DISNEY INFINITY

DISNEY INFINITY

6.0

Disneyland 2.0 sa nekoná

Predstavte si najväčší zábavný park, väčší ako ten, v ktorom ste boli naposledy. Najmenej desaťkrát. Teraz. Sú tam strmé húsenkové dráhy, ale navštíviť ich nemôžete, nespĺňate vekové odporúčanie. Sú tam lákavé výhry na strelnici, no nikdy nevyhráte to, po čom túžite. Nájdete tam aj stánky plné chutného jedla, ktoré vás nenasýti, aj keď sa ním prepchávate. Je tam nalepší kolotoč na svete, ale nikdy sa k nemu nedostanete, pretože zablúdite. Tým zábavným parkom je Disney Infinity a rovnako ako disfunkčná predstava vyžaduje naozaj veľmi silnú dávku fantázie, aby fungoval aspoň z časti tak, ako bolo zamýšľané.

Podobnosť so Skylanders - konkurenčným produktom takisto predávaný s figúrkami - je naozaj iba čisto náhodná. Disney Infinity aj Skylanders využívajú fyzické hračky k odomykaniu a sprístupňovaniu herného obsahu. Každá na to ide ale z iného konca. Zatiaľ čo pri Skylanders sú figúrky neoddeliteľnou súčasťou herného dizajnu, okolo ktorého je postavený aj obchodný model, Disney Infinity vsádza na silu značky a to je najväčšia slabina platformy, ktorá má predstavovať bránu pre všetky značky vlastnené materskou spoločnosťou.

Disney Infinity si neláme hlavu s tým, že by figúrky hraním mali silnieť, učiť sa nové schopnosti alebo rovno sprístupňovať uzamknuté lokality či celé levely. Postavičky z jednotlivých setov sa medzi sebou vôbec nelíšia, každá dokáže používať rovnaké nástroje (napríklad šabľu, toaleťákomet, rakety), majú podobné, ak nie rovnaké útoky a nie je u nich badať vôbec žiaden progres, i keď získavajú levely. Nemáte vôbec žiaden dôvod meniť figúrky na podložke a hra to vlastne počas hrania herných setov ani nevyžaduje. Zabudnete vôbec na to, že na podložke stojí Jack Sparrow z Pirátov Karibiku, Pán Úžasný z Rodinky Úžasných, Sully z Príšerky Univerzita. Hráte obyčajnú skákačku alebo akčnú adventúru.

Disney Infinity
Disney Infinity Pirátske dobrodružstvo je najlepším zo starter packu, hrateľnosťou pripomína Assassins Creed 3.
Pirátske dobrodružstvo je najlepším zo starter packu, hrateľnosťou pripomína Assassins Creed 3.

Disney Infinity Na univerzitnej pôde ide o kanadské žartíky a strašenie.
Na univerzitnej pôde ide o kanadské žartíky a strašenie.

Disney Infinity Bez konštantného prísunu nepriateľov by boli ulice mesta takmer bez života.
Bez konštantného prísunu nepriateľov by boli ulice mesta takmer bez života.

Prečo to Disney Infinity robí, má svoje dôvody - hru tvoria navzájom nekompatibilné módy. V podstate sú iba dva hlavné - Play Set a Toy Box - ale pripravte sa na ďalšiu podmnožinu súčastí s mätúcimi názvami Toy Box Share, Hall of Heroes, Vault. V základnom balení dostanete tri menované figúrky z troch herných setov. S Jackom nemôžete vojsť na univerzitu príšeriek a so Sullym nevystrašíte pirátsku posádku lode. Herné mechaniky, ktorými sa odlišujú jednotlivé herné sety, sa dajú použiť iba vo svetoch, pre ktoré boli navrhnuté. A to je veľká škoda. Inými slovami, so starter packom nemôžete hrať kooperatívne, ale potrebujete dokúpiť postavičku z preferovaného setu.

S jednou figúrkou môžete prejsť celým jedným dobrodružstvom za štyri až päť hodín a už tam nemusíte vracať. Samozrejme, narazíte na debny, ktoré otvorí iba Davy Jones alebo výzvy zamerané na zbieranie či boj s nepriateľmi vo vlnách prístupné iba vybranej postave, ale motivácia opätovne navštíviť herný svet je minimálna. Nehovoriac o tom, že Disney Infinity sa neobťažuje evidovať štatistické údaje o počte objavených pokladov, percentuálnom vyčistení sveta, splnených misiách alebo oznámiť, že ste daný set jednoducho dohrali. Žiadne titulky, žiadna gratulácia za potopenie lode Davy Jonesa, za nakopanie zadku Syndroma aj s Omnidroidmi, nič.

Herné sety sú v podstate otvorené svety, kde sa môžete slobodne pohybovať a plniť misie v ľubovoľnom poradí. Každý je žánrovo orientovaný, čím sa od seba odlišujú. V Pirátoch karibiku sa tak plavíte po moriach, prehľadávate ostrovy, bojujete na otvorenom mori s pirátmi, v Autách je dôraz kladený na pretekanie a meranie síl na tratiach, v Rodinke úžasných je dôležitý kontaktný boj a s Príšerkami si užijete trochu toho zakrádania na univerzitnej pôde. Žiaden z herných setov nie je esenciou toho najlepšieho, čo núkajú plošinovky, racingy alebo akcie. Herné mechanizmy sú zjednodušené na nevyhnutné minimum a náplň tvorená rutinnými úlohami typu prines, presuň, vystraš, pozbieraj, preskáč.

Prezliekanie postavičiek, výmena fasád na budovách, kupovanie vozidiel, nástrojov alebo zariadení potrebných na postup je zverený do rúk hernému obchodu, kde sa platí zlatkami za splnené misie. Disney Infinity odmeňuje vo veľkom a často, čo podporuje zbieranie, prieskum aj vrhanie sa do rôznych výziev a misií. Nestoja veľa námahy a dajú sa rýchlo splniť. Naraz ich môžete mať aktívnych niekoľko a vybrať si, ku ktorej vás má skôr zaviesť kompas. Hranie tak odsýpa, ale pohodovú atmosféru často narúšajú frustrujúce momenty. V Rodinke Úžasných sa každých pár sekúnd okolo vás objaví tlupa nahnevaných robotov, v Príšerkách zase budete zápasiť v nočných misiách s mimoriadne citlivými strážami, medzi ktorými budete v tichosti kľučkovať alebo hromžiť, keď vás z diaľky objavia.

Na to, ako je primitívna náplň, má príliš veľa bariér. Korekcia kamery či skákanie sú pre nás hráčov normálne, ale nie pre cieľovú skupinu, ktorou sú v prípade Disney Infinity deti. Mätúca je už výmena predmetov rozdelených na zbrane a nástroje, nie je ich zase toľko, aby sa museli schovávať za dvojicu kruhových menu. Nehovoriac o množstve sprievodného textu bez dabingu (u nás navyše sťažená absenciou lokalizácie) a ťažkých pasážach, kde zlyháva autolock pri hádzaní bômb alebo cielení útokov na nepriateľov.

Herné sety sú posiate aj technických chybami, v Príšerkách sa mi stalo, že nebolo možné dohrať misiu, neobjavovali sa nápisy, vypadávala hudba a pri hraní často dochádzalo k prepadom frameratu a dokonca zastavovaniu hry počas načítavania objektov. V cutscénach sa objavujú iné postavy, za aké aktuálne hráte. Disney Infinity má problémy aj s komunikáciou. Keď položíte na podložku figúrku z iného herného setu pred jeho spustení, sucho oznámi, že ide o zlú postavičku, ale neoznámi, akú potrebuje, poriadne nevysvetľuje herné princípy, zahrabáva informácie o počte získaných hviezd a čo je najhoršie, počas hrania sa neobťažuje zoznamovať hráča s Toy Boxom, teda kreatívnou časťou.

Disney Infinity
Disney Infinity Možnosti editora sú obmedzené počtom odomknutých prvkov z herných setov.
Možnosti editora sú obmedzené počtom odomknutých prvkov z herných setov.

Disney Infinity Príbehy z herných setov netvoria jedno veľké dobrodružstvo, ale sa odohrávajú v uzatvorených svetoch.
Príbehy z herných setov netvoria jedno veľké dobrodružstvo, ale sa odohrávajú v uzatvorených svetoch.

Disney Infinity Tvoriť môžete aj vo dvojici na jednej obrazovke.
Tvoriť môžete aj vo dvojici na jednej obrazovke.

V herných setoch nič nebudujete, všetko je už postavené. Jednotlivé sety slúžia iba na odomykanie hračiek, stavebných prvkov a doplnkov pre Toy Box, má to ale háčik. Čo zakúpite v obchode povedzme na pôde univerzity alebo vo svete pirátov, sa nedá použiť v editore. Takto to nefunguje. Doplnky získavate hľadaním vajíčok porozhadzovaných vo svetoch, plnením misií, rabovaním truhlíc, ale aj odmenami z automatu, kde vypadávajú úplne náhodne. Za každý level, za každú splnenú výzvu môžete hrať na automate - jednorukom banditovi. A až tu sa prejavuje obchodný model Disney Infinity naplno. Postavičky môžu dosiahnuť maximálne 15. level a ak chcete získať tie najdôležitejšie predmety (pretože iba tie obyčajné nájdete), tak musíte dokupovať figúrky.

Toy Box neumožňuje zdieľať ani sťahovať levely vytvorené inými hráčmi, kurátorom online obsahu je Disney. Takisto do predpripravených levelov sa nedá dostať priamo z editora, ale musíte sa hrabať v menu a nedajú sa po stiahnutí editovať. Nemá takú slobodu a postráda sofistikovanosť LittleBigPlanet, kde sa dá vytvoriť aj jednoduchá logika, dovoľuje však veľmi rýchlo rozložiť trať, poukladať okolo nej stromy a cieľovú rovinku vyzdobiť skokom či spínačmi. Toy Box je postavený na náhode a okamžitom hraní s kamarátmi na jednej obrazovke, nie na budovaní a tvorení, i keď ani tomu sa nevyhýba. Funguje ako pieskovisko s množstvom hračiek a ako sa s nimi budete hrať, závisí od fantázie. Chce po vás, aby ste si atrakcie postavili. Môže to byť aréna pre paintballovú zbraň, pretekárska trať alebo 2D skákačka. Potenciál má obrovský. Len sa treba zoznámiť s ovládaním a základnými pravidlami.

Nahádzať hračky do jedného vreca a potom ich vysypať, nestačí. Herné sety a Toy Box sa nedopĺňajú, prakticky o sebe nevedia a delí ich od seba aj separovaná uložená pozícia. Disney Infinity chce príliš veľa - objavovať a odomykať hračky do editora - aby mohla po dlhých hodinách konečne začať zábava. A to je príliš vysoká investícia.

Disney Infinity jednoducho chýba počiatočná iskra, ktorá rozohní vášeň a chuť budovať svoj vlastný vysnený zábavný park a chodiť po ňom iba s postavičkami, ktoré poznáte z rozprávok. Také miesto však už existuje, volá sa Disneyland a tam vás Disney Infinity zatiaľ nevezme. Aspoň nie teraz.

napísal spacejunker 13.9.2013
6.0
7.4