VAMPIRES!

VAMPIRES!

7.5

Cesta k rakve lemovaná pascami

Upíri sú stále v kurze, i keď v inej podobe ako ich poznáme z diela Brama Stokera. Upíri sú aj stredobodom pozornosti hry Vampires! od českých vývojárov CBE Software. Nečakajte však vysávanie krvi z obetí alebo hon s dreveným kolom a svätenou vodou v ruke. Jedná sa o logickú hru, kde ide o záchranu zubatých sympaťákov pred rôznymi nástrahami.

Upíri nie sú zďaleka všemocní. Boja sa cesnaku, ohrozujú ich strieborné guľky a majú panický strach zo slnečného svetla. Pred nástrahami a neželanými hosťami sa utiahli do podzemia, lenže ani tam už nenachádzajú vytúženého pokoja. Bludiská sú plné pascí a zradných chodieb, na konci ktorých sa páni noci zmenia na kôpku popola. Preto im treba pomôcť, aby spočinuli vo vytúženej rakve v srdci labyrintu.

Už v prvých úrovniach sa presvedčíte, že upíri nie sú žiadni veľkí myslitelia. Základný model sa ledabolo pohybuje bludiskom a na rázcestí náhodne odbočí. Neraz hlúpo vlezie priamo pod slnečné lúče, ktoré sa miestami predierajú cez otvory v zemi. Preto je potrebné otáčať časti chodieb tak, aby slabomyseľný nosferatu obišiel kritické miesta, napochodoval k východu a uložil sa k odpočinku. Rázcestia je možné, a neraz aj nutné, pretáčať rýchlo, niekedy aj tri razy behom okamihu, keď na nich stojí postava, aby táto pokračovala správnym smerom a neskončila v pasci.

Vampires!
Vampires! Zrkadlá sú nebezpečné, odrážajú svetlo po celej dĺžke chodby.
Zrkadlá sú nebezpečné, odrážajú svetlo po celej dĺžke chodby.

Vampires! Cestu k rakve treba meniť aj podľa správania upírov.
Cestu k rakve treba meniť aj podľa správania upírov.

Vampires! Zdanlivo jednoduché bludisko skrýva niekoľko úskalí.
Zdanlivo jednoduché bludisko skrýva niekoľko úskalí.

S ďalšími druhmi upírov je ešte väčší kríž, najmä keď musíte dozrieť na dvoch, ale niekedy aj viacerých súčasne. Všetci sú neustále v pohybe a ustriehnuť ich na niekoľkých miestach v rovnakej chvíli dá poriadne zabrať. Hlavne keď sa jedná o odlišnú sortu, napríklad červeného zubáča, ktorý zásadne odbočuje vľavo a modrého, ktorý zas tvrdohlavo mieri doprava. Pomôcky, ako napríklad pavúčia sieť, ktorá spomalí upíra a tak sa vyhne ujme na zdraví, a cesnakový zápach, ktorý prinúti vrátiť sa späť, sú dostupné len zriedka. Je škoda, že ich tvorcovia nevyužili viac a častejšie, hráčom by sa tak otvorilo širšie spektrum taktických možností.

Bludiská sú, samozrejme, čoraz rozsiahlejšie a nebezpečnejšie. Slnečné svetlo sa rozšíri po celej chodbe odrazom od rotujúceho zrkadla, automatická vežička zase strieľa strieborné guľky presne na miesto, kadiaľ treba prejsť. Nesmie sa podceniť ani drevený kôl. Jediný chybný krok spravidla znamená spopolnenie upíra a väčšinou aj fatálny neúspech a následný reštart levelu. Okrem kritických omylov môže vaše poslanie prekaziť aj svitanie, ktoré osvetlí všetky priestory. Stihnúť odprevadiť všetkých zverencov do krypty behom jednej či dvoch minút je skutočne beh o život. A náročnosť sa neustále stupňuje.

Zdolať pokročilé úrovne, ktoré sú v čoraz staršej krypte a mauzóleu, je čím ďalej väčší kumšt. Pripravených je viac ako 60 levelov a pripravte sa na mnohé reštarty. Približne v polovici hry už nastane prechod peklom a mnohokrát začnete odznova, pretože aj kvôli najmenšej chybičke vyjde vaše precízne plánovanie nazmar. Ak si však myslíte, že potrebujete ešte väčšiu výzvu, môžete sa pokúsiť o zlatú alebo smaragdovú odmenu. Dostanete ju, ak vyzbierate zlaté čaše, prevediete upírov v bludisku s minimom otočení chodieb a ešte aj v rekordnom čase. Úspech sa zaznamená aj vo forme trofejí.

Logický úsudok a pohotové reakcie sú kľúčom k úspechu.

Vo Vampires! neovládate priamo upírov, len ovplyvňujete prostredie, v ktorom sa pohybujú a to pomocou myši a klávesových skratiek. Mapa sa dá posúvať, približovať a vzďaľovať, takže situácia je vcelku prehľadná. Postupuje sa v reálnom čase a úkony sa nedajú naplánovať počas pauzy, čo vystavuje hráča stresu. Treba totiž horlivo premýšľať, neustále sledovať polohu upírov, otáčať chodby a reagovať na situáciu, kým nie je neskoro. Nestačí teda iba logicky uvažovať, ale treba aj pohotovo konať. Nie je to ako šachová partia, kde by ste si mohli dovoliť dumať nad každým ťahom niekoľko minút. Na jednej strane to prináša viac adrenalínu, ale aj časté prešľapy a vynútený reštart v dôsledku veľkého nátlaku.

Vampires! má štýlový vzhľad, nevážna, hravá 3D grafika s roztomilými postavičkami, upírom dokonale pristane. Rakvičky, ktoré sa plnia zubatými spáčmi po úspešných leveloch, majú svoje čaro. Pohyblivé časti chodieb sú farebne označené, čo síce pomáha, ale v komplikovanejších bludiskách môže zhoršiť prehľad o situácii. Hravá hudba podfarbuje ľahkovážny štýl hry.

Smiešne nízka budgetová cena 5 EUR za PC verziu a 2 EUR za mobilnú (predávanú pod názvom Crazy Vampires), nezodpovedá kvalite titulu, ktorý je určite hodný viac. Tým skôr nie je dôvod váhať s kúpou. Ale pre istotu si môžete najskôr vyskúšať demo, ktoré obsahuje celých 16 úrovní.

Vampires! je vydarená hra, ktorej nestačí, že viete logicky uvažovať. Žiada si aj rýchle prsty, ktoré pohotovo reagujú, či už na klávesnici s myšou, alebo na dotykovej obrazovke v prípade iOS verzie. Nie je to tuctová záležitosť, ale titul s originálnym konceptom, ktorý vrelo odporúčame všetkým puzzle pozitívnym hráčom. Dostane vás atraktívnym obsahom za naozaj symbolickú cenu. Naši susedia odviedli kus dobrej práce na hre, pri ktorej budete potiť možno aj krv.

Vampires!
Vampires! Bola by to banalita, keby červený upír nechodil len vľavo.
Bola by to banalita, keby červený upír nechodil len vľavo.