Sector Online Entertainmentnet Sector.sk Onlinehry.sk Plnehry.sk Blog.sector.sk Biosector.sk Kinema.sk ABCgames.sk Rozpravky.sk Funny.sk Docu.sk Lacné letenky
logoblack
Login:
Heslo:
 > Zabudli ste heslo?
facebook login
listallistamlistaplistaulistaylistarlistaelistaqlistajlistaklistadlistaz hryvideásúborytechfóruumužívatelia

9.0
90

Mass Effect: Andromeda

Masívna RPG pre akčnejších hrdinov

Recenzia pre PC (recenzovaná verzia), PS4, Xbox One

dynamické akčné boje s využitím unikátnych schopností a krytím
RPG zložka, ktorá dodáva hre hĺbku a šťavu
komplexný vývoj postáv, výskum a výroba výzbroje
fantastické svety, fascinujúce prostredia
jazda na transportéri a jeho široké využitie
multiplayerový doplnok
zlá optimalizácia a technický stav
niektoré nevydarené animácie
hra vás sklame, ak nemáte vzťah k RPG aj k akčným hrám

Predstavovať Mass Effect priaznivcom RPG žánru je úplne zbytočné. Táto sci-fi séria od Bioware presvedčila o svojich kvalitách už v prvej časti v roku 2008 a hráči hltali každý ďalší diel. Dnes už pokojne môžeme hovoriť o kultovej ságe, ktorej nerobí hanbu ani najnovšie pokračovanie, čo prišlo po dlhšej odmlke. Ale má to jeden háčik.

Úvod hry patrí tradičnému vytváraniu postavy mužského alebo ženského rodu, ktorej môžete zmeniť meno, ale bude patriť do famílie Ryderovcov. To má svoj význam a pochopíte to, už keď dostanete možnosť upraviť si v menu aj vzhľad vášho súrodenca. Potom sa už prenesiete do budúcnosti, kde precitnete po poriadne dlhom spánku na arche Hyperion letiacej vesmírom. Jej cieľ je nájsť nový domov pre obyvateľov na palube a hlavnú zodpovednosť za úspech misie nesie takzvaný Pathfinder. A zrejme vám je hneď jasné, že napokon toto bremeno ponesiete vy.

Vaša postava sa najskôr zoznámi s archou a následne vydá na prieskum planéty, ktorá síce nie je ideálna, ale mohla by sa stať novou kolóniou. Užijete si tam predovšetkým akciu, čo môže niektorých hráčov odradiť, ale slušný priestor dostanú aj RPG prvky a spoznávanie ďalších planét, základne Nexus v otvorenom vesmíre a svojej lode Tempest, ktorou sa prepravujete z jedného miesta v neznámej galaxii na druhé pomocou hviezdnej mapy. A v neposlednom rade sa zoznamujete aj s posádkou, s ktorou môžete hodiť reč priamo na palube vášho plavidla a vybraná dvojica vás sprevádza aj v boji v teréne.

Boj je jednou z prvých vecí, ktorú si osvojíte a rovnako ako mnohé ďalšie prvky vychádza z minulých častí Mass Effect. Spravidla po pristátí na nejakej planéte máte možnosť spoznávať jej okolie, čo sa nezaobíde bez potýčok. Hlavným protivníkom je agresívna mimozemská rasa, ale na muške budete mať aj rôznu lokálnu faunu či hliadkujúce stroje. Vašu postavu štandardne vnímate zmenšenú z pohľadu tretej osoby. Keď vytasíte pištoľ, automatickú pušku alebo inú zbraň, zväčšená horná časť tela hrdinu sa zobrazí na ľavej strane obrazovky. Môžete sa prehodiť na pravú a uprostred obrazovky vidíte zameriavací kurzor aj s ukazovateľom života, prípadne energetického štítu zameraného nepriateľa. Podobné parametre máte aj vy a spolu s doplnkovými údajmi sa zobrazujú na spodku obrazovky.

Modul, ktorý pristane zo vzduchu, má všestranné využitie. Lieči, umožňuje zmenu výbavy a rýchly transport v krajine.
Úhlavný nepriateľ. O čo mu ide?
Veľký priestor je venovaný bojom. Ich súčasťou je aj krytie a streľba spoza prekážok.



Bojuje sa v reálnom čase a základom je streľba zo zbraní, ktoré sa nabíjajú pri univerzálnych debničkách porozhadzovaných v teréne. Pohyb a skoky vám uľahčia trysky na obleku a využijete aj rôzne bariéry a objekty na svoje krytie. Poskytujú určitú ochranu a môžete spoza nich strieľať aj bez toho, aby ste vystrkovali hlavu.  Využijete aj útok zblízka a šťavu tomu dodávajú  bojové schopnosti, ktoré si osvojíte pri zvyšovaní levelu postavy. V boji štandardne používate tri, ktoré môžete obmieňať a nastavovať v Ryderovom menu. Sú to skutočne chuťovky rozdelené do troch kategórií: bojové, biotické a technické.  

Prvá skupina bojových schopností je zameraná hlavne na strelné zbrane a granáty. Biotické schopnosti sú už zaujímavejšie, založené na využívaní energie, ktorou nepriateľa zdvihnete do vzduchu či odhodíte (dá sa to pekne spojiť), vyvoláte šokovú vlnu alebo vytvoríte dočasný obranný štít, ktorý odráža strely priamo do nepriateľov. Napokon sú k dispozícii technické schopnosti, kam patrí aj účinný plameňomet, taktický plášť neviditeľnosti a vysávanie energie, ktorou si doplníte vlastné štíty. S novou úrovňou postavy pribúdajú skill body, ktoré investujete do ľubovoľných aktívnych a pasívnych schopností. Každá má šesť stupňov, ktoré  po investovaní čoraz väčšieho počtu bodov zlepšujú jej účinok. Schopnosti majú komplexnejší rozvoj a zahrňujú aj voľby, pri ktorých si vyberiete vždy jeden z dvoch variantov. Takže si napríklad zvolíte rýchlejšiu regeneráciu útoku, alebo zvýšite poškodenie, ktoré spôsobí. Optimálne je sústrediť sa na menej schopností a vylepšiť ich na maximum.

Na základe schopností, ktoré si vyberáte a zdokonaľujete, sa odomknú aj nové profily postavy. V úvode je to adept, ak preferujete bojové schopnosti, sprístupní sa vojak, iné voľby ponúknu formu prieskumníka či  infiltrátora. Profily si môžete prepínať a prinášajú hneď niekoľko bonusov v boji. V bitkách vám celkom slušne asistujú dvaja členovia tímu, ktorých si vyberiete. Sú samostatní a môžete ich jednotlivo alebo naraz koordinovať jednoduchým pokynom. Takto im určíte miesto, kam sa majú presunúť alebo cieľ, na ktorý by sa mali zamerať. Sami pritom šikovne využívajú schopnosti, ktoré sú pre každého individuálne, ale môžete ich v zjednodušenej forme zlepšovať podobne ako Rydera. Napríklad sympatická blondína Cora je dobrá s brokovnicou, takže môžete zlepšiť jej účinok s touto zbraňou a určite investujte body do jej biotických schopností. Zneškodneného spolubojovníka v boji jednoducho oživíte pri jeho tele, po bitke precitne aj sám. Ak zahyniete vy, čaká vás nahranie manuálne alebo automaticky uloženej pozície z checkopintu. Sú pritom miesta počas misií, kde sami ukladať nemôžete.

Pri konfliktoch vám určite pomôže aj kvalitnejšia výzbroj. Zbrane, brnenia a doplnky môžete nájsť pri mŕtvych protivníkoch alebo vo futuristických debničkách. Dajú sa aj kupovať od obchodníkov, u ktorých narazíte na všetko možné, ale záleží na tom, aké majú zameranie. Najviac vás však poteší možnosť vyrábať vlastnú výbavu podľa vašich preferencií. V prvom rade sa musíte na lodi alebo základni dostať k vedeckému terminálu, ktorý má dve hlavné sekcie. Výskum odomyká plány a rozšírenia a sprístupníte si tam nákresy konkrétnych zbraní, brnení a doplnkov. Na to potrebujete tri druhy výskumných bodov - podľa toho, ku ktorej z troch frakcií patrí požadované technológia. Po výskume môžete vytvoriť prototyp v sekcii vývoja. Na zhotovenie prilby, ochrany rúk, špičkovej snajperskej pušky alebo modifikátora napríklad na zvýšenie kapacity zásobníka, ale potrebujete dostatočné množstvo rôznych druhov surovín. A tie nájdete v teréne.

Pri potulkách krajinou vás okrem boja čakajú aj hlavné a vedľajšie úlohy a  rozhovory s NPC postavami, ktoré sa spravidla zhromažďujú v chránených zónach. Väčšina planét má totiž nepriaznivé podmienky a aj keď máte na sebe oblek, ohrozené je aj vaše zdravie - niekde je to rádioaktivita, inde extrémne teplo alebo naopak zima. Avšak  vaša postava  bez problémov odoláva v  postihnutej oblasti niekoľko minút (záleží aj na úrovni hrozby). A keď nebezpečne klesne ukazovateľ podpory života, treba zájsť do najbližšej obývanej zóny, musíte sa schovávať v tieni alebo zohrievať pri zdroji tepla a po krátkej regenerácii môžete znovu vstúpiť  na kritické miesta.

Výdatnou pomocou na výpravách je vaše vlastné terénne vozidlo. Je to univerzálny transportér, ktorý okrem rýchlej prepravy prináša extra zabezpečenie proti radiácii (ale tiež klesá). Vozidlo sa dá premaľovať, vylepšiť rovnako ako iná výbava pomocou vedeckého terminálu a zvláda aj veľmi náročný terén. Niekedy však treba prepnúť režim jazdy - zmení sa poloha nápravy a stroj je vtedy pomalší, ale dostane sa aj na veľmi strmé kopce. Niekedy si budete len tak vychutnávať parádny pocit z jazdy v krajine, kde sa vaše vozidlo dostane prakticky kamkoľvek, aj cez zdanlivo neprekonateľné prekážky a bariéry. To však stále nie je všetko. Transportér v krajine detekuje miesta, kde sa nachádzajú ložiská nerastov a priamo z neho môžete vypúšťať ťažobné drony, ktoré vám pravidelne prinášajú suroviny.  Inak ale narazíte aj na malé, jednorazové zdroje surovín, ktoré jednoducho extrahujete vašou postavou. Do cesty sa vám postavia nielen nepriatelia, ktorí vás neraz prekvapia pešími hliadkami vypustenými z leteckých transportov. Môžete naraziť aj na rôzne zvieratá a kreatúry, ktoré najčastejšie pripomínajú menšie dinosaury.

Sympatickou súčasťou pri skúmaní okolia, ale aj plnení úloh, je skenovanie objektov. Zariadením na ruke prehliadate veci naokolo a keď sa sfarbia dočervena, môžete ich skenovať. Takto získate údaje o predmetoch, ale čo je dôležité, aj body výskumu, ktorých druh závisí od povahy objektu a jeho príslušenstva k frakcii. Čím viac skenujete, tým viac bodov a možností na odomknutie nových nákresov v termináloch. Určite poteší aj mapa krajiny, kde sa okrem iného dajú pohodlne prepínať miesta misií a tie potom vidíte aj na navigačnej osi v hornej časti obrazovky. Nechýba možnosť rýchleho cestovania. Na to väčšinou využijete vysunuté stanovištia na vybraných miestach, kde zo vzduchu pristane viacúčelový modul. Slúži ako malá bezpečnostná zóna, kde sa doliečite, môžete meniť zbrane a doplniť muníciu alebo sa vrátite na Tempest.

Úlohy vás čakajú prakticky všade - na Nexuse, na planétach, na lodi. Niekedy je zadanie na jednom mieste a riešenie na inom a treba sa tam prepraviť. Kuriózne je, keď rozohráte úlohu, ale ešte nepoznáte miesto, kde máte niečo vykonať. Vtedy vám nepomôžu ani ukazovatele, čo vás inak pohodlne navedú k potrebnému miestu alebo osobe. Hlavné úlohy sa, prirodzene, týkajú osídľovania nových území a prípravy podmienok pre kolonistov- vrátane zakladania základní. Budete sa aj snažiť získať dôveru rôznych lídrov a dôležitých osôb a čeliť nepriateľskej mimozemskej rase pod vedením fanatického Archona. Nepovinné zadania sú tiež nápadité.  Môžete plniť úlohy, ktoré vám pomôžu zblížiť sa s členmi posádky a je tu aj SAM - umelá inteligencia, s ktorou je Ryder prepojený a hľadá jej pamäťové spúšťače. Okrem toho sa pokúsite dokázať (ne)vinu údajného vraha, budete skúmať obelisky a šplhať sa po nich, aktivovať prístroje, niekedy aj s menšími hlavolamami. Pustíte sa do hľadania nezvestných, oslobodíte zajatcov, čaká vás interview reportérkou, odhalenie sabotéra,  skúmanie vesmírnych telies sondami a mnoho ďalšieho.  Dialógy sú pritom dostatočne košaté a ponúkajú voľby, ktoré sa líšia nielen rozhodnutím, ale aj intonáciou. Odpovede a argumenty môžu byť emotívne, logické, ležérne a profesionálne.

Nakoniec sme skončili v Tatrách...
Úprava schopností vašich spolubojovníkov je menej komplexná ako tá vaša, ale aj tak majú slušné možnosti.
Ocitnete sa aj na tomto nehostinnom mieste, kde postavy môžu vyliezť z transportéra len pod kupolou.



A potom sú tu ešte kryo operácie, kde vyberáte aktivity a odomykáte perky. Príjemný doplnok predstavujú  aj úderné tímy. Jedná sa o podobný systém ako v MMORPG Star Wars: The Old Republic. Najmete si regrútov a budete ich posielať na misie, ktoré vyberáte zo zoznamu. Po niekoľkých hodinách sa na základe zdatnosti zvoleného borca dostaví kladný alebo nepriaznivý výsledok. Regrút dostane viac alebo menej skúseností,získa nové črty a prinesie vám nejakú korisť. Zaujímavosťou je, že niektoré takéto misie môžu byť plnené aj formou multiplayeru, ktorý je zakomponovaný do hry. Multiplayer vlastne v hre ani nemusel byť, ale je to sympatický bonus. Prirodzene, dá sa hrať aj samostatne mimo príbehu. Využíva dobre navrhnutý systém streľby spojený s krytím a môžete si vyberať predvolené postavy, ktoré sa líšia výzbrojou a aktívnymi bojovými schopnosťami.

Všetko to dobré a kvalitné, bohužiaľ, sčasti kazí zlá optimalizácia a technický stav hry. Je pravda, že k dispozícii sme mali recenzentskú verziu, ktorá však dostala aktualizáciu, čo mala reprezentovať finálnu podobu produktu. Ale je jasné, že to jedna záplata ani náhodou nespraví a bude treba ešte dlho plátať. Aj napriek automatickému úvodnému nastaveniu  dochádzalo k nepríjemným problémom a sekaniu. Manuálne nastavenie pomohlo len čiastočne. Snímkovanie nárazovo lietalo hore-dolu, chvíľami hra fungovala plynule, potom priam kolabovala. Pri odchode z hry bolo treba čakať na ukončenie doslova niekoľko minút. Takto si vyladený titul rozhodne nepredstavujeme.

Na druhej strane treba povedať, že grafika je skvelá a aj pri stredných nastaveniach dokáže vyvolať údiv. Najmä niektoré lokality sú skutočne nádherné. Preháňať sa po povrchu zasneženej planéty na transportéri je paráda a nepovedali by ste, aké krásy môže skrývať zdanlivá pustina. Každé miesto, každá planéta je pritom iná, ale všade vás čakajú jedinečné pohľady, či už sa ocitnete na púšti, v džungli alebo studených horách, kde si pri strmých štítoch môžete chvíľami pripadať ako v Tatrách. Tvorcovia mysleli aj na také efekty, ako sú stopy krokov či kolies v piesku a snehu alebo snehová pokrývka na vozidle a oblekoch postáv. Postavy tiež nevyzerajú zle, ale občas majú čudné pohyby, napríklad zvláštne krívajú. Sem-tam si všimnete aj  chybičky v inak veľmi vydarených predelových scénach a napríklad celkom nesedí, keď vám postava oznamuje niečo smutné a pritom sa usmieva. Atmosféru vhodne dotvára kvalitné ozvučenie, hudba, ktorá je menej nápadná, ale rezonuje v kľúčových momentoch a slušný dabing všetkých postáv.

Mass Effect: Andromeda je jedinečná hra s veľmi bohatým obsahom a hneď niekoľkými otvorenými svetmi na rôznorodých, fascinujúcich planétach. Ponúka úžasné možnosti a množstvo zábavy a úloh aj po zavŕšení nosného príbehu. Ale aby ste hru dokázali oceniť, musíte mať vzťah k akčným hrám aj RPG. Hru totiž tvoria obidva žánre, ktoré sa však priamo nemiešajú, skôr sa striedajú. Pomer je asi dva k jednej v prospech čistokrvnej akcie, ktorú si užijete v dynamických bojoch a pri jazde na transportéri. Stále však dôležitú úlohu zohráva aj RPG zložka, ktorá hre dodáva hĺbku a zahrňuje bohaté dialógy s voľbami, ktoré majú dopad,  precízny vývoj postáv, výrobu výzbroje a množstvo ďalších aktivít. Mnoho hráčov jednoducho bude túto hru milovať tak ako jej predchodcov, možno aj viac a odpustí jej aj technické nedostatky, ktoré môžu trochu znepríjemniť inak takmer dokonalý zážitok. Ak vás však odrádza priveľa akcie, radšej sa do Andromedy ani nepúšťajte.

Skenovanie objektov je v hre veľmi dôležité. Prináša údaje, stopy a body na výskum.
V hre nájdete množstvo predmetov a ďalšie si môžete sami vyskúmať a vyrobiť. Ak máte dostatok surovín.
Občas narazíte na takéto puzzle. Je to celkom príjemné spestrenie.



napísal uni 20.3.2017


Pozrite si aj
Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login

searchbutton
Karta hry
Mass Effect: Andromeda
PC ,PS4 ,Xbox One

EA / Bioware
Akcia / RPG

dátum vydania 23.3. 2017
Kúpiť si hru na
Mass Effect: Andromeda Na sklade 47.99 € KÚPIŤ
Mass Effect: Andromeda Na sklade 57.99 € KÚPIŤ
Mass Effect: Andromeda Na sklade 57.99 € KÚPIŤ
Hodnotenie
Sector:
                                        9.0
Užívatelia (výpis):
                                       
7.6
Vaše hodnotenie:
                                       
0.0
Vo svete: (metacritic)
                                        7.8
Užívateľské recenzie

Žiadne užívateľské články...Napíšte prvý....

Obrázky
Ďalšie aktuálne články
12 Thimbleweed Park
recenzia 27.4.
9 Dragon Quest VIII
recenzia 26.4.
64 Outlast 2
recenzia 25.4.
12 Lego Worlds
recenzia 24.4.
0 Mario Sports Superstars
recenzia 24.4.
21 Full Throttle Remastered
recenzia 21.4.
bottom
Hry | Videá | Súbory | Tech | Fórum | Užívatelia | PC | Xbox 360 | PS3 | PSP | Wii | DS | Mobil | Obsah
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2017 SECTOR Online Entertainment   /   contact us on: sector@sector.sk