THE KEEP

THE KEEP

7.5

Krokovací dungeon do vrecka

Recenzia na 3DS verziu

Dávajte si pozor na svoje slová, môžu sa vám totiž vrátiť ako bumerang a ako sa hovorí, toho, čo nechcete, sa vám dostane najviac. Raz si si tak chlapíci z českého štúdia Cinemax po vydaní Inquisitora povedali, že s RPG skončili. Nie preto, že by hra bola zlá. Ale preto, že jej pôrod bol neuveriteľne ťažký a pravdepodobne aj bolestivý. Prešli štyri roky a do tej istej rieky vstúpili opäť. Aj keď treba priznať, že tentoraz trochu inak. S obmenou v žánri, na pomerne nečakanú platformu a ako sa ukazuje, s kvalitami, ktoré pravdepodobne mnohí vôbec nepredpokladali.

Vo svojom najnovšom počine The Keep nás totiž vývojári zavedú do temných jaskýň, baní a žalárov, kde budeme políčko po políčku riešiť hádanky, prekonávať pasce a bojovať s rôznymi kreatúrami. A ak patríte medzi pamätníkov (prípadne fanúšikov nedávneho indie hitu Legend of Grimrock), asi ste si už domysleli, že The Keep je vlastne variáciou na krokovacie dungeony zo starej školy. Klasiku hry na hrdinov autori navyše neprinášajú na PC, kde dungeon crawlery ešte ako-tak žijú, ale na handheld Nintendo 3DS, aby ste mohli klasické dobrodružstvo prežívať nie len doma, ale aj na cestách.

Nestáva sa až tak často, aby boli prvotné dojmy z hry pri jej prvom spustení a finálne po jej dohraní také odlišné. The Keep nezačína zle. Začína tuctovo. Vy ste hrdina. Vašou hlavnou a jedinou charakteristikou je, že ste dobrý. Proti vám stojí zloduch Watrys, ktorý je zas zlý. Tak veľmi zlý, že hlavnému hrdinovu vypálil dedinu. A ďalej to už poznáte. Hrdina ide pod zem, aby tam zloducha porazil. Medzitým sa však dozviete, že zloduch je tak trošku Glum a skazila ho moc krištáľov, ktoré sa ukrývajú v podzemí a svojmu nositeľovi dajú veľkú silu. Hra vám ešte predostrie príbeh o tom, ako sa na ťažbu zneužívali deti, mudrci problém prehliadali a spoločnosť sa stala skazenou. Ale to je už možno len nadinterpretácia.

The Keep

V boji proti monštrám musíte využívať svoje schopnosti aj vybavenie
The Keep

Inventár je prehľadný, no nie nekonečný
The Keep

Príbeh hry neponúka mnoho vzrušenia

Generický príbeh nebude príčinou, kvôli ktorej sa budete k hre radi vracať. Dôvodom na pokračovanie je to najdôležitejšie – hrateľnosť. S jednoduchými a jasnými pravidlami, vďaka ktorým hra nie len otvára svoju náruč prakticky okamžite, ale dokáže poslúžiť aj ako brána neznalým hráčom do žánru, ktorý doteraz možno ani nemali možnosť spoznať. The Keep v rámci žánru určite nebude patriť k tým najnáročnejším a najkomplexnejším titulom, no zdá sa, že to ani nepotrebuje. Zo starých známych prvkov robí hustý koncentrát.

Princípy krokovacích dungeonov zrejme poznáte. Sú to RPG, spravidla umiestnene do uzavretých priestorov, kde je každá miestnosť rozdelená na štvorce a postava sa môže pohybovať a točiť len po jednotlivých krokoch - po štvorcoch. To neplatí len pre vás, ale aj pre všetkých nepriateľov. The Keep však aj napriek tomuto systému nestavia na ťahových súbojoch a s nepriateľmi bojujete v reálnom čase. Rovnako sa v reálnom čase prehrabávate v inventári, kúzlite a zbierate predmety roztrúsené pred sebou v jednotlivých leveloch.

V dobách minulých bolo dobrým zvykom zobrať si k takýmto hrám štvorčekový zošit. Na ten však už teraz môžete zabudnúť. Mapa sa pred vami postupne „kreslí“ na spodnom displeji 3DS, keď odkývate jednotlivé časti levelov. Okrem nej tu nájdete ešte pole pre súboje so zbraňami, pole pre kúzlenie, tabuľku s hrdinom, jeho aktuálnou výbavou a atribútmi, ktoré si postupne zlepšujete. Nakoniec je na spodnom okraji aktuálny riadok inventára. Veci v inventári si radíte do niekoľkých riadkov a k dispozícii máte vždy 8 predmetov v jednom riadku, pričom tie môžete rolovať. Vždy si tak do ruky môžete pripraviť to, čo si myslíte, že v danej situácii budete potrebovať.

Súbojový systém úplne ignoruje akékoľvek tlačidlá a využíva len dotykový displej, po ktorom čmárate jednotlivé typy útokov, medzi nimi napríklad základné pomocou jednoduchých čiar, či silnejšie pomocou zložitejších tvarov. Tento systém má však hneď dve nevýhody. Jednak nie je veľmi presný a občas vám pohyb stylusom hra nespracuje dobre a tak ho musíte opakovať, medzitým vás však súper stihne zasiahnuť. No a taktiež nie je veľmi vhodný na cesty, čo je práve teritórium handheldov. Príde turbulencia v lietadla, vlak sa trošku zatrasie a útok je v háji.

Na podobnom princípe funguje aj kúzlenie. V priebehu hrania zbierate rôzne runy a taktiež zvitky. Zvitky predstavujú akési „recepty“ na kúzla a ukážu vám postavenie jednotlivých rún v danom kúzle. A vy si ich následne v takomto poradí musíte uložiť do priestoru, kde sú 5x4 políčka. Runy môžete ukladať horizontálne aj vertikálne, odpredu aj odzadu, dôležité je poradie, v akom cez ne prejdete. Vďaka tomu môžete časť jednej konfigurácie použiť aj na druhé kúzlo. Podobne môžete kúzlam aj pridať na sile, keď za ne priložíte krištáľ a v rámci kúzlenia ho použijete. A kúziel tu nájdete slušnú zbierku, pričom vzhľadom na štýl vášho hrania niektoré možno ani nepoužijete.

The Keep je veľmi prístupnou hrou, čo možno sklame hráčov, ktorí by od nej očakávali hardcore výzvu, no vyššia obtiažnosť by im to mala vynahradiť. Celkovo ponúkne 10 kapitol (bez tutoriálu), pričom v každej vás čaká zopár nepriateľov, zopár hádaniek, kopa pascí, niekoľko detí čakajúcich na vašu záchranu a pár podlaží, ktorými sa musíte prelúskať k východu. Zväčša nebudete bojovať proti presile, takže v akcii si budete vedieť poradiť. Ani hádanky vám nedajú zabrať, pretože sú veľmi jednoduché. A keďže je hra aj pomerne lineárna a bez väčších odbočiek (až na pár skrytých miestností), prebehnete ňou relatívne rýchlo. Pri prvom hraní ju zdoláte za približne 8 hodín. No to vám nebude nebrániť, aby ste sa k nej vrátili.

The Keep

Unikátny systém rún vám umožňuje vytvárať mnohé kúzla
The Keep

Svet je lineárny, no musíte ho aj poctivo preskúmať
The Keep

Ovládaniu súbojov by sa zišlo ešte aspoň drobné vyladenie

Miernym sklamaním môžu byť RPG prvky, ktoré majú svoj vplyv v prípade výbavy, ktorú nesiete, ale už menej ovplyvňujú postavu. Silnejšiu zbraň v rukách hneď spoznáte. Horšie už nejaký doplnok s bonusovou vlastnosťou, ktorý zlepšuje niektorý z atribútov postavy, ktoré sú vlastne len tri: sila, inteligencia a zručnosť. Predstavujú tri základné ukazovatele – zdravie, manu (na kúzlenie) a staminu (na útoky zbraňami). Najviac sa  prejavujú zdravie a zručnosť, do ktorých sa oplatí investovať. Pri hraní ale nebudete mať dojem, že by ste tým niečo zásadne menili.

Vizuálna stránka je na pomery 3DS slušná (aj keď z 3D efektu by sa v hĺbke prostredia dalo určite vytĺcť viac), ale bohužiaľ, časom veľmi jednotvárna. Prostredia sa menia len jemne a prakticky tak máte pred sebou stále tých istých pár stien. Prekvapením je, že hra obsahuje anglický dabing, čo v menších tituloch na 3DS nie je štandardom. Dokonca je veľmi podarený a rozhodne neurazí, aj keď ho veľa nie je.

Vzhľadom na pomer obsahu a ceny je The Keep výbornou kúpou. Aj bez toho by však bol hrou, po ktorej sa oplatí siahnuť. Dokáže vás vrátiť späť v čase. Ukáže vám, aké zábavné boli dungeon crawler hry a veľmi príjemne prekvapí. Svojou prístupnosťou dokáže presvedčiť aj úplne nových hráčov a tých skúsenejších zas osloví napríklad prepracovaným systémom rún a kúzlenia. Nejaké chyby určite má, no aj tak vás dokáže na 8 hodín príjemne zabaviť, takže nedostatky nakoniec ochotne prehliadnete.

napísal matus_ace 3.10.2014
7.5
7.7