INFAMOUS: SECOND SON

INFAMOUS: SECOND SON

8.0

Nová generácia Infamous

Conduiti sú ľudia oplývajúci superschopnosťami. V nás, obyčajach jedincoch, vzbudzujú strach, obavy a v spoločnosti sa začína hovoriť o dobe bioterorizmu. Veď ako chceme súperiť s genetickými predispozíciami k ovládaniu elektriny, zeme, dymu a ďalších elementov? Oni sú nadľudia, my obyčajná háveď. Ešteže máme jednotku Departement of Unified Protection (DUP) pod vedením skúsenej Brook Augustinovej. Hoci sama disponuje schopnosťou ovládať zem, konkrétne betón, je na našej strane. Chráni nás. Udržuje nás v bezpečí. Bojuje s bioteroristami a porazených odváža do prísne stráženého vojenského zariadenia.

Second Son žiadnym priamym spôsobom nenadväzuje na udalosti v Infamous či Infamous 2. Majitelia predobjednávok dostanú balík misií, ktoré sa v novinárskom pohľade snažia vysvetliť súvislosti. „Obyčajné“ verzie začínajú v bode nula. Možno je to tak aj lepšie - nová platforma, nový hrdina, nový príbeh. Ideálne predstavenie open world značky, ktorá pod taktovkou Sucker Punch zaznamenala významné úspechy na predchádzajúcej generácii konzoly od Sony a teraz prichádza na Playstation 4.

Indiánska súrodenecká dvojica Roweovcov žije svoj pokojný život na americkom zapadákove. Teda, ak za pokojný život považujete, že jeden z bratov, Delsin, je mladistvý výtržník so sklonmi k ignorovaniu akýchkoľvek autorít a starší brat Reggie stojí na opačnej strane zákona so šerifskou hviezdou na prsiach. Pri jednej malej roztržke medzi rebelom a policajtom sa obaja stávajú svedkami úteku niekoľkých conduitov z väzenského transportu. Delsin zisťuje, že aj on je obdarený unikátnou schopnosťou - prebrať sily ostatných nadľudí. Jeho prvou mocou sa stáva dym, pomocou ktorého chce vyriešiť akútny problém svojej indiánskej komunity, ktorý svojim správaním zapríčinil. Lenže to musí spolu s bratom cestovať až do ďalekého Seattlu a konfrontovať Brook Augustinovú na jej domácej pôde.

Infamous: Second Son
Infamous: Second Son Seattle v plnej kráse, vrátane ikonickej Space Needle.
Seattle v plnej kráse, vrátane ikonickej Space Needle.

Infamous: Second Son Neónové sily mnoho hráčov považuje za tie najzábavnejšie.
Neónové sily mnoho hráčov považuje za tie najzábavnejšie.

Infamous: Second Son Kvalita cut scén je na najvyššej úrovni.
Kvalita cut scén je na najvyššej úrovni.

V našom meste sa objavil nový bioterorista. Je to indián Delsin Rowe a jeho schopnosťou je ovládanie dymu vo všetkých jeho formách. Dokáže ho odčerpať z vetrákov alebo zo zničených áut či poklopov. Je zvrátené, ako pomocou dymu dokáže prechádzať mrežami a pletivami. Ešte zvrátenejšie je, že svoju silu používa na bojovanie s DUP. Jeho reťaz pre boj na blízko, ale aj strely, či dokonca dymom poháňané rakety, napáchali v meste už toľko škody, že sa o neho začala zaujímať aj samotná Augustinová.

Seattle sa rozkladá na dvoch oddelených ostrovoch. Prvý je celý dostupný ihneď a dominuje na ňom nižšia zástavba, priemyselné komplexy, ale občas aj nejaký ten parčík či iná zeleň. Druhý ostrov, dostupný až neskôr, v spojitosti s postupom príbehu, sa nesie v znamení modernej mestskej aglomerácie, s priehrštiami vysokých budov, medzi ktorými sa ukrýva napríklad drobná čínska štvrť a ďalšie lokálne atrakcie. Obe polky mesta sú rozdelené do šiestich sektorov, čiže celkovo do dvanástich. Autori zo Sucker Punch zrejme čítali našu recenziu na Infamous 2, kde sme kritizovali potrebu zdĺhavých presunov medzi jednotlivými lokalitami. V Second Son totiž existuje možnosť, vyčistené štvrte používať ako teleportačné miesta.

Vyčistenie štvrte znamená vypudiť majoritu DUP vojsk z danej oblasti. Aby sa tak stalo, je potrebné vykonať niekoľko krokov. Tieto kroky môžeme nazývať aj vedľajšie misie. Spočívajú v oslobodení centrálnej základne, ničení sledovacích kamier, identifikovaní agenta v utajení, hľadaní stratených audiologov a vyjadrení svojho postoja pomocou grafity umenia. Každá z možností sama osebe je zábavná, najmä pri grafitoch býva výsledný efekt vyslovene bombastický. Hoci ani nie čo sa týka spracovania, ale skôr myšlienkou a finálnym efektom. Lenže problémom je, že v každom z dvanástich sektorov budete musieť prejsť rovnakou množinou úloh. Iste nemusím vysvetľovať, ako to začne po 5-6 mestských častiach s nepovinnými úlohami škrípať.

Preto odporúčam striedať nepovinné misie s tými povinnými. Tie posúvajú príbeh dopredu a najmä, učia Delsina nové schopnosti. Po ovládnutí dymu prichádza na rad neón s novou sadou schopností. Štandardná reťaz sa premení na akýsi meč, iná schopnosť umožní pohodlne zameriavať nepriateľov v sniperskom režime a uzatvárať DUP jednotky v stázovej bubline. V poslednej tretine hry znova dôjde k zmene ponuky, neón nahradí sila videohier (sila videohier vo videohre, čistý Inception :)) a súčasne príde aj neviditeľnosť a anjeli ako pomocníci. Hlavný hrdina na konci získa ešte jednu schopnosť. Nebudeme prezrádzať, o akú konkrétne sa jedná, ale nie je ťažké si to domyslieť. Príbehové misie sú výborne navrhnuté a rôznorodé, lenže tiež nie sú bez chyby. Celá hra ich ponúka iba zhruba tucet. Je to málo, ale keď si k nim pripočítate čistenie sektorov, výsledná herná doba je viac ako nadštandardná.

Možno by sme ich nemuseli volať bioteroristi. Oni sami seba nazývajú conduiti. A ten nový, Delsin, nie je až taký hrozný, ako to píšu v novinách a ako o ňom hovorí Augustinová v televízii. Sestrin priateľ sa ocitol v ohrození života a Delsin ho zachránil. A snaží sa neubližovať ľudom, bojuje iba s jednotkami DUP. Po meste sa začína hovoriť, že mu dokonca pomáhajú aj ďalší conduiti a tak sa všade hliadky zdvojnásobili. V televízii tiež hovorili, že Delsin je dymový mužík, ale nie je to pravda. Raňajší bulvár prisahal, že ho videli poletovať po mrakodrapoch vo forme neónového svetla. Všetko, čo napíše bulvár, predsa musí byť pravda.

V niektorých častiach príbehu budete odkázaní iba na jednu konkrétnu silu, inokedy si budete môcť zvoliť to, čo vám najviac vyhovuje. Zmena sily je spojená s čerpaním energie. Ak nasajete dym, priblížite sa k neónu alebo použijete akúkoľvek videoobrazovku, výsledný efekt bude prepnutie palety schopností. Časté zmeny útokov vedú k vysokej zábavnosti súbojov. Niekedy sa so zapnutou neviditeľnosťou zakrádate poza chrbát nepriateľov, alebo ich znehybňujete presnými výstrelmi do nôh. Inokedy raketami likvidujete ťažších protivníkov, ako sú obrnené transportéry a vrtuľníky.

Delsin sa zmenil. Jeho správanie sa otočilo o 180°. Tam, kde predtým pomáhal (dokonca aj nepriateľov sa pokúšal zajímať živých), nastala teraz vláda teroru. Likviduje DUPákov neomylnými strelami do hlavy, ničí fasády neslušnými grafitmi. Vrcholom bolo, keď pred celým mestom nahuckal jedného zo svojich priateľov, aby namiesto umierneného prístupu ukázal, čo všetko conduiti dokážu. Conduiti... alebo bioteroristi?

Karmické voľby sprevádzajú mladého conduita od začiatku. Ešte v indiánskej dedine sa budete musieť rozhodnúť, ako sa zachováte k postaršej príslušníčke svojho kmeňa. Neskôr pred vás hra postaví ešte niekoľko takýchto volieb. Spolu s „bežným“  správaním Delsina (spôsob bojovania, výber grafitov atď.) vytvárate jeho osobnosť a nakláňate misky váh dobra a zla na jednu alebo druhú stranu. Orientácia na temnú/svetlú stránku sprístupňuje nové možnosti v strome schopností. Ako v minulých častiach série, i teraz sú po meste poschovávané takzvané shardy, za ktoré môžete predlžovať dobu lietania, zvyšovať účinok záchytného poľa, ničivosť útokov a podobne.

Infamous: Second Son
Infamous: Second Son Dymové efekty v praxi.
Dymové efekty v praxi.

Infamous: Second Son Niektoré budovy, napríklad stanoviská DUP, sa dajú úplne zničiť.
Niektoré budovy, napríklad stanoviská DUP, sa dajú úplne zničiť.

Infamous: Second Son Aj protivníci disponujú nadprirodzenými schopnosťami.
Aj protivníci disponujú nadprirodzenými schopnosťami.

Dymové efekty na počiatku, neónové farbičky v strede a vidoherné pixely ku koncu príbehu vás prinútia uznanlivo pokyvovať hlavou nad kvalitou grafických efektov. Particle sa mihajú po obrazovke v neuveriteľných množstvách a najmä tie najúčinnejšie útoky takmer vyvolávajú epileptické záchvaty. Ku kvalitnejším stránkam grafického spracovania patria predelové scény, postavené na ingame engine. Okrem ostrosti grafiky si iste všimnete aj veľmi vysokú kvalitu animácií. Čo by si zaslúžilo väčšiu pozornosť, sú niektoré textúry. Najmä pri výškových budovách, pri vertikálnych šprintoch, si všimnete časté opakovanie jednotlivých častí a všeobecne absenciu detailov. No a voda je kapitola sama osebe. Zrejme preto, že Delsin nevie plávať, vyzerá voda skôr ako liaty betón. Pochvalu si naopak zaslúži zapracovanie funkcií Dualshocku 4. Dotykovou plôškou zdvíhate predmety a otvárate dvere, gyroskopmi vytvárate podľa šablón nástenné maľby.

Po včerajšom súboji titanov sa Seattle prebudilo do pokojného rána. Hlásateľ v rozhlase ale práve oznámil, že Delsin začína s ďalšou krížovou výpravou. Tam, kde predtým pomáhal, teraz ubližuje a opačne. Zrejme si chce vyskúšať, aké to je stáť na druhej strane bariéry. Niekedy si prajem, aby som aj ja bol conduitom a mohol prežívať rovnaké dobrodružstvá ako on. No nič, dám si ešte kávu a padám do práce... Čo sa to deje s tou vodou? Je to možné??... Ale nie... ja? Bože, to robím ja !

Napriek tomu, že očakávania boli o čosi vyššie, v žiadnom prípade nemožno Second Son hodnotiť ako zlú hru. Parádne superschopnosti sa nezunujú, zábavné súboje si zamilujete a priehrštia grafických efektov vám (aspoň zo začiatku) pripomenú, že pozerať na obrazovku ako teliatko na nové vráta sa nesluší. Nebyť rovnakého postupu pri čistení každého sektoru a naopak, ak by pribudlo pár príbehových misií, mohli sa chlapci zo Sucker Punch hrdiť pravým PS4 system sellerom.

Pozn.: V prvý deň po spustení predaja bolo formou patchu sprístupnených niekoľko misií, spojených s reálnymi web stránkami. Bohužiaľ, počas recenzovania daná funkcia nefungovala korektne.

napísal je2ry 24.3.2014
8.0