Recenzia pre PC

grafická stránka
spracovanie príbehu
umelo pôsobiaci dabing
jednoduchosť
množstvo technických chýb

Anglická spisovateľka Agatha Christie vytvorila v knižných dielach niekoľko výnimočných postáv. Ani jedna ale nie je natoľko výrazná ako belgický detektív Hercule Poirot. Jedná sa o sebavedomého vyšetrovateľa s oslňujúcim šarmom podobným ako má iný fiktívny velikán - Sherlock Holmes. Oproti nemu je Hercule Poirot viac uveriteľnejším. Miluje poriadok, utrúsi štipľavé poznámky, ale hlavne vždy vie rozlúštiť záhadu.

Na hernej scéne už vzniklo viacero hier podľa námetu od renomovanej anglickej autorky. Na Nintendo DS sme si už v roku 2009 mohli zahrať príbeh podľa knihy s názvom ABC Murders (na Slovensku známej ako Vraždy podľa abecedy). V porovnaní s aktuálnou hrou od štúdia Microids bola úplne odlišná. Na hernej scéne tak máme dve hry s rovnakým názvom. Našťastie každá tróni na inej platforme.

Prosíte si kávičku pán kolega?
Hlavný vyšetrovateľ zahĺbený v problémoch.
Slniť sa na pláž v obleku asi nepríde nikto.

Väčšina národa bude pravdepodobne poznať detektíva Poirota z televíznych obrazoviek. Tam ho stvárnil nenapodobniteľný David Suchet. Nuž a podľa neho je stvárnená aj herná postava. Žiaľ, o dabing sa už tentokrát nepostaral. Pritom na predchádzajúcej hre s názvom Murder on the Orient Express z roku 2006 sa podieľal.  Šarm a belgický akcent však zostali, takže je v konečnom dôsledku v tomto smere všetko v poriadku.

Zápletka sa zaoberá vraždami, ktoré má na svedomí podľa podpisu zabijak ABC. Už podľa tej prvej je zrejmé, že sa jedná o inteligentného páchateľa, ktorý má za lubom niečo veľké. Na mieste činu necháva telefónny zoznam a každej vražde prislúcha iné písmeno abecedy. Obeť aj mesto sa so začiatočným písmenom zásadne zhoduje.

Detektív sa do vyšetrovania vrhá spolu s policajným inšpektorom Jamesom Jappom. Samozrejme, nemôže chýbať ani dlhoročný partner Arthur Hastings. Práve s ním ma hlavný hrdina najlepšie dialógy. Príbeh sa odohráva vo Veľkej Británií v roku 1935. Zobrazuje mestá, ako Londýn, Andover, Bexhill alebo Churston. Postupne navštívime všetky a v nich spoznáme všetkých svedkov, podozrivých a, samozrejme, obete.

ABC Murders je klasická point 'n click adventúra. Na ovládanie bohato postačí myš a vlastný rozum. Aj keď to druhé popravde povedané až také príliš potrebné nie je. Celá hra je totiž príliš jednoduchá a ak náhodou niečo neviete, stačí použiť pomocníka. Ten najviac pomáha pri rôznych jednoduchších hlavolamoch, pri ktorých skôr než o logické odhaľovanie faktov ide o skúšanie, čo všetko sa dá robiť.

Pomocníka je, žiaľ, nutné používať aj vtedy, keď poznáte riešenie. Stáva sa to napríklad pri zodpovedaní otázok Tie sú spracované formou akejsi mini hry, kedy musíte dosadiť do rámčekov správne odpovede. Dosť často sa stáva, že aj keď odpovede vložíte správne, tak hra nepokročí ďalej. Vtedy treba použiť spomínaného pomocníka. Chybami je hra pretkaná aj na iných miestach. Napríklad sa sem-tam nedá aktivovať rozhovor. Nič iné robiť nemáte, len sa porozprávať a ono to skrátka nejde. Každopádne zázračný pomocník vždy vyrieši problém. Pri takto malom a jednoduchom projekte by sa to ale stávať nemalo.

Čo sa týka spracovania deja, tam niet čo vytknúť. Titul je najmä o príbehu a ten chytí a nepustí. Priam excelentne sú tu spracované lokality. Každá zaujme svojim cell-shadovým štýlom a nasvietením scény. Grafická jednoduchosť mi je tu sympatickejšia ako grafická stránka hier od Telltale (subjektívna záležitosť). Najmä pri postavách hra vždy vystihne to podstatné a koniec koncov to pomáha aj pri vyšetrovaní. S postavami totiž musíte viesť dialógy a zisťovať, akým dojmom pôsobia. Samotná vyšetrovacia časť hry veľmi pripomína L.A. Noire. Na ten však zo žiadneho pohľadu ABC Murders nesiaha.

Keď sa vidím v zrkadle, som so sebou spokojný...lala
Príbeh sa odohráva na historických miestach v Anglicku.
Pri vypočúvaní sa treba čo najviac pýtať.

Vynikajúce je posolstvo autorov zo štúdia Microids. Zameriavajú sa na to podstatné. Neposúvajú príbeh do úzadia. Síce sú herné mechanizmy jednoduché a úloha hráča nie je náročná, ale v konečnom dôsledku je to dobré riešenie. Aj hudba je nerušivá a nádherne filmová. Čo sa týka dabingu, je dobrý. Nič viac sa povedať nedá. Je nahrávaný evidentne do steny a bez toho, aby sa vedelo, v akej situácií je používaný. Prekáža časté opakovanie rovnakých viet. Veľakrát tak počuť dookola to isté. Takto nejako to fungovalo v 90. rokoch, kedy sa muselo šetriť každým kilobajtom na diskete. Dnes je to prežitok.

ABC Murders je adventúra, ktorá poteší každého milovníka detektívnych príbehov. Vyšetrovanie je napínavé, plné neočakávaných zvratov a s atraktívnou výpravou. Odhaľovanie každého nového kúska prípadu prináša napriek jednoduchosti to pravé zadosťučinenie. Samozrejme, chyby sa odpustiť nedajú, na malý titul je ich požehnane. Herná doba nie je umelo naťahovaná, ale žiadnu krátku prechádzku nečakajte. Pozitívnym znamením môže byť aj to, že sa ABC Murders nestihne stať stereotypnou hrou.

Minimálne požiadavky: CPU Dual Core 2,2 GHz, 2 GB RAM, 512 MB VGA so Shader Model 4.0, OS Win XP

napísal Possol 25.2.2016