GAS GUZZLERS: COMBAT CARNAGE

GAS GUZZLERS: COMBAT CARNAGE

7.0

Masaker na kolesách

Rok 2012 racingom veľmi prial. Tradičných arkád, kartingu a aj akčných závodov sme sa mohli nabažiť do sýtosti, no nie každému sme dokázali venovať priestor. Teraz však jeden svoj rest z konca minulého roka dobiehame a nie je to len tak. Od Gas Guzzlers: Combat Carnage pravdepodobne nikto veľa nečakal. Je dosť možné, že o hre mnohí ani nevedeli. Zo škaredého budgetového káčatka sa vykľula nečakane zábavná labuť, ktorá má na svojich kolesách ešte čerstvé stopy po „zdochlinách“ oveľa zvučnejších značiek.

Chorvátsky tím Gamepires na svojom titule pracoval už dlhšiu dobu, no s informáciami vyrukovali až v priebehu minulého roka. A pri bete sa čiastočne ukázalo prečo. Od adrenalínom napumpovaného racingu mal pomerne ďaleko. Hrateľnosť zaujímavá, vizuál nič moc, optimalizácia katastrofálna, prezentácia zanedbaná. Dôveru vo finálny produkt to jednoducho nevzbudzovalo.

Plná hra tento pohľad zmenila. Prezentácia je stále biedna a po pár úvodných chvíľach by ste nepovedali, že sa jedná o hru, v ktorej s radosťou strávite najbližšie obdobie. Nemá dych vyrážajúce intro ani prekombinovanú hernú ponuku. Pravdupovediac na to ide po starom. Pomaly, jednoducho (niekedy možno trochu príliš), no hlavne prístupne a zábavne. Nemusíte sa zaoberať trénovaním. Hneď ako zasadnete za virtuálny volant, tak vám bude jasné, čo s čím spravíte. A dokonca sa po dlhej dobe jedná o arkádové preteky, ktoré sú tak prístupné, že sa dajú bez ťažkostí ovládať aj klávesnicou.

Gas Guzzlers: Combat Carnage
Gas Guzzlers: Combat Carnage Vozový park ponúka zaujímavé modely už od začiatku.
Vozový park ponúka zaujímavé modely už od začiatku.

Gas Guzzlers: Combat Carnage Dojem z rýchlosti je až nečakane dobrý.
Dojem z rýchlosti je až nečakane dobrý.

Gas Guzzlers: Combat Carnage Na tratiach sa nemení len povrch, ale aj poveternostné podmienky.
Na tratiach sa nemení len povrch, ale aj poveternostné podmienky.

Nebolo by však fér tvrdiť, že gro hry tkvie len v pretekaní. Samotné preteky sú prichutené benzínom napáchnutým korením brutálneho zápolenia nielen plech na plech, ale aj pomocou bohatého zbraňového arzenálu, vďaka ktorému bude na trati vždy poriadne horúco. Týmito vlastnosťami sa tak Gas Guzzlers nominujú do úlohy konkurentov a vyzývateľov takých hier ako napríklad Twisted Metal či festovalovo ladeného DiRT Showdown. Samé veľké mená, no žiadne neohúrilo.

V Gas Guzzlers sú pred vami dve cesty k víťazstvu a následne aj na vrchol rebríčkov. Je to klišé, ale môžete to spraviť buď po dobrom alebo po zlom. S pedálom na podlahe, využívaním skratiek a opieraním sa o súperov v zákrutách sa môžete pokúsiť prebojovať na čelo pomerne čisto. Alebo využijete všetky power-upy na trati, po zuby sa vyzbrojíte a postaráte sa o to, aby do cieľa okrem vás neprišiel už nik iný. Ak by ste sa náhodou nevedeli rozhodnúť, tak hra vás navedie sama. Zábava však netrpí v žiadnom prípade.

Hra si hlavne zakladá na kariére, ktorá je možno až príliš jednoduchá. Veľmi vás neženie do kúpy nového auta ani vás tým finančne nezruinuje. Kariéra je rozdelená na niekoľko výkonnostných stupňov, v ktorých po kvapkách stúpa náročnosť. Každá skupina má svoju tabuľku AI pretekárov, cez ktorých sa v nej musíte dostať získavaním bodov. Bodujete, samozrejme, v pretekoch. Narazíte na tri typy s vlastnými pravidlami. Základom je obyčajný pretek bez zbraní, len s niektorými power-upmi. Bodujú v ňom prví traja. V demoličnom preteku už máte na aute aj zbrane a posledným je eliminácia (posledný zostáva).

Preteky nemajú určený presný sled. Volíte si ich sami. Môžete sa tak na čelo prebojovať čisto len vďaka zbraniam, ak budete chcieť. Po víťazstve v tabuľke si zabezpečíte postup do vyššej triedy a tým pádom aj nové autá, trate, zbrane aj upgrady. Víťazstvami si, samozrejme, zabezpečujete aj kredity. Najviac ich získate pri zničení všetkých súperov v eliminačnom preteku. A všetky vyššie spomenuté veci si potom môžete kupovať. Herných peňazí je bohužiaľ neustále dostatok. Aj vďaka tomu, že nemusíte kupovať nové autá či zbrane. Konkurenciu dokážete hravo porážať aj so slabším autom a výbavou.

Závodenie v hre má všetko, čo ku šťastiu a zážitku potrebujete. Má grády, srší z neho adrenalín, pocit z rýchlosti je výborný a bavíte sa od prvých momentov. Je teda úplne jedno, či ste za volantom nelicencovaného Lamborghini alebo sa po tratiach preháňate v klasickom Fiate 500. Výbornému pocitu  z jazdy napomáha aj častá deštrukcia, trate bohaté na sudy, skokanské mostíky a iné hlúposti a rozdielnosť jazdných vlastností jednotlivých aut na rôznych povrchoch. Prašná cesta je oproti asfaltke pomalšia, na ľade lietate ako papier v prievane. Ako som už v úvode spomenul, Gas Guzzlers sa dá hrať aj na klávesnici, takže realizmus nečakajte. Jazdný model je na arkádu klasický – plávajúci. No aj tak poteší variabilita správania aut a povrchov.

Vozový park v sebe skrýva zhruba dve desiatky tradičných kúskov bez licencie. Tvary však nie je ťažké rozoznať. Na začiatok je tu nenávidený Reliant Robin, Fiat 500, postupne prechádzate cez Hondu Civic, Pontiac Firebird až po Mercedes-Benz SLR McLaren a Lamborghini Aventador. Autá môžete upgradovať v niekoľkých sekciách a to v niekoľkých úrovniach. Vylepšovať môžete aj zbrane, ktorých je v hre požehnane, no na auto si môžete nahodiť len jeden typ. Rozhodujú preferencie, či radšej útočíte na diaľku, alebo sa pri ničení chcete pozerať súperom na značku. Muníciu musíte zbierať po trati spolu s nitrom, ktoré sa dá doplniť aj deštrukciou. A nakoniec sú tu celkom klasické power-upy ako míny, olej, dymová clona či dočasný štít.

Gas Guzzlers: Combat Carnage
Gas Guzzlers: Combat Carnage Zasnežené cesty vám pripomenú slovenskú realitu.
Zasnežené cesty vám pripomenú slovenskú realitu.

Gas Guzzlers: Combat Carnage Táto budgetovka konkurenciu rozstrieľa na kúsky.
Táto budgetovka konkurenciu rozstrieľa na kúsky.

Gas Guzzlers: Combat Carnage Deštrukcia je dobrým sluhom, no aj zlým pánom. V hre ide o krk aj vám.
Deštrukcia je dobrým sluhom, no aj zlým pánom. V hre ide o krk aj vám.

Kariéra, aj keď je dlhá, je doplnená ešte bežnou ponukou rýchleho preteku, v ktorom si len nastavíte pravidlá, trať, auto a môžete sa vrhnúť na okamžité pretekanie. Štandardnú ponuku dopĺňa multiplayer. Ten by mohol byť perfektný, návykový a dlho hrávaný, keby ho aspoň niekto hral. Pri šťastí narazíte na tri servery, z toho dva oficiálne - chorvátske. Je škoda, že v takejto hre si online hranie nedokážete užiť. A hra bohužiaľ nepodporuje LAN.

Veľkým hrám Gas Guzzlers po grafickej stránke nedokáže konkurovať, modely áut aj efekty prachu, blata či snehu sú na budgetový titul nadmieru kvalitné. Optimalizácia nie je ideálna, ale hru viete rozumne škálovať a prispôsobiť výkonu počítača. Zvukovo je na tom o chlp lepšie, motory na štarte zúrivo revú a do toho sa mieša rocková hudba s elektronikou. A ak by to nestačilo, tak v menu sa môžete započúvať do množstva náhodných zvukov, napríklad aj chorvátsky komentovaného (pravdepodobne) futbalového stretnutia.

Gas Guzzlers: Combat Carnage sa z povestného škaredého káčatka premenila na krásnu labutiu princeznú, ktorej tu a tam chýba ešte nejaké to pierko. Hra vás chytí takmer okamžite, na jej princípy si nemusíte dlho zvykať a zabaví vás počas nejedného večera. Okrem svojich kvalít poteší aj cenou.

napísal matus_ace 23.1.2013
Gas Guzzlers - launch
| GAS GUZZLERS - LAUNCH