Recenzia pre PC (recenzovaná verzia), PS4, Xbox One

celkom fajn na zoznámenie so žánrom budovateľských stratégií
príjemný vzhľad a dizajn
jednoduchý systém hry vhodný pre nováčikov
nemá potrebnú hĺbku, nijaký progres, žiadne výzvy
banálne úlohy a repetitívne scenáre bez motivačných prvkov
rutina a rýchlo nastupujúci stereotyp

Budovateľské stratégie majú svoje stále miesto na poli videohier. Radi staviame, zveľaďujeme a rozširujeme svoje sídlo, sledujeme, ako prekypuje životom a zapĺňa sa obyvateľmi. A pokojne to môže byť v stredoveku, súčasnosti či blízkej budúcnosti. A hoci aj na inej planéte, ako je to v hre Aven Colony, ktorú zastrešujú autori červíkov Team 17. Aj v novom svete však môže byť takmer všetko po starom a je otázne, či to hráčom stačí.

Aven Colony dokáže prakticky okamžite zaujať svojím vzhľadom. Kolónie umiestnené vo viac či menej exotických prostrediach vizuálne rozhodne oslovia, to je bez debaty. I keď sa nejedná vyslovene o špičkovú grafiku, na futuristické domčeky niekde pod horami s bujnou vegetáciou alebo umiestnené v zasneženom teréne či na púšti sa dobre pozerá. Hlavne keď sa na to mrknete kamerou s detailným záberom. A dobre sa aj stavia. Intuitívne menu obsahuje všetky potrebné položky v spodnej časti obrazovky. Budovy sú rozdelené podľa svojho druhu a zamerania. Stačí kliknúť na príslušnú ikonu a otvoria sa konkrétne stavby.

Konštrukcia nie je žiadna veda, vyberiete miesto v blízkosti sídla, respektíve v dosahu budovy s dronmi, čo všetko postavia namiesto ľudí a ešte aj pozbierajú zásoby z orbity. O chvíľu je stavba hotová a ak nie je prepojená s ostatnými štruktúrami, treba to vyriešiť nadzemnými tunelmi. Inak je nefunkčná, nedokážu sa tam prepraviť kolonisti, ktorí sú potrební na spustenie prevádzky a nemá elektrický prúd.

Niektoré pohľady na kolóniu sú úchvatné.
Skleníky si nájdu svoje miesto aj zamrznutej krajine.
Expedície sú iba nepatrným spestrením monotónnej výstavby.

Kolónia musí mať imigrantské centrum, kam prilietajú transporty s novými kolonistami. A pre nich potrebujete obydlia, optimálne by ste im mali ponúknuť dostatok pracovných miest, postaviť nemocnicu, parky, budovy s bezpečnostnými dronmi a niekoľko ďalších objektov, aby boli prisťahovalci spokojní a šťastní.  Nevyhnutnosťou sú solárne elektrárne a geotermálne generátory. Nesmiete zabudnúť na zásoby vody, jedlo dopestované na rôznych druhoch fariem a v skleníkoch, ktoré v zimnom období prinášajú aspoň 50- percentný výnos. A nutné sú aj čističky vzduchu a filtre, pretože atmosféra na planéte nie je rovnaká ako na Zemi. Bane na určených ložiskách zabezpečia prísun železa a iných nerastov a po spracovaní prinášajú nanity, ktorými financujete celú kolóniu a výstavbu. Nedostatkové suroviny môžete vymieňať za prebytky prostredníctvom obchodného centra s leteckými dodávkami.

Vlastne sa jedná o viac-menej tradičné budovy, ku ktorým pridáte ešte výskumné centrum, veže na zachytávanie bleskov a hŕstku ďalších objektov, ktorých funkcie vám budú väčšinou hneď jasné. Za zmienku stojí centrum s expedíciami, prostredníctvom ktorého posielate do širšieho okolia výsadky plniace jednoduché úlohy, ktoré zvolíte na mape. Preskúmajú určené body, zachránia bádateľov, analyzujú mŕtveho živočícha. To všetko bez vašej priamej účasti. Len určíte polohu. Inak sa venujete výlučne výstavbe kolónie, kde sa okrem problémov s klesajúcou morálkou obyvateľov, nedostatkom zásob, príležitostnými kalamitami a jedovatými spórmi, nestretnete so žiadnymi závažnejšími problémami.

Nečakajte nijakých agresívnych mimozemšťanov alebo živelnú pohromu. Nemusíte mať strach ani z toho obrovského červa, čo si to veselo dierkuje tesne pri vašom centre. Nemusíte sa báť ani interných problémov. Starosť vám bude robiť maximálne referendum, kde musíte dosiahnuť značnú podporu obyvateľov, aby vás akceptovali ako svojho guvernéra. A to nie je až také ťažké.

Hrať môžete kampaň alebo si zvolíte sandboxový režim. Nie je v tom však veľký rozdiel, len v sandoxe si zvolíte terén a parametre. Kampaň vlastne ani nemá príbeh - príležitostné debaty niekoľkých mudrlantov nič zásadné neobsahujú a sú prakticky zbytočné. Nič iné zaváňajúce dejom v hre nenájdete. Ťaženie je založené len na plnení banálnych úloh, ktoré vám okrem voliteľnej odmeny vo forme kreditov alebo surovín vydláždia cestu k ekonomickému víťazstvu. A potom sa odomkne ďalší scenár, kde plníte prakticky tie isté úlohy, len sa vymení prostredie a upravia prírodné podmienky.

Stále otvárate len obálky, v ktorých sa objavujú fádne zadania, ako postav generátor a ďalšie 4 budovy, dosiahni populáciu 50, 100 či 300, importuj
/exportuj isté množstvo vybraných surovín, zvýš produkciu, vyzdvihni náklad dronmi, analyzuj objekt, vyhraj referendum. Toto by postačilo možno na prvých dvoch mapách, ale nič iné vás nečaká ani v ďalších scenároch. Nepribudnú žiadne pokročilé možnosti, nedočkáte sa novej výzvy, ani len neodomknete nové budovy (ktorých mohlo byť viac), lebo všetko je prístupné hneď od začiatku hry a len dookola opakujete tie isté procesy a stále začínate odznova. Hra nejde veľmi do hĺbky a nemá nič, čím by dlhodobo zaujala.

Aven Colony je veľmi nenáročná budovateľská stratégia, ktorá síce osloví svojím pestrofarebným vzhľadom, ale sklame obsahom. Nejde veľmi do hĺbky, nemá dej ani nové nápady, neprináša žiadne výzvy iba banálne úlohy a klasickú výstavbu s jednoduchou ekonomikou. Autorom chýba kreativita a fantázia, ktorej mohli na fiktívnej planéte naplno popustiť uzdu. Ale neurobili to. Obligátne piplanie s domčekmi je chvíľu celkom fajn, ale veľmi rýchlo sa zmení na rutinu a hráč nemá žiadnu motiváciu, aby pokračoval ďalej. Vďaka svojej jednoduchosti  dáva Aven Colony aspoň príležitosť nováčikom - najmä na konzolách - aby sa zoznámili s týmto žánrom, na PC ale máme podstatne zaujímavejšie tituly, ktoré sú komplexnejšie a zábavnejšie.

Na osídlenie sa môžete pozrieť pekne zblízka.
Pravidelne prichádza chladné obdobie, ktoré dočasne zníži produkciu. A občas príde aj obrovský červ. Nič z toho vás nezastraší.
Staviame ďalej - to isté, len v modrom.