DEADPOOL

DEADPOOL

4.5

Ako zabiť nesmrteľného superhrdinu?

Ako zabiť nesmrteľného hrdinu? Možno by som sa mal spýtať presnejšie, nesmrteľný by mohlo byť vyložené, že jeho meno je tesané do rovnakého kameňa ako iné ťažké kalibre Marvelu. Tak ešte raz, ako zabiť hrdinu, ktorý sa môže napichnúť, šplhať po vlastných črevách, vykrútiť si krk a otvorene koketovať so Smrťou? Na to je pomerne jednoduchá odpoveď a nemá vôbec nič spoločné s uzatváraním jeho životnej púte na políčkach komiksu. Stačí mu urobiť hru podľa vlastných predstáv. A High Moon Studios urobili to, čo im Deadpool vravel, aby urobili.

Deadpool urobí všetko pre to, aby bol stredom pozornosti. Očarujúcej osobnosti schizofrenika trpiaceho mániodepresiami je ťažké odolať. Medzi vyžehlenými archetypmi od podlahy dobrých hrdinov predstavuje potrebnú anarchiu. Jeho nevyspytateľnosť je nebezpečnejšia ako dvojica katán zavesených na chrbte a do všetkého skáče rovno hlavou aj keď vie, že ho tam čaká tlupa gangstrov pripravená urobiť z neho rešeto. A hubu pritom nezatvorí. “Už ťa nebudú trápiť migrény,” odvetí, keď odpáli útočníkovi hlavu.

Údernými hláškami zvláda komentovať všetko a za každej situácie. “To je zvuk prázdneho zásobníka,” doberá si s ľahkosťou hráča, ktorého existenciu si uvedomuje po celý čas. Priloží si ukazovák na ústa, keď prichádza stealth pasáž. “Tak toto sa už nezahojí,” skomentuje prerezané hrdlo nič netušiaceho nepriateľa, ktorý krváca na zemi. Ironické poznámky aj pri opakovaní nevytvárajú otravnú kulisu, presné načasovanie zase odľahčuje brutalitu finišov.

Deadpool
Deadpool V pohybe netrafíte nič ani z metra, teda ak nerátate stenu za minibossom.
V pohybe netrafíte nič ani z metra, teda ak nerátate stenu za minibossom.

Deadpool Nájdite tri rozdiely na nepriateľoch.
Nájdite tri rozdiely na nepriateľoch.

Deadpool Takýto prehľad nad bojiskom nebudete mať nikdy vďaka nefunkčnej kamere.
Takýto prehľad nad bojiskom nebudete mať nikdy vďaka nefunkčnej kamere.

Za svoju výrečnosť vďačí Nolanovi Northovi. Jeho hlas dokonale stvárnil rozdvojenú osobnosť hrdinu až do takej miery, že prestávate vnímať herca, ktorý sa dokonale zhostil svojej role, ale počujete rozprávať len a len Deadpoola, čím vtipy a poznámky zasahujú presne svoj cieľ. High Moon Studios sa mimoriadne výbušný charakter hrdinu s úžasnou schopnosťou regenerácie dostal tak pod kožu, že na samotnú hru tak povediac pozabudli. Deadpool sa tak pohybuje niekde na úrovni hrateľného braku a technicky nezvládnutej hry.

Deadpool si je vedomí aj štúdia, ktoré za jazdy programuje jeho hru a viackrát sa dostáva do konfliktu s jeho šéfom - Petrom Della Pennom - za prekročenie rozpočtu, na čo sa hra prepína do pohľadu z vtáčej perspektívy. Keď sa mu vyhráža nainštalovaním plastickej trhaviny a vyhodením do vzduchu, zrazu je  8-bitová grafika prekreslená. Autorom sa dostala do rúk príležitosť strieľať si z vlastného živobytia. Keď necháte Deadpoola prehľadať vlastnú knižnicu v byte, dvihne ju ako pierko a začne ňou triasť, či z nej nevypadne hľadaný komiks. “Toto určite robil začínajúci grafik,” skritizuje dekoráciu.

High Moon Studios sa pohrávajú aj so zmenou perspektívy z tradičnej 3rd person na top down či 2D plošinovku, týchto dramatických a nepredvídateľných zmien je však príliš málo na to, aby zakryli fakt, že ide o obyčajnú hack’n’slash s nezvládnutým súbojovým systémom kombinujúcim kontaktný boj a strelné zbrane.

Drvivá väčšina hry sa odohráva na zničenom ostrove Genosha, pokojne by to však mohlo byť v ktoromkoľvek komplexe, kdekoľvek na Zemi. Jedinečnosť prostredia zničeného Sentinelmi (strojmi na zabíjanie mutantov - X-Menov) ubíja pravouhlá stavba vnútorných priestorov, obohranosť lokalít, medzi ktorými nechýba podzemie, stoky alebo kancelárie, a nulová deštrukcia, resp. interakcia s objektami.

High Moon Studios sa nevedeli rozhodnúť, či z hry chcú mať čistú hack’n’slash alebo akciu videnú z tretej osoby. Vznikol tak hybrid, ktorému nerozumie konštantne zlyhávajúca kamera. Nikdy nemáte prehľad okolo hrdinu, vyberá si uhly blízko pri zemi, sníma časti levelov, kde sa nič nedeje alebo sa otáča a necháva vás čeliť stene, zatiaľ čo nepriateľov máte za chrbtom. V kruhových arénach a v kompaktných interiéroch s nízkym stropom je nepoužiteľná a dostáva vás do frustrujúcich momentov.

Nepriateľov nie je možné locknúť a zasypávať ich olovom súčasne v pohybe. Náboje lietajú všade len nie tam, kam chcete. Kombo systém je extrémne plytký a nedovoľuje plynule meniť sečné zbrane (tie sú namapované na D-pad, podobne ako granáty skvelé na paralýzu) ani ich okamžite kombinovať s pištoľami či laserovou puškou. Hra dáva až príliš veľkú benevolentnosť pri investovaní skúsenostných bodov do vylepšovania zbraní a schopností. Nie je ju možné dohrať iba strelnými zbraňami, na to obsahuje príliš veľa nepriateľov bezhlavo útočiacich na vás, nedá sa hrať ani výhradne sečnými zbraňami. Ovládacia schéma takisto pokrivkáva, na tlačidlo “B” je nezmyselne namapovaná teleportácia (defenzívny manéver) aj counter (útok).

Súbojový systém Deadpool patrí k tomu najhoršiemu, čo v akciách nájdete. Pri hraní sa nedokážete zbaviť pocitu, že sa mala hrať úplne inak. Lokality, kde prebieha boj, sa neuzatvárajú do fiktívnych arén, z ktorých sa dá vyjsť, až keď padne posledný, ako to úspešne robia Devil May Cry alebo Bayonetta, namiesto toho ich necháva otvorené a dovoľuje sa v nich voľne premávať. Vďaka štedrým checkpointom sa tak môžete zbaviť bossov alebo celej vlny nepriateľov. Niekedy stačí ísť len vpred a vyhnete sa boju úplne. Komické sú potom súboje s bossmi, s ktorými sa môžete naháňať a uštvať ich granátmi, ktoré sa s muníciou znovu objavujú v leveloch.

Deadpool
Deadpool Vybrané scénky sú v hre len pre pobavenie, nemajú vôbec zmysel ako tento bicykel.
Vybrané scénky sú v hre len pre pobavenie, nemajú vôbec zmysel ako tento bicykel.

Deadpool Deadpoola nikto z hrdinov nemá v láske a on im to opláca narážkami.
Deadpoola nikto z hrdinov nemá v láske a on im to opláca narážkami.

Deadpool Ani v takejto polohe nezavrie klapačku.
Ani v takejto polohe nezavrie klapačku.

Hra nepriateľov dávkuje štedro a s veľkou radosťou tých pár modelov recykluje až do samotného záveru. Čelíte tak tým istým protivníkom, len prichádzajú v silnejších a početnejších vlnách a sem-tam ich sprevádza energetický štít. Na identickom princípe funguje aj osmička challenge máp, kde je vašou úlohou vyčistiť mapu na čas. To je jediná pridaná hodnota Deadpool, v hre nájdete ešte rýchlu komiksovú históriu obsadených hrdinov prístupnú od samotného začiatku, takže sa môžete pripraviť aj o to minimum prekvapení, aké vás čaká v príbehu bez zápletky, ktorá vás nedonúti premýšľať nad šialeným plánom superzloducha.

V jeden moment zastihnete Deadpoola, ako sedí v špinavom kresle a čumí do telky (díva sa na vás cez televízor v polorozpadnutom byte). Svojím znudeným výrazom vyjadruje celú náladu hry od jej výnimočného začiatku, kde interakcia s polorozpadnutým bytom predčí jeho akčnú stránku, až po samotný neprekvapivý záver. Je obyčajná, bez nápadu a pridanej hodnoty. High Moon Studios ju navyše obliekli do priliehavého kostýmu Unreal Engine, ktorý bol v móde pred mnohými rokmi, napriek tomu si nevie poriadiť s vysokým počtom nepriateľov naraz a dochádza k prepadu frameratu (testovaná Xbox verzia).

Hra Deadpool dokazuje, že niektoré licencie nestačí iba doslova prepísať do iného média. Na papieri platia iné pravidlá ako v prostredí hry.

napísal spacejunker 1.8.2013
4.5