PROFESSOR LAYTON AND THE MIRACLE MASK

PROFESSOR LAYTON AND THE MIRACLE MASK

8.5

Žiadna 3D hádanka nezostane nevyriešená

Recenzia na 3DS verziu

Level-5 po štyroch dieloch úspešne prekročil s puzzle adventúrou Professor Layton prah novej platformy. Narodila sa pred TK rokmi v dvoch rozmeroch, ale 3D jej náramne pristane a robí aj službu. Zásahy do dôverne známej mechaniky riešenia puzzlov nie sú tak zásadné, zostávajú naďalej verné tradíciám rozprávania zamotaného príbehu cez dialógy a riešenie hádaniek. A z ich počtu sa vám zatočí hlava. V základnej hre je ich 150 a počas celého roka od premiéry budú do nej pribúdať ďalšie. Každý deň jedna.

Professor Layton and the Miracle Mask vás hneď v úvode postaví pred záhadu a bez okolkov aj zoznámi s hlavným záporákom. V meste Monte d’Or dôjde počas osláv k nečakanému javu, maskovaný gentleman premení účastníkov na kameň a potom teatrálne zmizne. Layton, jeho spoločník Luke a Emma trávia voľný čas v meste vybudovaného v zábavný park, keď dôjde k tejto nepríjemnej udalosti. Kto sa ukrýva za maskou je len jedna časť hádanky, tou druhou je pátranie po dlhoročnom kamarátovi zo školy, ktorý zmizol bez stopy.

Príbeh sleduje dva motívy a aby toho nebolo málo, dejovú líniu komplikuje vyrozprávaním minulosti Layton počas univerzitných čias, kedy s partiou spolužiakov objavil záhadnú masku. Medzi postavami je veľa zlej krvi a spája ich nielen spoločná minulosť, ale aj nevysvetliteľné záhady v Monte d’Or.

Level-5 boli vždy zručnými rozprávačmi a manipulátormi, pribúdajúce nové postavy okamžite zapadajú do profilu podozrivých a ich motívy kričia vinník, obyčajne však býva všetko inak a čo nová lokalita, to nové stopy a tak až do konca zostávate v napätí z odhalenia identity maskovaného gentlemana. Príbeh má spád, výborne napísané postavy aj zvláštne lokality, ktoré z princípu zaváňajú problémami ako cirkus s hovoriacou šelmou.

Jadrom Miracle Mask naďalej zostáva riešenie desiatok hádaniek, ktoré vás posúvajú vpred, či už v rozhovoroch, vyšetrovaní na policajnej stanici, alebo pri prieskume prostredí, kde narazíte na skryté rébusy. Ich obtiažnosť varíruje od ľahkého presúvania kameňov do predvoleného vzoru, skladania obrazcov, cez rátanie kombinácií, až po rafinovane zapísané zadania s chytákmi. Na našinca kladie aj zvýšené nároky na znalosť angličtiny.

Vzhľadom na vysoký počet hádaniek v základnom balíku (150) autori vybrané modely opakujú a rozbia ich ťažšími. Na klase kukurice, po ktorom sa pohybujete s chrobákom, postupne pribudnú diery, a je ukážkou nového typu puzzlu, ktorý využíva 3D model namiesto tradičného plochého zadania. V Miracle Mask sa objavujú nielen plastickejšie hádanky, ale postavy sú poskladané z polygónov. Po prvýkrát sú aj prostredia priestorové a môžete sa v nich voľne rozhliadať (nie pohybovať).

Zmenené je aj rozloženie obrazoviek, na dolný displej sa presunula mapa s ovládacími prvkami, po ktorej sa teraz posúvate ťukaním na uzly. Hľadanie mincí na podozrivých miestach už nie je tak rýchle, môžete však objavovať tajné uličky alebo vnárať sa hlbšie do lokalít.

Obrovským posunom v komforte pri riešení hádaniek je presúvanie zadania z dolného na horný displej a naopak. Ani kresliaci mód, kde si teraz už môžete meniť aj veľkosť ceruzky, farby a používať jednoduché vzory, už nemusíte opúšťať, aby ste sa pozreli, čo vlastne po vás rébus chce. U hádaniek zostal zachovaný trojstupňový pomocník s ultimátnou radou, ktorá vás bude stáť dve mince (picarats).

Zamotaný príbeh v spojení s cvičením vlastného intelektu vyvoláva hlad, Professor Layton and Miracle Mask funguje v krátkych dávkach aj pri dlhších hodinových sedeniach. Počas hrania je skutočne ťažké myslieť na niečo iné alebo uvažovať o tom, že vymeníte v handhelde hru za inú.

Súčasťou základnej výbavy sú aj minihry. Level-5 tentoraz do hry zakomponoval tri, navigovanie robota cez bludisko plné prekážok je len variáciou na autíčko, ktoré tu bolo v predchádzajúcom dieli ani ukladanie tovaru na pulty vás veľmi nepotrápi. Najzložitejšou a zatiaľ najkomplexnejšou minihrou je cvičenie králika a príprava zostavy trikov na vystúpenie v cirkuse. V príbehovej časti hľadáte nové príkazy a tie potom učíte v štýle Nintendogs malého ušiaka.

No a potom je tu 365 puzzlov, ktoré budú každý deň do hry cez online pribúdať až do 26. októbra 2013. Autori šikovne vyriešili takto vysoký počet rozdelením do 10 kategórií, v ktorých sa opakuje zadanie, ale ich obtiažnosť pozvoľna stúpa. Ich originalita tým však trpí. Budete ukladať kamene v poradí, spájať znaky v bludisku farebnými čiarami či kresliť z blokov živý plot okolo zvierat jednou čiarou. Ide skôr o veľmi rýchle mini rébusy ako komplikované hádanky so zadaniami. Veľmi sa u nich nezapotíte a dajú sa prechádzať aj systémom pokus-omyl bez toho, aby ste prišli o picarats.

Level-5 udržuje veľmi vysoký štandard už štvrtým rokom, v Miracle Mask je drvivá väčšina dialógov nahovorená a príbeh je často poprestrihávaný fantastickými animáciami, ktoré si už vydupali cestu do celovečernému filmu The Eternal Diva. Hra si po celú dobu udržuje ľahkú čitateľnosť, na mape viete, kam ísť, po každom spustení zase zhrnie posledné udalosti pár vetami a cez epizódy sa môžete dozvedieť viac nielen o postavách, ale aj o tom, ako Layton uvažuje a čo si myslí.

Professor Layton and the Miracle Mask splnil nároky kladené na pokračovanie dlhoročnej série. Na novej platforme využil vyšší výkon, no zostal verný tradíciám. Obsahovo nabitá adventúra je ideálna na dlhé zimné večery. Garantovane si počas hrania budete hovoriť: “Ešte jednu a idem spať.”

napísal spacejunker 28.12.2012
8.5
8.2