DUKE GRABOWSKI: MIGHTY SWASHBUCKLER!

DUKE GRABOWSKI: MIGHTY SWASHBUCKLER!

7.0

Ďalší pirát na obzore

Recept na úspešnú crowdfundingovú kampaň nikdy nie je úplne jednoznačný, no v prípade hier majú vývojári tajnú zbraň. Je ňou nostalgia. Všetci starší hráči, ktorí majú aj peniaze na rozdávanie na Kickstarteri, radi spomínajú na svoje obľúbené staré hry. Prípadne si zvyknú zanadávať, že dnešné hry už také čaro nemajú. Podobným spôsobom sa vývojári z Venture Moon Industries pokúsia zaútočiť na vaše city point-and-click adventúrou Duke Grabowski: Mighty Swashbuckler!.

Už pri prvom pohľade na Duke Grabowského vám príde na um séria Monkey Island. Táto legenda dodnes spúšťa vlnu emócií u nejedného hráča. A Duke sa snaží zaujať práve tých, u ktorých majú hry od LucasArts stále miesto v srdci. Momentálne žánru adventúr kraľujú Telltale Games, no Venture Moon Industries vám chcú ukázať, že je ešte mnoho iných talentov na tomto poli.

Korene tohto drobného titulu siahajú k staršej hre Ghosts Pirates of the Vooju Island, no jeho vývoj je o niečo komplikovanejší. Po tom, čo sa Autumn Moon Entertainment nepodarilo vyzbierať peniaze na adventúru A Vampyre Story: Year One, svoju snahu predviesť Adventure Creator toolkit pre Unity autori pretavili do Duke Grabowského. Postava pirátskeho hromotĺka sa im tak zapáčila, že sa rozhodli venovať mu viac času a spustili kampaň na Kickstarteri už pod novou značkou Venture Moon Industries .

Duke Grabowski: Mighty Swashbuckler!
Duke Grabowski: Mighty Swashbuckler! Duke nezbiera žiadne predmety, no pri riešení hádaniek mu pomáhajú iné postavy.
Duke nezbiera žiadne predmety, no pri riešení hádaniek mu pomáhajú iné postavy.

Duke Grabowski: Mighty Swashbuckler! Duke sa musí naučiť rozprávať so ženami.
Duke sa musí naučiť rozprávať so ženami.

Duke Grabowski: Mighty Swashbuckler! Posádka má pre Dukea pripravenú zákernú úlohu.
Posádka má pre Dukea pripravenú zákernú úlohu.

S požehnaním niekoľkých veteránov z LucasArts a podporou prispievateľov s dušou pirátov sa zrodil Duke Grabowski: Mighty Swashbuckler! Jeho dobrodružstvo sa začína smrťou kapitána lode Brazen Blade. Aby však Duke mohol prevziať velenie, musí si zaslúžiť rešpekt posádky. Ďalší adept na kapitána Slewface dá Dukeovi úlohu. Na to, aby sa z neho stal skutočný Swashbuckler, teda hrdinský gentleman, musí si získať srdcia troch žien. Kým prebiehajú opravy lode, Duke sa vydá preskúmať prístavné mesto.

Pri tejto úlohe vám hneď napadne, že si z Dukea musí niekto strieľať. No tento obor nemá ani tušenia, že Slewface ho chce iba zabaviť, kým opravia loď a odplávajú z prístavu bez neho. Hlavnú postavu si ľahko obľúbite. Naivný silák neoplýva vysokým IQ, no nie je ani úplne hlúpy. Počas hry vás prekvapí, koľko rôznych vrstiev má jeho charakter. Objavíte jeho svojský humor, malú trpezlivosť aj hanblivosť. Úloha zviesť tri ženy zastraší nejedného muža, no Duke má veľké odhodlanie.

Zabudnite však na scenár ako z Leisure Suit Larry. Náš hlavný hrdina je predsa ako prerastené dieťa. Casanovu z neho v tejto hre neurobíte. Pomôže mu dôvtip, sila a aj trochu šťastia. Tri dámy v Bodacious Bay predstavujú tri hádanky. Pri každej z nich budete musieť získať informácie od dôležitých postáv, využiť tie správne predmety a použiť aj hrubú silu, ktorá je Dukeho najvýraznejším atribútom.

Tieto hádanky však nie sú nijaké náročné. Nebudete musieť zbierať haraburdy a kombinovať ich nezmyselným spôsobom. V skutočnosti vám inventár poslúži iba ako pomôcka, kde nájdete schopnosti niekoľkých postáv. Tie pomôžu tam, kde Dukeho talenty nebudú stačiť. Autori vás ušetria pixel huntingu a mnohokrát vám hra jasne napovie, čo je potrebné ďalej urobiť. Stačí iba dobre načúvať postavám.

Nenáročnosť tejto hry by sa dala ľahko vysvetliť tým, že Duke nie je žiadny detektív, ale naozaj jednoduchý pirát, ktorý iba chce, aby si z neho ostatní prestali uťahovať a začali ho rešpektovať. Hra ponúka aj morálne ponaučenie o dôsledkoch nátlaku spoločnosti a bezmyšlienkovitého nasledovania masy. Duke postupne zisťuje, že táto úloha naozaj nemá nič spoločné s kapitánstvom a Slewface v skutočnosti nie je jeho kamarát.

V tomto duchu si však musíme ujasniť, že hra nijako nepotrápi skúsených hráčov adventúr a ani sa o to nepokúša. Keďže vznikla ako akýsi vedľajší produkt pri vývoji inej hry, už od začiatku autori sľubovali iba pár hodín hernej doby. Uvádzajú 2-4 hodiny, no prikláňame sa k tomu nižšiemu číslu. Aj tu by sme sa mohli oprieť o zdôvodnenie, že Duke je mimo lode naozaj iba pár hodín a posádka mu preto nestihne ujsť. Ak by sme sa rozprávali o hotovom produkte, bolo by to veľké sklamanie. No autori majú veľké šťastie, že sa im podarilo nájsť vydavateľa pre kompletnú hru a momentálne pracujú na ďalších epizódach.

Aj keď sa hra javí iba ako ochutnávka príbehu, ktorý nás ešte len čaká, nepôsobí odfláknutým dojmom. Autori sa pohrali s postavami aj prostredím. Hlavný tvorca Bill Tiller pracoval na dizajne prostredí hry Curse of Monkey Island. Spojenie medzi týmito hrami teda nie je úplne náhodné a Bill vo svojej práci netají nadšenie pre pirátsku tému. Preto aj v prípade Duke Grabowski je vidieť jeho zmysel pre detail. Horšie je to už s modelmi postáv, ktoré by si zaslúžili trochu viac pozornosti.

Tvorcovia sa nebáli investovať aj do dobrého dabingu. Nebyť skvelého hlasového prejavu hlavného hrdinu, jeho vzhľad Hulka by mohol byť naozaj odstrašujúci. No vďaka humoru a jedinečnému pirátskemu slovníku je Duke vskutku jedinečná postava, ktorú si ľahko zamilujete. Nezaskočí ho žiadna interakcia s predmetom či postavou. Má vtipnú odpoveď na takmer každé vaše kliknutie a vie si dobre obhájiť, prečo ho daný predmet nezaujíma a nevedie k riešeniu problému.

Duke Grabowski: Mighty Swashbuckler!
Duke Grabowski: Mighty Swashbuckler! Ako sa zbaviť opitých opíc?
Ako sa zbaviť opitých opíc?

Duke Grabowski: Mighty Swashbuckler! Konečne rovnocenný súper.
Konečne rovnocenný súper.

Duke Grabowski: Mighty Swashbuckler! Prostredí nie je veľa, no tvorcovia si dali záležať na detailoch.
Prostredí nie je veľa, no tvorcovia si dali záležať na detailoch.

Po prejdení hry zistíte, že to bola naozaj prechádzka ružovým sadom. Duke Grabowski je titul, ktorý slúži skôr na pobavenie a nemá ambície potrápiť vaše mozgové závity. Hra vás momentálne ani nemá ako motivovať k tomu, aby ste sa ju pokúsili znovu prejsť. Neexistuje viac možností riešenia hádaniek, iba možno dva omyly, ktoré vám zaistia achievement. Môžeme iba dúfať, že v ďalších epizódach bude viac hádaniek a možno aj vyššia obťažnosť.

Duke Grabowski zapadá do kategórie hier, ktoré majú obrovský potenciál, ale v súčasnom stave pripomínajú iba teaser. Okúzľujúce pirátske prostredie, svojský humor a aj jedinečný hlavný hrdina sú dôvodom, prečo po prejdení hry zostávame pozitívne naladení. Pôvodný plán s týmto hrdinom bol naozaj skromný, no ku koncu vývoja hry sa Venture Moon Industries podarilo dosiahnuť dohodu s vydavateľom Alliance Digital Media. Môžeme sa tak tešiť na ďalšie pokračovania a vkladáme do tvorcov veľkú nádej.

napísal Tanya 29.11.2016
7.0
DUKE GRABOWSKI: MIGHTY SWASHBUCKLER!