FIFA 14

FIFA 14

9.0

Je na ihrisku priestor pre zlepšenia?

Prečo minuloročná FIFA nedostala najvyššiu známku v recenzii? Úplný virtuálny futbal? Plný zásah? Niet čo vylepšovať? Kde sme? Keby to aj hneď všetko platilo, udeliť desiatku by malo zmysel iba vtedy, ak by to zabezpečilo, že už žiadna lepšia FIFA nebude. Len by sa tá staršia ošetrila patchom, čo by zmenil súpisky a tak.

Ono sa to vlastne deje aj bez tej hodnotiacej desiatky. Pocitovo žiadny zásadnejší rozdiel, ak si človek neprečíta tlačových správach, v čom bude každá nová FIFA lepšia, čo bude vychytanejšie, azda by na to sám ani neprišiel. Tá podstatnejšia a asi i vyhľadávanejšia väčšina herného obsahu je aj tak spojená s online prevádzkou. Nielenže sa hra aktualizuje viac menej s každým spustením a aktualizuje všetko, čo sa aktualizovať dá, ale online sú zväčša zamerané aj samotné hráčske aktivity.

Lebo, čo si budeme klamať, aj v prípade FIFA 14 platí, že offline hranie je len taký síce pomerne rozsiahly, ale stále iba tréningový mód k online hraniu. Až tam človek pochopí, že offline hranie na Legendary móde neznamená, že FIFU skutočne vie hrať. Nevie. Samozrejme, záleží aj na tom, na koho narazí, v zásade však platí, že stačí niekoľko online stretnutí a pýcha je preč.

FIFA 14
FIFA 14 Aj Messi sa snaží vylepšiť streleckú pozíciu do poslednej chvíle.
Aj Messi sa snaží vylepšiť streleckú pozíciu do poslednej chvíle.

FIFA 14 Všetci hráči sa snažia mať čo najlepší prehľad o dianí na ihrisku.
Všetci hráči sa snažia mať čo najlepší prehľad o dianí na ihrisku.

FIFA 14 Do hry sa vrátil prvok náhody, lopta môže z kopačky kedykoľvek odskočiť.
Do hry sa vrátil prvok náhody, lopta môže z kopačky kedykoľvek odskočiť.

Tu sa ukazuje, že otvorenosť FIFA 14 vo všakovakých nastaveniach i ústretovosť základných nastavení k sviatočným hráčom je veľmi zradná a zákerná vlastnosť. Človeku sa príliš nedarí, zvykol hrávať na vyššej náročnosti, teraz sa mu to nezdá. Nevyhovuje mu príliš ani vylepšená fyzika lopty, ani inteligencia spoluhráčov, ktorí občas vyzerajú, že by si poradili lepšie bez neho a tak skúsi zmeniť nastavenia. A zrazu je všetko pri starom, hra sa až zázračne mení, futbalový skill sa zvyšuje, lopta prestane odskakovať od kopačky, prihrávky sa stanú presnejšími, rýchlejšie sa beží, jednoducho radosť hrať. Offline áno, online to už ale neplatí, tu sa jasne ukáže, že ľahšia cesta k futbalovým schopnostiam cez zmenu nastavení je načisto falošná.

Vráťme sa ale späť. FIFA 14 pôsobí skutočne novo, na prvý pohľad ide o zásadnú zmenu. Že je čisto kozmetická, to človeku dôjde až neskôr, v samotných zápasoch. Tou zmenou je zmena vizuálneho prostredia hry, zásadne sa zmenilo rozhranie, ktoré veľmi, veľmi, možno až nezdravo pripomína „dlaždicové“ rozhranie Windows 8. Veľké tlačidlá na obrazovke, na nich informačné štítky informujúce o tom, kam tá voľba vlastne vedie. Zmätočne to pôsobí len v prvých momentoch, ako sa človek v novom prostredí zorientuje, FIFA 14 sa stáva veľmi pohodlnou a prístupnou. Už žiadne blúdenie v zákutiach menu a uvažovanie, ako do čerta som sa sem dostal a ako odtiaľto von. Veľké plus, akurát celkom bez vplyvu na hrateľnosť.

Podobne zásadne, avšak s väčším vplyvom na hrateľnosť je vylepšené prostredie jednotlivých módov, predovšetkým režim kariéra na úrovni trénera a kariéra na úrovni hráča spojená so stále prítomným Be a Pro. Tréner má teraz oveľa viac možností, ako sa v zákulisí pripravovať na zápasy, viac manežuje a hlavne, môže, ba až musí najímať skautov, ktorí sú mu schopní nájsť hráča presne podľa jeho predstáv. Veľká zábava, len s nie najšťastnejším dopadom sa samotné hranie futbalu. Lebo to sa v trénerskom móde kariéry akoby až dostalo na druhú koľaj. Čítať maily treba, motivovať, interview do novín dávať, aj skauti sa hlásia, že v Poľsku našli zázračný šestnásťročný talent a keď sa človek konečne dostane k hraniu futbalu, už má pomaly toho dosť.

Samotná hranie futbalu – teda merito veci každej futbalovej hry vrátane FIFA 14 je v poriadku, v základných nastaveniach platí všetko, čo tvorcovia ohlasovali, vrátila sa náhoda ako dôležitý element futbalovej hry, lopta je živšia, futbalisti bystrejší, ale že by niekto sám od seba zbehol pre prihrávku, to sa ani teraz nestane. Ak teda človek hre nepomôže v nastaveniach. Strieľa sa vernejšie, hráči sa snažia vylepšiť si pozíciu na strelu do posledného okamihu a tak sa stane, že netrafia, na druhej strane, zriedkavejšie, ale aj to sa stáva, utrmácané góly padnú aj z nemožných uhlov či zo skrumáží, v ktorých to vyzerá akoby väčšina mužov v dresoch na trávniku trpela zelenou slepotou.

Mimochodom, jedenástky. Niežeby sa nedali naučiť aj v minulých dieloch, ale nebolo to celkom v poriadku. Predsa len dať gól z jedenástky nie je zadarmo, ale ani by to nemalo byť až takým veľkým problémom, ako sa hlavne sviatočných hráčov snažili presvedčiť minulé ročníky. Azda preto vývojári hneď v úvode v minihrách pri loadingoch pred zápasmi ponúkajú nácvik práve týchto situácií. Zvoliť presnosť a rýchlosť strely a jej umiestnenie v krátkom čase od rozbehu ku kontaktu nohy s loptou a pár milisekúnd potom. A samozrejme, že to funguje, podobne ako všetky ostatné minihry, ktoré nie je najľahšie prejsť, ak to človek ale urobí, jeho hráčske schopnosti podstatne stúpnu.

FIFA 14 je stále vynikajúci futbal, je sympatické, že aj tento rok sa snaží byť novším a na rozdiel od hokeja aj novšie vyzerá na prvý pohľad, ale to ešte neznamená, že je radikálne lepší ako predchádzajúci ročník. Musíte sa rozhodnúť sami, pred kúpou by som určite najskôr vyskúšal demo. FIFA 14 nie je natoľko lepšia ani zásadne iná ako FIFA 13, aby ste ju potrebovali v tejto sekunde vymeniť, ak samozrejme futbal nie je jediná hra, ktorú hrávate.

FIFA 14
FIFA 14 V zakončení sa často čaruje, raz brankár, inokedy strelec.
V zakončení sa často čaruje, raz brankár, inokedy strelec.