DIVINITY: ORIGINAL SIN

DIVINITY: ORIGINAL SIN

9.5

Hriešne dobrá RPG zo starej školy

Hry zo série Divinity od Larian Studios vždy zaujali, ale keďže sa ocitli v tieni väčších značiek, nikdy neboli úplne na výslní. Original Sin je však natoľko výrazná RPG, že si zaslúži, aby stála po boku najlepších titulov ako Baldur's Gate alebo Icewind Dale, ku ktorým má asi najbližšie. Priaznivcov hardcore RPG (na svoju stranu) hravo pretiahne ako nabudenú vysokoškoláčku.

V prípade niektorých hier neraz rozmýšľam, čo o nich napísať. Pri Diviinity: Original Sin neviem, kde začať, pretože toho obsahuje naozaj veľa, čo rozhodne stojí za zmienku. Najlepšie bude najskôr spomenúť kampaň na Kickstarteri, vďaka ktorej sme sa  tejto RPG dočkali. Tvorcovia nezabudli na tých, čo hru podporili a okrem toho, že ich vymenovali a poďakovali, prispievatelia obdržali aj kód, ktorý použijú pri vytváraní profilu a získajú určité výhody.

Pozoruhodný je už štart hry, kde si vytvoríte nie jednu, ale hneď dve postavy, čo nie je v RPG úplne bežné.  Môžete si ich upraviť a zvoliť povolania a o chvíľu sa už ponoríte do príbehu, ktorý síce začína skromne, ale veľmi rýchlo prerastie do obrovských rozmerov. Na začiatku je vražda a pátranie po páchateľovi v mestečku, na ktoré sa od istej doby valí jedna pohroma za druhou. Nájazdy orkov, goblini, nemŕtvi, ktorí odmietli ležať v truhlách. Smrť jedného mešťana sa popritom zdá bezvýznamná. Ale v skutočnosti spustí reťaz udalostí, ktoré vyústia do niečoho veľkého, čo môže uspokojivo vyriešiť len odborník na slovo vzatý, Source Hunter - teda vy.

Onedlho sa z pobrežného mestečka presuniete do lesa, ocitnete sa na púšti, v zamrznutej krajine a preleziete mnoho podzemných bludísk. Pokúsite sa zistiť, akú úlohu zohráva Biela čarodejnica, zapletiete sa do vojny elementálov, votriete do pochybného kultu a postavíte proti démonom. A to je len skromný zoznam toho, čo vás počas veľmi dlhého dobrodružstva čaká.

Vašu úvodnú dvojicu smú sprevádzať ešte ďalší dvaja hrdinovia, ktorých oslovíte pri putovaní. Obliekate ich, rozvíjate a ovládate v boji rovnako, ako pár, ktorý ste si vytvorili na začiatku. Prišelcov však môžete obmieňať, kým úvodná dvojka je nerozlučná, hrá prím v rozhovoroch s košatými voľbami s NPC postavami a navyše vedie interné dialógy medzi sebou a ostatnými členmi družiny. V určitých situáciách zasvietia nad vašimi postavami výkričníky a treba sa porozprávať o zásadných veciach, pričom vy určujete reakcie hrdinov a na základe toho sa formujú ich črty. Stanú sa pomstychtivými alebo naopak milosrdnými, pragmatikmi alebo romantikmi, čestnými alebo zlodejmi a tak ďalej.  Každá osoba môže mať iné črty a každá prevládajúca vlastnosť prinesie určitý bonus.

Divinity: Original Sin
Divinity: Original Sin Prírodné živly a elementárna mágia výrazne ovplyvňujú podmienky na bojisku.
Prírodné živly a elementárna mágia výrazne ovplyvňujú podmienky na bojisku.

Divinity: Original Sin Aj s goblinmi sa občas dá dohodnúť podobrom.
Aj s goblinmi sa občas dá dohodnúť podobrom.

Divinity: Original Sin Nechýba precízny vývoj postáv a inventár so stovkami predmetov praská vo švíkoch.
Nechýba precízny vývoj postáv a inventár so stovkami predmetov praská vo švíkoch.

Členovia družiny postupujú v skupine, pričom si zvolíte spomedzi niekoľkých formácií. Postavy ale môžete aj rozdeliť a to prostým potiahnutím ich portrétov na obrazovke, čím sa preruší spojnica - reťaz a vyňatí  dobrodruhovia nenasledujú ostatných. Každý hrdina môže byť v úplne inej lokalite, takže dokážete operovať hoci aj na štyroch miestach súčasne! Niekedy sa to hodí, ale je lepšie, keď sa druhovia držia pokope, pretože všade číha nebezpečenstvo. Keď sa oddelené postavy stretnú, pripnete ich späť  "na reťaz" a znovu idú všetci spoločne.

Návrat na známe miesta urýchľujú aktivované brány, ktoré slúžia ako tradičné wayponity. Presuniete sa k nim hocikedy z ľubovoľného miesta vďaka permanentnej funkcii Rift travel. Tá poslúži aj na prenos do inej dimenzie, na miesto označené ako Koniec času. Lokalitu tvorí hala, séria chodieb a miestností s portálmi. Slúži ako vaša základňa, kde sa postupne odomykajú sály na úpravu vzhľadu postáv, najímanie nových hrdinov a iné. Stretnete tam aj skúseného impa Zixzaxa, ktorý vám bude nápomocný. Aby toho nebolo málo, na rýchly presun poslúžia aj dve malé pyramídy. Pomocou prvej z inventára sa teleportujete k druhej, ktorú môžete položiť niekde v krajine.

Postupujete otvorenou krajinou, kde môžete ísť, kamkoľvek si zmyslíte (ak to nie je uzamknuté alebo zavalené) a prechádzate chodbami bludísk, kde sú neraz tajné spínače a hlavolamy. Nápaditý nie je iba hlavný dej, ale aj vedľajšie úlohy, ktorých je neúrekom. A nie sú to žiadne lacné poslíčkovské zadania, ale neraz komplexné a nápadité questy. Pomôžete uhasiť horiacu loď (ak to stihnete) a nájsť prácu námorníkom, ktorí prišli o džob.  Odhalíte identitu naoko obyčajného kocúra, ktorý vďaka vám možno získa svoju chlpatú lásku. Vyriešite depresie osamelého trola, ktorý stráži zbúraný most a vrátite nemŕtvemu hovoriacu hlavu, ktorá slúži ako zábavná atrakcia komediantom. Ciest k riešeniu pritom môže byť niekoľko a vedie k nim viacero krokov. Niektoré úlohy vás slušne potrápia a nie je hanba poobzerať sa po riešení na internete.

Niektoré postavy si pri plnení úloh nakloníte, iné pohneváte. Môžete sa uchýliť k boju, ľsti, vybrať si stranu, presviedčať svojim šarmom alebo argumentmi. To je už prípad, kedy sa v rozhovoroch prepracujete k minihre kameň- papier- nožnice.  Musíte vyhrať niekoľko kôl, ktoré vám na základe vašich parametrov pridajú viac alebo menej bodov do mierky presviedčania. Ak prehráte, s postavou sa už po dobrom nedohodnete a musíte si poradiť inak. Napríklad vytasíte zbrane.

Hra je v reálnom čase, ale boje prebiehajú v ťahovom režime. V každom kole sa vystriedajú všetci hrdinovia (v dosahu boja) a nepriatelia, ktorým neraz pribehne pomoc z ďalšej obrazovky. Postavy používajú útoky a kúzla, ktoré nevyžadujú manu, ale potrebujú určitý čas na regeneráciu. Jednotlivé úkony, vrátane pohybu, vyžadujú určený počet akčných bodov. Zručné postavy sa dokážu v kole premiestniť, aj vykonať viacero útokov. Pri ataku sa oplatí zasiahnuť protivníka zboku, pretože vtedy má zníženú obranu. Treba si však dávať pozor, pretože nepriatelia (ale aj vaše postavy) zareagujú protiútokom, keď sa niekto pohybuje tesne popri nich. V boji sa berú do úvahy rôzne faktory, od parametrov postáv, brnení, ktoré môžu obmedzovať pohyb, až po terén a prírodné živly. O úspechu a zlyhaní rozhodujú záchranné hody pomyselnou kockou v duchu pravidiel stolovej hry. Niekedy sa tak postava pohodlne presunie po ľade, inokedy pošmykne, padne na zadok a niekoľko kôl dvíha zo zeme a je ľahko zraniteľná.

Najúžasnejšie v boji sú vplyvy elementov a ich vzájomné reakcie. Po výstrele výbušného šípu obeť ešte horí a plamene ju chvíľu spaľujú. Neraz horí aj blízke okolie a zraňuje každého, kto stojí na tejto horúcej pôde alebo tam vstúpi. Ale keď čarodejník vyvolá dážď, zem sa postupne ochladí a postava a terén prestane horieť. Kvapky dokonca dokážu uhasiť aj nálože samovražedných nepriateľov!  Postavy sú potom mokré a preto sa zvýši ich odolnosť voči ohňu, ale zníži voči vzduchu. Keď je na zemi voda a vypálite do nej elektrický výboj, tí, čo stoja v mláke, môžu byť dočasne paralyzovaní. Voda reaguje na oheň a buď sa stratí, alebo zanechá opar. Zelený jed pri kontakte s ohňom zas exploduje. Tieto fyzikálne vlastnosti sa dajú výborne využiť v boji, hlavne proti presile.  Nahrávajú tomu aj sudy s rôznym obsahom, ktoré sú často nablízku a môžete ich posunúť, rozstrieľať, dokonca zobrať do inventára a použiť na inom mieste. A kým sudy s jedom alebo horľavinou aplikujete ako jednoduché bomby, tie prázdne zas položíte na spínače, a tak otvoria tajnú miestnosť alebo zabránia šíreniu chemických výparov z otvoru v podlahe. Je to veľmi dômyselné a v hre neraz použité pri riešení prešpekulovaných puzzle.

Boje proti nepriateľom (na normálnej obtiažnosti), ktorí sú na vašej úrovni, sú bezproblémové, ale keď majú protivníci o pár levelov viac a je ich kopa, je to už tvrdší oriešok. Bohužiaľ, niekedy pri prirodzenom prechádzaní narazíte práve na silnejších súperov, na ktorých ešte nemáte. Pritom je chvíľami problém nájsť spôsob, ako si nahrabať potrebné levely, aby ste boli rovnocenní. Hra vás teda núti vyriešiť aj väčšinu postranných úloh a prekutať zákutia, o ktoré inak nemusíte mať záujem. Cestička sa napokon vždy nájde, len tým chvíľami trpí dynamika hry.

Vaši hrdinovia občas aj umierajú. Padlí zostávajú na mieste skonania a vzkriesiť sa dajú len zvitkom oživenia, ktorý by preto nemal chýbať v inventári. Jednotlivé postavy majú vlastný priestor na ukladanie predmetov. Tie sa dajú zobrazovať podľa typu, času nadobudnutia, hodnoty a ďalších faktorov. Každý inventár má stanovenú maximálnu hmotnosť, ale zmestí sa tam aj viac ako stovka vecí, vrátane mnohých zbraní, brnení, surovín a polotovarov na výrobu predmetov. Vlastnoručné vytváranie oblečenia, zbraní, odvarov, a dokonca magických kníh je veľmi jednoduché a praktické. Neraz stačia len dve ingrediencie, ktoré prosto skombinujete. Kúpite ich, ulúpite, nazbierate v lese alebo vykopete lopatou. Napríklad z jedlej huby, priloženej na prázdnu fľašku, vznikne liečivý nápoj. Inokedy je nutné kombinovať viac surovín a treba mať aj určité znalosti. Napríklad magickú knihu vyrobíte len so schopnosťou remeselníka na štvrtej úrovni. V hre môžete prekutať prakticky všetky objekty a nájdete aj recepty, ale na výrobu nie sú nevyhnutné. Stačí trochu experimentovať.

Tým sa už vlastne dostávame k schopnostiam, ktoré treba rozvíjať, aby postavy dokázali nie len vyrábať, ale aj čarovať a lepšie znášať podmienky v boji. Je dobré mať aspoň jedného hrdinu, ktorý sa rozumie kováčstvu. S kladivkom potom už môže stále opravovať poškodenú výbavu všetkým členom družiny a nemusíte za to platiť NPC postavám. Na identifikáciu bonusových vecí s farebnými nápismi zas stačí patričná úroveň loremaster a lupa. Ak sa má postava naučiť z kníh ohnivé kúzla, musí ovládať pyrokinetiku a aby v boji nebol postih (viac minutých akčných bodov pri kúzlení), treba mať túto schopnosť na vyššej úrovni.

Bojovníkom treba vylepšiť hlavne schopnosť manipulácie s jednoručnými a obojručnými zbraňami alebo obranu štítom. Šanca na krvácanie, infekciu, pád a popálenie sa zníži, keď investujete do bodybuildingu. Ak chcete s pakľúčmi odomykať zámky (uzamknuté truhly sa niekedy dajú aj rozbiť), investujete do zámočníctva, ak siahnuť niekomu do vrecka, rozvíjajte krádeže. Nie je zlé investovať aj do zakrádania, ktoré je samo osebe zábavné. Vybraná postava sa na pokyn prikrčí a k tomu vezme na seba podobu kameňa alebo suda, ktorý nesie na chrbte a nenápadne sa tak presúva po okolí.

Divinity: Original Sin
Divinity: Original Sin Podzemné kobky a bludiská neodmysliteľne patria prakticky do každej RPG. Rovnako ako obrovské pavúky.
Podzemné kobky a bludiská neodmysliteľne patria prakticky do každej RPG. Rovnako ako obrovské pavúky.

Divinity: Original Sin Schopnosť rozprávať sa so zvieratami sa neraz hodí.
Schopnosť rozprávať sa so zvieratami sa neraz hodí.

Divinity: Original Sin Dialógmi sa nešetrilo a často ponúkajú rôzne voľby, ktoré majú patričné dôsledky.
Dialógmi sa nešetrilo a často ponúkajú rôzne voľby, ktoré majú patričné dôsledky.

Skúsenostné body získate po nadobudnutí nových levelov a popri nich občas dostanete aj body na vylepšenie atribútov. Význam tých základných je jasný. Silu potrebujú hlavne bojovníci, šikovnosť lukostrelci, mágovia majú byť inteligentní. Konštitúcia, rýchlosť a vnímanie sú dôležité pre každého, pretože určujú počet akčných bodov v boji a ako môžu byť využité. Rozvoj postavy napokon dotvárajú talenty, ktoré majú tiež vlastné body. Jedná sa vlastne o perky, ktoré pridávajú špeciality podľa vášho výberu. Môžu zvýšiť dosah kúziel a nosnosť, či vylepšiť niektoré parametre. K tým zaujímavejším patrí doliečovanie, keď hrdina stojí v krvi,  alebo možnosť rozprávať sa so zvieratami, čo využijete aj pri niektorých úlohách.

Hra nepotrebuje multiplayer, ale možnosť pripojiť sa do hry iného hráča, na lokálnej sieti alebo internete, určite poteší. Navyše viete určiť, či sa môže pridať náhodný účastník, priatelia alebo len ten, koho vyslovene pozvete do hry a či sa zobrazia duálne dialógy. Po vstupe do príbehu iného hráča som prevzal jednu z jeho postáv, ktorú som mal plne pod kontrolou a podľa potreby som asistoval hlavným hrdinom. Hoci obvykle spolupracujú dvaja hráči,  je aj možnosť zdieľaného postupu štyroch účastníkov. V menu Divinity je aj priestor pre módy, na ktoré som ale zatiaľ nenarazil.

Divinity: Original Sin má za sebou ťažký pôrod. Hoci hra začínala vo verzii s predbežným prístupom a tvorcovia mali čas na jej vyladenie, ešte pár týždňov po vydaní obsahovala závažné chyby. Zaseknutá kamera s nevhodným pohľadom na vybraných miestach sa ešte dala zniesť. Horšie bolo, že mi prestali fungovať takmer všetky uložené pozície. Prvý raz som to bral ako náhodnú chybu, ale keď sa to zopakovalo a stálo ma to niekoľkohodinový progres, hľadal som pomoc. Najskôr v diskusiách, kde sa objavili hráči s rovnakým problémom a rady, ktoré nezaberali. Potom som sa obrátil priamo na vývojárov. Bol som bezradný, ale napokon sa ako blesk z čistého neba objavila záplata a všetky vážne problémy zmizli, ako po mávnutí čarovným prútikom. Save začali fungovať.  Bolo to však naozaj v hodine dvanástej. Za svoje útrapy som bol odhodlaný radikálne znížiť hodnotenie. Lenže čím dlhšie som hral, tým viac ma hra uchvátila a nakoniec vo mne zostal len blažený pocit z poctivej, silne návykovej RPG.

Grafika u takejto komplexnej RPG nie je prvoradá. Ale v tomto prípade je vydarená, dizajn máp výborný, chrumkavá atmosféra. Vizuálne efekty kúziel neprekvapia, ale pri pieskovej búrke som podvedome privieral oči, aby mi do nich nefúkal prach a aj fujavica na severe pôsobila vierohodne. Navyše ma spomaľovala. Dabing často nepočujete, no hrdinom môžete navoliť rôzne hlasy, ktoré sa priebežne ozývajú a pohodlne to stačí. Sprievodné zvuky a hudba pasujú ako uliate. Prednastavená kamera s možnosťou zoomu nerotuje v rozmedzí celých 360 stupňov, ale iba vo vymedzenom uhle. Niekedy kvôli tomu prehliadnete dôležité prvky, spínače alebo kľúče, ktoré nie vždy všetky zviditeľní stlačenie ALT. V menu je však možnosť zapnúť plnú rotáciu kamery, hoci podľa tvorcov na to nie je kampaň stavaná a odporúča sa len v módoch.

Divinity: Original Sin je veľmi vydarená hardcore RPG zo starej školy doplnená o osviežujúce nápady. Hoci tento rok očakávame pokračovania ospevovaných značiek, nie som si istý, či sa dokážu kvalitou priblížiť k Divinity. Aj napriek zaváhaniu pri premiére je totiž Original Sin jednou z najlepších RPG posledných rokov a mnohé veľkohubé série hravo strčí do vrecka. Na hru si musíte najskôr zvyknúť, ale keď sa rozbehne, už na ňu nedáte dopustiť. Po spásonosnej záplate, ktorá vyriešila zásadné chyby, už skutočne nie je dôvod váhať a toto dobrodružstvo, ktoré sa môže natiahnuť na desiatky hodín, si nesmiete nechať ujsť.

Divinity: Original Sin
Divinity: Original Sin Tu sa odohráva niečo veľmi podivné a rodia nepriatelia, ktorí sa (spočiatku) nedajú zabiť.
Tu sa odohráva niečo veľmi podivné a rodia nepriatelia, ktorí sa (spočiatku) nedajú zabiť.