Sector Online Entertainmentnet Sector.sk Onlinehry.sk Plnehry.sk Blog.sector.sk Biosector.sk Kinema.sk ABCgames.sk Rozpravky.sk Funny.sk Docu.sk Lacné letenky
logoblack
Login:
Heslo:
 > Zabudli ste heslo?
facebook login
listallistamlistaplistaulistaylistarlistaelistaqlistajlistaklistadlistaz hryvideásúborytechfóruumužívatelia

8.0

Firewatch

Tajomstvo v národnom parku

Recenzia pre PS4 (recenzovaná verzia), PC

dialógy a dabing
prostredie parku
výborná atmosféra
sledovanie budovania vzťahu na diaľku
menej príbehu okolo s rýchlym ukončením
vzhľadom na cenu pomerne krátke

Na niektoré hry musíte mať konkrétnu náladu, inak ich kúzlo a kvality veľmi ťažko odhalíte a hranie sa stane skôr znudeným trápením. Firewatch je presne takým projektom a ponúka zábavu nadopovanú atmosférou, aj keď hrania tam nájdete poskromne. Zaradí sa tak vedľa Gone Home, Everybody's Gone To The Rapture a The Vanishing of Ethan Carter - špecifickým projektom so svojskou atmosférou. Hru buď budete milovať a užívať si ju, alebo naopak nenávidieť a pátrať po tom, čo na nej, preboha, vidí tá prvá skupina hráčov zaujímavé.

Firewatch sa primárne sústredí na rozprávanie príbehu, ktorý by sme v podobe knižnej novely zhltli jedným dychom. Na rozdiel od písaného slova je zážitok podporovaný nielen fantáziou čitateľa, ale aj prostredím, ktoré sa pred hráčom otvára. Je len na hráčovi či okolím preletí so zvesenou hlavou, alebo bude plnými dúškami nasávať krásy okolitej prírody a vnímať božský pokoj vôkol seba. Nazvať Firewatch walking simulátorom z vlastného pohľadu by bolo príliš zjednodušené. Už len preto, že prechádzky chráneným národným parkom sú vynikajúcim relaxom. A hlavne je na druhom konci vysielačky Delilah.

Hlavným protagonistom je Henry. Čoskoro štyridsiatnik, ktorý sa rozhodol utiecť od svojho náročného života, preč od všetkých problémov valiacich sa na jeho hlavu zo všetkých strán. Je leto 1989 a všetko, čo Henry chce, je oddych, relax, pokoj. Osobné problémy ho vytrhli zo zväzujúcej náruče manželky s vážnymi zdravotnými komplikáciami. Tých pár riadkov, ktoré vám prezradia dôvody Henryho odchodu do ústrania, je dostatočne vysvetľujúcich. Netlačia príliš na pílu, nedržia sa kŕčovito patetických nárekov nad životným osudom. Karty sú rozdané a Henry si potrebuje vyčistiť hlavu. Krajšie miesto na to, aby prišiel na iné myšlienky, si vybrať zrejme ani nemohol.

V národnom parku Shoshone vo Wyomingu (susedí so známym Yellowstonským národným parkom) je miesto nedotknuté civilizáciou. Každý ranger tu má vyhradené miesto, z ktorého pozoruje prírodu, dáva pozor na kempujúcich ľudí, stráži ich a dbá na to, aby sa nikomu nič nestalo. Ako najvážnejšie nebezpečenstvo sa javí oheň, ktorý ak sa rozšíri nesprávnym smerom, zničí nielen všetko to krásne naokolo, ale môže vám vziať i život. Vaším jediným spoločníkom bude často samota a ticho. Niekedy je táto dvojica najlepším poslucháčom a užijete si s nimi najviac zábavy. Tak ako v skutočnosti. No pokým budete čeliť banálnejším hrozbám, čaká vás zoznámenie s priateľom na telefóne.

Na výber odpovede Delilah máte určitý čas a niekedy je limit príliš tesný.
Občas sa stane, že vám obrazovka hrá všetkými farbami: teraz paradoxne na mieste, kde kedysi vyhorel les.
Keď po prvýkrát uvidíte toto jazero, budete mať sto chutí sa doň rozbehnúť. A nie preto, že sa v ňom kúpu nahé študentky.



Z dumania a užívania si prostredia vás často vytrhne iná živá duša zdieľajúca podobný osud. Na prácu požiarnej hliadky v národnom parku sa totiž nehlásia dobrovoľníci s cieľom zarobiť si, ale jednoducho preto, že si potrebujú dať vo svojej hlave niečo do poriadku alebo utekajú preč od svojich problémov a starostí. Delilah nie je vaším spoločníkom v pravom zmysle slova. Všetka komunikácia prebieha prostredníctvom vysielačiek. Ani raz ju neuvidíte, neskočíte spolu na pohárik ani nezložíte kompliment na jej krásne, zelené oči. Je o pár rokov zrelšia, no i tak v rovnakom veku a možno s rovnakým bremenom na svojich pleciach. Veľmi rýchlo si zvyknete na jej úprimnosť, náladovosť a sarkazmus. Zdieľate svoju minulosť - alebo naopak ostávate vo svojej škrupinke. Dialógy vám dávajú možnosť voľby, hoci sa napokon všetko stočí na jedinú príbehovú líniu.

To, čo robí atmosféru pútavejšou, sú samotné rozhovory. Tak bravúrne napísané dialógy nájdete len v niektorých hrách, dokonca i mnohé filmy a knihy by mohli komunikáciu medzi Henrym a Delilah závidieť. Vôbec to nie je v tom, že by bol umelecký prednes na vyššej úrovni - práve naopak, rozhovory sú ľudské, prirodzené, bežné. Akoby ste sa rozprávali s priateľom či partnerom. Je to nezáväzné debatovanie o obyčajných veciach, a to spôsobom absolútne obyčajným. Dialógy nemajú na sebe nalepený zbytočný balast, neboja sa pritlačiť vulgarizmom na miestach, kde ich bežne používame. Prestávky medzi slovami nie sú len trápnym tichom, ku ktorému vás núti príkaz v scenári. Zároveň nejde len o nezáživné premýšľanie nad nesmrteľnosťou chrústa, ale jednoducho obyčajný rozhovor obyčajných ľudí. Dabing je navyše skvostný, vyjadrovanie postáv prirodzené. Žiadne rapkanie naučených fráz či afektované komentovanie situácie.

Spočiatku nie je dianie v parku ničím nezvyčajné, o to viac vnímate prostredie. Okrem chodenia budete liezť po skalách, preskúmate jaskyňu, ale na všetko vám postačí bežná výbava ovládacích prvkov. Aby ste sa niekam dostali, nebudete sledovať šípku na mape alebo svietiaci bod v pozadí. Delilah vás naviguje cez vysielačku, no zároveň nevodí za ručičku. Ak vidíte v diaľke dym z táboriska, je to váš styčný bod a ako sa k nemu dostanete, je na vás. Zablúdiť sa napriek tomu v hre nedá. Verným pomocníkom je mapa s kompasom. Často dostanete jednoduché inštrukcie: nájdeš ich na sever od rieky. Aspoňže na mape vidíte miesto, kde sa práve nachádzate. V prípade, že by sa v možnostiach hry našla ponuka s vypnutím tohto ukazovateľa, náročnosť by stúpla, no o to viac by ste sa možno bavili. A blúdili a nadávali.

Pomocou mapy a kompasu sa snažíte orientovať v obmedzenom priestore. Spočiatku budete možno chodiť opačným smerom, lebo vám naozaj nik neukazuje, kam máte ísť alebo smer, ktorým sa vaša postava pozerá. Budete sa vracať späť, nadávať na zarastený chodníček, ktorý ste prehliadli. Pomocnú ruku vám podajú zakreslené poznámky na mapách, ktoré nájdete na jednotlivých stanoviskách. Okrem toho v nich uvidíte aj rôzne odkazy predchádzajúcich rangerov či iné doplnky na rozptýlenie. Ľudský faktor hre dodávajú dialógy, v ktorých si vyberiete, ako napríklad pomenuje nájdenú korytnačku alebo kontrolovaný oheň na obzore. Časom odhalíte skratky a nájdete nové miesta, kde by ste vedeli hodiny presedieť a doslova pozerať „doblba".

Načrtnúť postupne sa otvárajúcu zápletku je náročné bez toho, aby sme čokoľvek podstatné vyzradili. Lenivo napredujúci príbeh vás ale pohltí. To, čo na začiatku vyzeralo ako nevinné napomenutie vyvádzajúci mladých slečien, sa postupne zmení na paranoidné hľadanie pravdy ukrytej za veľkým plotom. Ako sme už spomenuli, jediným priateľom je na začiatku kilometre vzdialený človek. Budujete si k nemu dôveru, no zároveň netušíte či nie je zapletený do podivných udalostí dejúcich sa okolo vás. Sledovať vznikajúce puto medzi ľuďmi, ktorí majú k sebe nesmierne blízko, no v skutočnosti sú od seba vzdialení a nikdy si nepodali ani len ruku, je fascinujúce. Lenže v parku sa niečo deje, nájdete rozbité okno vo svojej veži, kde bývate (a postupne sa mení jej interiér) či iné odkazy od neznámych „iných”.

Napätie sa strhujúco nabaľuje na banálne rozprávanie a po určitých udalostiach vám dovtedy známe prostredie začne pripadať cudzie. Čo ak sa niekto skrýva za tamtou skalou alebo vás sleduje spoza stromov? Začnete sa obzerať okolo seba, každý zvuk vám začne pripadať podozrivý. Prestávate veriť vlastnému úsudku, no zároveň vás túžba po odhalení tajomstva ženie dopredu, nech za to zaplatíte akúkoľvek cenu. Udalosti naberú rýchly spád, odkryjete tajomnú minulosť parku, no podobne ako kedysi v Lost aj tentoraz je ku koncu vyrovnanie sa s osudom a samotný záver s vysvetlením pozadia mierne kŕčovitý. Netvrdíme, že zlý, no možno trochu odfláknutý.

Ak ste čítali komentáre hráčov sťažujúcich sa na celkové vyvrcholenie, ku ktorému sa dopracujete za približne päť hodín, berte ich s rezervou. Samozrejme, že by sa dalo z príbehu vyžmýkať viac, no ukončenie nám pripadalo také vystrihnuté z normálneho života, až sa nám javilo najlepšie možné. Tak ako to chodí v skutočnosti, kde vás taktiež takmer nikdy nečaká ohňostroj, fanfáry a happy end. Jediné, čo hre môžeme vytknúť, je slabšie využitie jednotlivých momentov na hlbšie rozprávanie iných mikropríbehov. Idete neustále dopredu, no všetky tie drobnosti okolo a malé odbočky dokonale dotvárajú celkovú atmosféru. A my by sme chceli vo Firewatch stráviť omnoho viac času, hoci aj banalitami. Rozšírenie alebo pokračovanie? Radšej nie.

Technické spracovanie obstálo na výbornú. Grafika nepotrebuje fotorealistický efekt, hoci v Ethanovi Carterovi či Rapture sme neprotestovali. Malebné prostredie má svoju vnútornú krásu aj napriek tomu, že je viditeľne umelé. Pracovanie s farebnými motívmi a špecifickým sfarbením okolia vyjadruje momentálnu náladu. Dabing sme už spomínali a krochkáme nad ním stále blahom, zvukov je pomerne málo (absencia zvierat robí ticho niekedy až neprirodzeným), hudba sa ozve len niekoľkokrát, avšak vždy presne vtedy, kedy má prepnúť inak lenivú atmosféru do napínavej polohy, čo sa jej aj darí.

Atmosféra taká hustá, že by sa dala krájať.
Západy slnka sú vo Firewatch úžasné a prechádzkami by ste dokázali stráviť hodiny.
Národný park postupne zahaľuje dym, a to je len začiatok.



Napriek niektorým vyššie uvedeným prešľapom sme si užili všetky prechádzky lesom, sledovanie západu či východu slnka, nočné romantizovanie nad šíriacim sa ohňom a viac vám neprezradíme. Hranie Firewatch je skvelým relaxom: stačí ak prídete po náročnom dni domov a chcete sa zasnívať, odísť preč od civilizácie, na miesto, kde sa nemusíte nikam večne ponáhľať a správať sa ako naprogramované bábky. Ale titul je stále len relaxom, nie až takou plnohodnotnou hrou. Hrateľnosť a herné prvky sú ohlodané na kosť, ale stále sa cítite ako súčasť príbehu, ktorý sami ovplyvňujete - atmosféra je taká hustá, že sa dá krájať. Firewatch nie je hra ako bežná trojáčková produkcia, skôr zážitok v krásnom prostredí, so skvelými a výborne napísanými postavami, napätím, no trochu chudobnejším obsahom a strohým ukončením.

Kto za tým stojí?

Hoci je vývojársky tím Campo Santo sídliaci v San Franciscu pomerne malý, jeho zostava sa skladá z mnohých skúsených tvorcov titulov, ktoré sa nejako zapísali do našich myslí. Inšpiráciu navyše vývojári čerpali z viacerých titulov (rozhovory cez vysielačku pripomínajú tie s Atlasom z Bioshocku, rôzne možnosti odpovedí zas adventúry z produkcie Telltale).

Hneď niekoľko členov tímu pracovalo pre Telltale Games, kde stáli pri zrode úspešnej prvej sezóny The Walking Dead, mnohými považovanej za najlepšie, čo z Telltale vyliezlo a zrejme už nikdy svoj úspech nezopakuje. Na dialógoch Firewatch je jasne vidieť prečo. Pod hlavičkou svojho predchádzajúceho zamestnávateľa pracovali dizajnéri Jake Rodkin a Sean Vanaman aj na tituloch Puzzle Agent, Tales of Monkey Island alebo Sam & Max. Nels Anderson bol zas hlavným dizajnérom Mark of Ninja a ako jediný z vývojárskeho tímu sa narodil vo Wyomingu.

Programátor Will Armstrong pracoval na druhom Bioshocku, Minerva’s Den alebo The Bureau, kódoval aj pre LucasArts či Activision. S prostredím Firewatch sa vynikajúco pohrala Jane Ng, ktorej rukopis sme mohli vidieť aj v The Cave a našli ju v záverečných titulkoch hier, ako Stacking, Brutal Legend, Spore, The Godfather alebo Return of the King. O hudbu sa postaral Chris Remo, ktorý sa zas predviedol aj v Gone Home, Thirty Flights of Loving a pomáhal vymyslieť aj The Cave.

Animácie a grafický dizajn mal na starosti James Benson (Ori and the Blind Forest, Fable 3, Project Milo), hlavným systémovým a grafickým programátorom bol Ben Burbank (hlavný programátor v Double Fine, EA Sports). o engine sa postaral Paolo Surrucchio (študoval na DigiPen a pracoval na Deadpoole či Call of Duty: Advanced Warfare). Patrick Ewing ako programátor a autor scenára má za sebou jednoduchšiu hru This Game a Olly Moss ako grafický dizajnér nazbieral skúsenosti v Lucasfilm, Mondo či Sony.

O žiadnych nováčikov na hernej scéne rozhodne nejde a už teraz sa tešíme na ich ďalší kúsok. Hodnotenia (na Metacritic novinári hodnotia PC a PS4 verziu 82/76 a hráči 72/73 ) a predaje (na Steame hra atakuje hranicu 200 tisíc predaných kusov) nasvedčujú tomu, že hra napokon úspešná bude.

Keď začne príbeh gradovať, zmení sa farebná paleta na fialovú a začnete vo vás ešte viac vŕtať paranoja.
Niekde sa pretrhlo elektrické vedenie, máte zistiť kde a prečo. Vtipné dialógy sú v cene.
Pomaly nastupuje noc, no prostredie je stále osvetlené kvôli požiaru.



napísal kordi 8.3.2016


Pozrite si aj
Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login

searchbutton
Hodnotenie
Sector:
                                        8.0
Užívatelia (výpis):
                                       
8.2
Vaše hodnotenie:
                                       
0.0
Vo svete: (metacritic)
                                        7.7
Užívateľské recenzie
Herné štúdio Campo Santo nie je až tak známe. Je to malé štúdio zo San Francisca, ktoré v súčasnosti...prečítať
gabk0, 16.2.2016
9

Chcete pridať svoj názor? Napíšte článok....

Obrázky
Ďalšie aktuálne články
8 Brány Skeldalu: 7 mágů
recenzia 29.7.
23 Pro Cycling Manager 2016
recenzia 28.7.
2 Adam Wolfe
dojmy 27.7.
75 Asus ROG G752 VY
26.7.
2 Space Run Galaxy
recenzia 25.7.
4 Mighty No. 9
recenzia 22.7.
bottom
Hry | Videá | Súbory | Tech | Fórum | Užívatelia | PC | Xbox 360 | PS3 | PSP | Wii | DS | Mobil | Obsah
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2016 SECTOR Online Entertainment   /   contact us on: sector@sector.sk