FTL: FASTER THAN LIGHT

FTL: FASTER THAN LIGHT

8.5

Zaujať bojové postavenia, všetci a teraz!

Vesmír. Konečná hranica. Toto sú vesmírne dobrodružstvá vesmírnej lodi <doplň meno>, ktorá sa vydáva na nebezpečnú púť nepriateľskými sektormi, pretože federácia je v ohrození a vaša loď ako jediný disponuje vitálnymi dátami na jej záchranu.

Kým začneme, poprosím vás, aby ste sa na pár momentov najprv zadívali na okolo rozosiate obrázky. Ak je vašim očiam pohľad na grafické prevedenie neprístojný, poburujúci a vrtiac hlavou si vravíte: "Takúto sra*ku nikdy hrať nebudem. Ako je možné niečo podobné v dnešnej dobe predávať?" nevadí, nasmerujte ďalšie kroky sem a na FTL: Faster Than Light zabudnite.

Čítate ďalej? Výborne! Takže dávate prednosť náplni hry pred grafikou. Na vás, ktorí ste zostali, čaká neuveriteľný zážitok. FTL je prezentovaná ako „roguelike space flight simulator game“. Simuláciu letu vesmírom si ako tak dokáže vybaviť asi každý, ale čo značí slovo roguelike? Autori sa totiž inšpirovali odnožou role play hier populárnych v 80 rokoch, pre ktoré boli charakteristické vlastnosti ako náhodné generovanie máp, pohyb na ťahy či permanentná smrť, ale aj to, že forma vysoko prebíjala audiovizuál, pretože sa väčšinou používali len ASCII znaky a zostatok bol na predstavivosti hráčov.

FTL: Faster Than Light
FTL: Faster Than Light Nepriateľský výsadok dobýja loď.
Nepriateľský výsadok dobýja loď.

FTL: Faster Than Light Všetky udalosti sú vypisované textovou formou.
Všetky udalosti sú vypisované textovou formou.

FTL: Faster Than Light Nikdy neviete, ktorá možnosť prinesie ovocie (XP).
Nikdy neviete, ktorá možnosť prinesie ovocie (XP).

Niečo podobné pre vás pripravila aj dvojica Subset Games. FTL je skratkou pre rýchlejší ako sveto. Aby neprišlo k zámene, zhodou okolností sa tak nazývali aj tvorcovia legendy menom Dungeon Master. Na celú hru sa dívate zhora, kde vidíte prierez vašej lode. Po okrajoch sú rozosiate ovládacie prvky a to je vlastne všetko, čo hra ponúka. Na prvý pohľad to môže byť málo, no zdanie klame.

Loď je rozdelená na segmenty, ktoré obsahujú jednotlivé systémy. Nájdete tu ošetrovňu, výrobňu kyslíku, strojovňu, správu štítov a subsystémy ako riadenie dverí, senzory a ovládanie. Pridelená posádka je rôznorodých rás a disponuje rôznymi bonusmi. Ľudia nemajú špeciálne vlastnosti a dokážu robiť čokoľvek. Hmyz je lepší na boj a kamenný národ má zasa viac zdravia a je imúnny voči ohňu. Ak ich priradíte na jednotlivé systémy, tak sa počas hry vylepšujú ich vlastnosti, čiže rýchlejšie opravujú diery v lodi, pilot má vyššiu šancu vyhnúť sa strelám, nabíjač štítov zvládne regeneráciu za kratší čas a pod.

S loďou skáčete pomocou FTL zariadenia v planetárnych systémoch k hviezde s nápisom Exit, ktorý vás posunie zase do nového systému. Po každom skoku náhodne vygenerovanej mapy je zvolená udalosť, čo môže zahŕňať prepad pirátskou loďou, objavenie stroskotanca, prosenie o pomoc, participácia na výskume novej zbrane alebo nalákanie do pasce. Nikdy neviete, čo vás čaká, pretože udalosti sú vždy vygenerované inak a ak ste raz lodi pomohli, tak inokedy sa z nej môžu vykľuť otrokári alebo miesto záchrany posádky z padajúcej lodi do atmosféry nezískate skúsenosti ako minule, ale poškodíte vlastnú loď preťažením ťažného lúča.

Čo vám ale FTL vie garantovať, je to, že narazíte na veľa nepriateľov. Preto je potrebné mať dobre vyzbrojenú loď, ktorá je síce na začiatku dostupná len jedna, no plnením achievementov postupne odomknete nové. Každá je vyzbrojená inými lasermi, odpaľovačmi rakiet či ionovými zbraňami a tie je potrebné napájať. Za ušetrené body skúseností nakupujete rozšírenia pre generátor, ktorý napája všetky systémy na palube. Že nový Ion Blast Mark II spotrebuje až tri jednotky energie? Tak to budete potrebovať toľko jednotiek od generátora. Zbraňové systémy ale obsahujú málo slotov na inštalovanie tejto zbrane. A naraz nezapnete lasery s novou zbraňou. Upgradujete. Ale hodilo by sa aj rozšírenie senzorov, aby ste videli dovnútra nepriateľského plavidla a ten nový výsadkový dron je taktiež skvelý. Ignoruje všetky štíty a spolu s vaším výsadkom by vytvoril smrtiacu kombináciu. Kde na to ale všetko vziať? Musíte sa správne rozhodnúť, do čoho investovať. Tu a teraz.

Nepriateľská letka je každým skokom stále bližšie a bližšie, takže nestihnete obletieť ani pol systému, kým vás dostihne, na nejaké zámerné zbieranie skúseností nie je čas. Musíte to riziko podstúpiť. Vidina skúseností (peňazí) zatemní myseľ a zrazu je neskoro. Dostihli vás. Nepriateľ disponuje štítmi o sile štyri, no lasery prerazia len tie o sile dva. Jasné, ten nový Ion blaster vie dočasne odstaviť akýkoľvek systém, takže všetku energiu doňho. Uberáte teda energiu štítom, aby bolo z čoho napájať. Chyba. Nepriateľské lasery prechádzajú zostávajúcim štítom ako nôž maslom. Požiar. Výbuch a smrť. Boha. Nová hra. Rýchlo!

FTL vás za chyby potrestá kruto. Skúsite to z uloženej pozície nanovo a vyriešite to inak? Jasné, ale na to sa tu nehráme! Smrť je permanentná a vypiplaná posádka nenávratne v prachu vesmíru. Jediná možnosť je začať odznovu. Hra však nie je zámerne nijako hlavne kvôli tomuto faktu dlhá, takže sa dá pri jednom sedení sfúknuť za hodinku a pol, prípadne použiť techniku save+quit a pokračovať neskôr (Kto by chcel cheatovať a zálohovať save z adresára, tak Hviezdu smrti na vás!) Aby ste sa náhodou neuklikli, tak je k dispozícii pauza, kde môžete pokojne rozdať všetky príkazy alebo prehodnotiť stratégiu, no aj tak prichádza k zaujímavým momentom, kedy sa loď teleportuje preč aj s vašim výsadkom alebo exploduje. Ak bola vaša stratégia založená práve na výsadkoch, tak s takto zúboženou posádkou už proste hru nedohráte. Možno ak by ponúkla aspoň jeden checkpoint alebo záchytný bod, tak by sa niektoré smrti znášali ľahšie.

FTL: Faster Than Light
FTL: Faster Than Light Loď v plameňoch. Hybaj hasit hovada!
Loď v plameňoch. Hybaj hasit hovada!

FTL: Faster Than Light Game over prichádza často.
Game over prichádza často.

FTL: Faster Than Light Upgradovacia obrazovka všetkých systémov.
Upgradovacia obrazovka všetkých systémov.

Keďže je FTL založená na náhode, tak sa vám môže stať, že jednotlivé hviezdy sú príliš ďaleko od seba a nemáte ako skočiť ďalej. Obchodníci vám stále môžu ponúkať rovnako nepoužiteľné zbrane alebo nehodiaci sa tovar a meniť logistiku v polovici hry pri tak nízkom počte skúseností je proste nemožné. Tiež by som prijal viac obsahu. Napríklad co-op multiplayer alebo deathmatch proti kamarátovi by bol super. Napriek tomu všetkému vás stále niečo poháňa, aby ste rozohrali novú partičku s vesmírnymi osudmi digitálnych panáčikov a skvelo sa pri tom bavíte.

Napriek tomu, že FTL vytvorili len dvaja ľudia, ktorí ju navyše financovali pomocou Kickstarteru (požadovali 10,000 dolárov, no vyzbierali až 200,000), ponúka skĺbenie niekoľkých žánrov ako manažment lode, real-time ovládanie bojov, ťahovku na mape a môže v nej nastať obrovské množstvo scenárov, pri ktorých sa vám budú vynárať spomienky na sci-fi filmy alebo jednotlivé epizódy Star Treku ako na bežiacom páse. Na loď sa môžu teleportovať nepriatelia, ktorých môžete zdržať niekoľkými upgradmi na dverách a medzitým otvoriť pretlakové dvere do vesmíru. Odsajete tak všetok vzduch a aj nejaké to zdravíčko útočiacim jednotkám.

Vy si zatiaľ môžete zhromaždiť jednotky za dverami. Prípadne bude celá loď v plameňoch a hasenie so zostávajúcou posádkou nepripadá v úvahu. Prebehnete teda s preživšími na ošetrovňu a až na ňu, v celej lodi otvoríte dvere. Vákuum zahasí oheň odsatím kyslíka. Pri tom vám vyhrávajú 8-bitové melódie ako z čias C64. Grafika je viac menej len schematická, no účelová a dostačujúca. FTL disponuje magickou hrateľnosťou, ktorá vás pri každej smrti núti ako šibnutím Obi Wanovej ruky hrať znovu a znovu.

Ááa, niektorí čitatelia sa vrátili, aby si štuchli. Toto nie sú droidi, ktorých hľadáte.

napísal fendi 1.10.2012
Páči sa mi! (+2)