BATTLEFIELD 4

BATTLEFIELD 4

9.0

Návrat na bojisko

DICE pred dvomi rokmi vrátili Battlefield späť medzi elitu treťou časťou. Priniesli späť masívne boje na rozsiahlych multiplayerových bojiskách, ako prídavok ponúkli aj príbehovú kampaň a doplnkovú kooperáciu, aby sa mohli vyrovnať konkurencii. Podarilo sa im to, dotiahli značku medzi široké publikum oboznámené iba s Call of Duty. Teraz v tom pokračujú zase a Battlefield 4 ide správnym smerom.

Battlefield 4 totiž prináša výrazné kroky späť k základom série. V prvom rade ruší kooperáciu a aj samotná kampaň vyzerá, že je skôr vytvorená len pre marketingové účely a zaujatie hráčov prahnúcich po explóziách. Prím hrá špecifický multiplayer, ktorý vylepšuje Battlefield 3 v každom smere - eliminuje uzavreté malé mapy, prináša otvorenosť, zameranie na využívanie vozidiel, k dokonalosti doťahuje deštrukciu a vracia späť aj Commander mód.

Battefieldu 3 sa nedá uprieť, že do série priniesol nový život, nový vizuál, ale bol to len začiatok a až teraz autori znovu začínajú realizovať potenciál série naplno.

Battlefield 4
Battlefield 4 Hra sa vrátila aj s novou kampaňou, ktorá je krátka, ale intenzívna.
Hra sa vrátila aj s novou kampaňou, ktorá je krátka, ale intenzívna.

Battlefield 4 Kampaň primárne ukazuje pôsobivý vizuál. Na vykreslenie príbehu zabudla.
Kampaň primárne ukazuje pôsobivý vizuál. Na vykreslenie príbehu zabudla.

Battlefield 4 Autori dávajú dôraz na deštrukciu, ktorú si užijete v oboch častiach hry.
Autori dávajú dôraz na deštrukciu, ktorú si užijete v oboch častiach hry.

Príbeh kampane nedáva zmysel, ale zabaví

Príbehovú kampaň je ťažko v Battlefield sérii brať vážne. V trojke sa autori snažili vsadiť na rozprávanie, v štvorke cúvli o dva kroky späť. Kampaň je nezmyselnou zlátaninou rôznych scenérií a k tomu je krátka, vyvažuje to však dôraz na samotnú akciu.

Vo svojich štyroch hodinách kampaň nestíha vyrozprávať príbeh Čínsko-amerického konfliktu, do ktorého sa neskôr pridáva aj Rusko ani realizovať svoj potenciál, nie to ešte využiť možnosti Battlefield série. Využitia vozidiel sú tak minimálne, kontakt s nimi krátky, na lietadlá a helikoptéry rovno zabudnite. Je to obrovská škoda, keďže prakticky nevyužili najlepšie časti kampane z trojky. Mimo toho si však samotné scenáriá užijete, sú hrateľnostne rozmanité, niektoré zamerané na taktiku, iné na čistú akciu, ale vždy ponúkajú čiastočnú voľnosť a hlavne deštrukciu, ktorú môžete využívať v boji. Deštrukcia síce nie je aplikovaná všade, ale tam, kde je, exceluje. Domom už neodstrelíte len steny, ale môžete ich úplne zbúrať a so správnou zbraňou môžete prestreliť aj betónové zátarasy, za ktorými sa skrývajú nepriatelia.

V misiách sa síce hrateľnosť nikam neposúva, ale keď už nič iné, odstraňuje aspoň zbytočné quicktime elementy a Slow Motion scény pri otváraní každých dverí. Všetko je rýchle a závislé od vašich rozhodnutí na bojisku. Novinkou je prídavok zbraňových balíkov, ktoré nájdete na bojiskách a v ktorých si môžete postupne vymieňať zbrane za stále lepšie. Tie sa vám odomykajú podľa vášho výkonu aj podľa toho, aké zbrane po mŕtvych nepriateľoch prevezmete. Je to najzaujímavejší element kampane, ktorý môže motivovať k jej prechádzaniu viackrát. Zbrane dopĺňa Vizor mód, v ktorom vám ďalekohľad označí nepriateľov, aby ste následne mali prehľad nad bojiskom a využili taktické výhody a možnosti ukončuje minimalistické ovládanie tímu umožňujúce ukázať na cieľ, na ktorý majú kolegovia útočiť.

V jednotlivých misiách si užijete rozmanité prostredia od zničených lietadlových lodí, cez pôsobivé zasnežené hory, zelené pláne Číny, prejdete aj cez mestá, aj cez podzemné sekcie. Misie sú doplnené rozprávaním postáv vášho tímu, ktoré nevykresľuje celkový príbeh, ale len naznačuje vzťahy medzi kolegami. Celé to pôsobí príliš plocho, pričom ani netušíte aký konflikt sa okolo vás rozpútal, nehovoriac o tom, že skončí skôr, než si stihnete uvedomiť, za čo vlastne bojujete.

Videorecenzia

Hra otvára brány do novej generácie multiplayeru

Tému konfliktu US, Číny a Ruska načatú v kampani výraznejšie rozpracuváva samotný multiplayer, ktorý obsahuje 10 rozsiahlych máp s podporou 64 hráčov. Až v multiplayeri si uvedomíte, že väčšina misií z kampane bola prakticky pozliepaná z multiplayerových máp a preto je príbeh taký ako je. Je to však pozitívne zistenie, keďže následne si môžete vyskúšať dané scenáre zahrať z iného pohľadu a v inom štýle.

DICE prakticky zachovávajú štýl Battlefield 3, mierne upravujú vybavenia, mixujú strany, ale v konečnom dôsledku dostanete to, čo už poznáte, len vylepšené o novinky dopĺňajúce hrateľnosť a to hlavne deštrukciu na každom kroku, či už ide o budovy, ktoré padajú celé k zemi, cez padanie stormov, diery v zemi po výbuchoch až po ťažisko celého Battlefieldu 4 - Levolution efekt.

Levelution je prakticky zmena mapy počas hry, teda nie len, že tankami a raketometmi ničíte všetko naokolo, mapy majú aj zlomové momenty, ktoré môžu aktivovať hráči. Padne tak mrakodrap, hotel, priehrada a tým sa zmení ako vizuál, tak aj bojové podmienky na mape. Na ostrovnú mapu príde búrka a ovplyvní možnosti boja, alebo po zatopení mesta sa hráči presunú na strechy domov. Je to zmena taktiky, na ktorú je potrebné sa čo najrýchlejšie adaptovať. Nedá sa povedať, že by to Battlefield priniesol ako prvý, ale robí to štýlovo a to v takom rozsahu ako nik doteraz. Skutočne vytvára zmenu mapy počas samotného boja a umocňuje tak atmosféru vojny. Vďaka tomu cítiť, že polhodinové boje 64 hráčov na jednej mape nie sú len robené na oko, ale majú reálny dopad na svet.

Samotné mapy sú tentoraz rozľahlé, plne otvorené a opúšťajúce uzavretý štýl máp v Battlefield 3. Autori dbali na otvorenosť a možnosti využívania vozidiel a rozmanitosť prístupu. A tak si napríklad nad mestom môžete zalietať so stíhačkou. Spolu si na mapách môžete zahrať v siedmych módoch, kde základ tvorí, samozrejme, Conquest. Dopĺňajú ho úlohové mody, Squad a Deathmach boje a vrátil sa aj Commander mód, kde môže jeden z hráčov organizovať boje a určovať svojim vojakom a jednotlivým tímom vlastné ciele. Pre zohrané tímy to je výhoda, pre bežných hráčov ignorujúcich akúkoľvek spoluprácu je to aspoň malým nasmerovaním, kde by mohli pomôcť.

Celková hrateľnosť sa zdá vyvážená a to minimálne teraz na začiatku, keď ešte hráči nemajú odomknuté silné zbrane a bojujú prakticky s vyrovnanými. Bodovanie znovu funguje za vaše úspechy na mape, za používanie jednotlivých zbraní, classov, čo vám postupne zvyšuje skúsenosti v každej z oblastí a pridáva prístup k novým možnostiam. Na odomknutie všetkého si pripravte stovky hodín. Zbrane však nie sú to najdôležitejšie, nad všetkým stojí taktika a spolupráca, ktorú keď nemáte, je to len o štastí a chaose. Napríklad spawnovanie je náhodné v určitej vzdialenosti od zvoleného bodu a ak máte smolu, ocitnete sa priamo pred nepriateľom a to aj vo vašom domovskom tábore.

PC verzia Battlefield 4 má server browser na webe, teda stále ostáva spustenie hry len z prehliadača, do ktorého sa po skončení hry znovu vrátite. Je to škoda a možno zbytočné zdržovanie, ale umožňuje to hlbšie možnosti nastavení, prehliadanie štatistik a rebríčkov, ale napriek tomu mohli autori vrátiť aspoň základný filter priamo do hry. Multiplayer spája všetky základy Battlefieldu s novými Levolution prvkami na mapách a ukazuje tak smerovanie v novej generácii k čo najväčšej dynamike každej časti prostredia.

Battlefield 4
Battlefield 4 Mapy sú rozľahlé a na niektorých si užijete aj lietadlá.
Mapy sú rozľahlé a na niektorých si užijete aj lietadlá.

Battlefield 4 Levolution efekty a deštrukcia ukazujú budúcnosť multiplayeru
Levolution efekty a deštrukcia ukazujú budúcnosť multiplayeru

Battlefield 4 Mapy z kampane si v multiplayeri užijete z iného pohľadu
Mapy z kampane si v multiplayeri užijete z iného pohľadu

Vizuál oslní, doslova

Technologicky je Battlefield 4 na veľmi vysokej úrovni. Frostbite 3 engine ukazuje, čo má v sebe a vracia sa plnou silou a to ako v kampani, tak aj multiplayerových mapách. Jedinečné prostredia, pôsobivé vizuálne efekty a k tomu deštrukcia a explózie vytvárajú presne to, čo čakáme od novej generácie hier. Možno sa však DICE hlavne v kampani sústredili na masívnosť a zabúdali na drobnosti, kde cítiť absenciu detailov, mnohé objekty a vedľajšie postavy vyzerajú poslabšie a zaostávajú za prostredím. Bojiská, ich efekty a dynamika to plne vyvažujú. Nie je nič krajšie, ako sledovať palmy ohýbajúce sa vo vetre alebo užívať si svetelné efekty na lietadlovej lodi uprostred noci, pre ktoré by si DICE adoptoval aj samotný JJ Abrams. Svetelné efekty sú citeľne jedným z nových next-gen prvkov a aj keď na prvý pohľad pekne dopĺňajú atmosféru, pri väčšom aplikovaní v niektorých častiach kampane to už začína byť nepríjemné, našťastie sa to netýka multiplayeru.

Engine funguje vo veľmi slušnej rýchlosti, v rozlíšení 1080p pri 60 fps dosiahnete plynulosť aj na pár rokov starej karte. Napríklad GTX580 sa drží okolo 50-60 fps v multiplayerových mapách na maxime. PC optimalizácii sa tak nedá nič uprieť a pri 64 hráčoch s množstvami výbuchov a akcie na obrazovke je framerate priam prekvapivý. Ak nebudete hrať na PC, pri Xbox360 a PS3 konzolách rátajte s obmedzením na 24 hráčov, ale na prichádzajúcich next-gen konzolách to už bude štandardných 64 hráčov, aj keď nie pri maximálnej vizuálnej kvalite, akú ponúka PC verzia.

Technické problémy autori výrazne eliminovali a oproti trojke je všetko odladené, jedine sme sa stretli s padaním hry po dokončení multiplayerových zápasov - to už DICE podľa oznámenia na Battlelogu rieši. Čo je však väčší problém, je vyriešenie problémov so zvukom v multiplayeri. Totiž dokonalý zvuk z predchádzajúcich Battlefield hier má trhliny a práve v multiplayeri, kde potrebujete počuť každý zvuk. Niektoré zvuky totiž miestami vypadávajú a narúša to pôsobivú zvukovú kulisu boja.

Battlefield 4
Battlefield 4 Najrozmanitejšie bojové vozidlá nechýbajú.
Najrozmanitejšie bojové vozidlá nechýbajú.

Battlefield 4 Conquest mod v novom Battlefielde exceluje.
Conquest mod v novom Battlefielde exceluje.

Battlefield 4 Mapy sú diverzné a každú si doslova užijete.
Mapy sú diverzné a každú si doslova užijete.

Battlefield 4 je presne to, čo si fanúšikovia Battlefieldu želali, je to skutočný návrat k otvorenosti a voľnosti. Zatiaľ čo trojka bola viac obmedzená a autori skúšali nové prístupy s kampaňou a kooperáciou, v štvorke sa primárne sústredili na multiplayer a to aj cítiť. Kampaň ostala len ako doplnok, ktorý má za úlohu ukázať kvalitu grafiky a natrénovať akciu, zatiaľ čo multiplayer predvádza skutočnú vojnu s náležitou deštrukciou prinášajúcou späť pravú atmosféru série. Pritom deštrukcia spolu s Levolution efektmi sú skutočnou evolúciou multiplayeru, ktorá otvára brány do novej generácie a určuje smer do budúcnosti.

napísal saver 4.11.2013
9.0
8.5