CONTAGION

CONTAGION

7.5

S mobilom cez mesto plné nemŕtvych

Aj keď mnohí na zombie hry nadávajú, pretože ich v posledných rokoch vychádza naozaj veľa, zabíjanie nemŕtvych je stále veľmi obľúbenou zábavou. Do zoznamu takýchto titulov sa najnovšie zaradila aj akcia z pohľadu prvej osoby Contagion, ktorá je spirituálnym nasledovníkom módu Zombie Panic pre Half-Life 2 a uspela na Kickstarteri. A tak sa začal ďalší boj o prežitie v meste plnom infikovaných, ktorému sme neodolali.

Contagion na prvý pohľad nepôsobí nijako výnimočne. Pri úvodných bojoch s kreatúrami, ktoré ovládli ulice, vo mne vlastne nič nevyvolalo nejaké väčšie vzrušenie. Možno bol problém v tom, že som sa najskôr oťukával v hre pre jednotlivca a tam je to naozaj vcelku nuda. Sila hry totiž spočíva v lokálnom a online multiplayeri a to hlavne pri postupe v tíme, na čo tvorcovia vyhradili dva režimy. Tretí a súčasne posledný režim je pre tých, čo radšej na iných hráčov poľujú, namiesto toho, aby sa s nimi priatelili. Vo všetkých prípadoch je na výber osem postáv, ale žiadna výraznejšia a zapamätateľná, ako bola Zoey v Left 4 Dead.

V prvom tímovom móde escape skupina maximálne 8 hráčov spolupracuje pri úteku z infikovaného mesta. Všade naokolo je prítmie, ktoré pretína len skromné svetlo baterky, často umiestnenej na zbrani, ktorú treba manuálne nabíjať. Postavy môžu skákať a behať, ale pritom sa míňa stamina. Dôležitou pomôckou je mobil, ktorý má každý u seba a navádza družinu do evakuačnej zóny. Okrem esemesiek s radami má telefón aj jednoduchú navigáciu, vďaka ktorej hráč vie, ako ďaleko je od ďalšieho styčného bodu.

Contagion
Contagion Partia hráčov práve úspešne eskortovala civilistu do bezpečia.
Partia hráčov práve úspešne eskortovala civilistu do bezpečia.

Contagion Lepšie zbrane nie je ľahké nájsť a nábojov nikdy nie je nazvyš.
Lepšie zbrane nie je ľahké nájsť a nábojov nikdy nie je nazvyš.

Contagion Hráč v úlohe zombie sa s takýmto pohľadom lepšie orientuje v tme.
Hráč v úlohe zombie sa s takýmto pohľadom lepšie orientuje v tme.

Ulice mesta sú často zablokované a nestačí len nájsť správnu cestu, ale je nutné plniť aj úlohy, ktoré sprevádzajú celý postup. Napríklad je treba vyhľadať obchod so zbraňami, kde čaká brokovnica a samopal, získať kľúče od vchodu alebo uhasiť požiar. Nemŕtvi sú síce pomalí a nie veľmi bystrí, ale keď si všimnú hráčov, začnú ich prenasledovať. Keďže zombíkov pribúda, nábojov ubúda, boj zblízka je poslabší a zriedka sa zaobíde bez zranení, aj nemotorná čeliadka vie byť nebezpečná. Navyše zásahy do tela kreatúr nemajú efekt a platí len osvedčená rana do hlavy.

Zabití hráči to ešte nemusia zabaliť a môžu pokračovať v hre ako zombie. V tejto úlohe síce nemajú žiadne supersily, ale aspoň nejaké užitočné schopnosti. V tme využijú monochromatický pohľad, vďaka ktorému jasnejšie vidia okolie a navyše spozorujú stopy ľudí. Lozia cez šachty a ventilácie a dokážu preliezať ploty, ktoré prežívajúci musia obísť. Keď treba, pokrikom privolajú AI nemŕtvych v okolí, ktorí ich potom nasledujú. Horda na čele s prešibaným hráčom vie skupine ľudí poriadne zavariť, aj keď sú zabarikádovaní v dome. Dav sa dobýja cez dvere, ktoré sa dajú rozbiť na kúsky, bežné aj strešné okná. Po úmrtí jednoducho pokračujete ako ďalší zombie. Za zmienku stojí aj pasívny režim, kedy sa váš zombie automaticky pohybuje s davom až do chvíle, kým zas nad ním prevezmete kontrolu.

Zaujímavosťou je možnosť nemŕtvych infikovať ľudí, ktorí síce odolajú útoku a zutekajú, ale postupne sa zmenia na zombie. Ak vás to postihne, najskôr budete mať iba rozostrený pohľad. Vaši spoluhráči si nič nevšimnú až do chvíle, kým sa nedokončí vaša premena a vy ich nenapadnete od chrbta. Chutné a zákerné! Poriadnym výstrelkom je však premena na švába v spectator režime, kedy pozorujete okolité udalosti v úlohe tohto hmyzu. Môžete loziť kade-tade, až kým vás niekto nezašliapne (a prevtelíte sa do ďalšieho švába), alebo  sa nezačnete nudiť.

V druhom tímovom režime extraction platia podobné vzťahy medzi ľuďmi a nemŕtvymi, ako pri úteku. Tentoraz je však úlohou hráčov zachraňovať iných ľudí, čo prežili a priviesť ich k evakuačnému bodu. Hráči začínajú na rôznych miestach na mape. Vďaka navigácii na mobile s vyznačenou trasou sa dostanú k domu, kde čakajú vystrašení civilisti, ktorých ovláda skutočne mizerná AI. Zvyčajne sa tam aj zhromaždí celý tím, ktorý musí najskôr nájsť ľudí v obydlí. Potom je úlohou hráčov odolávať prílivu nemŕtvych, ktorí sa vyroja hneď po vstupe prvého záchrancu do domu.

Pri obrane je veľmi užitočná klincovačka, ktorou sa dajú na okná a dvere pribíjať dosky. Tak sa vytvoria barikády, cez ktoré sa zombíci len tak ľahko nedostanú. Nakoniec síce prekážky rozbijú, ale keď ich cez otvory ostreľujete, máte šancu prežiť  až do momentu, kedy dostanete pokyn na opustenie príbytku. Potom už len treba zaviesť civilistov k evakuačnému bodu, kde za odmenu dostanete zbrane a náboje. Nasleduje vyhľadanie ďalšieho nešťastníka pomocou GPS a tak to pokračuje až dovtedy, kým nezahynú všetci hráči v úlohe záchrancov (a nezmenia sa na zombie). Osobne mi tento režim pripadal najzábavnejší a venoval som mu najviac času.

Jediný kompetetívny mód hunted je vlastne bežný boj každý proti každému, ktorý je ale spestrený prítomnosťou zombíkov. Hráči sú roztrúsení po mape a začínajú so skromnou výzbrojou. K hasáku a pištoli s hŕstkou nábojov však môže pribudnúť samopal a ďalšie zbrane, ktoré sú schované v okolí, alebo zostanú po zabitých protihráčoch. Nemŕtvi, ktorých ovláda AI, sú pomalí a poflakujú sa po okolí. Keď zbadajú človeka, zamieria k nemu a ten môže pohodlne utiecť, alebo im uštedriť ranu do hlavy. Výstrely zvyčajne prezradia polohu hráča a tak treba streľbu zvážiť a šetriť si muníciu na živých súperov. Mobil  s Bluetooth pripojením v tomto prípade slúži na ľahšie vyhľadanie protivníkov. Keď zachytíte signál, viete, že váš nepriateľ číha niekde nablízku. Víťazom kola je posledný hráč, ktorý prežil. V prípade úmrtia sa aj tentoraz môžete prevteliť do zombíka a naháňať tých, čo (zatiaľ) prežili.

Contagion
Contagion V domoch sa dá zabarikádovať. Klincovačkou obijete okná a dvere doskami.
V domoch sa dá zabarikádovať. Klincovačkou obijete okná a dvere doskami.

Contagion Taký menší masaker...
Taký menší masaker...

Contagion Mobil je pri postupe dôležitou pomôckou.
Mobil je pri postupe dôležitou pomôckou.

Grafika hry neurazí, ale ani nepatrí k tomu najlepšiemu, čo môžete vidieť. Všetko je možno až príliš tmavé a často narazíte na chyby v textúrach. Prostredia nevyzerajú najhoršie, ale máp je málo a čoskoro ich všetky budete poznať ako vlastnú dlaň. Postavy ľudí a nemŕtvych vyzerajú príliš podobne.Väčšinou ich rozlišujete hlavne podľa toho, či sa pohybujú svižne alebo toporne a či držia v ruke zbraň. Hráči v úlohe ľudí sa teda horšie orientujú a niekedy hneď nebojujú, aby neporanili spoluhráča. Premenení na nemŕtvych, ktorí mávajú rukami ako šialení, však môžu práve tieto momenty využiť, priblížia sa a zahryznú váhavcom do krku. Niekedy je problémom aj hľadanie dôležitých vecí, napríklad kľúčov, ktoré sú dobre zašité a snorenie po miestnostiach brzdí postup.

Zvuk je dobrý, ale občas pri vstupe do hry úplne vypadne, no to by sa už malo stávať len ojedinele. Pri debatách so spoluhráčmi môžete používať písané texty ale aj  hlasovú komunikáciu. AI je zúfalo slabá, čo pri zombíkoch nevadí. Ale keď zachraňujete AI civilistov a tí vám prekážajú v streľbe, pasívne postávajú a nechajú sa obhrýzať, to už ani náhodou nepoteší.

Contagion je dielo nezávislých vývojárov a vzhľadom na to hra nedopadla najhoršie. Nie je taká dynamická ako Left 4 Dead, ale aj tak sa jedná o celkom príjemnú multiplayerovú akciu, založenú hlavne na tímovej spolupráci. Má atmosféru, pár neošúchaných nápadov (infekcia, ktorá sa hneď neprejaví, šváb-pozorovateľ) a nestojí priveľa (18,99 €). Tvorcovia by mohli pridať viac máp a pouvažovať o ďalšom režime, ale inak nákazu zvládli celkom dobre. Obzvlášť zombie maniaci si prídu na svoje, a preto si aj hodnotenie môžu posunúť o niečo vyššie.

napísal uni 9.5.2014
7.5
CONTAGION