Sector Online Entertainmentnet Sector.sk Onlinehry.sk Plnehry.sk Blog.sector.sk Biosector.sk Kinema.sk Rozpravky.sk Funny.sk Docu.sk Lacné letenky
logoblack
Login:
Heslo:
 > Zabudli ste heslo?
facebook login
listallistamlistaplistaulistaylistarlistaelistaqlistajlistaklistadlistaz hryvideásúborytechfóruumužívatelia

8.0
80

Middle-earth: Shadow of War

V zemi Mordor, kde tieň vládne zlom

Recenzia pre PC (recenzovaná verzia), PS4, Xbox One

rozšírený Nemesis systém
pestrosť a individuality kapitánov ohyzdov
boje o pevnosti
systém vybavenia hlavnej postavy a RPG prvky
draky
príbeh odsunutý na vedľajšiu koľaj
odfláknuté dejové misie
nevýrazné hlavné postavy

Pamätáte si ohlásenie Middle-Earth: Shadow of Mordor? Prvé gameplay video si zlízlo neskutočnú vlnu kritiky. Vtedy fičal Assassin a Shadow of Mordor vyzeral ako obyčajná napodobnenina, len zasadená do Stredozeme. No a na prekvapenie všetkých sa z hry vykľul poriadne kvalitný, a hlavne originálny titul, ktorý právom získal niekoľko herných ocenení. Prešli tri roky, máme tu pokračovanie a rovno treba povedať, že sa znovu jedná o nadupanú jazdu. Jazdu na Caragovi, Graugovi alebo Drakeovi, prípade na chrbte trola, ktorý by vám najradšej rozmliaždil hlavu kyjakom...

Dej sa odohráva hneď po udalostiach v Shadow of War. Nad Stredozemou sa zmráka a Sauron obracia svoju pozornosť ku gondorskému mestu ľudí - Minas Ithil. Talion a Celebrimbor v snahe vyzvať sily temného pána ukujú v Hore osudu nový prsteň moci a započne tak ďalšie dobrodružstvo odohrávajúce sa dejovo medzi Hobitom a Pánom Prsteňov.

Herná mapa je rozdelená na 5 regiónov, z ktorých je každý väčší než tie v Shadow of Mordor. Regióny sa líšia hlavne prostredím – užijete si lesnatú oblasť, zasnežené hory, sopečnú pustatinu alebo ulice ľudského mesta zbedačeného vojnou. Každá z piatich oblastí má vlastnú armádu ohyzdov, ktorá je hierarchisticky členená na množstvo kapitánov, niekoľkých náčelníkov a jedného vládcu pevnosti. Práve pevnosti sú najväčšou novinkou v hre a užijete si ako ich dobýjanie, tak aj obranu. Základom hrateľnosti je stále plynulá a svižná kombinácia jednoduchého stealth postupu so zábavným bojovým systémom prebratým z Batman série. Znova budete po stovkách porciovať Uruk-hai ohyzdov, ale tentokrát sa k nim pridajú aj Olog-hai - mohutní trolovia, ktorí sa tu taktiež vyskytujú ako vyššie postavení kapitáni.

Odteraz slúžiš pánovi svetla!
Ten zelený zadok si na tróne dlho neohreješ.
V Mordore majú asi aj piercingový salón.



Shadow of Mordor pred tromi rokmi predstavil unikátny Nemesis systém, ktorý spočíval v generovaní nekonečných možností pre vašich nepriateľov – ako sa budú správať, aké budú mať silné a slabé stránky a ako sa bude rozvíjať ich osobný vzťah a príbeh vzhľadom k vám, keď im budete čeliť opakovane. Aj táto funkcia sa dočkala rozšírenia. Každý stret s vyššie postaveným ohyzdom alebo trolom je unikátny jednak prístupom k boju - pretože musíte brať do úvahy jeho slabiny a odolnosti, ktorých je množstvo - a taktiež jeho osobnosťou. Nemesis systém si pamätá každé vaše stretnutie a to ako dopadlo, takže keď znova natrafíte na ohyzda, pred ktorým ste naposledy utiekli z boja, dá vám to uštipačne pocítiť. Všetky tieto krátke monológy pred a počas boja sú plne nadabované a počas celej hry, kedy som takto skrížil zbraň s dobrou stovkou kapitánov (mini bossov) sa nestalo, že by sa nejaký opakoval.

Zaujímavá je možnosť preniesť si zo Shadow of Mordor cez takzvanú Nemesis Forge svojho najúhlavnejšieho nepriateľa, ktorý sa tak stane súčasťou sveta a niekoľkých príbehových misií. To, že vás stretol kedysi dávno, si bude veľmi dobre pamätať a keď vás porazí aj tretíkrát v rade, sa rozpamätáte aj vy, prečo ste ho v Shadow of Mordor tak strašne nenávideli. O to viac poteší, keď mu konečne oddelíte hlavu od krku.

Variabilita kapitánov je obrovská aj čo sa týka ich osobností. Jeden ohyzd sa vyžíva v sekaní rúk súperov, ďalší je pokrvným bratom iného ohyzda a vražda jedného vyprovokuje toho druhého k pomste, aj keď bol doteraz oddaný vám. Ohyzd s prívlastkom „the Mindless“ je mentálne zaostalý a neustále opakuje: „I don´t know! I don´t know!" Iný skrátka len škrieka ako tínedžerka na koncerte Justina Biebera. Podobné psychické ujmy im viete spôsobiť aj vy osobne, keď ich niekoľkokrát ponížite, znížite im razantne level a ešte k tomu vymyjete aj zvyšky inteligencie. Takto šikanovaní jedinci sú pri ďalšom stretnutí síce stále nebezpeční, ale častokrát na vás len nepríčetne pozerajú, cvakajú zubami, vyvalia zo seba pár slov a chýba im už iba slina tečúca z kútika úst. Každého z kapitánov je možné po zlomení v boji buď nemilosrdne popraviť a vytrieskať z neho korisť, alebo ho najať do vlastnej armády, ktorá potom slúži ako útočná alebo obranná sila v boji o pevnosť. Po novom si viete prideliť aj vlastného bodyguarda a kedykoľvek si ho zavolať na pomoc.

Boj o pevnosť je najmä v poslednom zo štyroch aktov hry komplexná záležitosť. Či už bránite, alebo útočíte, zostavujete si armádu z dôstojníkov. K dispozícii máte 6 slotov ,do ktorých dosadíte vašich verných poddaných. Každý slot si viete za hernú menu rozšíriť o jedno z troch vylepšení. Za útok tak viete odomknúť jazdu pre lukostrelcov, katapulty s rôznym efektom alebo trolov demolujúcich múry. Za obranu máte k dispozícii spevnené hradby, ohnivé pasce alebo väčší dostrel lukostrelcov. Do bojov sa, samozrejme, aktívne zapájate, pretože v prípade útoku musíte v záverečnej fáze vlastnoručne vykopať zelený zadok ohyzda z trónu.

Ďalšou nemalou novinkou v Shadow of War je systém vybavenia hlavnej postavy. Po novom Talion zbiera zbrane a výbavu po padlých nepriateľoch. Každý kúsok má pritom iný level, raritu, poškodenie, zvyšuje nejakú štatistiku alebo má unikátne výhody. Aby toho nebolo málo, do každého vybavenia viete vkladať drahokamy rôznej kvality posilňujúce jeho štatistiky. Leveluje, samozrejme, aj hlavná postava a za nazbierané skill-body si viete odomknúť množstvo nových schopností. Každá má potom 2 až 3 varianty, z ktorých môžete mať aktívny vždy len jeden. Viete si tak na pomoc zavolať a osedlať Caragora, obrovského Grauga alebo dokonca okrídleného Drakea – s tým si užijete asi najviac zábavy. Malý dráčik totiž dokáže nad nepriateľmi rozpútať hotové inferno za ktoré by sa nemuseli hanbiť ani draci z Game of Thrones. Sledovať celý ten chaos z bezpečia jeho chrbta je na nezaplatenie.

Čo sa týka príbehovej časti a misií, tak tu Shadow of War poriadne kríva. Niekoľko hlavných postáv s vlastnou príbehovou linkou vám ponúkne sériu väčšinou nezaujímavých úloh typu: dostaň sa tam a osloboď toho, alebo zabi toho a zabráň tomuto. Nájde sa tu, samozrejme, pár výnimiek. Napríklad boj s Balrogom bol skutočne epický a záverečná misia taktiež pôsobila monumentálne. Je ale vidieť, že príbehová linka je tu skôr do počtu, a najviac práce si dali vývojári s Nemesis systémom a jeho zakomponovaní do herného sveta. Najväčšou zábavou sú tak osobné príbehy, ktoré prežívate s rádovými ohyzdmi, ktorí sú často charakterovo zaujímavejší ako príbehové postavy. Budete tak taktizovať a plánovať svoj postup na ceste za dobytím pevnosti. Získate informácie o bodyguardoch náčelníka, prepadnete ich zo zálohy, využijete ich slabé stránky, porazíte v boji, vymyjete im mozog a zverbujete na svoju stranu. Tí potom svojho náčelníka zavedú do pasce, bodnú ho do chrbta a vy ho už len nasekáte na kúsky. Takto oslabíte pevnosť napríklad o katapulty.

Na chrbte Drakea dokážete rozpútať v nepriateľských radách chaos.
Nestrácajte hlavu, my tú pevnosť dobyjeme!
Olog-hai sú nároční protivníci.



Hlavná dejová linka končí tretím aktom, kde sa dočkáte pomerne zaujímavého rozuzlenia príbehu. Máte však možnosť pokračovať ďalej vo štvrtom akte zameranom čisto na obranu svojich pevností. Obťažnosť sa bude neustále stupňovať, a vy tak budete musieť pozorne študovať útočiacu armádu a navoliť obrancov a upgrady tak, aby využili slabosti útočníkov. Odmenou vám na konci bude dodatočná záverečná predelová céna, ktorú, ak nemáte chuť púšťať sa do posledného aktu, odporúčam aspoň pozrieť na Youtube, pretože odhaľuje zaujímavý osud Taliona a priamo odkazuje na knihy Pán prsteňov.

Hra ponúka aj pár nepovinných vedľajších aktivít, za ktoré získate dodatočné vybavenie alebo schopnejších bojovníkov. Každý región má vlastnú arénu, kde proti sebe bojujú ohyzdi alebo trolovia bez vášho zásahu. Je to boj na život a na smrť, takže víťaz odíde posilnený o niekoľko levelov a porazený bez hlavy. Viete takto poslať trénovať svojich obľúbencov a ak náhodou prehrajú, nič vám nebráni pomstiť sa na víťazovi, prípadne ho zverbovať na svoju stranu.

Jednotliví ohyzdi sa, rovnako ako v predošlej hre, zúčastňujú vlastných misií – lovia šelmy, prepadávajú svojich sokov, alebo medzi sebou bojujú o vyššie postavenie. Do každej z týchto misií viete aktívne zasiahnuť a zamiešať tak karty vo svoj prospech. Svojim zverencom viete, samozrejme, zadávať rozkazy a prikázať im zabiť určitý cieľ, prípadne sa pokúsiť infiltrovať do náčelníkovej ochranky. Hra obsahuje aj online aktivity. Na mape sa vám zobrazia dodatočné misie a vy tak môžete dobyť pevnosť iného hráča, alebo pomstiť niečiu smrť. Odmenou je potom herná mena a korisť z truhlíc, z ktorých získate vybavenie alebo dodatočných kapitánov pripravených na nasadenie do ktoréhokoľvek z regiónov.

Boj s Balrogom patrí k tomu najlepšiemu z príbehových misií.
Minas Morgul - mesto Nazgûlov.
Tak toto Krûkovi len tak neprejde.


S truhlicami s korisťou súvisí aj všetkými nenávidený model mikrotransakcií, ktorý sa v hre skutočne nachádza. Cez herné menu sa viete preklikať do takzvaného marketu, kde si za hernú menu nakupujete obyčajné truhlice s vybavením a kapitánmi, alebo za prémiovú menu truhlice s obsahom vyššej kvality. Nikto vás do nákupov nijako nenúti a je len na vás, či do marketu počas celej hry vôbec zavítate. K dohraniu to absolútne nepotrebujete.

Graficky sa Shadow of War nijako výrazne neposunul. Zamrzí však mimika a detaily tvárí ľudí, ktoré pôsobia dosť zastaralo. Naopak ohyzdi a trolovia vyzerajú omnoho uveriteľnejšie, čo je vzhľadom na to, že sa na vás budú škeriť veľmi často, len dobre. Čerešničkou na torte je foto mód prevzatý z prvého dielu, ktorý vám dovolí kedykoľvek stlačením tlačidla pozastaviť hru, hýbať kamerou a upravovať množstvo filtrov a vizuálnych nastavení pre tie najlepšie snímky. 

Middle-earth: Shadow of War je väčší, prepracovanejší, epickejší a zábavnejší než jeho predchodca. Rozšírený Nemesis systém je aj tentokrát hlavným lákadlom hry - strety s rozmanitými ohyzdmi, ktorí si pamätajú každú potýčku s Talionom, boje o pevnosti a intrigy medzi kapitánmi samotné zabavia na dlhé hodiny. Bohužiaľ, príbehové misie tu hrajú druhé husle a nebyť pekných predelových scén, pár epických questov a zvratu na konci, tak by ste si na dej po dohraní hry ani nespomenuli. Shadow of War je tak povinnosťou pre milovníkov prvého dielu. Ak vás však nebavil ani ten a očakávate poriadny príbeh zo Stredozeme, obávam sa, že budete sklamaní a ani množstvo inovácii v hrateľnosti váš názor nezmení.


Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: CPU Intel Core i5-2300, 6 GB RAM, GTX 660 2GB, 70GB HDD, OS Win 7 64-bit



napísal francis 20.10.2017


Pozrite si aj
Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login

searchbutton
Karta hry
Middle-Earth: Shadow of War
PC ,PS4 ,Xbox One

Warner Bros / Monolith
Akcia mesiac vydania 10. 2017
Hodnotenie
Sector:
                                        8.0
Užívatelia (výpis):
                                       
7.5
Vaše hodnotenie:
                                       
0.0
Vo svete: (metacritic)
                                        8.0
Užívateľské recenzie

Žiadne užívateľské články...Napíšte prvý....

Obrázky
Ďalšie aktuálne články
5 Sonic Forces
recenzia 16.11.
0 Sector magazín #97
článok 15.11.
29 WRC 7
recenzia 14.11.
2 ICY: Frostbite Edition
recenzia 14.11.
bottom
Hry | Videá | Súbory | Tech | Fórum | Užívatelia | PC | Xbox 360 | PS3 | PSP | Wii | DS | Mobil | Obsah
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2017 SECTOR Online Entertainment   /   contact us on: sector@sector.sk