RISE & SHINE

RISE & SHINE

7.0

Ťažký boj za záchranu sveta videohier

Platformové hry ešte nevymreli. Dokonca sa zdá, že chytajú druhý dych. Niektoré sa držia zaužívaných princípov, iné sa pokúšajú priniesť niečo nové. Do tej druhej skupiny patrí aj titul Rise & Shine, ktorý skutočne dokáže pobaviť, ale miestami aj neskutočne frustrovať.

Aj keď by ste to v názve zrejme nehľadali, nesie meno hlavného protagonistu a jeho zbrane, s ktorou sa pokúša prežiť v ohrozenom svete Gamearth. Rise je chlapec, ktorý jedného dňa stretne dožívajúceho legendárneho bojovníka z herného univerza. Tomu už došli respawny, a tak vyhlási chalana v kapucni za nového záchrancu sveta a do rúk mu vloží hovoriacu zbraň Shine. Už tu cítite, že príbeh je čistá recesia. Autori vtipkujú na tému klasických videohier, ktorým súčasne vzdávajú poctu.

Dej je sprostredkovaný formou komiksových obrazoviek aj s typickými textovými bublinami. Spolu s  nádhernými, ručne kreslenými animáciami a prostrediami, tvorí vizuálne pôsobivý celok. Pri pohľade na obrázky by ste zrejme tipovali, že ide o adventúru. Detailne spracované objekty na každej obrazovke korešpondujú skôr s hrami, kde vás čaká množstvo interaktívnych predmetov a debaty s NPC postavami. Rise síce občas hodí s niekým reč, ale jeho cesta je založená hlavne na akcii, poskakovaní a riešení situácií, ktoré zabŕdnu aj do sféry hlavolamov. A jeho postup sprevádza dynamická hudba...a ťažkosti.

Rise & Shine
Rise & Shine Súboje s bossmi sú zaujímavé, ale pripraviť ich o všetky tri životy je fuška.
Súboje s bossmi sú zaujímavé, ale pripraviť ich o všetky tri životy je fuška.

Rise & Shine Režim s navádzanými  strelami pomôže v boji aj pri riešení logických problémov.
Režim s navádzanými strelami pomôže v boji aj pri riešení logických problémov.

Rise & Shine V hre sú rozmanité výzvy a situácie.
V hre sú rozmanité výzvy a situácie.

Hra vás spočiatku naozaj nadchne - úžasne vyzerá, srší vtipom a zoznámi vás so zaujímavými možnosťami zbrane Shine, ktoré počas progresu ešte mierne rozšíri. Už v prvej úrovni však zistíte, že na zdolanie hry budete musieť siahnuť až na dno svojich síl, pretože vám nič len tak nedaruje. Práve naopak, často sa len po veľkom úsilí presuniete hoci len na susednú obrazovku a musíte vytrvalo odrážať útoky nepriateľov a vyhýbať sa pascám. Je úplne bežné, že sa na vás rútia výbušné sudy, ktoré musíte preskakovať, prípadne zničiť ďaleko od seba, a súčasne na vás zo vzduchu útočia roboti a drony, prípadne vás k tomu aj zamerajú navádzané rakety. Mnohé úseky si niekoľkokrát zopakujete, pretože umriete, a to ešte neviete, čo majú na vás pripravené masívni bossovia.

Hra sa ukladá po jednotlivých scénach a v prípade úmrtia vás vráti len o krátky úsek späť. Oživovať sa môžete donekonečna a niekedy vám aj bude zdolávanie kritických miest pripadať nekonečné. Poriadna výzva sa síce počíta, ale predsa len mohli tvorcovia trochu ubrať aspoň v úvode alebo ešte lepšie - pridať ľahšiu obťažnosť.  V tejto náročnej forme je totiž hra iba pre naozajstných vytrvalcov, ktorí sa vyžívajú v neraz extrémnych výzvach. Pri Rise & Shine mi chvíľami aj Dark Souls pripadalo ako oddychová prechádzka. A nadávky sa sypali jedna radosť.

Hra síce najskôr ponúkne stručný tutoriál, kde si vyskúšate základné funkcie na konzolovom ovládači alebo na klávesnici s myšou, ktorá slúži na streľbu a zameriavanie cieľov. Naučíte sa, že keď sa chcete kryť za vybranými objektmi, musíte na to použiť konkrétny kláves
/ tlačidlo a chránení ste len vtedy, keď práve nestrieľate. To sú ale iba základy a to najdôležitejšie sa už učíte za pochodu v ostrej hre, kde neraz neviete, čo skôr a snažíte sa súčasne uhýbať bombám, niečo aktivovať a likvidovať nepriateľov aj ich strely. Tam už vám hra hodí len nápovedu vo forme obrázkov a hlavne vtedy, keď vám pribudne nový druh streľby alebo modifikácia.

Režimy streľby sú vlastne len dva - s tradičnou muníciou na bežných protivníkov a elektrickými výbojmi na robotov a energetické štíty. No musíte si ich prepínať podľa okolností a navyše kombinovať s modifikáciami. Tá prvá je najzaujímavejšia, umožňuje totiž  koordinovať pohyb spomaleného náboja, ktorý doslova navediete na cieľ. To je však možné len v určitých poliach, ktoré obklopujú vás a niektoré objekty. Mimo nich náboj  padne k zemi. No ak ho v poslednej chvíli zrýchlite, môže z toho byť unikátny zásah. Ak sa polia vhodne prekrývajú, náboj  pohodlne navigujete hoci aj za chrbát nepriateľa, ktorého potom zabijete odzadu. Tento systém však využijete aj pri aktivovaní nedostupných spínačov. Vtedy to pripomína navigovanie guľôčky v bludisku - pohyb strely usmerňujete tak, aby dosiahla určený bod a nesmie pritom naraziť do stien alebo čohokoľvek iného.

Práve zaujímavé možnosti streľby využijete pri viacerých hlavolamoch, kde napríklad riešite spôsob, ako za sebou zavrieť dvere výťahu, ktorým sa chcete vyviezť hore, keď je spínač umiestnený na druhej strane obrazovky a mimo vášho dosahu. Ďalšia modifikácia zmení vašu zbraň na granátomet (s tradičnými strelami aj výbojmi), prípade v temnom prostredí dostanete svetelný zameriavač. Kľúčom k úspechu je správne prepínanie modifikácií a druhov streľby v rôznych situáciách. Raz sú vhodnejšie navádzané náboje, inokedy výbušné energetické strely. Alebo bojujete úplne bez modifikácie, pretože vtedy strieľate podstatne rýchlejšie.

Kombinovať všemožné spôsoby streľby musíte najmä pri súbojoch s bossmi, aby ste prenikli cez ich štít, dostali sa im na telo alebo zasiahli citlivé miesto na odvrátenej strane, ktoré sa otvorí len v určitých momentoch. Súčasne ale musíte byť v pohybe, lebo na vás neustále dopadajú nepriateľské strely a bomby. Je to o to náročnejšie, že pri každom zahájení paľby musíte vždy znovu vytasiť zbraň a vtedy navyše nemôžete skákať. Buď sa pohybujete, alebo útočíte a musíte aj nabíjať a ak tieto prechody nezvládnete v správnom okamihu, jedna nanajvýš dve strely vás rozmetajú na kúsky a nasleduje (ďalší) reštart. Komplikované používanie zbrane je jedným z dôvodov, prečo je hra taká náročná.

Rise & Shine
Rise & Shine Zahrnutá je aj basketbalová minihra s granátometom.
Zahrnutá je aj basketbalová minihra s granátometom.

Rise & Shine Vzhľad neraz pripomína obľúbené kreslené adventúry.
Vzhľad neraz pripomína obľúbené kreslené adventúry.

Rise & Shine Na lietajúcej lodi si zabojujete ako v klasickej arkáde.
Na lietajúcej lodi si zabojujete ako v klasickej arkáde.

Ak sa však zmierite s nekomfortným ovládaním a máte pevné nervy, hra sa vám odmení skutočne vydareným obsahom s nápaditou hrateľnosťou. Tvorcovia sa pritom snažili vytvoriť rozmanité oblasti a prekvapiť rôznymi nástrahami, ktoré niekedy majú nevšedné riešenia a aj názvy. Napríklad navštívite tropický raj nazvaný NPC island, kde dostali trochu viac priestoru hlavolamy. Nečakajte nič komplikované, ale je to príjemné spestrenie, ktoré dokáže platformovú hru ozvláštniť. A narazíte aj na hŕstku minihier, ako je napríklad basketbal, kde namiesto lopty vystreľujete granáty a treba správne nastaviť trajektóriu. Vo chvíli, keď sa už v hre udomácnite a postupujete o niečo svižnejšie, sa však všetko náhle končí a bude vás mrzieť, že nie je dlhšia.

Hra má dosť veľa spoločného s inou plošinovkou z posledného obdobia, ktorá  vyšla pod názvom Rad Rodgers a podobá sa na klasiku Ruff
'n'Tumble. V obidvoch moderných tituloch je hlavným hrdinom chlapec vyzbrojený jedinečnou zbraňou a spojený so svojským spoločníkom. Chalani si rovnako uvedomujú svoju prítomnosť v hernom svete a počas progresu sa objavujú narážky na rôzne videohry. Samotná hrateľnosť sa už však líši. Rad Rodgers uprednostňuje skôr tradičný postup, ale celkovo je dynamický a primerane náročný. Na druhej strane je Rise & Shine originálnejší, avšak nadmerne ťažký a zle vyvážený. Preto je pre väčšinu hráčov horšie stráviteľný a skôr ich odradí. A to je škoda, pretože má skutočne veľký potenciál.

Rise & Shine je originálna plošinovka s výborným obsahom a nádhernou grafikou. Dopláca však na vysokú obťažnosť, ktorou akoby sa tvorcovia snažili kompenzovať krátku hernú dobu. Vďaka opakovaniu skutočne náročných pasáži totiž strávite pri hre podstatne viac času. Lenže namiesto zábavy potom prevláda skôr frustrácia. Zbraň s osobitými možnosťami je na jednej strane unikátna a podporuje jedinečnú hrateľnosť, no kvôli ťažkopádnej manipulácii súčasne komplikuje hráčovi postup. Rise & Shine dokáže fascinovať, ale aj poriadne vytočiť. Popasovať sa s hrou je naozaj fuška, no ak zatnete zuby a nejako to vydržíte až do konca, nebude to márne.

napísal uni 24.1.2017
7.0
6.7