DEAD NATION: APOCALYPSE

DEAD NATION: APOCALYPSE

8.0

Zombíci infikovali PS4

Nie, neklameme vás zrak, naozaj ste si klikli na recenziu Dead Nation, hry, ktorá vyšla už v roku 2010. Lenže to bola ešte oldgenová verzia. Autori z Housemarque využili nástup novej generácie konzol a možnosť svoj produkt s menšími úpravami prezentovať aj na Playstation 4 v roku 2014. A tak sa Dead Nation: Apocalypse edition (DNA) s odstupom niekoľkých rokov znova hlási o slovo.

Koľkokrát už sme to zažili – v nie príliš blízkej, ani nie v príliš vzdialenej budúcnosti ako blesk z jasného neba zasiahne populáciu strašná nákaza. Oživuje mŕtvych ľudí a mení ich na krvilačné monštrá túžiace zaboriť zuby do ľudského mäsa. Stačí maličké poškriabanie od zombíka a vírus si vás nájde aj zaživa. Premena je takmer okamžitá. Lenže náš hrdina (respektíve hrdinka, keďže pohlavie si môžete zvoliť) je proti vírusu imúnny. Pomocou vysielačky zachytí volanie jednej z posledných prežívajúcich kolónií a rozhodne sa pomôcť geniálnemu vedcovi so získaním vzoriek z úplne prvého nakazeného pacienta. Záchrana sveta je, ako inak, na dosah.

Predchádzajúci odstavec o príbehu hry by vyzeral po transformácii do hernej mechaniky DNA zhruba nasledovne: ratatatata rata tatatatata BUM! Titul je totiž čistokrvnou akčnou top-down strieľačkou zo starej školy, kde je dej niečo, čo vás absolútne nezaujíma. V centre pozornosti sa nachádza vaša postava a hordy zombíkov, ktoré musíte skrotiť. K tomu vám bude dopomáhať plejáda zbraní a upgradov, na ktoré narazíte po ceste mestom v uzamknutých a väčšinou dobre strážených, debničkách.

Dead Nation: Apocalypse
Dead Nation: Apocalypse Chceli ste exotické zbrane? Nech sa páči.
Chceli ste exotické zbrane? Nech sa páči.

Dead Nation: Apocalypse Keď skočím dole, začne poriadna mela.
Keď skočím dole, začne poriadna mela.

Dead Nation: Apocalypse Na políciu sa radšej nespoliehajte...
Na políciu sa radšej nespoliehajte...

Základnou zbraňou s nekonečným množstvom munície je pištoľ. Práve neobmedzená zásoba nábojov z nej robí kandidáta na čo najskoršie vylepšenie vo všetkých možných smeroch (rýchlosť streľby, sila, veľkosť zásobníka). Na tohto starého kamaráta sa budete obracať veľmi, veľmi často a čím skôr ho upgradujete na maximum, tým skôr sa dostaví pocit aspoň akého-takého bezpečia, keď vo všetkom ostatnom dôjdu patróny.

Po pištoli nasleduje samopal, brokovnica, plameňomet a aj exotickejšie kúsky (nebudeme spoilovať). Každá zo zbraní sa dá upgradovať niekoľkokrát a v niekoľkých kategóriách a keďže peňazí nie je nikdy dosť, dobre si svoje kroky rozmyslite. Vylepšovať sa navyše dajú aj vrhacie hračky – granáty, míny, molotovov koktail a dynamit. Široká ponuka zbraní a ich vylepšení vás bude nútiť presnoriť každé miestečko v leveli, otvoriť kufor nejedného opusteného auta a občas i obetovať lekárničku, ktorá sa dá taktiež premeniť na zlaťáčiky vo vrecku.

Okrem peniažkov a zbraní zohrávajú dôležitú úlohu aj upgrady samotného hrdinu. Platí krátka rovnica: nové oblečenie = lepšie vlastnosti. Treba ale dať pozor, aby ste si kombináciu topánok, brnenia a rukavíc zvolili tak, aby čo najviac vyhovovali vášmu hraniu. Niekomu vyhovuje väčšia sila, inému zas vyššia rýchlosť.

A veruže nové zbrane a lepšie brnenie potrebovať budete. Dead Nation nie je ľahká hra, respektíve na inej ako najľahšej obtiažnosti sa stáva veľmi príjemne podanou výzvou. Hráč má nekonečný počet životov a po smrti začína na naposledy uloženom checkpointe. Môžete zvoliť inú taktiku, iné zbrane, skúsiť zombíkom pripraviť prekvapenie v podobe malého mínového poľa. Zopár ďalších smrtí v štýle pokus-omyl a level je za vami.

Lenže hra vás za každú smrť potrestá znížením bodovaného multiplayeru na absolútnu nulu a zo smrti sa tak stáva ozajstný strašiak. Nechcete mať predsa menej bodov ako kamaráti z friendlistu? A určite už vôbec nechcete, aby vaša krajina spadla v celosvetovom rebríčku národností. Multiplikátor (násobič) skóre sa navyše odrátava aj po každom úspešnom útoku zombie na vás, taktiež keď sa náhodou zapálite vlastným plameňometom a pri ďalších nehodách. Z Dead Nation sa tak stáva naozajstný survival zážitok.

Atmosféra titulu vo veľkom závisí na spomínanom "škrečkovaní" čo najvyššieho multiplikátora. Aj bez neho ale dokáže viac ako zimomravo preniesť dojmy zo zombie apokalypsy na vaše monitory. Temné, prázdne ulice sa zrazu prebudia po spustení alarmu na neďalekom parkovisku. Vaša baterka prečeše tmu, ale nikoho nezbadáte. Podídete k autu, aby ste dostali k peniazom z kufra, keď tu na vás z prevráteného kamiónu vyskočí stádo polozhnitých chodcov a vaša brokovnica začne spievať päťminútovú pieseň smrti. Potom sa situácia ako mávnutím čarovného prútika upokojí a vy s roztrasenými rukami prechádzate opusteným mestom, až kým na vás hra nevypľuje ďalšie zástupy nepriateľov.

Zombie protivníci korešpondujú s prostredím, v ktorom sa práve nachádzate - obyčajní, rýchli skokani, vybuchujúci, pľujúci kyselinu... Aj ich grafické stvárnenie je rôznorodé a z niektorých cítiť poriadnu dávku čierneho humoru autorov. Rozstrieľať už raz mŕtveho policajta, vojaka či požiarnika je OK, ale mamičky s nákupnými taškami, alebo tlstí manažéri s biznis kufríkmi sú iná káva.

10 misií v singleplayerovej kampani utečie ako voda. Našťastie, je možné si do „príbehu“ pozvať aj parťáka v online či offline kooperácii. Netreba asi zdôrazňovať, ako veľmi vzrastie zábavnosť celého titulu pri živom spoluhráčovi. Po dohraní príbehu vás ešte čakajú rôzne výzvy, horde mód či unlimited režim, v ktorom stojíte proti nikdy nekončiacemu zástupu zombíkov a snažíte sa vydržať čo najdlhšie. Úplnou špecialitkou je samostatný mód Broadcast pre streamerov (napríklad na Twitchi), kde ostatní hráči a diváci rozhodujú, aký powerup sa vám sprístupní alebo aké potvory vás o chvíľku napadnú.

Dead Nation: Apocalypse
Dead Nation: Apocalypse Ktorá cesta je tá správna?
Ktorá cesta je tá správna?

Dead Nation: Apocalypse Len poďte, zombíci, potrebujem vyšší multiplikátor.
Len poďte, zombíci, potrebujem vyšší multiplikátor.

Dead Nation: Apocalypse Posvietiome si na nepriateľa.
Posvietiome si na nepriateľa.

Herná doba tak rozhodne nie je žiadnym problémom ani s ohľadom na malý počet príbehových misií a ich relatívnu krátkosť (1 misia zaberie asi 30 minút - v závislosti na obtiažnosti). Čo ako problém rozhodne vnímame, je rovnaký dizajn a štruktúra levelov. Jediná možná cesta vpred, jediná denná doba, iba exteriéry, rovnaké assety. Viac rozmanitosti by rozhodne neuškodilo, možno sem tam denná misia, možno by dokonca stačil level v snehu alebo aspoň občasná návšteva interiérov. No a absencia akýchkoľvek bossov v takto poňatej oldschoolovej strielačke pôsobí naozaj nemiestne.

Playstation 4 verzia Dead Nation dostala vynovený grafický kabátik, ktorý jej veľmi pristane. Hra funguje v 1080p pri stabilných 30 fps. Nové textúry, metódy nasvietenia scény, antialisingu a podobné vychytávky netreba zrejme spomínať. Mikroupdatu sa dočkalo aj ovládanie – aktuálne zvolená zbraň sa pripomína aj svojim menom priamo z reproduktoru gamepadu.

Niekoľko nových módov, vylepšená grafika a stále solídny herný základ. To je v skratke remake zombie vyvražďovačky v (dnes už) netradičnom pohľade zhora, na nextgen platformu od Sony. Hra je zábavná v režime pre jedného a ešte zábavnejšia pre dvoch. Navyše obsahuje rebríčky, porovnávanie skóre, súboj národov a Broadcast režim, ktoré z nej robia zaujímavý titul aj po bezmála 4 rokoch.

napísal je2ry 9.4.2014
8.0
7.7