Sector Online Entertainmentnet Sector.sk Onlinehry.sk Plnehry.sk Blog.sector.sk Biosector.sk Kinema.sk ABCgames.sk Rozpravky.sk Funny.sk Docu.sk Lacné letenky
logoblack
Login:
Heslo:
 > Zabudli ste heslo?
facebook login
listallistamlistaplistaulistaylistarlistaelistaqlistajlistaklistadlistaz hryvideásúborytechfóruumužívatelia

9.0

Alien Isolation

Nervy drásajúca naháňačka s votrelcom

Recenzia pre PC (recenzovaná verzia), PS3, PS4, Xbox360, Xbox One

výborná atmosféra, ktorá vychádza nie len z Alien ságy
charizmatická hlavná hrdinka
spomienky na Nostromo
nevyspytateľný votrelec
stealth pasáže hry príležitostne okorenené prestrelkami
dlhá herná doba
čeština
zbytočne komplikované ovládanie
príležitostné chyby textúr a lietajúce zbrane
nie vždy optimálne rozložené terminály na ukladanie hry

Votrelec je fenomén a patrí ku kultovým sci-fi hororom. Každá časť tejto filmovej ságy je niečím zaujímavá, ale úvodný diel má predsa len niečo navyše. Je to fascinujúca atmosféra strachu postavená na obavách z neznámej hrozby, pred ktorou sa nedá ujsť. A práve tento motív sa stal ústredným prvkom novej Alien hry, v ktorej nám chcú Creative Assembly nahnať poriadne zimomriavky. A veľmi dobre sa im to darí.

Hneď na úvod si treba vyjasniť jednu zásadnú vec. V hre nebudete zabíjať votrelcov - votrelec bude zabíjať vás. A často. Vy sa len pokúsite prežiť. Veľmi dlho budete prakticky bez akýchkoľvek obranných prostriedkov. Umriete možno aj stokrát, plus-mínus pár desiatok - aj na základe výberu obtiažnosti, ale bude to stáť za to. Nebudete lovcom, ale potenciálnou obeťou, ktorá sa vzpiera svojmu osudu. Neskôr dostanete do rúk aj nejaké zbrane, ale budú skôr krajným riešením. Ak chcete hru prežiť až do konca, musíte zvažovať každý krok, pohybovať sa nenápadne, ponáhľať sa pomaly, ukrývať sa v skriniach a pod stolom. Akonáhle sa rozbehnete, stihnete nanajvýš odriekať poslednú modlitbu. Posledné, čo uvidíte, budú dva rady zubov v ohyzdnej papuli alebo krv, ktorá sa vám rinie z hrude a netvorov hnát.

Ellen Ripley určite pozná každý fanúšik votrelca, ale s jej dcérou Amandou sa stretnete prvý raz. A nie náhodou. Mladá žena sa totiž pridá k posádke lode Torrens, ktorá mieri na vesmírnu stanicu Sevastopol. Tam sa údajne nachádzajú záznamy z lode Nostromo a Amanda dúfa, že sa dozvie viac o osude svojej dlho nezvestnej matky. Lenže problémy nastanú už pri prílete na stanicu, kde Amanda ostane uväznená a navyše vystavená mnohým nečakaným situáciám a nástrahám. Sevastopol  je oceľová pasca a teritórium zabijaka, ktorého síce videli mnohí, ale prakticky všetci si svoje  tajomstvo zobrali od hrobu - a v pekelných mukách. Aj vďaka tomu na stanici zavládol chaos a anarchia. Preživší sa začali zgrupovať do malých skupiniek a spustili paľbu na každého, kto sa objavil nablízku. Navyše sa podľa všetkého zbláznili androidi, ktorí mali pomáhať ľuďom, ale stali sa nevyspytateľnými a agresívnymi.  Prežiť v tomto chaose nie je jednoduché, aj keď sa Amanda príležitostne kontaktuje s posádkou Torrens a občas narazí aj na ľudí, s ktorými sa dá dohodnúť. Hoci spravidla nežijú dlho...

Schovávanie je základom prežitia.
Budete zbierať užitočné nástroje, ID karty a suroviny na výrobu doplnkov.
Takto sa vyrába účinný Molotov koktejl.



Príchod na vesmírnu stanicu bol síce dramatický, ale keď som po troch hodinách o votrelca ani poriadne nezavadil, začal som byť skeptický. Mal som dojem, že príbeh je možno v tretine a úhlavný nepriateľ využitý iba ako sekundárny prvok a zámienka na rozohranie deja, ktorý s Alienom ani veľmi nesúvisí. Lenže to som ešte netušil, že som stále len na začiatku a čoskoro mi bude poriadne horúco. Obavy, či si dostatočne užijem ohyzdného protivníka, sa zmenili na prosby, aby mi dal  aspoň nachvíľu pokoj. Niekedy boli vypočuté, ale vždy iba dočasne. Monštrum sa vracalo stále znova a znova a ukrývať sa pred jeho tesákmi vo vetracích šachtách a skrinkách začalo byť čoraz náročnejšie. Jediný prešľap, hlučnejší pohyb a mal som ho na krku. Doslova. V tejto chvíli som už dúfal, že je votrelec na palube skutočne jediný exemplár.

Ale zapotil som sa, aj keď bola kreatúra dočasne mimo hru. Na rozdiel od kontaktu s votrelcom som však pri stretnutí s ľuďmi a androidmi mal aspoň nejakú šancu a občas som niektorého z nich poslal na večnosť. Primárnym cieľom však nikdy nebolo zneškodňovanie obyvateľov stanice, ale hľadanie záznamov z lode Nostromo a hlavne, prežiť a uniknúť z tohto pekla. A podľa možností so sebou vziať aj pár priateľov, ktorí to tiež zvládnu. Nevyhnutnou podmienkou na uskutočnenie tohto zámeru bolo zbieranie vecí, nahadzovanie generátorov a aktivovanie spínačov. Ale aj  nabúravanie do počítačových systémov a osvojenie si rôznych nástrojov na otvorenie dverí a prechodov.

Na stoloch, v šuplíkoch a skrinkách, ktoré takticky žmurkali zeleným svetlom, aby bolo jasné, že v nich niečo je, sa dalo nájsť niekoľko druhov vecí. Okrem vzácnej munície v neskoršej fáze hry to boli injektory, senzory či rozbušky. Z týchto surovín sa po nájdení receptúr dajú vyrábať rôzne užitočné predmety. Hneď tým prvým je lekárnička, zostavená z injektora, zmesi a spojiva. Výroba iných predmetov si však niekedy žiada viac, napríklad na zhotovenie trubicovej bomby už treba niekoľko surovín. Produkcia je ale okamžitá a uskutoční sa priamo kruhovom v inventári.

Spôsobov, ako otvoriť prechody a zabezpečené miesta, je v hre mnoho. Niekedy sa jednoducho vysunú dvere, keď sa priblížite. Neraz ale treba najskôr získať kódy, ktoré sú súčasťou odkazov v počítačoch. Alebo sú vyžadované prístupové karty. Na iných miestach to skrátka bez náradia nejde a tak treba nájsť a neskôr vylepšiť údržbárske náčinie, elektronickú ladičku a plynový horák. Dvere sa vždy dajú tvoriť len určeným spôsobom a s tým sú spojené rozličné úkony a minihry. Niekedy stačí zlomiť zámku, odstrániť kryt a stlačiť páku, inokedy treba vyrezať otvor. Zaujímavý je postup s ladičkou, pri ktorom musíte najskôr zachytiť signál a potom v krátkom časovom limite zadať správne znaky podľa zdanlivo chaotickej predlohy. Príležitostne, najmä v prípade počítačov, narazíte aj na iné postupy, napríklad musíte v správnej chvíli stlačiť smerové tlačidlo alebo vyznačiť sériu korektných kódov, čo sa pohybujú na obrazovke.

Videorecenzia

Ďalšou zaujímavou metódou, ako sa dostať na neprístupné miesta, je premosťovanie systémov. Musíte nájsť rozvodové skrinky, kde na monitore vidíte okolité systémy. Tie majú obmedzenú dodávku energie. Takže keď jeden  systém odpojíte, druhý môžete zapnúť. Takýmto spôsobom viete deaktivovať kamery, ktoré by mohli spustiť hlučný alarm (a dobre viete, koho priláka hluk), zapnete čističku vzduchu alebo  systém vysielačky. Pri tom všetkom vás však kedykoľvek môže prekvapiť nepriateľ.

Ukladanie hry je riešené formou terminálov. Sú priebežne rozmiestnené po základni a s určitými prestávkami môžete opakovane používať aj tie isté. Neraz sa totiž budete vracať tam, kde ste už boli alebo si radi uložíte hru po ďalšom kroku. Nikdy totiž neviete, kedy zatrepete krpcami. Ukladanie chvíľu trvá a môže sa stať, že vás pritom prekvapí nepriateľ, pretože terminály nie sú vždy na bezpečných miestach - ak také v hre vôbec jestvujú. Niekedy sa nachádzajú takmer v každej druhej miestnosti, inokedy však máte problém nájsť jeden jediný, hoci vám pomôžu znaky na veľmi užitočnej mape, ktorá sa dá aktualizovať. Okrem toho sa hra ukladá už iba na začiatku misií, hoci si tieto prechody neraz ani neuvedomíte. Je dobré, že nemôžete ukladať hocikedy a všade, pretože ste takto nútení byť obozretnejší, aby ste si nemuseli zopakovať dlhšiu pasáž. Nie vždy optimálne rozmiestnenie terminálov ale môže byť občas frustrujúce.

Prežiť vám pomôže aj obľúbený detektor pohybu, čo v hre mimochodom nie je zďaleka jediná vec, ktorú ste videli vo filmoch s votrelcom. Detektor odhalí nepriateľov v blízkom okolí, ale dokonca aj jeho zvuk môže byť prekážkou. Nie vždy ale pomôže, pretože keď cieľ zastane, môže z radaru zmiznúť. Detektor však slúži aj ako navigácia, takže sa nemusíte radiť len mapou, ale aj zelenými značkami na displeji.

Umelá inteligencia protivníkov nie je najhoršia. Ľudia síce niekedy opozdene alebo predvídateľne reagujú, ale aspoň ich ľahšie prekabátite. Androidi sú pomalí, nie veľmi bystrí, ale keď vás uvidia, idú vám po krku. Doslova. Útokom nablízko si nepomôžete, pretože vám umelí chytia ruku a pokračujú v škrtení. Platí na nich brokovnica - ku ktorej sa ale tak skoro nedostanete alebo napríklad omračovací obušok, ktorý ich ochromí a potom sa dajú utĺcť. Androidi v pracovných oblekoch sú však odolnejší a platí na nich šroubovnica.

Detektor pohybu odhalí polohu nepriateľov a súčasne slúži ako navigácia.
Dvere otvárate rôznymi spôsobmi, napríklad aj ladičkou.
Tento to už má definitívne spočítané.



Naproti tomu je votrelec poriadny nezmar. Nedúfajte, že ho zabijete. Môžete sa pred ním len skryť, nikdy nie utiecť a keď sa vám neskôr do rúk dostane plameňomet, aliena nakrátko odplašíte ohňom. Pohyb votrelca je často nepredvídateľný. Zjaví sa tam, kde je hluk, ale inak lozí kade-tade a neraz sa ukáže na nečakanom mieste. Keď vás dostane a nahráte pozíciu, neraz zistíte, že postupuje inak ako predtým. Keď ste však skrčení a v tme, niekedy vás prehliadne, aj keď stojí tesne pri vás. Viackrát som schúlený krúžil okolo stola, za ktorým bol votrelec, ktorý ho obchádzal a vyviazol som z toho so zdravou kožou, hoci som chvíľami zabudol dýchať. Okrem toho je špecialitou votrelca náhly prepad zo stropných otvorov. Keď sa dostanete napríklad pod vzduchotechniku, jednoducho vás zdrapí, až vyskočíte doma zo stoličky. Občas vás takto nachytá, aj keď si dávate pozor. Skutočne odporný, neodbytný, hnusný hajzel, ktorého budete nenávidieť a súčasne obdivovať.

Nosná kampaň hry mi pri prvom prejdení zabrala viac ako 20 hodín, čo je v prípade takejto hry veľmi slušná doba. Aj keď som sa občas zamotal a stratil a niektoré pasáže viackrát opakoval, stále mi to vychádza na veľmi dlhý čas. Niekoľkokrát sa mi zazdalo, že sa blíži finále, ale hra sa znovu rozbehla a mal som dojem, že sa celá naháňačka ešte iba začína. A pripravte sa na to, že finále bude pekne adrenalínové. Len posledné minúty vás môžu trochu sklamať a bude vám chýbať pomyselná čerešnička na torte. Celkový dojem z prežitého dobrodružstva ale bude výborný.

Po absolvovaní príbehu ešte môžete vyskúšať režim prežitia. V novinárskej verzii zahrňoval len jednu výzvu a neviem, či je ich v regulárnej hre viac, ale určite ešte nejaké pribudnú v plánovaných DLC. Amanda sa ocitne v sklade a musí aktivovať generátor a utiecť výťahom. Hodnotí sa najlepší čas, ale aj to, či splníte nepovinné úlohy (vyhľadanie ID kariet zamestnancov, zablokovanie výťahu, zničenie dát), či sa schováte, použijete detektor pohybu alebo iné pomôcky. Multiplayer hra nemá, čo je možno trochu škoda, ale nie je to vyslovene chyba.

Grafika hry je na vysokej úrovni. Väčšinu času strávite v detailne spracovaných interiéroch, ktoré korešpondujú hlavne s prvým Alien filmom. Aj preto vyzerajú niektoré predmety archaicky. Počítače v prvom votrelcovi sa totiž nepodobali dnešným notebookom, ale vývojári sa pridŕžali spracovania z filmovej predlohy a urobili len dobre. Keď k tomu pridáte aj autentické nahovorené záznamy z denníkov posádky lode Nostromo, cítite sa ako nedeliteľná súčasť filmu. Dokonca aj niektoré zážitky Ellen a Amandy sú veľmi podobné. 

Takto krásne zblízka uvidíte votrelca zvyčajne len pred vašou smrťou.
Nefunkčný android - dobrý android.
V skafandri v otvorenom vesmíre si možno spomeniete na film Gravity.


Spestrením postupu sú vsuvky v otvorenom vesmíre, kde sa pohybuje v skafandri, cítite sa maličkí a obdivujete základňu z vonkajšieho pohľadu. Pri tom všetkom spoznáte aj hudobné podklady, ktoré sú veľmi vhodne napasované. Od tajuplných motívov (opäť z prvého Aliena) až po nervy drásajúcu hudbu, keď sa deje niečo mimoriadne dramatické a s vypleštenými očami pri každom rohu čakáte, kedy na vás vyskočí votrelec. Atmosféra je taká hustá, že by sa dala krájať, ale na niektoré veci si tvorcovia nedali pozor. Našťastie sa nevyskytujú často, ale telo, ktoré sa prelína so stenou alebo dokonca lietajúce zbrane (pri fungujúcej gravitácii) pôsobia v inak kvalitnom spracovaní ako päsť na oko. Zásadnú chybu som ale  zaznamenal len raz, keď sa zasekli dôležité dvere a musel som reštartovať celú misiu. Našťastie to potom bolo OK a už sa to nezopakovalo.

Hrozivú atmosféru tvorcom kvitujem, ale nechápem, prečo k tomu spravili aj hrozné ovládanie. Základný pohyb a jednoduchá interakcia je intuitívna, ale používanie predmetov a pomôcok, napríklad  pri otváraní dverí, je zbytočne komplikované. Už len štandardné stlačenie obyčajnej páky vyžaduje kombináciu tlačidiel myši a klávesnice. Keď je proces zložitejší, musíte toho postláčať viac. Našťastie vám hra vždy napovedá, čo máte robiť. No tieto krkolomné postupy ma neraz zdržali, čo vedeli využiť nepriatelia. Neskôr som už postupoval pomerne rýchlo, ale aj tak nepovažujem takéto ovládanie za ideálne. Môžete to však aj na PC skúsiť aj s gamepadom, možno vás bude iritovať menej.

Alien Isolation má možno trochu rozpačitý úvod, ktorý môže menej trpezlivých hráčov (a recenzentov zahraničných médií) odradiť a pomýliť. Je to survival akcia s dôrazom na zakrádanie a stealth prvky, ktorá sa nikam neponáhľa a všetko vám dá pekne pomaly vyžrať. V istých chvíľach sa odviaže a dovolí vám užiť si dynamické prestrelky, ale potom vás znovu prinúti schovávať sa a nevystrkovať hlavu. V príbehu, ktorý je poctou prvému Alienovi, nájdete aj povedomé prvky z iných sci-fi filmov, ale aj hier. Môže vám pripomenúť Gravitáciu so Sandrou Bullock, schovávanie v skriniach oživí Outlast a centrálny mozog Apollo vyvolá nostalgickú spomienku na Shodan zo System Shocku. Alien Isolation väčšine hráčov zachutí. A Amandu Ripley môžeme pasovať za novú kultovú hrdinku videohier a radi by sme ju opäť videli v ďalšej naháňačke s votrelcom.


Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: Core 2 Duo 3,16 GHz, 4 GB RAM, 1 GB VGA, Win 7



napísal uni 6.10.2014


Pozrite si aj
Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login

searchbutton
Karta hry
Alien Isolation
PC ,PS3 ,PS4 ,Xbox 360 ,Xbox One

SEGA / Creative Assembly
Akcia

dátum vydania 7.10. 2014
Kúpiť si hru na
Hodnotenie
Sector:
                                        9.0
Užívatelia (výpis):
                                       
9.1
Vaše hodnotenie:
                                       
0.0
Vo svete: (metacritic)
                                        8.0
Užívateľské recenzie
Hry podľa filmov bývajú väčšinou tragédia čo si budeme hovoriť je to aj naopak (Film podľa hry). Vžd...prečítať
tesco value killer, 23.8.2015
9
Ellen Ripleyová by byla ještě hrdější matkou, kdyby zjistila, jak její dcera válí....prečítať
Jan Maršík, 10.12.2014
9

Chcete pridať svoj názor? Napíšte článok....

Obrázky
Ďalšie aktuálne články
66 Overwatch
recenzia 30.5.
21 Acer Predator 8
27.5.
52 Homefront: The Revolution
recenzia 27.5.
17 Battleborn
recenzia 26.5.
10 Dead Effect 2
recenzia 25.5.
2 TASTEE: Lethal Tactics
recenzia 24.5.
10 R.B.I. Baseball 16
recenzia 23.5.
bottom
Hry | Videá | Súbory | Tech | Fórum | Užívatelia | PC | Xbox 360 | PS3 | PSP | Wii | DS | Mobil | Obsah
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2016 SECTOR Online Entertainment   /   contact us on: sector@sector.sk