F1 RACE STARS

F1 RACE STARS

4.0

Výsmech rýchlych kolies

Bolo obdobie a chvalabohu, že je už preč, kedy každá hra pre systém Wii musela štylizáciu animovaných filmov so smiešne vyzerajúcimi postavičkami. Proporcie útleho telíčka, ktoré nemá šancu uniesť obrovskú hlavu, veselé farby a jediný cieľ - zasiahnuť čo najširšiu skupinu hráčov. Wii predstavovala prijímač rodinnej zábavy a tak sa po jej hromozvode spúšťali všetky série. Niekedy jednoducho nechcete vidieť známe meno na krabici s produktom, kam nepatrí.

Codemasters získali licenciu na seriál F1 a po štyroch ročníkoch si povedali, že teritórium, ktoré je obyčajne okupované mužským pohlavím, otvorí inej cieľovej skupine. Ba čo viac, nie je to len žáner, ale aj celý kolotoč seriálu F1. A tak sa stalo, že Vettel, Alonzo, Hamilton boli zabalení do ružových krabíc a tie previazané bielou mašľou, pretože to z nich urobí roztomilých a rozkošných pilotov osemvalcových monopostov so sedemstupňovou prevodovkou.

F1 Race Stars je zástupcom hry, ktorá dlhodobo neosloví nikoho a neverím, že sa niekedy dočkáme druhého dielu. Tento vykalkulovaný produkt predstavuje srdiečka na zadnom kryte telefónu. Majiteľke pripomínajú, že majú magickú moc zvýšiť prenosovú rýchlosť. F1 Race Stars oberá skutočnú F1-ku o oktánové čísla, alebo v reči mužov, berie mu gule.

Codemasters si povedali, že svoje nové dielo pojmú humorne, že zjednodušia herný systém tak, aby nikoho ani len nenapadlo meniť pneumatiky, obťažovať sa jazdným modelom alebo rozdielmi medzi vozidlami. Že na trate dajú zrýchľovače a že sa bude jazdiť, ako inak, na motokárach v troch rýchlostných triedach, ale zabudli ich skutočne diferencovať.

F1 Race Stars
F1 Race Stars Rýchlosť od motokár nečakajte, vlečú sa ako slimáky.
Rýchlosť od motokár nečakajte, vlečú sa ako slimáky.

F1 Race Stars Frustráciu z AI čiastočne eliminuje splitscreen multiplayer.
Frustráciu z AI čiastočne eliminuje splitscreen multiplayer.

F1 Race Stars Na tratiach sa dynamicky mení počasie a do cesty sa stavajú prekážky.
Na tratiach sa dynamicky mení počasie a do cesty sa stavajú prekážky.

Na štartovnú líniu sa stavia tucet motokár, za volantom ktorých sú piloti všetkých dôležitých stajní, ale aj zmiešané tímy, aj čisto ženské. Pohadzujú si helmami, nasadzujú ich v humorných animáciách, pískajú, mávajú ručičkami a na stupni víťazov na seba hrdo alebo posmešne ukazujú. Aby som nezabudol, počas pretekov sami seba povzbudzujú výkrikmi v natívnom jazyku. Numero Uno!

Tucet tratí so svojimi reálnymi predlohami nemá nič spoločné, v Brazílii jazdíte cez džungľu, na Suzuke zápasia sumo bojovníci, v Nemecku sa vám na vychýrenej autobahn bude pliesť do cesty premávka. Krútia sa, dvíhajú do výšin a potom zase padajú krkolomne ako húsenková dráha. S dynamicky meniacim sa počasím a množstvom prekážok nemáte šancu zapamätať si zákruty, sú, jednoducho, príliš dlhé.

V F1 Race Stars jazdíte na motokárach, ktoré nevedia driftovať. Sedíte v monoposte a tu ukazuje hra jednu zo svojich silných stránok, ak chcete preletieť zákruty, musíte nájsť ideálnu stopu a správne do nich vchádzať. To ostatné už je na smiech. Jedine prejazdom cez zrýchľovač pocítite rýchlosť, motokáry sa neustále vlečú (bez rozdielu rýchlostnej triedy) akoby vám chceli povedať, aby ste sa sústredili na chobotnicu pod vodou, veľrybu vypúšťajúc vodu na trať, svetelné reklamy alebo vozne, po ktorých jazdíte. Na rev otáčok dirigovaný sedemstupňovou prevodovkou radiacej rýchlejšie ako guľomet si nechajte rovno zájsť chuť.

Codemasters zapracovali aj prvok KERS, v ostrých zákrutách a šikanách môžete kinetickú energiu opakovaným stláčaním plynu nabiť a využiť ju pri výjazde pre okamžité zrýchlenie. Čo na tom, keď celé štartovné pole sa prispôsobuje vám. AI podvádza a je jej úplne jedno, že dochádza k frustrujúcim momentom ako zázračné skrátenie náskoku alebo situácie, kedy nemôžete vyhrať ani keby ste mali všetky power-upy sveta.

Vo finálovom kole je nemožné sa prepracovať z chvosta na prvé miesto a to aj vtedy, ak vám padajú také “skvelé” power-upy ako Safety Car alebo teleport na vedúcu pozíciu. So spustenou sirénou spomalí všetkých a aj toho, kto tento zázrak vypustil na trať. AI má jednoducho navrch a robí všetko preto, aby vám od prvých momentov znepríjemňovala chvíle. Naráža do vás, nikdy neminie a v bodíčkovaní je vždy víťaz.

Codemasters si povedali, že všetky power-upy budú mať podobu balónov. Červený je riadená, žltý neriadená strela, modrý funguje ako mína a z iného vypadávajú konfety, ktoré majú zabrániť vo výhľade. Power-upy sú previazané aj na stajne, každá má iný benefit ako trojité strely alebo výmena medzi prvým a druhým pilotom. F1 Race Stars nedovoľuje meniť power-upy alebo ich jednoducho zahodiť. Nevyraďujú priamo z hry, ale poškodzujú motokáru, takže ste nútení zastavovať sa v boxoch. A keď to urobíte, zvyšok okolo vás prefrčí.

F1 Race Stars nemá nič spoločné so skutočným seriálom F1, žiadne vzrušenie z rýchlosti,  radosť z víťazstva ani zo zlepšujúceho sa času, odomknutia nového preteku či trofeje. Hra eviduje iba zlato a v Kariére (tvorenú sériou šampionátov) jazdíte dokola súťaže na rovnakých tratiach len v inom poradí. Raz je to tradičný pretek, inokedy cez bránky alebo sa zúčastňujete vyraďovačky (elimination). Tohto výsmechu F1 sa môžete zúčastniť aj v splitscreene pre štyroch alebo online.

F1 Race Stars je jeden z najhlúpejších racingov, aké som kedy hral. Karikatúra sveta rýchlych kolies minula všetky predpoklady na svižný, zábavný a hlavne humorný pohľad na seriózne jazdenie.

napísal spacejunker 9.1.2013
4.0