Recenzia pre Xbox360 (recenzovaná verzia), PS3

vynikajúce skĺbenie hry a sledovania deja
hudba a výtvarný štýl
vysoké tempo
po dohraní nemá čo ponúknuť
utlmený súbojový systém
len pre náročné publikum

Asura's Wrath je a súčasne nie je tým, čomu sa dnes hovorí akcia. Ide v prvom rade o rozprávanie o zrade, pomste, nespútanej zlobe, kde zohrajú svoje úlohy opitosť mocou, zranená pýcha aj závisť. Cyberconnect 2 a Capcom si vybrali subžáner hack'n'slash, ale skôr ako začnete jasať nad zničujúcimi kombami, tonami pohybov a odomknutých zbraní, musím vás schladiť. Súbojový systém použitý v Asuras Wrath je tak primitívny a plytký, že si vystačí s mydlením tlačítok a QTE. Vlastne ani na tie quick time eventy nemusíte dávať pozor. Na preplávanie príbehom nasekaným do 19 kapitol vám postačí 6 hodín, z ktorých budete tretinu skutočne hrať, tretinu dávať pozor na stláčanie tlačítok v pravý moment a zvyšok pasívne sledovať súboj božstiev o ľudské duše.

Na Asura's Wrath sa môžete dívať ako na hru, ale hneď v úvode narazíte na problém a ním je nízka miera aktívneho zapájania do deja. Je rýchla, dynamická, ale boje majú pramálo spoločné s upgradmi, vylepšovaním hrdinu alebo učením sa nových trikov. Od začiatku do konca môžete používať výpady a silné buchnáty, kým sa nenaplní merač, ktorý aktivuje sekvenciu QTE a boss je v ďalších sekundách na lopatkách, resp. dej sa posunie ďalej, do ďalšej arény, kde tento princíp zopakujete.

Hrdina dokáže skákať, aj zo vzduchu vyboxovať projektily, a vie aj uhnúť či dokonca kontrovať útok. Nedisponuje tradičným blokom, v hre platí trochu divná gravitácia a hlavne voľná kamera nezaberá to, čo potrebujete, kým si nezamknete nepriateľa. Naraz čelíte výhradne presile zloženej z obyčajných pešiakov, doplnených o silnejšiu verziu a niekedy aj strážcu, ktorý vždy prekáža a núti vás do podávania rekordov vo vyčistení lokalít. Obvykle stačí dávať pozor na neobvyklé výpady, ktoré sa dajú odpozorovať z chargovania útokov a prípravných animácií.

Odtrhnutý z reťaze

Strety a súboje sú katalyzátorom a pohonom príbehu, ktoré ho posúvajú v epizódach vpred. Asura's Wrath si adaptovala formát televízneho seriálu s krátkymi ukážkami, čo vás čaká a neminie. Dej obyčajne skončí práve v momente, kedy sa neubránite údivu a už-už sa chystáte znovu rúbať do tlačítok, pretože na scénu sa vkradol stometrový boss. To be continued... a po nej obrazovka s hodnotením, známkou za výkony, počtom odomknutých artworkov, animácií a loading obrazoviek.

Tebe, tebe aj tebe v zadu rozbije Asura hubu.
Ak nedávate nakladačku na zemi, ničíte celé flotily vo vesmíre.
Asuru poháňa hnev a túžba po pomste, keď sa sfarbí do červena je zle. Pre nepriateľov.

Od prvých momentov si dokáže udržať pozornosť neobvyklou formou presahujúcou pomerne chabú variáciu na akciu. Príbeh vám rozpovie typickú story, v ktorej hrdina svojim zamestnávateľom sľúbi bolestivú rektálnu sondu a zlomené krky. V tomto prípade je hrdinom Asura, poloboh a jeden z ôsmich generálov strážiacich univerzum pred zlobou v podobe hnijúcich a krvácajúcich bytostí Gohma napádajúcich veriacich na pokojnej planéte Gaea. A zamestnávateľom je Božstvo, ku ktorým patrí aj Asura. Jedného dňa sa však rozhodne zbaviť ambiciózneho generála s problémom udržať hnev na uzde a tak zinscenuje vraždu najvyššieho a aby mu zruinovali kompletne život, tak mu unesú dcéru, zabijú ženu a vykopnú ho z Olympu. To už je dôvod na pomstu, čo poviete?

Asura má to šťastie, že má gule s veľkým G a Božstvo tú smolu, že má náturu Krata a keď sa naštve, tak zabíja s takou nonšalantnosťou a radosťou ako Lobo. Cesta na vrchol nie je jednoduchá a trvá celých 12 000 rokov. Počas tohto obdobia v hrdinovi zovrie natoľko hnev, že ho musí každú chvíľu vypustiť ako parný kotol prebytočnú paru. A keď sa tak stane, tak zem stoná pod dupotom úderov, hory sú krájané ako bochník syra, hlavami nepriateľov sa meria šírka múrov, lusknutím prstov sa zabíja a výhradne rukami sa tresce každý zo siedmich polobohov, ktorí konšpiroval proti Asurovi.

Cyberconnect inšpirovaní hinduistickou mytológiou vás postavia proti obrovitánskym kolosom v podobe slonov, korytnačiek, piraní, pupkatých bôžikov, vznešeným rytierom a iným nadprirodzeným výjavom ako prehistorickým monštrám. V kombinácii so science fiction nepriatelia naberajú rozmerov presahujúcich chápanie slova epický. Pupkatí bôžikovia sa oháňajú desaťmetrovými kanónmi, v otvorenom vesmíre voľne krájate meteority, ale dávate výprask aj tučkovi, ktorý si kľudne môže vziať do rúk Zem a zahrať si s ňou basketbal.

Aj bohovia si musia zašpiniť ruky

Tak ako Asura čaká len na to, aby niekto škrtol zápalkou a v zápätí vzbĺkol nefalšovanou, čistou nenávisťou a zúrivým hnevom, je odtrhnutý z reťaze aj dizajn lokalít a miesta, kde dochádza k súbojom. Božský status sa nezaprie a bez ohľadu na jeho vzrast sa púšťa do vecí, ktoré hraničia s bláznovstvom. Nechať sa prepichnúť katanou skokom z Mesiaca, ktorej čepeľ vyrazí na opačnej strane planéty, nevidíte každý deň ani zabitie lusknutím prstov. Hra porušuje hranice možného a posúva ich ďalej. Čo do veľkosti nepriateľov by ste nenašli rovnocenného súpera a keby aj, boli by predkrmom pred hlavným chodom – jednotlivými polobohmi.

Každý z bývalých spojencov dopadne horšie ako ten predošlý a na rozdiel od God of War sa Asura's Wrath zaobíde bez krvi a prehnanej brutality. Mlátenie však prináša pocit satisfakcie z dobre odvedenej práce. Hrdina používa iba päste a niekedy tri páry rúk, ale všetko, podobne ako vy, rieši ručne-stručne. A nie je to iba uspokojenie po zadupaní hlavy do zeme, rozrezaní tela v pol, ale aj zvedavosť čo bude ďalej. Rozdeleniu príbehu na epizódy mimoriadne prospela krátka stopáž každej z nich, čím sa hlad po ďalších bitkách len prehlbuje. Hra sa nezastavuje, ale ako dobre rozbehnutý vlak sa rúti bez bŕzd do cieľovej stanice, preto je každá zo scén krátka, ale o to intenzívnejšia a skôr než si stihnete zvyknúť na súboje na zemi, ničíte vesmírnu flotilu ako v light gun akcii.

Hra konštantne mení kulisy a s nimi aj situácie, kde každá predháňa tú predošlú. Na dve rovnaké nenarazíte. A keď si už myslíte, že vás nemôže nič prekvapiť, tak prídu záverečné titulky alebo obrazovka Press Start, ktorá sa objaví tesne predtým, než spravíte prvý krok a dáte niekomu do držky. Asura's Wrath je neobyčajnou akciou plnou prekvapení, boje sú unavujúce mlátením do tlačítok a v pozore vás udržujú aj QTE, ktoré si zakladajú na presnosti. Môžete zbrklo v predstihu ťukať aj ich ignorovať, dokonca sa dá predčasne ukončiť rozhovor a prejsť rovno k vyrovnávaniu účtov. No a potom je tu tajná epizóda, kde sa skrýva záver Asurovej pomsty. Má to však háčik, odomkne sa až po odohraní 50 kapitol alebo ak získate známku S aspoň na piatich.

Svet akcií sa stal nudným miestom

Z herného hľadiska sa viac dívate ako hráte, ale ten zážitok nemá obdoby. Asura's Wrath je interaktívnym anime a tomu zodpovedá aj vizuál niekde na pomedzi komiksu, animovaného filmu a vážne pojatej sci-fi opery. Výtvarný štýl dokonale vyjadruje nadľudskú schránku božstiev. Vyzerajú ako ľudia, ale ak sa bližšie pozriete, telo majú posiate stopami po nástrojoch, ktoré ich vytvorili. Ultmením odrazov a refrakcií na zbroji z neidentifikovateľných materiálov sa potvrdil ich vznešený status. A týka sa to aj zvukov zatínajúcich pästí za zvuku namáhanej ocele, stonajúcich trámov dreva a drvením skál.

Cyberconnect 2 vytvorili hru, ktorá formou predčí obsah. Po vás chce jediné, aby ste sa s Asurom nezastavili pred ničím. A robí to na výbornú. Neopozeraná, epická a vyčerpávajúca Ausurova cesta smerom hore sa musí zažiť, aby ste jej uverili.

napísal spacejunker 7.3.2012

Zaradené pod: capcom, cypberconnect2, ,