejme, že sa cestuje po vode, vo vzduchu aj po súši) stretne „nečakaná" porucha a Joseph musí problém vyriešiť olovom. Možno až príliš okato sa tak hráč ocitá v situáciách vyskladaných tak, aby krivka napätia kolísala medzi intenzívnymi prestrelkami a intímnejším prehľadávaním opustených domov s brokovnicou. Hra konštantne nadviazané priateľstvá s preživšími prerušuje novými úlohami. O vydýchnutí nemôže byť reč, raz odrážate útok skokanov, neskôr bránite generátory a potom hľadáte v meste plnom mutantov dôležitú osobu.

Resistance 3
Resistance 3 Nepriatelia robia všetko preto, aby vám sťažili život, ktorý sa sám nedopĺňa.
Nepriatelia robia všetko preto, aby vám sťažili život, ktorý sa sám nedopĺňa.

Resistance 3 Capelli si na Goliáša v pozadí netrúfa.
Capelli si na Goliáša v pozadí netrúfa.

Resistance 3 V Resistance 3 nenarazíte na bossov v tradičnom slova zmysle. Bojujete vždy proti presile.
V Resistance 3 nenarazíte na bossov v tradičnom slova zmysle. Bojujete vždy proti presile.

Obyčajne vs neobyčajné

Čo nový štát, to nové prostredie, čím Insomniac Games zamedzili nastupujúcej nude, nedokázali však zabrániť postupne sa vkrádajúcemu pocitu, že ste to už predtým niekde videli, počuli alebo hrali. Prehľadávanie temných lokalít s baterkou emitujúcou tak úzky lúč svetla, že pri každom šuchnutí pre istotu vyprázdnite zásobník do okna, kde ste na 100% videli niekoho, má hustú atmosféru, takisto aj odolávanie vĺn, na ktorých sú vystavané posledné úrovne, kde sa zapotia aj dvaja hráči v co-ope, Resistance 3 však prešľapuje na mieste, čo sa týka nápadov pre prostredia.

Roztrhané mesto plné sniperov je výnimkou potvrdzujúcou pravidlo, že keď sa chce, tak dokáže niekoľkopodlažná budova s pribúdajúcim množstvom nepriateľov potrápiť na dlhé minúty. Nie je to len stavbou úrovne, ktorá by sa uživila ako multiplayerová mapa, ale hlavne vďaka tomu, že Resistance 3 nie je zbabelou hrou. Život dopĺňajú lekárničky a nie automatika, čo má za následok to, že prehľadávate každý kút herného sveta (aj kvôli munícii, denníkom a audio nahrávkam) a akýkoľvek nezmyselný pokus o prerazenie pozícií nepriateľa systémom Hurá, končí smrťou. Lekárničky menia aj dynamiku hry a neskôr aj jej dávkovanie, takže vám kampaň zaberie viac ako 8 hodín. Spoľahnúť sa niet na nikoho iba na presnú mušku a zbrane, ktoré sa po novom upgradujú ich častým používaním.

Brokovnica zrazu pľuje ohnivé broky, Bullseye dokáže označiť troch nepriateľov naraz, sniperka má väčší zoom, zvyšuje sa prieraznosť munície aj rýchlosť používania. Insomniac Games vždy vedeli zbraňový arzenál vyvážiť a v Resistance 3 tomu nie je inak. Navyše zbrane dopĺňa nový typ nepriateľov, čiže častá výmena nie je daná nedostatkom munície, ale monštrami, ktorým čelíte. Na skokanov presúvajúcich sa bleskovo z miesta na miesto je ideálne označovanie Bullseye a potom pálenie do zasiahnutého miesta bez toho aby ste museli mať nepriateľ v mieridlách. Obor si zaslúži dávku z raketometu a pod. V neskorších pasážach je kľúčové dokonale poznať svoje zbrane. Nájdete medzi nimi klasiky ako Carbine, Auger s možnosťou strieľať cez steny, sniperku, či presnú pušku Marksman, ale aj novinky ako Atomizér s čiernou dierou v sekundárnom móde, mraziacu zbraň, kladivo či Mutátor, ktorý infikuje svojimi strelami obeť a potom ju nechá explodovať.

V tieni staršieho brata

V kampani prevládajú skôr pasáže, ktoré vás neposadia na zadok. Jednoducho ich akceptujete také, aké sú. Vojna je prispôsobená pre Josepha, lenže namiesto toho, aby ho zožierali démoni pochybnosti o svojej úlohe, tak ide pre SRPA vyhrať vojnu. Jeden človek proti miliónu, ako keby zvyšok sveta sledoval so založenými rukami pokus o samovražedný rekord, počas ktorého stávkové kancelárie už neakceptujú stávky. Chimére tečie do topánok, ale hra vám Goliáša iba ukáže. Veď ste ho zložili minule. Takisto aj v tichosti prejdete okolo hnijúcej mršiny Krakena ako keby Joseph vzdával hold odkazu Nathana Halea. Kampaň je jednoducho málo úderná, zbytočne patetická, prehnane čitateľná a učebnicovo nalinajkovaná. Od štartu do konca, kedy sa sánka naozaj otvorí, pretože tam nič nie je. Iba studená sprcha v podobe 10-minútových titulkov. Insomniaci sa lúčia s Resistance cez plece.

Kampani robí garde kooperatívny režim pre dvoch hráčov. Ide o veľký krok späť, keďže umožňuje iba prejsť kampaň nasekanú do levelov a kapitol v online i offline. Čo je pre mnohých spasenie, pre veteránov ide o podraz. Kooperatívny mód v predchodcovi tvoril takmer chrbtovú kosť a bol prepracovaný na úrovni dnešných multiplayerov. Bojovanie v tímoch proti vlnám nepriateľov nehralo do karát rovnako ani podpora 60 hráčov v Deathmatchi. A tak došlo k škrtaniu. Resistance 3 podporuje iba 16 hráčov.

Než preniknete do tajov skladania vlastného kitu z odomknutých zbraní, výbavy, killstreakov, perkov a aktívnych vlastností, musíte mu venovať niekoľko hodín. Zo začiatku ide o zápas s nechuťou, čo je rozhodne škoda, pretože ide o mohutný komponent, ktorý napriek štvrtinovému počtu hráčov má rýchly spád aj potrebnú dynamiku na kompaktnejších mapách. Chýba mu ale motivačnosť, pretože na tomto princípe pracuje mnoho iných vojnových hier, z ktorých môžete byť prejedení. Módy sú rozdelené medzi sólo a tímove, kde sú aj novinky v podobe variácií na CTF a Territory, kde bránite reaktory alebo dobíjate kontrolné body.

Resistance 3
Resistance 3 Nový hrdina drží v rukách osud celého ľudstva. Z nejakého dôvodu mu neveríme.
Nový hrdina drží v rukách osud celého ľudstva. Z nejakého dôvodu mu neveríme.

Resistance 3 Multiplayer ukazuje svoj potenciál až po niekoľkých hodinách.
Multiplayer ukazuje svoj potenciál až po niekoľkých hodinách.

Resistance 3 Hra pridala na brutalite a násilí, krv strieka na všetky strany.
Hra pridala na brutalite a násilí, krv strieka na všetky strany.

Skrytý potenciál

Problémom Resistance 3 nie je hĺbka ani ponuka, ale fakt, že existuje Resistance 2, ktorý hravo schováva do vrecka svojho nástupcu. Bohužiaľ. Latka bola pred tromi rokmi pomerne vysoko nastavená a koncentrácia na to, čo je obľúbené a je štandardne vo výbave iných, robí z hry príliš obyčajný zážitok. Nepomáha tomu ani nízka kvalita grafiky v multiplayeri, ktorá takisto neoslní ani v kampani ani pomalý pohyb postavy. Pritom svet v povojnovom období na pokraji svojho konca skrýva toľko potenciálu, že nevrátiť sa sem by bolo hriechom.

Resistance 3 príliš tlačí na pílu a beží do cieľa z donútenia daného číslicou v názve. Pre fanúšikov má rovnakú hodnotu ako štvrtý Indiana Jones alebo druhý Ghostbusters. Viete, že existujú, ale skôr ich označíte za spin-off ako plnohodnotný diel.

napísal spacejunker 6.9.2011
7.5
8.3