Sector Online Entertainmentnet Sector.sk Onlinehry.sk Plnehry.sk Blog.sector.sk Biosector.sk Kinema.sk ABCgames.sk Rozpravky.sk Funny.sk Docu.sk Lacné letenky
logoblack
Login:
Heslo:
 > Zabudli ste heslo?
facebook login
listallistamlistaplistaulistaylistarlistaelistaqlistajlistaklistadlistaz hryvideásúborytechfóruumužívatelia

8.0

Tharsis

Let na Mars, ktorý určite neprežijete

Recenzia pre PC (recenzovaná verzia), PS4

originálny koncept
návyková hrateľnosť
extrémne výzvy preveria vaše schopnosti
váš (ne)úspech do značnej miery závisí od šťastia a náhody
príliš veľká obťažnosť mnohých odradí
vlažný príbeh

Malé hry niekedy majú veľké čaro. Napríklad Tharsis. Jedná sa o ďalšiu pozoruhodnú vecičku z nezávislej scény, ktorá vás dokáže upútať a totálne pohltiť (alebo aj znechutiť...). Asi ako čierna diera vo vesmíre, v ktorom sa síce odohráva skromný príbeh od tímu Choice Provisions, ale s originálnou hrateľnosťou. A to sa počíta. Hra vám pri prvom pohľade môže vzdialene pripomenúť titul FTL, ale hrateľnosť je diametrálne odlišná.
 
Šesťčlenná posádka vesmírnej lode letí na Mars, odkiaľ bol vyslaný tajomný signál. Astronauti boli pripravení na akúkoľvek katastrofu, ktorá by mohla nastať počas tejto cesty. Lenže nepočítali s tým, že sa im prihodia všetky možné pohromy naraz. A o tom to je. V hre musíte prežiť desať týždňov na lodi, ktorá čelí jednému problému za druhým a ak ich nebudete permanentne riešiť, skončí to vašou záhubou.
 
V krátkej výuke sa dozviete, ako veci fungujú a ako pri prvej katastrofe prídete o dvoch členov posádky. Vaša úloha teda začína na meteoritmi zdevastovanej lodi so štyrmi preživšími. Pri spustení novej hry si môžete zvoliť zostavu správnej štvorky, ale spočiatku vlastne ani nemáte na výber. Piatu, šiestu až deviatu postavu odomknete až oveľa neskôr, keď splníte určité podmienky - napríklad uskutočníte istý počet opráv lode.

Postup je rozdelený na kolá. Každý týždeň na lodi predstavuje jeden ťah, ale nenechajte sa pomýliť. Počas desiatich kôl vás čaká dostatok úkonov a aj napriek obrovskej snahe na Mars určite nedoletíte. Nie pri prvom pokuse, ani pri druhom, treťom... Princípy hry síce pochopíte pomerne rýchlo, ale obťažnosť je veľmi vysoká, čo je vlastne pochopiteľné. Inak by ste totiž dosiahli finále v priebehu dvadsiatich minút. Lenže čoskoro zistíte, že hra je až príliš tvrdá a tvorcovia to s tou výzvou trochu prehnali. A to hovoríme o normálnej úrovni (nižšia nie je), na tej hard je úspech nepredstaviteľný a prakticky nereálny.

Vyberáte si štvorčlennú posádku. Časom odomknete viac postáv a je vhodné vyberať si aj podľa ich schopností.
A sme došli. Toto už pravdepodobne nerozchodíme.
Kocky sú hodené. Jedna použitá na liečenie postáv v module (vľavo), štvorka by mohla pridať kocky (vpravo), ostatné na opravu alebo výskum.



Vesmírna loď je rozdelená na niekoľko modulov. V každom kole sa náhodne poškodia dva alebo viaceré z nich. Musíte ich čo najrýchlejšie opravovať, pretože v havarijnom stave ohrozujú konštrukciu lode aj životy posádky. Konkrétne postihy sú označené na jednotlivých moduloch a súčet týchto škôd sa prejaví po ukončení kola - keď uskutočníte úkony so všetkými členmi posádky. Preživších jednotlivo posielate do ľubovoľných modulov, aby odstránili alebo aspoň zmiernili škody. Nemusia to však byť len postihnuté oblasti, v tých (momentálne) neohrozených môžete vykonať úkony, ktoré posilnia jednotlivé postavy alebo aj celý tím.

V prvom module môžete dosiahnuť, aby postavy pri prechádzaní do poškodených častí na vzdialenom konci lode nestrácali cenné body života. Druhý modul je biofarma, kde môžete vyrobiť dávky potravy. V nasledujúcom module sa dá prítomnému astronautovi zvýšiť počet hodov kockou. To znamená, že dokáže v každom kole vykonať viac činností, respektíve má viac možností, ale to si ešte rozoberieme podrobnejšie. Načo slúži ošetrovňa, je vám určite jasné - jednotlivcom tam dopĺňate stratený život. V zadnej časti korábu nájdete údržbu, ktorá umožňuje opravu celkovej konštrukcie, teda regenerujete „život" lode. Potom je tu ešte laboratórium, ktoré pridáva asistenciu (o chvíľu vysvetlíme) a posledný modul slúži na znižovanie stresu posádky.

Ako už bolo naznačené, vykonávanie úkonov je spojené s hodom kockami - majú klasické číslovanie od 1 do 6. Každá postava môže naraz hodiť jednu až päť kociek. Počet závisí od kondície a postihov astronauta a dá sa zvyšovať. Čím viac kociek postava má, tým lepšie. Hádže sa po vstupe člena posádky do modulu, kde sa otvárajú zaujímavé možnosti a voľby. Vrhnete všetky kocky naraz a potom môžete vykonať niekoľko vecí, 

V hornej časti obrazovky je číselne vyjadrená miera poškodenia modulu. Keď tam vložíte jednu alebo viacero kociek, číslo poškodenia sa znižuje o príslušnú hodnotu. V prípade dosiahnutia nulového poškodenia je modul opravený. V ľavej obrazovky časti pod portrétom osoby je slot, kam sa dá vložiť kocka s určenou minimálnou hodnotou a tým sa použije špeciálna schopnosť astronauta. Mechanik takto zvýši celkové HP lode, doktor doplní bod života všetkým postavám, ktoré sú práve v module, špecialista pridá jeden opravný hod kockami navyše atď. V pravej časti obrazovky je priestor na aktiváciu vlastnosti modulu. Sú to už vyššie spomínané prvky, ako liečenie, výroba jedla, znižovanie stresu či pridávanie asistencie. Niekedy sú tam až tri sloty, čo umožňuj znásobenie účinku alebo použitie viacerými postavami v tom istom kole. Podmienkou je minimálna udaná hodnota alebo všetky kocky v modulových slotoch musia mať rovnaké číslo. Takže napríklad vložíte dve kocky s hodnotou štyri a získate jeden kus potravy, ak niektorý z kozmonautov bude mať ďalšiu štvorku, jeho kocka pridá ešte jedno jedlo.

Zvyšné kocky je ideálne použiť na výskum. To znamená, že ich vložíte do dolnej časti obrazovky, kde sú pripravené okienka s postupkou 1-6. Pod tým sú tri technológie, ktoré ale môžete (za obetovanú kocku ) nahradiť inými. Predmety výskumu sú očíslované. Platí, že ak má technológia hodnotu jeden, pri jej použití sa z postupky zužitkuje jedna kocka, ak dva - dve kocky atď. Takýmto spôsobom získate skvelú podporu. Napríklad pridáte jednej alebo viacerým postavám život, čiastočne alebo úplne opravíte poškodený modul, kde sa nachádzate. Alebo zabránite neželaným efektom, ktoré sú vždy sprievodným javom v rizikových častiach lode.  Keď vám padnú čísla zodpovedajúce postihom v miestnosti, dôjde k zranenie postavy, zmiznutiu kocky alebo stáze znemožňujúcej opakovanie hodu. Okrem technológií tieto neželané efekty neguje asistencia.

Keď všetky postavy dohádžu kockami, mali by sa znížiť riziká na lodi, ale spravidla aj tak na konci kola zaznamenáte oslabenie konštrukcie lode a zranenia. Tomu len veľmi ojedinele zabránite. Vaším cieľom nie je úplne opraviť loď - aj tak pribudnú ďalšie poškodenia. Musíte len prežiť do nasledujúceho kola a potom čo najviac vecí zreparovať tak, aby ste znovu postúpili do ďalšieho. Ukončením kola ale vaše povinnosti ešte tak celkom nekončia. Nasledujú doplnkové voľby, ktoré zhoršia alebo zlepšia kondíciu tímu čakajúceho na ďalšie úlohy. Jedlo, ktoré ste vyrobili (ak ste to popri iných povinnostiach stihli), môžete rozdať posádke. Za jeden kus jedla pribudnú astronautovi tri kocky (maximálny počet je 5).

Ale čo v prípade, ak nemáte potravu a vaši neboráci majú len po jednej - dvoch kockách? Ponúkne sa riešenie, ale dosť drsné - z mužstva spravíte kanibalov. Zjesť môžete časti tela zabitých pri nehodách alebo jednoducho obetujete najslabšieho. Dôsledkom je strata jedného bodu života kanibala, zvýšenie stresu a zníženie dosiahnutého skóre na konci hry (bez ohľadu na to, či prežijete alebo nie). Môžete mať k tomu odpor, ale drsné podmienky v hre vás k tomu skôr či neskôr donútia. Napokon vás čaká ešte jedna voľba - z dvoch alebo viacerých projektov, respektíve udalostí, si zvolíte tú najvhodnejšiu alternatívu, ktorá vám spravidla prinesie nejaký bonus a súčasne aj postih. Doliečite posádku, ale poškodíte loď, dostanete jedlo, ale pritom jedna či viac postáv bude mať o kocku menej. Voľba nebýva ideálna, ale nedá sa jej vyhnúť. A prichádza po každom ďalšom kole, tak ako na jeho začiatku prichádzajú stále nové katastrofy.

Grafika hry je príjemná. Nečakajte však žiadne úchvatné výjavy a efekty. A predelové scény s príbehom sú len symbolické. Dôležitejšie je to, že sa pomerne rýchlo zorientujete a máte dobrý prehľad o situácii. Namiesto pohľadu do útrob modulov sa aj tak sústredíte na čísla na kockách a matematiku - pretože v tejto hre si všetko treba veľmi dobre spočítať a ani najmenšia chyba sa neodpúšťa. Ozvučenie je minimalistické, ale prijateľné. Hra sa automaticky ukladá, keď z nej vyskočíte a potom môžete pokračovať tam, kde ste prestali.

Toto vyzerá nádejne. Postavy majú dosť zdravia a kociek a nemusíme nikoho zjesť.
Problémy stále sú, ale cieľ je blízko a s udržiavaným tímom sa to tentokrát dá zvládnuť.
Nezvyknem zverejňovať štatistiky, ale na víťazstvo v tejto hre a bez kanibalizmu som skrátka hrdý.



Mnohých hráčov odradí naozaj značná náročnosť hry. A hoci do istej miery skutočne má opodstatnenie, (ne)úspech neraz závisí aj od šťastia a náhody. A to je naozaj zlá kombinácia. Pri rôzne generovaných úvodných atribútoch posádky to až tak neprekáža. No niekedy vám všetko ide celkom slušne a vidíte situáciu ružovo, no zrazu váš astronaut s takmer plným zdravím hodí päť dvojok, ktoré sa v danom poškodenom module rovnajú smrti. Ak je prežitie so štyrmi postavami na hranici síl, s tromi, akokoľvek zdatnými, je to takmer vo všetkých fázach hry v podstate nemožné. Takže čo vyzeralo sľubne, môže skončiť totálnou frustráciou a vaša snaha vyjde navnivoč. Na druhej strane, keď napokon predsa len dosiahnete víťazstvo, budete mať pocit zadosťučinenia. Hoci lacný príbeh ani vo finále neoslní. Náročnosť hry by sa dala korigovať počtom členov posádky. Už s piatimi astronautmi by sa vaše šance uspieť viditeľne zvýšili. Nateraz je príbehový režim jedinou zložkou, ale už čoskoro majú pribudnúť misie, na ktoré sme naozaj zvedaví a je škoda, že sme sa ich nedočkali už pri oficiálnej premiére hry.

Tharsis je extrémne ťažká, ale výborná hra. Hoci má svoje chyby a je to aj o šťastí. Problémy v otvorenom vesmíre vo filme Gravitácia so Sandrou Bullock sú zanedbateľné oproti tomu, čo vás čaká tu - aj keď s niekoľkočlennou posádkou. Keď sa do hry dostanete, budete ju hrať stále znova a znova, hoci budete opakovanie sledovať rozpad vášho raketoplánu a záhubu astronautov. Nečakajte víťazstvo - to prichádza len veľmi, naozaj veľmi ojedinele. To však neznamená, že sa nebudete baviť. Hra z vás pri rozhodovaní vyžmýka skutočne maximum. Otestuje vašu logiku, pozornosť, taktické myslenie, húževnatosť a trpezlivosť. A hoci to možno vždy napokon skončí fiaskom a na Mars nikdy nedoletíte, bude to jedinečný zážitok, ktorý si radi zopakujete.


Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: Intel Core i5 5xxx, 2 GB RAM, GeForce 400, OS Win 7 64-bit



napísal uni 18.1.2016


Pozrite si aj
Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login

searchbutton
Karta hry
Tharsis
PC ,PS4

/ Choice Provisions
Stratégia / Ťahová
www.tharsis.space/

dátum vydania 12.1. 2016
Hodnotenie
Sector:
                                        8.0
Užívatelia (výpis):
                                       
4.7
Vaše hodnotenie:
                                       
0.0
Vo svete: (metacritic)
                                        7.3
Užívateľské recenzie

Žiadne užívateľské články...Napíšte prvý....

Ďalšie články k hre
13 Tharsis
[recenzia 18.1.]
Obrázky
Ďalšie aktuálne články
1 Riptide GP: Renegade
recenzia 27.9.
31 BioShock: The Collection
recenzia 26.9.
8 Sea of Thieves
dojmy 26.9.
142 Forza Horizon 3
recenzia 23.9.
51 HP Omen 15
23.9.
94 FIFA 17
recenzia 22.9.
bottom
Hry | Videá | Súbory | Tech | Fórum | Užívatelia | PC | Xbox 360 | PS3 | PSP | Wii | DS | Mobil | Obsah
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2016 SECTOR Online Entertainment   /   contact us on: sector@sector.sk