JOURNEY OF A ROACH

JOURNEY OF A ROACH

5.0

Šváb, ktorého sa neoplatí zašliapnuť

Aj malí hrdinovia môžu mať veľké sny. Napríklad takí dvaja kamaráti, ktorí chcú s raketou doletieť až na Mesiac a zažiť spolu trochu zábavy na povrchu v smutnom postapokalyptickom svete. Tými malými hrdinami môže byť aj partia piatich mladých ľudí zo Švajčiarska, ktorí sa hneď po škole vrhli na vlastný projekt. Malú hru, ktorú si pod svoje ochranné krídla zobrala veľká spoločnosť. Daedalic Entertainment dnes poznáme ako posledných mohykánov žánru adventúr, v tomto prípade však prevzali úlohu producenta a zastrešili vydanie prvotiny mladých Koboldgames.

Jim a Bud nie sú typickými postavami, sú stále spolu, ale je im trochu smutno. Žijú vo svete, kde už nezostalo veľa radosti a ani veľa priestoru na zábavu. Musia sa túlať nehostinnou pustinou, skrývať sa pred smrteľnou radiáciou z odpadu a ich denná rutina pozostáva aj z prehrabávania sa v odpadoch. Ľudská rasa po apokalypse vyhynula, celá civilizácia padla, ale spoločnosť nezanikla. Len sa zmenila a prispôsobila tomu, čo vo svete ešte zostalo. Jim a Bud sú totiž dva veľmi zvedavé a naivné šváby.

Journey of a Roach je adventúrou, avšak nie práve tradičnou. Istým spôsobom rezignuje na hlavný pilier žánru – dejovú naráciu prostredníctvom dialógov. Neexistujú už žiadni ľudia, takže nie je ani nikto, kto by používal reč. Šváby a celkovo hmyz v hre spolu komunikuje úplne inak. Hovorenú reč nahradili gestá a pazvuky, v reáliách hry prevedené do podoby jednoduchých piktogramov, ktoré hráčovi za monitorom reprezentujú obsah dialógov. Tento systém nie je výrazne odlišný od tradičných rozhovorov, ale pôsobí zaujímavo. Až hravo a necháva voľné miesto pre interpretáciu presných významov. Občas to môže spôsobiť menšie problémy v hádankách a úlohách, ale vo väčšine z nich dokážete význam ľahko vyčítať.

Journey of a Roach
Journey of a Roach Vďaka Budovi váš život visí neustále na vlásku.
Vďaka Budovi váš život visí neustále na vlásku.

Journey of a Roach Hore alebo dole, na tom už nezáleží.
Hore alebo dole, na tom už nezáleží.

Journey of a Roach Občas musíte vedieť aj podvádzať.
Občas musíte vedieť aj podvádzať.

Pustatina po jadrovej vojne nie je úplne bez života. Jim a Bud nie sú jedinými živými tvormi na planéte. Pravdupovediac je tomu skôr naopak. Zmutovaný hmyz a hlodavce prežívajú hlavne v atómovom kryte, ktorý je akýmsi centrom diania. Bary, rodinné byty, kanály a tunely, ale aj nevybuchnuté hlavice, ktoré chce využiť armáda šialených mravcov. To všetko si preskáčete v švábej kože v mierne schematickom dobrodružstve. Vy ste Jim a z dvojice hrdinov ste ten menej šťastný. Kým totiž Bud má na svedomí jeden problém za druhým, Jim ho z týchto problémov musí vysekávať. A že ich bude hromada! Príbeh je veľmi jednoduchý, taká oddychová jednohubka. Hra vás v ňom posúva vpred prostredníctvom jednoduchých ručne kreslených animácií.

Problémy sa na vás v Journey of a Roach nabaľujú pomaly a postupne. Jednak si musíte zvyknúť už na spomínané piktogramy, cez ktoré vám hra podsúva indície v rôznych situáciách. Postavy vám povedia čo potrebujú, Jim zas naznačí, čo si o niečom myslí (a či sa nechá spáliť na uhoľ elektrickým vedením). Najskôr si musíte zvyknúť na orientáciu v priestore, neskôr príde k používaniu predmetov a ich kombinácii. Logické hádanky nie sú zvlášť náročné, pravdou ale je, že občas sa zaseknete a hra vás nechá uvažovať nad tým, prečo by ste mali použiť napríklad drobnú muchotrávku na ovládací panel žeriavu.

Orientácia v priestore je dôležitá z jednoduchého dôvodu, ste šváv. A ten nemusí chodiť len po zemi, problém mu nerobia ani steny, ani stropy. Nie na všetky však dokážete vyliezť a často ste v takýchto prípadoch zmätení, prečo vás hra na jednu stenu nepustí, keď na inú a podobnú ste sa predtým dostali. Journey of a Roach je plne 3D adventúrou, kde sa môžete pohybovať (takmer) voľne v priestore a využívať jeho hĺbku. Neklikáte, postavu ovládate klávesmi a na klikanie je obmedzená len interakcia s prvkami v prostredí. Takto dokážete jednoducho prekonávať prekážky, hľadať si ľahšie či skryté cesty. To so sebou však prináša aj hrozbu, že sa o niečo niekde zaseknete. A stáva sa to pomerne často, keďže lozenie kade tade je jedným z pilierov hrateľnosti.

Ďalším nepríjemným javom je dĺžka hry. Dej pod vašimi rukami plynule tečie a väčšinou sa nikde nezdržujete. To by samo o sebe nebolo problémom, lenže hru máte za sebou už po nejakých dvoch hodinách a to je bohužiaľ veľmi málo. Vo chvíľach, keď si uvedomíte, že začína pekne gradovať a mohla by sa veľmi slušne rozbehnúť, vám zazvoní zvonec. K najlepším okamihom dochádza až tesne pred koncom a vtedy si poviete, že vám rozhodne mohla ponúknuť viac.

Grafika Journey of a Roach je tak trochu rozporuplná. Svojim výtvarným štýlom zaujme, taktiež pestrým a farebným svetom, ale vizuálna kvalita zaostáva. Vidieť to najviac na kontraste ručných príbehových animácií s aktuálnym gameplayom. Ten občas pôsobí nezaujímavo. Do uší vám pri hraní znie príjemná hudba, ale veľmi rýchlo vyšumí a nič si z nej nezapamätáte.

Journey of a Roach je na pohľad milou hrou, graficky však nevyniká a nevyhla sa ani chybám v spracovaní. Pri svojej skromnej dĺžke si aktuálne nezaslúži vaše peniaze pri plnej cene. Koboldgames vykročili dobrou cestou, no do svojho ďalšieho projektu musia poriadne zamakať.

napísal matus_ace 4.12.2013
5.0
6.2