EVERYBODY'S GOLF

EVERYBODY'S GOLF

8.0

Golf do vlaku, auta

Recenzia na Vita verziu

Od každého ďalšieho pokračovania športovej série sa čaká automaticky viac, zlepšenia po všetkých frontoch, nové funkcie. Je to dané frekvenciou vydávania. Everybody's Golf je snáď jedinou, ktorá si udržuje štandard. Na vysokej úrovni, musím dodať. Viditeľné zmeny sú pochopiteľné a dané z platformy, pre ktorú aktuálny diel bez číslovky vychádza. Ako launch titul PS Vita má všetky predispozície splňujúce atribúty, ktoré by mala mať prenosná verzia, avšak jej zameranie ju odsúva na vedľajšiu koľaj.

Ako mi jeden dobrý známy povedal, je to predsa golf s rozkošnými japonskými dievčatami. Aj z tohto dôvodu ho môžete hrať. A je to aj jedna z dobrých výhovoriek, prečo sa na 9 a 18 jamkové ihriská opakovane vracať, pretože svojej krásavici potrebujete kúpiť nový kostým za hriešne drahé množstvo peňazí. V tomto sa Everybody's Golf nemení a meniť ani nebude. Nie je to séria, ktorá potrebuje každým rokom vylepšovať nevylepšiteľné.

Už ani neviem, koľko systémov odpalu prešlo experimentálnymi fázami od PS2, cez PSP a PS3. Vo verzii pre Vitu je ich presne päť. Najskôr si ich však musíte odomknúť, aby ste našli merač sily (vzdialenosti odpalu), ktorý vám najviac vyhovuje. Zakrivené stupnice, klasický vodorovný pás alebo čítanie pohybov golfistu, presnosť je jednou z vecí, ktoré vám zaručia, že loptička poletí tam, kam chcete. Ale je to len jedna z premenných vo výslednej rovnici. Everybody's Golf môže vyzerať nevinne, ale ta hrá je ťažká a náročná a dokáže vás vytočiť do žerava.

Nenechajte sa zmiasť vonkajškom, vo vnútri tiká prepracovaný systém a čo je hlavné, sú tomu prispôsobené aj ihriská. Clap Hanz sa nikdy nehrali na realizmus, ale autenticitu zážitku. Pri hraní viete, kde ste spravili chybu a každým odohraným zápasom sa učíte čítať ihriská. Zelenú vestu nezískate ani nestretnete známe mená, to nepotrebuje, ale na loptičku vplýva nielen vietor, miesto, odkiaľ ju odpaľujete, povrch, na ktorý dopadne, jeho sklon, prípadne vlhkosť.

Everybody's Golf
Everybody's Golf Nenechajte sa oklamať vizuálom, pod povrchom je autentický golf.
Nenechajte sa oklamať vizuálom, pod povrchom je autentický golf.

Everybody's Golf Golfisti, kostýmy, doplnky, všetko sa odomyká za body z turnajov.
Golfisti, kostýmy, doplnky, všetko sa odomyká za body z turnajov.

Everybody's Golf S novými palicami a postavami sa ihriská dajú hrať vždy inak.
S novými palicami a postavami sa ihriská dajú hrať vždy inak.

Kampaň je aj tentoraz vytvorená sériou turnajov, v ktorých získavate hviezdy odomykajúc v danej kategórii držiteľa majstrovského titulu (bossa). Od amatérov prejdete cez profíkov až po medailové šampionáty, kde sa súperi zlepšujú a dokážu uhrať neskôr takmer každú jamku pod Par. Zo začiatku vás nechajú vyhrať a robia úplne nezmyselné chyby. Jednotlivé súťaže majú jasne odstupňované odmeny za finálnu pozíciu (štartuje vždy 19. súperov), ale už tak jasné nie sú podmienky pre získanie koruny. Tá je vrcholom a k jej získaniu môže viesť zahranie určitého počtu bodov, nepoužívať charge alebo falše.

Začiatočníci budú mať opäť s prienikom do tajov golfu problémy, i keď je herný systém pomerne otvorený a ovládanie intuitívne. Clap Hanz nevsádza na dotykové odpaľovanie ani na používanie gyroskopov, dajú sa však využiť pre pohľad z vlastných očí, kedy sa môžete dívať okolo seba alebo dotykom sa pohrať s postavičkou. Zadný panel má zase informačný charakter pre určovanie vzdialenosti od vás a od jamky, ako aj sklon ihriska. Autori v hre ponechali aj tréningový režim, v ktorom sa dajú jednotlivé odpaly opakovať alebo anulovať. Obtiažnosť Everybody's Golf však nehodno podceňovať.

Už od EB Golf 2 pre PSP sa turnaje hrajú aj online a hráči zdržujú v kluboch. Online priestor sa nezmenil a od celej hry je oddelený, vlastne používa malú postavičku, ktorá vás reprezentuje. Z obchodu ju môžete obliecť, ostrihať aj dokúpiť doplnky. Na turnajoch so živých hráčmi sa nikdy na ihrisku netlačíte, ale ste časovo limitovaný, aby ste danú jamku uhrali. Vo výslednej tabuľke môžete sledovať naživo každý odpal aj vzdialenosť hráčov od jamky. Turnaje majú presný harmonogram a ak sa ho nezúčastníte, máte smolu, musíte čakať na ďalší. Aktuálne o nedostatku turnajov alebo miesta v kluboch nemôže byť reč. Prázdnejšie cez deň, plné večer.

Okrem veľkých turnajov sú pripravené aj každodenné výzvy s rôznymi podmienkami, resp. obmedzeniami a penalizáciami za loptičku v piesku a pod. Cieľom je pochopiteľne zahrať čo najlepšie skóre pod Par a máte na to iba jeden pokus. Ak pokazíte turnaj, na opravu zabudnite. Po každom odpale vidíte aktuálnu pozíciu v rebríčku zúčastnených a do týchto súťaží sa môžete zapojiť kedykoľvek, nemusíte čakať na zahájenie. Na online časti EB Golf je poznať vek a pôsobí nemotorne. Jednotlivé položky (turnaje, challenge aj rebríčky) sú od seba segmentované a pri opúšťaní vás hra vracia do menu, odkiaľ sa zdĺhavo opätovne pripája.

Sólo hra je presným protipólom. Loadingy sú krátke a jednu jamku máte odohranú do jednej minúty. Everybody's Golf je ideálnou prenosnou hrou, či už hráte celý turnaj alebo si chcete zlepšiť skóre na 9-jamkovom ihrisku s novým vybavením. Animácie a radostné tanečky postavičiek sa dajú preskočiť, takisto aj let loptičky, ktorú tentoraz môžete sledovať z viacerých uhlov. A vybavenie je aj jeden z dôvodov, prečo opakovane hrať a vracať sa na green.

Vybraným postavičkám rastie level, odomykajú sa schopnosti a aby toho nebolo málo, tak tie ovplyvňujú aj palice a loptičky. Rozdelené do troch úrovní kvality vám zlepšia drive, kontrolu alebo je odpal automatický. K výbave si prirátajte celé kostýmy, časti oblečenia, artworky, hudbu aj členstvá a bavíme sa o desiatkach hodín hrania.

Ihriská sú od predchodcov pomerne bohaté na objekty aj rušivé elementy ako pobehujúcu zver, dopravu na rušnej ceste či kombajn na poli. S každým novým vybavením sa mení aj hra na už dôverne známych miestach. Dostrelíte ďalej, môžete risknúť a poslať loptičku ponad dom a stoh slamy alebo využiť sklon strmého skalnatého brala, aby ju dopravil až na green. V úvode sú ihriská posiate trávou, neskôr sa dostanete do hôr, kde budete prekonávať bezodné priepasti a kde je každá jamka obohnaná pieskom. Chyby sa neodpúšťajú a tu dokáže byť hra pomerne krutá.

Technickému spracovaniu sa dá vytknúť jedine zvláštne rozlíšenie, ktoré kombinuje upscalovaný obraz s ostrými objektami. Vo výsledku to pôsobí, ako keby ste mali neustále zamastený displej. Je to citeľné hlavne na statických obrazovkách a menu.

Everybody's Golf určite nepatrí medzi hry, ktoré vás napadnú pri kúpe svojho prvého titulu pre PS Vita. Jeho nemenná kvalita a rokmi overený herný systém majú čo povedať aj teraz a čo je najdôležitejšie, stále sa hrá skvelo. Alternatíva k super realistickým športom to má ťažké, ale aj tú ťažkopádnu japonskosť jej odpustíte. Vyzerá nevinne, ale dokáže aj pohrýzť.

napísal spacejunker 27.3.2012
8.0
7.6