FIRE EMBLEM: AWAKENING

FIRE EMBLEM: AWAKENING

9.5

Osudová ťahová RPG

Recenzia na 3DS verziu

Vedeli ste, že spustenú 3DS hru reštartujete bez potreby vypínať handheld stlačením L + R + Start? Magická kombinácia je jedinou záchranou pred istou skazou vo Fire Emblem: Awakening vykonanou tesne pred okamihom pravdy - uvedomenia si, že o hrdinu na bojovom poli prídete. Nadobro. L+R+Start. Hrozba permanentnej smrti je neustála, každý jeden krok je vykonávaný pod obrovským tlakom neistoty, že ste niekde niečo prehliadli.

Krása Fire Emblem: Awakening tkvie v jej úžasnej hĺbke. Jednoduché vstupy, tejto na prvý pohľad obyčajnej ťahovej RPG, vedú ku komplikovaným stratégiám na bojovom boli a hranie z veľkej miery pripomína hru kráľov - šach. Herný systém však komunikuje jazykom zrozumiteľným hráčom, nie je potrebné si pod uniformovanosťou figúrok predstavovať jazdca na pegasovi (vy ho vidíte), to však neznamená, že sa ho nebudete učiť dlhé hodiny, opakovane reštartovať misie a objavovať nové stratégie, ako skupinou nováčikov vyprášiť kožuch presile. Rozum vyhráva nad hrubou silou.

Klasický mód, kde pociťujete hrozbu permanentnej smrti, sprevádza sériu Fire Emblem od jej počiatkov, do Awakening bol integrovaný aj režim, ktorý umožňuje dokončiť misiu aj s polovičnou partiou a stratení hrdinovia znovu ožijú. Nemá vplyv na obtiažnosť súbojov, je veľkým lákadlom, ale oberá vás o nefalšovanú radosť po zdolaní kritických pasáží (a cholerikom šetrí nervy, životnosť handheldu a čas). A je to celkom pochopiteľné, Fire Emblem: Awakening nie je jednoduchá ani to množstvom skratiek na kartách postáv a konštantným prísunom nových prvkov priamo ovplyvňujúc taktiku na bojisku neuľahčuje. Aspoň nie prvých 10 hodín.

Fire Emblem: Awakening
Fire Emblem: Awakening Pred každým ťahom vidíte percentuálnu úspešnosť útoku.
Pred každým ťahom vidíte percentuálnu úspešnosť útoku.

Fire Emblem: Awakening Súboje sa dajú preskakovať, spomaľovať alebo zrýchľovať priebeh.
Súboje sa dajú preskakovať, spomaľovať alebo zrýchľovať priebeh.

Fire Emblem: Awakening Ako jedna z mála hier sa oplatí hrať aj v 3D.
Ako jedna z mála hier sa oplatí hrať aj v 3D.

Sid Meier tvrdí, že komplexicita sa rodí vo vašej mysli, keď kalkulujete vopred a predpokladáte, čo asi spraví počítač - vy pritom dopredu viete, že sa vykašle na unaveného bojovníka a pôjde kopijníkom rovno po krku zle postaveného mága. AI je predvídateľná, ale jednotlivé situácie vás donútia premýšľať nad každým jedným potvrdením ťahu. Zanedbanie prípravy vedie k skratke L+R+Start a väčšinou o tom rozhoduje jediný zlý krok.

Na rozdiel od fantastickej série Advance Wars, sa vo fantasy svete Fire Emblem nič neťaží, nemusíte obsadzovať budovy ani za získané zdroje nevyrábate žiadne jednotky. Na bojovom poli si musíte vystačiť s tým, čo máte - regrútovanými bojovníkmi, takzvanými Pastiermi, ktorí sa k vám na ceste za stabilitou a prosperitou kráľovstva Ylisee pripojili, aby vybojovali spojenectvá v rozdrobenej krajine. A ťaháte vždy ako prvý.

Intelligent Systems zúročili dlhoročné skúsenosti s ťahovými stratégiami (pod sériu Fire Emblem sa podpisujú od roku 1990) a Fire Emblem: Awakening sa nebojím označiť za ich definitívnu verziu. Hra má jasne stanovené pravidlá a každá z 50-ky misií ešte jasnejší cieľ - zabiť generála alebo všetkých nepriateľov. Opakujúca náplň je vyvážená originálnym dizajnom máp, poveternostnými podmienkami aj povrchom, kde sa bitky odohrávajú. Mobilitu jednotiek ovplyvňuje hustý les, hradby vytvárajú úzke hrdlá a taký kaňon zase poskytuje výhodu útoku zhora.

Nie sú to však iba mapy, ale aj noví regrúti, schopnosti a zbrane, ktorými sa postupným levelovaním učia lepšie narábať. Tanečník dovolí jednotke ťahať dvakrát v jednom kole, liečiteľ zase stiahne zraneného z prvej línie, neskôr sa naučí dopĺňať zdravie na diaľku, majster lukostrelec zasiahne presne o tri políčka vzdialeného nepriateľa a pod. To však nie je všetko, vedľa seba stojaci hrdinovia sa vzájomne ovplyvňujú, zvyšujú efektivitu schopností aj silu útokov. Počas bitky tak jeden druhého chránia telom, odrážajú výpad, útočia naraz alebo zasadzujú smrteľný critical. A to je len začiatok.

Rozvíjanie vzťahov vedie k svadbám a potomkom, ktorí sa takisto na vašu stranu pridajú. Jednotky je možné aj na bojisku spárovať do jednej a tak im dočasne upraviť štatistiky, alebo len ťažkého rytiera preniesť na krídlach pegasa rýchlejšie k hradbám, kde ho potrebujete. Hrdinovia môžu dosiahnuť maximálny level 20, avšak po zmene profesie (Classu), ďalej získavajú skúsenosti a naberajú na sile. Mág zrazu môže držať v rukách kopiju, jazdec na koni sa naučí oháňať sekerou a pod.

Zostaviť ideálnu armádu je mágia sama o sebe. Hrdinom môžete vyberať zbrane, kupovať ich od obchodníkov a získané peniaze investovať do upgradov u kováča. Má to však jeden veľký háčik, zbrane sa opotrebúvajú každým úderom. Tu treba zmieniť nemotorný a neprehľadný spôsob nákupu/predaja predmetov - zobrazujú sa podľa kategórií (meče, sekery, kúzla atď.) absolútne všetky, ktoré máte voľné aj tie, ktoré majú jednotky v inventároch.

Cenné zbrane vypadávajú z nepriateľov, nájdete ich poschovávané na mapách alebo ich získate cez StreetPass alebo SpotPass, cez ktoré sa naťahujú aj bonusové mapy či celé armády pripravené inými hráčmi. Môžete si ich najať za mastný poplatok alebo sa ich pokúsiť premôcť. Cez Wi-fi sa dajú meniť aj predmety a zbrane, ktoré sa výmenou opravia.     Tradičná forma multiplayeru či hotseat vo Fire Emblem: Awakening vzhľadom na prepracovaný mikromanažment chýba, dvojica hráčov môže svojich hrdinov poslať spoločne proti AI riadeným nepriateľom v 2vs1 bitkách.

Postupné odkrývanie globálnej mapy absolvovaním príbehových misií sprístupňuje vedľajšie úlohy, ale aj skirmish bitky, ideálne na grindovanie, ktoré je v neskorších fázach nevyhnutné. Fire Emblem: Awakening dokáže prikúriť posilami či letkou pegasov obyčajne vo chvíľach, keď si naivne myslíte, že máte víťazstvo vo vrecku. Boje obvykle zaberajú 5 - 20 minút času, drvivú väčšinu hrania sa ale venujete výzbroji hrdinov, manažmentu armády a sledovania ich komplikovaných a niekedy vtipných dialógov mimo bojiska. Doberajú sa, povzbudzujú, ale aj vzájomne trénujú či prepadávajú v sprchách.

Fire Emblem: Awakening
Fire Emblem: Awakening Mapy nie sú rozsiahle, ale nepostrádajú detaily ako kŕdle vtákov na oblohe či stopy po jednotkách.
Mapy nie sú rozsiahle, ale nepostrádajú detaily ako kŕdle vtákov na oblohe či stopy po jednotkách.

Fire Emblem: Awakening Hýčkanie postáv má svoj význam - navzájom sa ovplyvňujú na bojisku.
Hýčkanie postáv má svoj význam - navzájom sa ovplyvňujú na bojisku.

Fire Emblem: Awakening Postavám môžete zmeniť špecializácie a urobiť z nich super jednotky.
Postavám môžete zmeniť špecializácie a urobiť z nich super jednotky.

Fire Emblem: Awakening nemá ponižujúcu obtiažnosť, ale kladie vysoké nároky na vaše plecia. Môžete zlyhať na tisíc spôsobov: neprečítate si bojisko plné lukostrelcov a do prvej línie nasadíte lietajúce jednotky, hrdinov pošlete do terénu s opotrebovanými zbraňami, zabudnete k nim pridať mága, nechránite si chrbát a posila vás rozpráši, zle postavíte rytiera, nepozriete sa, kam až môže protivník ťahať atď. AI vás pritom veľmi trápiť nebude, jej výhoda spočíva iba v presile, vyberá si výhradne najslabšie články alebo zranených hrdinov a zameriava sa výhradne len na nich. Pri troche šťastia sa takouto riskantnou taktikou dá preriediť pomerne početná armáda.

Ako jedna z mála hier pre 3DS podporuje Fire Emblem: Awakening DLC balíčky, tie pridávajú nové bojové scenáre (od tých najľahších až po ultra kruté len pre vytrénovanú armádu) mimo globálnej mapy do Outreamls. Jeden z nich si môžete stiahnuť zadarmo.

Fire Emblem: Awakening je jednou z najlepších ťahových RPG, akú si dnes môžete dopriať. Patrí medzi klenoty 3DS line-upu a ak hľadáte hru, ktorá vám vydrží celé letné prázdniny, našli ste ju. Mimoriadne príťažlivý herný systém s prepracovanou strategickou a sociálnou časťou spolu s vysokou náročnosťou vytvárajú osudový koktejl, ktorého sa nebudete vedieť nabažiť.

napísal spacejunker 30.5.2013
Fire Emblem Awakening
| FIRE EMBLEM AWAKENING