FOR HONOR

FOR HONOR

8.5

Málokedy so cťou, ale vždy v zápale boja

Po uzatvorenom aj otvorenom beta teste tu máme premiéru novej hry od Ubisoftu plnej mečov, sekier a ďalších historických zbraní. Názov For Honor je vhodný, hoci bitky v hre sú v skutočnosti málokedy čestné, ale prinášajú pôžitok zo súbojov v stredoveku a poriadnu dávku násilia, pri ktorom doslova padajú hlavy. Je to jedna z hier, ktoré si rozhodne zaslúžia nálepku 18 +, a práve preto zláka aj mladších hráčov. No nie je zaujímavá len tým, že sa autori neštítia brutality a krvavých tiel.

Sólo režim a kooperácia ako príprava na veľké zápasy

Pri testovaní hráči skrížili meče v multiplayeri a mnohí záujemcovia sú zvedaví na to, ako dopadlo ťaženie v sólo režime. Hneď prvou dobrou správou je, že kampaň môžete hrať aj v kooperácii s ďalšími tromi hráčmi. Pred vami sa rozprestrie mapa krajiny, kde si môžete zvoliť sady misií za všetky tri prítomné frakcie - stredovekých rytierov, Vikingov a samurajov. Optimálne je hrať v uvedenom poradí, pretože tvoria ucelený príbeh. Ten síce nie je veľmi originálny a nejde do hĺbky, ale príjemným spôsobom vás zoznámi s univerzom a hlavne jednotlivými bojovníkmi. Hoci nie všetkými. Spoznáte rôzne postavy, ich silné stránky aj slabiny. Niektoré sú mocné, ale pomalé, iné naopak veľa nevydržia, ale dokážu rýchlo rozdávať niekoľko rán za sebou.

V každej časti príbehu si zvolíte nového hlavného hrdinu alebo hrdinku, avšak niektoré misie absolvujete s inými bojovníkmi z tej istej frakcie. Skutočne nečakajte komplikovaný dej, ide o priblíženie základných pohnútok a vzťahov frakcií a vytvorenie podhubia pre multiplayer. Musíte totiž počítať s tým, že For Honor je primárne multiplayerová hra, a tak jej nemožno zazlievať sotva 5-hodinovú kampaň. Tá je iba predohrou, ktorá ale dokáže skvele navnadiť na boje s inými hráčmi.

For Honor
For Honor Táto tajomná postava spája všetky tri časti príbehu do jedného celku.
Táto tajomná postava spája všetky tri časti príbehu do jedného celku.

For Honor Kampaň v sólo režime nie je dlhá, ale prináša zaujímavé momenty a rozmanité úlohy.
Kampaň v sólo režime nie je dlhá, ale prináša zaujímavé momenty a rozmanité úlohy.

For Honor Misia so slonom je naozaj vydarená.
Misia so slonom je naozaj vydarená.

Vzhľadom na to, že je singleplayer (kooperácia) iba akýmsi predskokanom, ponúka zaujímavú náplň a nápadité úlohy. Napríklad budete bojovať aj na ľade, ktorý pod vami praská a ak neprebehnete na pevnú zem, utopíte sa. To sa však dá využiť proti nepriateľovi - buď ho rovno sotíte to diery v ľade a je po ňom, alebo ho schmatnete a zahodíte. Zažijete aj súboj v provizórnej aréne, kde vášmu oponentovi asistujú vlky. Spočiatku nevyzerajú agresívne, len sa prechádzajú, ale čoskoro zistíte, aké nepríjemné sú ich náhodné výpady. Hlavne keď ste práve uprostred bitky s húževnatým súperom. Mimovoľne mi to pripomenulo scénu z filmu Gladiátor, kde na hlavného hrdinu počas duelu vyskakovali tigre. Okrem toho zažijete aj krátku naháňačku na koni, kde musíte stínať okolitých jazdcov. Budete aj vypaľovať domy, aby z nich neliezli nepriateľské posily, chrániť baranidlo, kým sa nedostane k bráne, klásť jedovaté pasce a, samozrejme, bojovať s bossmi.

Pasáže s rytiermi a Vikingmi sú dostatočne pestré, vo finále so samurajmi akoby už tvorcom dochádzal dych - úlohy sa tam obmedzujú na prosté zabíjanie vybraných cieľov. Avšak je tam aj jedna originálna s agresívnym slonom. Popri povinných zadaniach môžete získať bonusy za zozbierané predmety z rozbitných nádob a preskúmané zaujímavé miesta v okolí.

V ťažení využijete rôzne voliteľné schopnosti. Pred každou misiou si vyberiete dve. Môžu byť pasívne alebo sa aktivujú a priebežne obnovujú. Zlepšujú útok či výdrž bojovníka, zvýšia kapacitu života, dokonca aj umožnia pravidelne sa liečiť, čo je asi najužitočnejší doplnok. Na schopnosti sú určené dva sloty a do tretieho sa uloží predmet nájdený na bojisku s jedným či dvomi použitiami. Umožní vám vystreliť ohnivý šíp alebo na určené miesto nasmerovať strelu z katapultu,  položíte na zem zástavu, ktorá lieči spojencov alebo pascu na nepriateľov. V kampani vám rastú príbehové levely a získavate ornamenty, materiály a ďalšie súčasti na úpravy vašej postavy či ikony štítu, ktorý vás reprezentuje aj v multiplayeri. Celkový progres závisí na zvolenej obťažnosti misie s patričným znásobením skúseností. Získate aj hernú menu - oceľ, ktorú môžete využiť na odomykanie úprav postáv a výbavy do multiplayeru.

Multiplayer, ktorý má potenciál, ale aj rezervy

Nosnou časťou hry sú nepochybne boje na sieti, kde skrížia meče hráči medzi sebou. Režimov je niekoľko, ale po ich vyskúšaní zistíte, že sa v zásade jedná o dve formy s niekoľkými mutáciami. Všade je možnosť bojovať proti (vcelku zdatným) AI nepriateľom alebo uprednostniť živých protivníkov. V prípade nedostatku hráčov, alebo keď sa niektorí odpoja počas zápasu, sú oponenti tiež nahradení umelou inteligenciou.

Férový boj zažijete v dueli jeden na jedného, kde hra neakceptuje výbavu a nie sú prístupné voliteľné schopnosti. Hráči sa musia spoliehať na svoju šikovnosť a keď označia súpera v strážnom režime, aktivuje sa pokročilý režim boja. Vtedy sa výpady protivníka vykrývajú pohybom myši (páčky) do ľavej alebo pravej strany a hore. Orientujete sa podľa ukazovateľov na náčrte štítu. V kombinácii so štandardným, slabším útokom alebo silnejším, ale pomalším, hráč zaútočí na hlavu alebo boky nepriateľa. Okrem toho je možné do súpera vraziť, chytiť ho a zhodiť na zem - alebo ešte lepšie z mosta, pretože vtedy je hneď po ňom. Každá postava má svoje špecifické útoky a kombá tvorené kombináciou klávesov a myši. Aj na PC sa dá použiť gamepad. Tieto techniky sú efektívne, ale rýchlejšie odčerpávajú staminu. Unavený bojovník je zadychčaný a potrebuje chvíľu pauzu, aby dokázal znovu účinne útočiť. No aj v tejto fáze dokáže vykrývať súperove útoky. V krajnom prípade sa dá utiecť a mimo strážneho režimu uhýbať aj formou kotrmelcov.

Pri boji sa zvyšuje ukazovateľ pomsty a keď sa naplní, môžete aktivovať mód odplaty, počas ktorého spôsobujete vyššie poškodenie a máte zvýšenú odolnosť. Ak súpera dorazíte silnejším úderom, môžete ho navyše aj popraviť. Na výber máte dve brutálne zakončenia (ďalšie sa dajú odomknúť za hernú menu). Potom porazeného rozpolíte, oddelíte mu hlavu od tela alebo ho skrvavíte iným násilným spôsobom. A za to ešte získate renomé navyše. V dueli sa bojuje na päť kôl - po troch víťazstvách je jasný šampión. Úspech môžete zavŕšiť aktiváciou emócií, napríklad zdvihnutím rúk nad hlavu.

Podobným spôsobom prebieha aj duel dvojíc, ten už však nemusí byť taký férový. Keď rýchlejší hráč porazí svojho protivníka, spravidla pribehne na pomoc svojmu partnerovi. Zostávajúci nepriateľ potom musí čeliť dvom oponentom naraz. Šikovní hráči však dokážu oživiť svojho zabitého spolubojovníka, ak včas pribehnú na miesto jeho skonania. Súper sa tomu, prirodzene, snaží zabrániť. Hráč, ktorý je dorazený popravou, sa už ale v danom kole oživiť nedá.

For Honor
For Honor Protihráč je porazený v dueli. Teraz ho môžem popraviť.
Protihráč je porazený v dueli. Teraz ho môžem popraviť.

For Honor Výber postáv v multiplayeri je slušný, ale možnosti ich úprav si musíte odomknúť.
Výber postáv v multiplayeri je slušný, ale možnosti ich úprav si musíte odomknúť.

For Honor V niektorých bitkách hráčom asistujú zbrojnoši.
V niektorých bitkách hráčom asistujú zbrojnoši.

Ďalším multiplayerovým režimom je deathmatch, ktorý už zohľadňuje výstroj aj voliteľné schopnosti, len ich treba v každej bitke sprístupniť nahromadením dostatku renomé. Má buď formu eliminácie - duelu štvorčlenných družstiev, kde treba v každom kole pozabíjať všetkých protihráčov, alebo je podmienkou víťazstva v boji, kde už asistujú AI zbrojnoši, získať 1000 bodov. A potom pobiť súperov. Bežne proti vám stoja aj traja hrdinovia, takže to býva nerovný boj a zriedka sa dočkáte férovej bitky. Tu by bolo zaujímavé, keby hráči zasahujúci do súboja dvojice dostali nejaký postih. Vtedy by si hra zaslúžila svoj názov a prívlastok for honor.

Desiatky ozbrojených pešiakov, ktorí prichádzajú vo vlnách a sprevádzajú obrancov aj útočníkov, sú aj súčasťou režimu zvrchovanosti. V tejto dominancii treba nahrabať body okupovaním a udržaním troch styčných bodov. Hráči pritom môžu poľahky zabíjať zbrojnošov základnými útokmi, ale strážny režim s pokročilou formou boja sa dá použiť výlučne proti nepriateľským hrdinom. Padlí bojovníci po smrti precitnú pričinením spoluhráčov alebo sa samostatne oživujú na určenom bode. Ale len dovtedy, kým jedna strana nedosiahne zvrchovanosť a plnú kontrolu nad bojiskom. Potom už len treba doraziť nepriateľských hrdinov a tí sa už neoživia. No kým bojujú, môžu ešte stále otočiť priebeh bitky.

Z bojov neprofitujú len hráči ale aj frakcia, ktorú si vybrali (nezáleží na pôvode bojovníkov, stále môžete používať všetkých) a potom ju reprezentujú. Pritom môže každý určiť, ktoré územie je stredobodom jeho záujmu. Na základe toho sa mení mapa s ovládanými teritóriami a fungujú tradičné sezóny, ktoré v pravidelných časových intervaloch vyhodnocujú priebeh vojny. Hráč môže plniť aj denné úlohy, kontrakty a eventy, kde po splnení požiadaviek (výhra v x dueloch, obsadenie určitého počtu zón atď.) zinkasuje odmenu. Komu to nestačí, môže si vytvoriť vlastnú hru s ľubovoľným režimom a pravidlami, no tá už sa nepočíta do vojny frakcií.

Slušný priestor dostalo vylepšovanie hrdinov a ich výbavy. Prakticky všetko, vrátane úprav postáv, ktorých je v základnej hre 12, sa dá odomknúť prostredníctvom hernej meny z bojov. Brnenia a zbrane (aj ich jednotlivé časti, napr. poriská) ukoristené v multiplayeri môžete meniť na makete postavy. Všetky veci sa líšia parametrami, napríklad rýchlosťou regenerácie staminy, odolnosťou pri obrane atď. Prebytky rozoberiete a získate z nich materiál (pre každú frakciu iný), ktorý môžete použiť na vylepšenie tých zbraní a vecí, ktoré používate. Okrem toho sú k dispozícii aj vizuálne zmeny, ktoré ovplyvňujú vzhľad prilby, brnenia, menia farebnú schému vybavenia, ornamenty a nakreslené či tetované symboly.

For Honor
For Honor Takto vyzerá japonská elita.
Takto vyzerá japonská elita.

For Honor Víťazné gesto nad mŕtvolou nepriateľa. Jeho spolubojovníci ho však ešte môžu vzkriesiť.
Víťazné gesto nad mŕtvolou nepriateľa. Jeho spolubojovníci ho však ešte môžu vzkriesiť.

For Honor Každá postava získava individuálne levely aj výbavu, ktorú môžete meniť, rozobrať a vylepšovať.
Každá postava získava individuálne levely aj výbavu, ktorú môžete meniť, rozobrať a vylepšovať.

Obsah multiplayeru je nateraz slušný, ale časom to rozhodne stačiť nebude. Nie sú potrební noví bojovníci - aj tak bojujete len s jedným až tromi favoritmi, ktorých si vylepšujete. Ale určite by to chcelo nové mapy a tiež režimy, pretože tie doterajšie sú vlastne len štandardné a navyše dosť podobné. No čo naozaj zamrzí, je nestabilita multiplayeru. Po uzatvorených  testoch aj otvorenej bete, kde si zabojovalo viac ako 6 miliónov hráčov, sú problémy so servermi v kompletnej hre trochu prekvapivé. Priamo v boji som zaznamenal ťažkosti len ojedinele, komplikácie však pomerne často nastanú v lobby a pri hľadaní zápasu.

Je jedno, či je podľa údajov daný režim vyťažený alebo aktivita komunity nízka, niekedy má hra problém s vyhľadávaním hráčov, a dokonca vypisuje chybové hlásenia. Vzápätí vás však niekde pripojí, občas so svojským rozvrhnutím bojovníkov a botmi aj na frekventovaných PvP mapách. Niekedy sa ukazujú aj ospravedlnenia za zdĺhavé reakcie serverov, čo pôsobí ešte horšie - možno by ste si to totiž až tak často neuvedomili, keby vás na to sami autori neupozornili. A potom neviete, čo si o tom máte myslieť. V niektorých režimoch sa mi podarilo pripojiť až po pár pokusoch, avšak nemôžem povedať, že by som mal dlhodobý problém dostať sa do zápasu. Každopádne matchmaking a servery ešte nie sú celkom OK a Ubisoft by im mal venovať pozornosť.

Na druhej strane však treba pochváliť audiovizuálnu stránku hry. For Honor vyzerá výborne. Aj na stredne výkonnej PC zostave hra plynule beží na extrémnych nastaveniach a pri 60 fps. To sa dnes často nevidí. A skutočne to vyzerá úžasne - či už kvalitne spracované prostredia a efekty, alebo mnohopočetné boje hrdinov a zbrojnošov, ktorí na seba narážajú v otvorených konfliktoch. A pohyby sú skvelé, krásne sa dajú rozlíšiť štýly jednotlivých bojovníkov, hoci napríklad valkýra so štítom a oštepom pôsobí skôr ako bojovníčka zo starovekého Grécka. Inak je však skvelá. V boji vidíte aj rany a poškodenia brnení a hoci po čase miznú, vyzerá to dobre. V strážnom režime so zameraným protihráčom má obrazovka zúžený horný a spodný okraj, takže viete rozlíšiť postoj vašej postavy. Ozvučenie je na úrovni a boj je ešte dramatickejší vďaka hudbe s rytmickým bubnovaním, ktoré sa hodí najmä v dueloch.

For Honor je kvalitná akcia zameraná na boje v stredoveku, ale zatiaľ trpí určitými neduhmi, ktorým sa pri premiére nevyhne väčšina multiplayerových hier. A svoje vieme aj o tituloch od Ubisoftu. Pravdou je, že tvorcovia ponúkli prekvapivo pestrú, i keď nie rozsiahlu ani do hĺbky prepracovanú kampaň v sólo režime aj kooperácii. Ale iba kvôli nej si hru určite nekupujte, For Honor je primárne multiplayerová vec a je to cítiť. No práve online zložka hry zatiaľ paradoxne ťahá za kratší koniec. Súbojový systém je skvelý a všetko krásne vyzerá, ale chce to stabilnejšie servery a viac pestrejších herných režimov. Tvorcovia nám ich sľúbili, takže snáď sa dočkáme. Duely severanov, samurajov a rytierov však nepochybne majú svoje čaro aj osobitý štýl, vďaka čomu si hra nájde dostatok chrabrých (alebo prinajmenšom krvilačných) bojovníkov.

napísal uni 17.2.2017
Páči sa mi! (+3)
Príbeh síce nie je veľmi originálny a nejde do hĺbky, ale príjemným spôsobom vás zoznámi s univerzom a hlavne jednotlivými bojovníkmi.