Sector Online Entertainmentnet Sector.sk Onlinehry.sk Plnehry.sk Blog.sector.sk Biosector.sk Kinema.sk ABCgames.sk Rozpravky.sk Funny.sk Docu.sk Lacné letenky
logoblack
Login:
Heslo:
 > Zabudli ste heslo?
facebook login
listallistamlistaplistaulistaylistarlistaelistaqlistajlistaklistadlistaz hryvideásúborytechfóruumužívatelia

e3 GC sekcia
Gamescom
Live report
Battlefield 1
dojmy
Mafia 3
dojmy
Gears of War 4
PC
Metal Gear
Survive
FIFA 17
dojmy
World of
Tanks
Overwatch
SW Battlefront
Death Star
Dishonored II
dojmy
PES 2017

9.0

XCOM 2

Nabíjajte zbrane, mimozemšťania sú späť

Recenzia pre PC

prepracovanejší manažment základne
viac vylepšení a taktických možností v boji
Steam  Workshop a podpora moderskej komunity
rozmanité lokality so slušnou deštrukciou
väčšinou misie s časovým (extrémne krátkym) limitom
úplne vypustené letecké súboje
zlá optimalizácia
technicky nezvládnutý multiplayer

X-com je klasika a v rôznych mutáciách od viacerých vývojárov nám už pár dekád servíruje mimozemšťanov ako na bežiacom páse. V roku 2012 nás zaujalo nápadité prevedenie invázie „emzákov" v ťahovej stratégii Xcom: Enemy Unknown od Firaxisu s doplnkovou expanziou Enemy Within. Teraz tu máme plnohodnotné pokračovanie, ktoré nenechá žiadneho fanúšika UFO hier chladným.

Xcom 2 nadväzuje na udalosti, ktoré sa odohrali v prvej časti a hoci znalosť jednotky nie je podmienkou, pomôže vám rýchlejšie sa zorientovať. Základný systém hry zostal zachovaný, ale úpravy a nové prvky sú viditeľné na každom kroku. Takže niektoré súčasti tak či tak prekvapia aj skúsených hráčov a musia sa adaptovať.
 
Uplynulo 20 rokov odvtedy, čo sa obyvatelia Zeme po búrlivom konflikte podrobili návštevníkom z vesmíru. Mimozemšťania známi ako Advent teraz ovládajú ľudí pomocou propagandy a po zuby vyzbrojených jednotiek a eliminujú každého, kto sa pokúsi narušiť ilúziu zdanlivo harmonickej spoločnosti. Napriek tomu sa na svete nachádzajú skupinky rebelov, ktorí vzdorujú falošným mierotvorcom. A z pozostatkov Xcomu vzniká jednotný odboj, ktorý by mohol oslobodiť celé ľudstvo. Boj s nepriateľom má teraz novú podobu a na svetlo vychádzajú rôzne skutočnosti, ktoré spochybňujú aj pôvod samotných mimozemšťanov. Aká je skutočná pravda?

Sídlo v podzemí tentoraz nahradila mobilná základňa Avenger (konvertovaná mimozemská loď), s ktorou doslova lietate po celom svete a vždy pristanete tam, kde sa niečo deje. V útrobách lietajúceho kolosu je všetko potrebné na prípravu zásahových vojenských tímov, rozvoj nových technológií a rozširovanie priestorov. Zdanlivo je všetko po starom, ale bližšia analýza základne čoskoro ukáže, že to nie je celkom tak. Áno, stále tu máte zbrojnicu, kde verbujete nových vojakov, ktorých vo štvorici a neskôr v šesťčlených skupinách posielate do terénu. A v laboratóriách skúmate to, čo ste priniesli z bojov, a tak získavate nové vynálezy a kvalitnejšiu výbavu. Môžete a vlastne aj musíte pristavovať nové miestnosti, aby ste mohli expandovať a napredovať. Lenže tentokrát je manažment  prepracovanejší a ide o niečo viac do hĺbky.

Počkaj, máš niečo v oku...
Na mape poletujete z jedného miesta na druhé, aby ste nadviazali nové kontakty, získali ďalšie územia, suroviny a plnili misie.
Pri hackovaní vlastne nič nemusíte robiť, ale vyzerá to efektne.



Vedci a inžinieri sú konkrétne fyzické osoby, ktoré manuálne priraďujete do jednotlivých sekcií a určujete ich prácu. Napríklad aby boli priestory použiteľné na výstavbu, musí nejaký inžinier dohliadnuť na čistenie a vypratanie bordelu v konkrétnej miestnosti. A potom túto osobu pridelíte na vybrané pracovisko, ktoré následne začne fungovať alebo je efektívnejšie. V spojení s vylepšovaním už hotových miestností tak dosiahnete vyšší príjem energie, viac kontaktov s rebelmi, dokonca napríklad v pokročilom vojenskom centre inžinieri pomôžu rýchlejšie liečiť ranených a umožnia zmeniť schopnosti vojakov. Odborníkov však máte len pár a každý nový inžinier či vedec je cenným prírastkom. V prípade ich nedostatku sa totiž niektoré procesy spomaľujú alebo dokonca pozastavia.

Po stanovení procesov na základni sa presuniete na globálnu mapu, ktorá je rozdelená na slušný počet regiónov. Je dôležité nadväzovať kontakty s rebelmi v týchto oblastiach, aby ste si zvýšili príjmy a mohli operovať na daných územiach. Navyše inak nedokážete splniť misie, ktoré sú mimo zóny vašej pôsobnosti. A často sa jedná o veľmi dôležité udalosti - dark events, ktoré vyžadujú vašu účasť, aby ste zabránili zväčšovaniu moci Adventu.  Primárnym cieľom je likvidovanie továrni a sabotáže, ktoré spomaľujú tajomný projekt Avatar. Jeho dokončenie znamená váš absolútny koniec, takže sa musíte zo všetkých síl snažiť, aby na výraznej línii v hornej časti obrazovky nepribúdali ďalšie červené body. Keď budete dostatočne pohotoví a pripravení, môžete z nich dokonca ubrať. Napriek tomu tento ukazovateľ a temné eventy, ktoré v prípade, že nezasiahnete, pridávajú nepriateľom bonusy a vám postihy, predstavujú permanentný stres. No ak postupujete premyslene, projekt Avatar dokážete bez väčších problémov udržať na nižšom stupni vývoja.

Stresujúcim faktom je aj to, že sa na mape objavuje naraz hneď niekoľko lokalít, kde je vyžadovaná vaša prítomnosť a stále pribúdajú ďalšie. Lenže vy môžete súčasne operovať len na jednom mieste, kam priletíte s vašou základňou. Kvôli dôležitým operáciám či útokom na kolónie rebelov musíte neraz prerušiť jednu aktivitu a venovať sa ďalšej na inom mieste na Zemi. Čas je prepočítavaný na kolá a ak chcete nadviazať nové kontakty, vybudovať rádiostanicu, navštíviť čierny trh, a dokonca aj vyzdvihnúť pravidelné mesačné zásoby (alebo jednorazové z alternatívnych zdrojov), všade musíte zotrvať určitý počet dní. No dobré je, že ak ste odniekiaľ odleteli skôr, môžete sa tam znovu vrátiť a potom už stačí len zotrvať zvyšný počet kôl. Na mape teda prebieha vždy len jeden zákrok a splnenie ostatných sa tak odďaľuje. Avšak všetky činnosti v útrobách základne prebiehajú konštantne bez obmedzení.

Niektoré udalosti sa zaobídu bez vojenského zásahu, ale aj tak sa každú chvíľu ocitnete na bojisku. Začína sa leteckým výsadkom a novinkou je, že váš  tím so štyrmi až šiestimi vojakmi väčšinou prichádza v utajení. To znamená, že postavy sa môžu nenápadne presúvať v teréne až dovtedy, kým na niekoho nezaútočia alebo sa nedostanú do zorného uhla hliadok a obranných systémov, ktorých viditeľnosť znázorňujú červené políčka. Po odhalení prvého vojaka sa celá družina (s výnimkou rangera s patričnou schopnosťou) odkryje a protivníci, ktorí dovtedy len postávali alebo sa prechádzali, okamžite zareagujú a idú vám po krku. Nepriatelia sú pritom roztrúsení po okolí v skupinkách, najčastejšie trojčlenných. Mnohí z nich majú jednu, ale niektorí aj hneď niekoľko špeciálnych schopností a dokážu vás poriadne potrápiť. Preto sa pokúste nevyrušiť viac ako jednu skupinku naraz. Už šesť nepriateľov súčasne totiž predstavuje veľký problém aj pre ostrieľaný tím.

Každý vojak môže v kole vykonať dve štandardné akcie, spravidla pohyb a útok (s percentuálne vyjadrenou úspešnosťou) alebo sa presunie do väčšej vzdialenosti. Zbrane treba nabíjať, ale majú nelimitovanú muníciu. Nemeníte polohy postáv (sed, ľah). Optimálne je krytie za stenami a predmetmi, ktoré poskytujú čiastočnú alebo úplnú ochranu. Vhodné je aj používanie pozorovacieho režimu, pri ktorom vojak streľbou zareaguje na pohyb nepriateľa. Väčšina objektov, vrátane budov a podlaží, je však rozbitná a postavy sa môžu stať aj obeťou deštrukcie prostredia. Zasiahnu ich vybuchnuté autá alebo sudy, horia, zrania sa pri prepadnutí podlahy a podobne. Vojaci tentoraz môžu hackovať zariadenia, čo je neraz súčasťou misií pri oslobodení rukojemníka z cely alebo deaktivovaní prístrojov. Okrem toho je možné prenášať telá - či už omráčených spolubojovníkov alebo špecifických postáv. Zaujímavá je možnosť v niektorých misiách na ľubovoľnom mieste v teréne určiť vlastnú evakuačnú zónu a potom sa odtiaľ po lane vyšplhať do leteckého transportu.

Vaši ozbrojenci môžu mať jednu zo štyroch špecializácií, ktorú automaticky získajú pri prvom povýšení. S ďalšími levelmi pribúdajú vyššie hodnosti a s nimi vždy voľba s dvomi unikátnymi schopnosťami. Ranger najčastejšie útočí zblízka brokovnicou alebo zotne nepriateľa čepeľou. Granátnik je odborník na ťažké zbrane, ako je ťažký guľomet a granátomet. Snajper je efektívny z diaľky s ostreľovacou puškou a tentoraz má ako jediný pištoľ, respektíve revolver ako doplnkovú zbraň. Určite si obľúbite špecialistu, ktorého prednosťou je lietajúci Gremlin. Tento šikovný dron na základe vašich volieb pri levelovaní dokáže na diaľku liečiť, útočiť na zvolený cieľ alebo hackovať zariadenia a robotov. V pokročilej základni získate dodatočne možnosť vytrénovať aj psionikov, ktorí v boji používajú svoje mentálne schopnosti. Tentoraz na to môžete využiť ľubovoľných čerstvých regrútov, ktorí po výcviku získavajú v boji svoje mentálne schopnosti podobne ako bežní vojaci fyzické. S doplnkovým tréningom na základni ale už okamžite začínajú s niektorým zo špeciálnych útokov, ktoré sú veľmi účinné.

Sortiment protivníkov zahrňuje známe kreatúry, ale aj nové druhy. Už od začiatku vám bude život strpčovať Sectoid, ktorý môže oživiť mŕtvych a vyvolá vo vybranom vojakovi paniku alebo ho rovno ovládne. K navrátilcom patrí aj robustný Muton s ťažkou výzbrojou a štvornohý Chrissalid s jedovatými pazúrmi a čepeľami.  Nepríjemnou novou potvorou je Codex, ktorý má mechanický pôvod a hoci ho ľahko zraníte, ťažšie sa ho zbavíte. Codex sa dokáže teleportovať a ak ho zásahom hneď nezabijete, vytvorí svoj klon, hoci si s ním rozdelí život. A každý zranený klon vytvorí ďalší. Môže sa tak stať, že z jedného zákeráka máte v priebehu dvoch kôl aj štyroch. Najnepríjemnejšie je, keď Codex vytvorí devastačné pole, ktoré všetkým vašim vojakom v dosahu znefunkční zbrane. Stačí síce nabiť a môžete strieľať ďalej, lenže vojaci musia okamžite opustiť pole, inak ich po uplynutí kola zabije. Takže v lepšom prípade vaši zverenci zmenia svoje pozície a stratia jeden útok. Stále však môžu použiť doplnkovú zbraň, napríklad granátomet. Najčastejšie sa však v boji stretávate s vojakmi Adventu s nejasnou identitou, ktorých spravidla vedie veliteľ so slušnou obranou.

V boji, ktorému teraz nepredchádzajú ani náznakové letecké súboje, čo je škoda, aj napriek utajeniu od začiatku ťaháte za kratší koniec. Vo väčšine prípadov vás totiž ženie dopredu neúprosný časový limit na splnenie úlohy. 8-12 kôl ako-tak stačí na splnenie daného cieľa a  zvyčajnú evakuáciu tímu, lenže musíte počítať s tým, že vás zdržia nepriatelia. Zbaviť sa ich vyžaduje určitý čas a úplne ich ignorovať nemôžete. Neúprosný termín vás núti postupovať rýchlo, menej obozretne a  obmedzuje vaše taktické možnosti. Bežne preto vbehnete do pasce a váš tím utrpí fatálne škody alebo situáciu vôbec nezvládne. Hlavne keď nepriatelia, hoci niekedy minú cieľ, často dosiahnu kritický zásah, ktorým môžu zabiť vojaka aj jedinou ranou. A to je hlavný dôvod, prečo neodporúčam hrať v Ironman režime, ktorý používa pri ukladaní hry len jednu pozíciu (hoci v jednotke sa dal zvládnuť). Nahrávanie predošlých ťahov, ktoré automaticky uložila hra alebo vy osobne, je totiž spôsob, ako si poradiť s oponentmi aj limitom. Keď už totiž poznáte terén a podmienky, máte väčšiu šancu na úspech. Aj tak sa mi ale bežne stalo, že som splnil zadanie v predposlednom alebo poslednom kole, a dokonca som sa neraz evakuoval priamo pred hlavňami nepriateľov. 

Začína tu byť husto, najvyšší čas na evakuáciu.
Inžinieri sú konkrétne osoby, ktoré môžu mať rôzne využitie, napríklad vypratávajú neporiadok, aby sa dal priestor využiť na výstavbu.
Medzi nepriateľmi sú starí známi, ale aj nové druhy protivníkov.



Vyslovene nefér sú potom misie, kde treba zachrániť určitý počet ľudí v oblasti. Tieto úlohy poznáte z prvej časti a aj tu sa môže stať, že nedokážete obrániť aspoň 6 civilistov, lebo ich nepriatelia pobijú skôr, ako sa k nešťastníkom vôbec dostanete. Vzhľadom na to, že sú to zóny rebelov, bolo by zaujímavé, keby tam fungovala domobrana, ktorá by kládla aspoň symbolický odpor - ako v Jagged Alliance 2.

Vyzbrojovanie jednotlivcov pred misiou je štandard a aj tentokrát vás čaká množstvo zbraní, liečiv a podporných doplnkov, ktoré pomôžu v boji. Plazmové a experimentálne zbrane, efektívnejšie brnenia, munícia s extra účinkom, skenery a ďalšie prostriedky v boji rozhodne oceníte. No tentoraz môžete ešte dodatočne vylepšiť jednotlivé zbrane ďalekohľadom, laserovým zameriavačom či inými doplnkami, ktoré zbierate priamo na bojisku  po úmrtí vybraných nepriateľov. Zvýšená presnosť streľby či väčšia šanca na dosiahnutie kritického zásahu je rozhodne plusom.

Po misii vás čaká povyšovanie preživších, ktorí nazbierali dostatok skúseností. A ak máte pokročilé vojenské centrum, niekedy môžu vaši vojaci zadarmo získať okrem hodností a špecializácií svojho povolania aj unikátne perky navyše. Počítajte však s tým, že väčšinu zúčastnených v najbližších bojoch nepoužijete. Takmer všetci totiž v bitke utŕžia zranenia a tentoraz sa musia vojaci liečiť aj po nepatrnom úbytku zdravia v boji. V hangári som mal bežne oveľa viac zranených ako bojaschopných mužov a žien. Preto priebežne prikupujte nových regrútov - prípadne skúsenejších, ale drahých veteránov v sídlach rebelov, kde narazíte aj na ponuku inžinierov, vedcov a bonusov. Apropo, počas príletu vojakov späť na základňu môžete sledovať základné štatistiky misie, ktoré sa zobrazujú pred očami evakuovaného tímu - priemerný počet a hodnota zásahov, najlepší strelec atď.
 
Ak máte dosť trpezlivosti pri čakaní na súperov ťah, môžete sa pustiť aj do multiplayeru.  Najprv si zostavíte tím, ktorý smie byť zložený z ľudí aj mimozemšťanov. Súčet bodov reprezentujúcich jednotky a  ich prípadné doplnky však v štandardnej hre nesmie prekročiť 10 000 bodov. Koncept je podobný ako v prvom Xcome, no zatiaľ čo predtým obsahoval malé chyby, tentoraz funguje priam tragicky zle. Napríklad časomiera, ktorá odpočítava sekundy určené na vykonanie akcií v kole, ukazuje nezmyselné údaje a čakanie sa neúmerne predlžuje. Nečudo, že máte problém nájsť súpera, ktorý by to toleroval. Multiplayer, ktorý mohol byť príjemným spestrením, je napokon najväčšou slabinou titulu, potrebuje záplaty a mne osobne mierne pokazil celkovo dobrý dojem z hry. Naopak pozitívnou súčasťou je prítomnosť Workshopu, kde už nájdete mnoho zaujímavých výtvorov od moderov.

Vylepšenia konkrétnych zbraní výrazne zlepšujú výbavu vojakov.
Nejzaujímavejším povolaním je špecialista s jeho všestranným dronom.
Je úplne bežné, že sa vaši vojaci vracajú z boja ťažko ranení. Ak sa vôbec vrátia...


Na hru sa naozaj dobre pozerá, dizajnu úrovní a animáciám nie je veľmi čo vytýkať. A tentoraz je k dispozícií viacero deštruktívnych prostredí a rozmanitých bojísk. Ocitnete sa v mestách, v továrni, na základni, v  zelenej krajine s bujným porastom, na púšti aj v zasneženom teréne. Zachovali sa aj efektné pohľady kamery zblízka pri mierení na cieľ a v špecifických situáciách. Aj ozvučenie je kvalitné a zahrňuje hlášky jednotlivých postáv v rôznych jazykoch.

Keby sme chceli rýpať, mohli by sme sa pozastaviť nad detailmi, ako je zoskakovanie vojakov z tretieho poschodia, ich občas krkolomné skratky, keď za roh na prízemí prechádzajú krížom cez strechu a podobne. To ale ani veľmi neprekáža. A ak vás znervózňujú trochu zdĺhavé pauzy počas boja, použite napríklad mod Stop Wasting my Time. Horšie je to s optimalizáciou hry. Tvorcovia už síce vychytali mnohé chyby (aj preto sme si počkali na finálnu verziu hry), ale drastické poklesy a kolísanie fps sú stále problémom, na ktorý môže naraziť väčšina hráčov. Vývojári už v tomto smere sľúbili nápravu, takže snáď sa to čoskoro zlepší. Zatiaľ si môžete pomôcť aspoň znížením nastavení a úpravou parametrov hry.

Bez ohľadu na určité nedostatky je nepochybné, že XCOM 2 bude na sklonku roka v top 10 väčšiny hráčov, a preto pri jeho posudzovaní môžeme prižmúriť oko. Dvojka je hlavne kvôli misiám s extrémnym časovým limitom podstatne náročnejšia ako prvý diel. To na jednej strane môže imponovať hardcore hráčom, ale súčasne hra odradí nováčikov a menej trpezlivých jedincov. Počítajte s tým, že pri záchrane Zeme budete v permanentnom strese a môže vás hnevať nie práve najlepšia optimalizácia. Ťaženie je však zaujímavé a plusom je aj Workshop a podpora moderskej komunity. Lov na mimozemšťanov je každopádne zábavný a zdá sa, že ešte bude pokračovať, čo rozhodne uvítame.


Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: Core 2 Duo E4700 2.6 GHz, 1 GB VGA ATI Radeon HD 5770, 4 GB RAM, OS Win 7 64-bit



napísal uni 26.2.2016


Pozrite si aj
Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login

searchbutton
Karta hry
XCOM 2
PC

2K / Firaxis
Stratégia / Ťahová
xcom.com/

dátum vydania 5.2. 2016
Hodnotenie
Sector:
                                        9.0
Užívatelia (výpis):
                                       
7.3
Vaše hodnotenie:
                                       
0.0
Vo svete: (metacritic)
                                        8.8
Užívateľské recenzie
Názor zanieteného fanúšika s klapkami na očiach....prečítať
kovboj111, 30.5.2016
9,5

Chcete pridať svoj názor? Napíšte článok....

Obrázky
Ďalšie aktuálne články
12 Titanfall 2
dojmy 25.8.
0 Poly Bridge
recenzia 25.8.
16 Tyranny
dojmy 24.8.
45 Forza Horizon 3
dojmy 23.8.
bottom
Hry | Videá | Súbory | Tech | Fórum | Užívatelia | PC | Xbox 360 | PS3 | PSP | Wii | DS | Mobil | Obsah
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2016 SECTOR Online Entertainment   /   contact us on: sector@sector.sk