MIGHT & MAGIC HEROES VI: SHADES OF DARKNESS

7.0

Temní elfovia povstali

Nastal príhodný čas na ďalšie hrdinské činy v ťahovej stratégii z Might & Magic univerza. Šiesty diel patrí k tým, kde sa tvorcovia pokúsili o zmeny, ktoré nie každému sadli. Expanzia Might & Magic Heroes VI: Shadow of Darkness sa preto snaží upútať nie len doplneným obsahom, ale aj úpravami, ktoré majú čo najviac uspokojiť komunitu.

Prídavok sa v dvoch nových ťaženiach venuje dvom frakciám: v premiére temným elfom z Kobky a po druhý raz nekromantom z Nekropoly. Temní elfovia sú odsúdení na život vo vyhnanstve v nehostinnom podzemí, ale po dlhodobých útrapách nastáva čas zmien. Padlí elfovia sa vracajú na povrch s úmyslom vybojovať stratenú česť a zabrániť morálnemu úpadku svojho ľudu. Pokúšajú sa získať späť Neviditeľnú knižnicu, čomu predchádza získanie popolu padlej kráľovnej Tuidhany z posvätného relikviára na území vojvodstva Jednorožca. Pri sledovaní cieľa sú odhodlaní spojiť sa aj s obávanými čiernymi drakmi.

Kampaň Nekropoly zas začína žalospevom nad nemŕtvymi, ktorých kosí záhadný mor. Túto situáciu sa pokúša využiť Svätá ríša na napadnutie nekromantov. Nádejou je upírsky hrdina Vein, ktorý odoláva nákaze a je poverený obranou pevnosti na hraniciach ríše, ničením útočiacich katapultov a odrážaním nepriateľských hrdinov.

Might & Magic Heroes VI: Shades of Darkness
Might & Magic Heroes VI: Shades of Darkness Nové ťaženia sú zaujímavé, ale prehnane náročné.
Nové ťaženia sú zaujímavé, ale prehnane náročné.

Might & Magic Heroes VI: Shades of Darkness Druhá kampaň dáva  priestor už známym nekromantom.
Druhá kampaň dáva priestor už známym nekromantom.

Might & Magic Heroes VI: Shades of Darkness Jednotky z doplneného mesta väčšinou poznáte z predošlých častí.
Jednotky z doplneného mesta väčšinou poznáte z predošlých častí.

Jednalo by sa o solídne kampane s dobrým príbehom, keby neboli mizerne vyvážené. Náročné boje proti smrtiacej presile a náhly výskyt nečakaných komplikácií vo chvíli, keď už ste s rezervami na dne, sú ale skutočne úderom pod pás. Tvorcovia hráčom opakovane podrážajú nohy a tak ťaženia namiesto toho, aby pobavili, dokážu poriadne znechutiť a to už v prvých misiách. Preto zrejme aj vy radšej využijete nové mapy vo vlastnej hre, multiplayeri a režime horúceho kresla, kde sa hráči striedajú na jednom počítači. Tam si aj pohodlne vyskúšate novú frakciu.

K doterajším veľmociam pribudla Kobka temných elfov a s ňou aj nové mesto, budovy a niekoľko jednotiek. Dungeon sa objavil už v predošlých častiach a jeho návrat je vítaný. Sídlo má fialový nádych, korešpondujúci s povahou podzemnej metropoly padlých, umožňuje najímať sedem druhov jednotiek, pričom každá sa dá vylepšiť na vyspelejšiu verziu. Medzi základnými je asasín, ktorý sa pri nečinnosti v dvoch kolách pred nepriateľom zahalí plášťom neviditeľnosti. Z diaľky útočí stopárka a jednooký tieňový predátor s chápadlami. Do hry sa vrátila obľúbená manticora a minotaur. Medzi najsilnejšie druhy patrí okrídlená kreatúra bez tváre a na vrchole je tieňový, po vylepšení čierny drak. Špecialitou temných elfov na bojisku je závoj, ktorý zneviditeľní vybranú jednotku. Všetky posily sú na bojisku efektívne a v potýčkach sa vyrovnajú iným frakciám, takže si ich obľúbite.

Jednou z výčitiek po uvedení Heroes VI bolo zredukovanie mesta na miniatúrne menu. Vývojári sa poučili a vrátili osídleniam ich pompézny vzhľad. Po vstupe sa teda metropola zobrazí v plnej kráse na celej obrazovke. Pohľad na zastavanú Kobku, ale aj pôvodné mestá je úžasný, a znovu dáva hráčom pocit, že sú skutočnými pánmi svojho hradu. Rozhodne veľmi pozitívna zmena. Pri putovaní krajinou privítate rozsiahlejšie mapy, kde sa pohybujete na povrchu aj v podzemí. Hrdinovia bez problémov obsadzujú neutrálne ložiská surovín, ktoré sú stále štyri, drevo, kameň, kryštály a zlato. Súperove bane sa dajú permanentne obsadiť len po dobytí nepriateľského sídla.

Veľkolepé mesto posiela do boja jednotky z kobky.

Hrdinovia tradične zbierajú skúsenosti, artefakty a levely, ktoré prinesú body na zadováženie schopností a kúziel. Zachoval sa aj systém krvi a sĺz, keď sa na základe vášho násilného či zmierlivého počínania prikloníte na jednu alebo druhú stranu a získate aj patričné výhody. Z týchto možností čerpajú aj nové kampane, kde sa napríklad môžete vyhnúť neutrálnym hrdinom, alebo ich úmyselne napadnete. Progres hráča sa stále odzrkadľuje v rozvoji dynastie s bonusmi, odomykaním obsahu za body, progresom a úspechmi, teraz aj s maznáčikmi dynastie, ktorí sprevádzajú hráča v boji.

Jedným z negatív Might & Magic Heroes VI: Shadow of Darkness je integrácia Uplay, ktorý si nerozumie so Steamom a má problémy so synchronizovaním uložených pozícií. Viac online systémov pre jednu hru nikdy nerobilo dobrotu a platí to aj v tomto prípade, hoci Uplay odmeňuje hráčov za splnenie cieľov v hre a umožňuje nákup sekundárnych doplnkov. Po technickej stránke teda ešte je čo zlepšovať.

Might & Magic Heroes VI: Shadow of Darkness je samostatne funkčná expanzia, ktorá nevyžaduje pôvodnú hru. Môžete však siahnuť aj po kompletnej edícii, ktorá v jednom balení ponúka Heroes VI s expanziou aj sťahovateľným obsahom Piráti Barbarského mora a Tanec smrti.

Graficky hra nedoznala vážnych zmien, no stále vyzerá dobre, hlavne v sprievode štýlovej hudby. Najlepšie momenty na bojisku si opäť pozriete vo filmovom režime, nechýba zoom či otáčanie terénu. Predelové scény a časté fádne dialógy s textovými tabuľkami v ťaženiach však veľmi nezaujmú.

Might & Magic Heroes VI: Shades of Darkness Čierne draky sú späť.
Čierne draky sú späť.

Might & Magic Heroes VI: Shades of Darkness Tento fešák je obliehacou zbraňou temných elfov pri dobýjaní miest.
Tento fešák je obliehacou zbraňou temných elfov pri dobýjaní miest.

Might & Magic Heroes VI: Shades of Darkness Aj čínske draky podľahnú armáde temných elfov.
Aj čínske draky podľahnú armáde temných elfov.

Might & Magic Heroes VI si tak, ako štvrtý diel, ktorý sa tiež nebál experimentovania, našiel svojich zástancov aj odporcov. Expanzia Shades of Darkness mala vyhovieť nespokojným hráčom a priblížiť sa klasickým častiam, ale úspech je iba polovičný. Kobka temných elfov určite poteší, rovnako ako mestá s náhľadom na celú obrazovku, ale to je asi všetko, čo sa dá vyzdvihnúť. Nové kampane majú dobrý koncept, ale sú už v úvode pochované masochistickými misiami, ktoré rýchlo odradia. Akoby hru naozaj pokryl tieň temnoty, hoci v pochmúrnom prídavku stále nájdete aj blikajúce svetielko nádeje, ktoré sa oplatí nasledovať.

napísal uni 28.5.2013
7.0
7.7