Sector Online Entertainmentnet Sector.sk Onlinehry.sk Plnehry.sk Blog.sector.sk Biosector.sk Kinema.sk Rozpravky.sk Funny.sk Docu.sk Lacné letenky
logoblack
Login:
Heslo:
 > Zabudli ste heslo?
facebook login
listallistamlistaplistaulistaylistarlistaelistaqlistajlistaklistadlistaz hryvideásúborytechfóruumužívatelia

9.5
95

War Thunder

Vojna zahrmela naplno

Recenzia pre PC (recenzovaná verzia), PS4

x-ray model
stále nový obsah a výborná optimalizácia
vyvážený free to play model
skvelý pomer medzi arkádou a simuláciou
prepracované modely tankov, lietadiel, lodí
technické spracovanie (grafika, zvuky, hudba)
fyzika, deštrukčný model, jazdný a letový model
množstvo rozmanitých a detailných prostredí
dôležitejšia ako výbava a stroj sú skúsenosti a taktika
gaymikaze (niekedy naozaj otravné kamikadze útoky lietadiel na tanky)

Najprv celý projekt začal ako MMO s bojmi lietadiel. Engine použitý z leteckého simulátora bol od prvého momentu vhodnou voľbou. Neskôr sa pridali tanky a momentálne sa pracuje na námornom prídavku. Od začiatku je jasné, že Gaijin vie presne, čo robí a aj keď na tomto poli je konkurencia, ktorá stále rastie, tento projekt sa od začiatku odlišuje od všetkého na trhu. Tým pádom si vytvoril svoju vlastnú komunitu, ktorá taktiež neustále rastie.

Vo War Thunder už mám nahraté desiatky až stovky hodín a keď som sa dočítal, že vyšla plná verzia, bol som prekvapený rovnako ako mnohí iní. Až doteraz som ani netušil, že vlastne hrám betu. Tak dobre je všetko optimalizované, bezproblémový chod, žiadne padania, bohatý obsah a vysoká úroveň  hry vyladenej do najmenších detailov. Samozrejme, doladovať a pridávať je stále čo, napokon pri takomto veľkom projekte to inak ani nejde.

Celé to hrmenie začalo lietadlami a neskôr pokračovalo tankmi a momentálne sa skúšajú lode. V zásade všetko je pre všetky druhy strojov rovnaké, celý systém hrania, postupu, nákupu, princípov a pravidiel. Môžete si vybrať stroje z rôznych národov, od Japoncov, Angličanov, Američanov, až po Nemcov či Sovietsky zväz. Tie sú rozdelené podľa obdobia do rôznych tried a postupne ako získavate body počas hrania, si odomykáte stále novšie a lepšie. S tým súvisí matchmaking, ktorý dáva dokopy hráčov so strojmi z približne rovnakého obdobia. Ak si zvolíte arkádový režim, tak sa vám môže stať, že stretnete úplne odlišné stroje z rozdielnych období, ale je to skôr výnimočne, nie na škodu a zvyšuje to rozmanitosť. Navyše si každý stroj môžete postupne vylepšovať za získané body, zdokonaľovať posádku tréningom za skúsenostné body a, samozrejme, upravovať vzhľad svojho stroja. V historickom či realistickom režime už ale bojujete v strojoch po skupinách autenticky podľa histórie a na historicky podložených mapách.

Ideme obsadiť bod A - alebo zomrieť na bod A, to sa hned uvidí
Malý vrtký dobre torpéduje.
No a čo?!



Ovládanie, výzbroj, odolnosť, vybavenie a rôzne iné vlastnosti sa menia od stroja k stroju. Každý ma svoje charakteristiky a každý vám inak sadne. Jazdný aj letový model rozhodne nepatria medzi simuláciu aj napriek možnosti náročnejšieho simulačného módu, ale v žiadnom prípade nepatria ani medzi akčné jednoduché modely. Je to veľmi vyvážený a zábavný kokteil medzi oboma svetmi bližšie k tomu akčnému, ale ani milovníci realistického zamerania ním určite nepohrdnú. To isté platí o modeli poškodenia. Keď začnete rozdávať olovo na všetky strany, záleží na mnohých faktoroch, kto si to ako odnesie a či bude mať čas vám to vrátiť, alebo ho dáte z prvej. Hlavne lietadlá sú veľmi zraniteľné kvôli pilotovi, ktorému stačí jedna guľka a stratili ste stroj.

Niekedy naopak vysypete do niekoho celý zásobník aj dva a bez výraznejšieho poškodenia vám aj tak ujde, prípadne dokáže otočiť situáciu vo svoj prospech a smrteľne zasiahne on vás. Je to vďaka vyváženému systému poškodenia, ktorý opäť nie je vyslovene simuláciou, ale ani príliš nudný akčný s obyčajným počtom bodov životov. Záleží na tom, čím strieľate, kam, na ktoré miesto, pod akým uhlom, čo zasiahnete a hlavne pri tankoch, či sa vám priestrel vôbec podaril. Pri tankoch sa vám môže dokonca stať, že budete strieľať na nepriateľa jednu strelu za druhou a nespôsobíte vôbec žiadne poškodenia. Jednoducho ak vaše delo nie je dosť silné, munícia dostatočne prierazná, pancier nepriateľa je príliš hrubý či pod zlým uhlom alebo je cieľ priveľmi ďaleko a strela stratila svoju prieraznosť, tak nespravíte nič, ani keď trafíte slabé miesto. Je veľmi dôležité hlavne pri tankoch poznať slabiny protivníka a kam presne mu pálite. Každý tank má svoje silné a slabé miesta inde a treba sa to naučiť. Ušetrí vám to mnoho životov.

Úplne najdôležitejšia je ale taktika. Môžete mať akýkoľvek tank, lietadlo, loď, najlepšiu muníciu, ale pokiaľ vy sami nemáte znalosti terénu, protivníka a hlavne svojho stroja, ktorého parametre skombinujete so skvelou taktikou a zručnosťou, tak vám nepomôže ani najdokonalejší stroj. Budete vždy mŕtvi medzi prvými s nulovým bodovým ziskom. Bezhlavé vrhanie do boja, nekrytie sa či neopatrný postup je často trestaný okamžitou smrťou. Vďaka tomu je hra veľmi rôznorodá, má svoju hĺbku a každé zabitie nepriateľa vám dáva pocit zadosťučinenia. Každý zápas je iný a nikdy neviete, čo vás čaká. Pokojne môžete vbehnúť s tankom do pasce, ktorá je na prvý pohľad bezvýchodisková, alebo sa za vás zavesia stíhačky a viete, že vaše dni sú spočítané. Avšak vďaka komplexnosti herných mechanizmov môžu aj takéto situácie skončiť vo váš prospech. Vtedy vám búši srdce, trasú sa ruky a adrenalín spomaľuje všetko dianie. To sú situácie, ktoré sú neraz pamätné. Na druhej strane sa vás neraz môže zmocniť aj frustrácia, keď sa vám jednoducho nedarí a dávajú si vás všetci z prvej. Žiaľ, drahý tank či lietadlo vám úspech nezaručia, a to je len dobre a dôkaz dobrej vyladenosti mechaník.

Niekedy sa fakt zadarí...
Akože dosť drzosť toto...
Som dosť na rane, zišlo by sa lepšie krytie.



Zápasy väčšinou trvajú niekoľko minút, obvykle do pätnástich minút ste buď víťaz, alebo porazený, ale môžu sa odohrávať aj dlhšie, hlavne tie v realistických módoch. Aby to nebolo stále o tom istom, neustále sa menia úlohy, hlavne ciele, ktoré musíte buď zničiť, alebo obsadiť. Preto sa na každej mape náhodne generujú obsadzovacie body, letiská, základne pre bombardovanie, konvoje, protiletecká obrana, takže nikdy neviete, čo presne budete plniť najbližšie. Je to veľmi pestré a dopomáha to k rôznorodosti, aby vás hra udržala v boji čo najdlhšie a darí sa jej to veľmi dobre.

K porážke stereotypu dopomáha aj rozmanitosť prostredí a ich neustále dopĺňanie o nové mapy. Sú prepracované do najmenších drobností, až sa neraz budete pozastavovať nad tým, ako sa to autorom všetko podarilo. Navyše väčšina vecí na mapách je zničiteľná, prípadne veľa materiálov, stien a objektov môžete prestreliť, takže schovávanie nie je vždy zaručená taktika. Vyskúšate si rôzne prostredia z hľadiska ročných období, ale aj typov, od lesov, cez zbombardované mestá, opustené dediny, až po púšte. Samozrejme, mení sa aj denná doba, sem-tam máte aj boje v noci, ale menia sa aj poveternostné podmienky. Pri lietadlách to kompletne zmení taktiku, ak máte oblaky nízko, pri tankoch zas noc úplne preinačí spôsob krytia a viac sa bojuje na kratšie vzdialenosti.

Všetko to vyzerá naozaj nádherne a výborne sa to hýbe, nehovoriac o skvelých zvukoch či parádnej hudbe. Optimalizácia a vyladenosť je skvelá, bezproblémová. Modely tankov, lietadiel i lodí sú veľmi detailné a tak isto sa menia ich textúry podľa prostredí a počasia. Keď ste na zasneženom území, vidno inú špinu na tankoch ako na prašnom území. Detaily, ako sú ošúchané miesta od nôh, kde nastupuje pilot, dotvárajú nádherný svet vojny. Atmosféra bojov je naozaj prvotriedna, budete vtiahnutí do rozzúreného víru bojov, kedy okolo vás prebieha neúprosná vojna a nebudete vnímať, že ste strávili v hre desiatky hodín, možno aj stovky.

Samozrejme, motivuje vás k tomu aj grindovanie, systém free to play. Všetko je nastavené tak, aby to dávalo zmysel, aby to bolo férové pre platiacich i neplatiacich hráčov. Peniaze môžete minúť na rôzne veci, ako talizmany, nákup bodov pre postup a vývoj, prémiové stroje a podobne. V zásade nič z toho nepotrebujete, všetok obsah je vám plne k dispozícii so všetkým, bez akýchkoľvek obmedzení. Jedine váš postup bude podstatne pomalší, takže ak vám nevadí grind, nemusíte minúť ani cent a okrem prémiových jednotiek sa môžete dostať ku kompletnému obsahu. Žiadne zvýhodňovanie platiacich hráčov ako u konkurencie nehrozí.

Ovládať môžete aj väčšie lode.
Henten mantinel do mňa o pár sekúnd narazí.
Zakrádanie spoza rohu...



Niekedy sa ešte môže stať, že získate špeciálne jednotky účasťou na rôznych turnajoch, ale to sú opäť odmeny rovnaké pre platiacich i neplatiacich hráčov. Môžete sa zúčastniť aj normálnych turnajov, rôznych stretov s mierne odlišnými podmienkami, ako sú klasické rýchle strety. Môžete hrať akčný mód, historický, realistický. Líšia sa užívateľským rozhraním, ovládaním - od akčného k simulačne zameranému, s rôznymi obmedzeniami alebo pravidlami, aby spravili z bojov reálnejšie konflikty. Tieto sú užijú viac simulačne založení hráči, ale zďaleka nejde o simulátor alebo realistické boje. Stále je to správny mix akčnosti a realistickosti bližšie k akčnej forme, avšak s väčším počtom reálnejších prvkov.

War Thunder nie je pre každého, ale dá sa aj povedať, že každý si tu nájde niečo pre seba. Teda ak máte radi historickú vojenskú techniku, lietadlá, tanky alebo po novom aj lode. Tie zahrňujú rôzne plavidlá, od rýchlych torpédových a delových člnov, až po lovcov ponoriek a tiež nový herný režim zameraný na ničenie a ochranu konvojov. Lode sa zatiaľ dajú skúsiť iba v časovo obmedzených stretoch, ak ste si zakúpili nejaký balíček a momentálne prebieha druhá testovacia fáza pred uzavretou betou námorných síl. Rozhodne sa ale máme na čo tešiť. Gaijin robí presne to, čo vie a v duchu predošlých projektov. Tak ako sú prepracované lietadlá i tanky, medzi ktoré najnovšie pribudla japonská kolekcia, tak sú už teraz prepracované aj lode.

Autori stále menia a dolaďujú mechaniky, pridávajú a testujú obsah a už teraz je to skvelá zábava. Hlavne je to multiplayer pre všetkých, ktorí majú radi armádnu techniku s aspoň miernou úrovňou realistickosti. Nestačí len grind a peniaze či najlepšia technika, ale šikovnosť, taktika a skúsenosti sú to, čo vám zaručí víťazstvá aj keď budete neraz v nevýhodných situáciách. Stále sa meniace prostredia, úlohy, jednotky, ale aj preskakovanie medzi tankmi a lietadlami zabezpečia výbornú zábavu na nespočetne veľa hodín.

Krásne zničený Berlín...
Dostal som kakao.
Guľomety, ťažké kanóny, rakety a bomby pripravené, to je Sturmovik.



Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: Win XP, CPU 2.2GHz, AMD 46XX/NVIDIA GT 520
Doporučené požiadavky: Win 7 64bit, Intel Core i5, NVIDIA GTX 650, AMD 77XX



napísal andrei 24.2.2017


Pozrite si aj
Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login

searchbutton
Hodnotenie
Sector:
                                        9.5
Užívatelia (výpis):
                                       
8.2
Vaše hodnotenie:
                                       
0.0
Vo svete: (metacritic)
                                        8.1
Užívateľské recenzie
Túžili ste sa ako dieťa voziť v tanku či nasadnúť do svojho obľúbeného lietadla a vzlietnuť do oblak...prečítať
veverka1107, 31.7.2014
8,5

Chcete pridať svoj názor? Napíšte článok....

Obrázky
Ďalšie aktuálne články
14 X-Morph Defense
recenzia 18.10.
86 Elex
recenzia 17.10.
21 Car Mechanic Simulator 2018
recenzia 16.10.
0 Looterkings
recenzia 16.10.
0 Sector magazín #96
článok 13.10.
bottom
Hry | Videá | Súbory | Tech | Fórum | Užívatelia | PC | Xbox 360 | PS3 | PSP | Wii | DS | Mobil | Obsah
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2017 SECTOR Online Entertainment   /   contact us on: sector@sector.sk