RATCHET & CLANK

RATCHET & CLANK

9.0

Chlpáč a plecháč sa vracajú na začiatok

Zatiaľ čo Crash Bandicoot bol ikonou prvej konzoly PlayStation, na druhej generácii sa o túto pozíciu bili hneď dve značky. Naughty Dog na Crasha nadviazali dvojkou Jak & Daxter, Insomniaci sa zas skvele predviedli dynamickým duom Ratchet & Clank. Chlpáč a plecháč si hráčov získali okamžite. Luskli by ste prstami a nová značka má zrazu milióny fanúšikov po celom svete, ktorí sa nechávajú unášať netradičným sci-fi dobrodružstvom plným akcie, ale aj humoru. Bola to rana ako blesk z čistého neba a začala jednu z najpopulárnejších značiek v histórii PlayStation vôbec.

Po niekoľkých ďalších častiach sú tu teraz starí známi opäť. Vo svojej premiére na PS4 však nepokračujú ďalej, ale vracajú sa na úplný začiatok. Chlpáč a plecháč totiž mieria na strieborné plátna, kde opäť vyrozprávajú príbeh o tom, ako sa dali dokopy. Trošku inak, sviežo, moderne, no stále zábavne. A Sony spolu s Insomniac Games spojili sily, aby k pripravovanému filmu pripravili hru, ktorá značku vlastne rebootuje. Dostávame sa tak do zvláštnej situácie, kedy vznikla hra podľa filmu podľa hry, avšak skutočne kvalitná. A navyše poteší ako nových hráčov, tak aj tých, ktorí s týmto duom už čo-to zažili.

O Ratchet & Clank z roku 2016 sa píše pomerne ťažko. V jednej chvíli neviete, čo by ste o hre povedali, hneď v ďalšej zas neviete, čo písať skôr. Hral som jednotku a, samozrejme, aj ďalšie časti. Občas by som prisahal, že poznám každý jeden kút, každý jeden pixel - takým známym dojmom hra pôsobí. Na druhej strane inokedy prichádza jeden nový a svieži moment za druhým. Postavy sypú nové vtipy, čakajú vás nové situácie a vlastne aj ten príbeh stretnutia je taký trochu iný. Hra je známa, ale aj úplne nová. Dávno preskúmaná, ale stále tajomná. Čo sa ale za tie roky nezmenilo, to je jej návykovosť.

Ratchet & Clank
Ratchet & Clank Niektoré prostredia vám vyrazia dych.
Niektoré prostredia vám vyrazia dych.

Ratchet & Clank Rôznorodosť prostredí poteší, hra vás stále zavedie niekam inam.
Rôznorodosť prostredí poteší, hra vás stále zavedie niekam inam.

Ratchet & Clank Pasáže v úlohe Clanka patria k tomu slabšiemu, čo hra ponúka.
Pasáže v úlohe Clanka patria k tomu slabšiemu, čo hra ponúka.

Hra je ako droga. Zapnete si ju len tak na chvíľku, nech si ju vyskúšate? Pche! Idete spať a máte ju takmer celú za sebou. A to aj v prípade, že pôvodnú hru poznáte naspamäť. Insomniaci sa totiž skvele popasovali s prepísaním pôvodu tejto dvojky. Nie je to vlastne ani tak ich príbeh. Kapitán Qwark, kedysi hrdina galaxie, sa stretáva s veľkým fanúšikom. Obaja sú však za mrežami, no ani to tomuto fanúšikovi nepokazilo stretnutie s hrdinom, a tak chce počuť Qwarkovu verziu, čo sa vlastne stalo. A ten mu tak rozpovie vlastnú verziu príbehu, ako Ratchet & Clank dali dokopy a zachránili galaxiu.

Samozrejme, Qwarkova verzia sa líši. Tu a tam ho opraví sused z vedľajšej cely, tu a tam sa aj sám popletie a „prekecne“. Aj keď hra sama osebe rozpráva príbeh, autori do jeho narácie nezabudli vhodne vsunúť práve Qwarka, ktorý vystupuje nielen v deji, ale taktiež ako jeho rozprávač. Najmä na miestach, ktoré sú skôr hluché a zatiaľ sa v nich nič nedeje. A rozdiely nie sú len v začiatku príbehu, ale aj na ďalších miestach. Navyše dej plynie niekde rýchlejšie ako v pôvodnej hre, inde zas ponúkne viac detailov.

Humor, výrazný prvok celej série, je ďalším dôkazom, s akou ľahkosťou autori zvládli reboot série. Postavy dokonca búrajú štvrtú stenu, keď sa o tom medzi sebou bavia v dialógoch. Do pamäti sa vám vryje hláška hneď niekde z úvodu, keď vám (Ratchetovi) jedna z postáv povie, že sa uvidíte v ďalšom reboote. A podobných momentov je tu najmä v úvode viac. Humor však nie je založený len na tom. Ratchet ma poriadne podrezaný jazyk, chladný plecháč s ním skvele kontrastuje a iskrí to ako medzi nimi, tak aj medzi týmto duom a ostatnými postavami. Len ten kapitán Qwark je možno až príliš silene komická figúrka.

Nenechajte sa zmýliť roztomilým zjavom hlavných hrdinov. Chlpáč a plecháč síce vyzerajú ako postavičky z rodinného animáku (a teraz viac ako kedykoľvek predtým), no Ratchet & Clank je stále primárne akčná hra. A to poriadna. Zbraňový arzenál je obrovský a každý jeden kúsok z neho tu nájde svoje uplatnenie, keďže sú tu momenty, kedy sa streľba na všetky strany nezastaví. A keď už nestrieľate, zoberiete do rúk svoj milovaný kľúč a skrutky a matice z nepriateľov vytlčiete pekne ručne.

Ak by som mal vyzdvihnúť jeden bod, ktorý na hre baví najviac a postaral sa aj o nadčasovosť pôvodnej série, je to zábavná a rýchla akcia, kde cez hromady roztriešteného šrotu občas ani nevidíte pred seba. A k tým kopám šrotu vám pomôže množstvo originálnych a zábavných zbraní, medzi ktorými sú staré známe klasiky aj úplné novinky. Nájdete tu raketu na viac spôsobov, granáty, ale aj zbraň, ktorá mení nepriateľov na ovce, či diskoguľu, ktorá im síce nič nespraví, no aspoň ich dočasne roztancuje a dá vám tak napríklad šancu k útoku na nepriateľa za guľometom. Vašou hviezdou sa však stane nový Pixeliser, čo je vlastne brokovnica, ktorá nepriateľov premení na ploché 8-bitové monštrá, prípadne neskôr aj rozbije na pixely.

Rovnako ako v pôvodnej hre aj teraz tu nájdete jednoduchý RPG systém, ktorý postupne zvyšuje zdravie hlavnej postavy, umožňuje vám kupovať a vylepšovať zbrane. Zbierate šrot, ktorý vypadne z nepriateľov a potom ho investujete do kúpy munície a nových zbraní. Tie si potom vylepšujete pomocou kryštálov, ktoré sú skryté v leveloch. Každá zbraň ma trošku iný technologický strom a rovnako aj iný počet možných vylepšení. Len smola, že si reálne všimnete dopad vylepšení len ojedinele. Okrem toho ešte v leveloch zbierate karty, ktoré vám odomknú nejaké bonusy pre Challenge režim po prejdení hry či zlaté skrutky, ktoré vám zase odomknú rôzne alternatívne možnosti zobrazenia (filtre obrazu), koncepty, cheaty a podobne.

Ratchet & Clank
Ratchet & Clank Zbrane si v hre môžete postupne vylepšovať.
Zbrane si v hre môžete postupne vylepšovať.

Ratchet & Clank Hru spestrujú aj letecké pasáže.
Hru spestrujú aj letecké pasáže.

Ratchet & Clank Akcie si užijete mraky.
Akcie si užijete mraky.

Práve zbieranie predmetov často predstavuje momenty, kedy vie hra zvoľniť tempo a ponúknuť aspoň na chvíľu trochu iný zážitok. Do sýtosti si užijete skákanie, no okrem neho aj jazdu na zábradlí, lietanie jetpackom, dve celkom slušne spracované letecké časti misií a aj riešenie hádaniek. Za Ratcheta ich je menej, skôr spočívajú len v otváraní dverí pomocou hackovania a usmerňovania lúčov v kruhoch, z čoho sa stane veľký stereotyp skôr, než by ste čakali. Viac hádaniek ponúkajú pasáže za Clanka, ktorý rozhodne nie je akčnou postavou. No ani tie neponúkajú zážitok, z ktorého by ste padali na zadok. Obsahujú zopár rovnakých útekov v štýle Crasha Bandicoota a veľa rozhadzovania drobných robotov, ktorých meníte na mosty, trampolíny alebo prenosné batérie, vďaka čomu sa dostanete cez prekážky.

Hra ponúka 12 planét, ktoré predstavujú rôznorodé a prekrásne žijúce svety. Keď prvý raz vkročíte na novú planétu, nestíhate sa diviť. Máte dojem, že to všetko okolo vás by si dokázalo naďalej žiť vlastným životom, ak by ste do hry nezasiahli. Medzi svetmi nechýbajú všetky zaužívané herné archetypy, ako ľadový svet, exotická planéta, nočný (a tak trochu toxický) svet, vodný svet a podobne. Tie ešte vo svojom rámci ponúkajú rôzne prostredia, interiéry aj exteriéry. Navyše sú pomerne veľké a ponúkajú mnoho priestoru na to, aby ste sa v nich do sýtosti vybláznili.

Týchto dvanásť svetov totiž predstavuje zhruba 14 levelov. Každý má svoju hlavnú úlohu, no aj niekoľko vedľajších. Niekde je ich menej, inde zase viac. Všade sa ale môžete spoľahnúť na to, že okrem porazenia nepriateľov a vyriešenia problému vás možno čaká ešte nejaký poklad v jaskyni či preteky na hoverboarde. Samotná hra môže byť kratšia. Ak sa do nej normálne pustíte, za dva-tri dni ju máte za sebou. Ak sa ale rozhodnete splniť všetko, vydrží vám dlho. A verte mi, že sa do hry radi opäť pustíte, aby ste splnili a našli všetko, čo ponúka.

Ratchet & Clank
Ratchet & Clank Brokovnica Pixeliser sa stane vašim najobľúbenejším kúskom.
Brokovnica Pixeliser sa stane vašim najobľúbenejším kúskom.

Ratchet & Clank Okrem hlavných hra ponúkne aj dostatok vedľajších úloh.
Okrem hlavných hra ponúkne aj dostatok vedľajších úloh.

Ratchet & Clank Postavy sú spracované na výbornú.
Postavy sú spracované na výbornú.

Jedným z najvýraznejších rozdielov oproti pôvodnej hre je samotný záver. Je napísaný inak, trošku sú aj pomenené úlohy postáv, no taktiež si zahráte niečo iné. A obávam sa, že nie lepšie. Je pred vami jeden záverečný súboj, dosť zbytočné intermezzo s jazdou na zábradlí a teraz už naozaj finálny súboj s bossom. Vizuálne je zvládnutý perfektne. Hrateľnosťou už ale zaostáva. Boss toho vydrží dosť a nejaké obmeny neprichádzajú. Len lietate pomedzi plošinky, ničíte jeho poskokov a strieľate,  koľko sa len doňho zmestí, pričom sa ešte tu a tam regeneruje.

Spolu s príchodom animovaného filmu do kín je jasné, že audiovizuálna stránka hry bude na vysokej úrovni. A to sa len potvrdzuje. Niečo som už naznačil pri herných svetoch, no ani postavy rozhodne nie sú na zahodenie a najmä ústredná dvojka vyzerá perfektne. Nečakajte od hry presnú emuláciu toho, čo prinesie film, aj tak sa ale na ňu pozerá veľmi dobre. A rovnako dobre sa počúva. Hudba tu sedí ako uliata a dabing je práve vďaka prepojeniu s filmom perfektný. Vracia sa dvojka James Arnold Taylor (Ratchet) a David Kaye (Clank), no vedľa nich stoja aj známe tváre, ako Bella Thorne, Rosario Dawson alebo aj Paul Giamatti.

Sú tu síce nejaké mierne sklamania a nedostatky, no aj napriek tomu sa chlpáč a plecháč vracajú v skvelej forme. Insomniac priniesli skvelý remake Ratchet & Clank, ktorý poteší starých hráčov a aj úplných nováčikov. Stále dokáže strhnúť, zaujať a pobaviť. Akciu si budete užívať, zbraní je tu mnoho a rovnako máte pred sebou neustále niečo nové, čo môžete objavovať. Na film v našich kinách si síce treba chvíľu počkať, no ak máte doma PS4, po hru si okamžite utekajte.

napísal matus_ace 25.4.2016
9.0
8.6