Recenzia pre PC

vydarený dizajn úrovní
retro štýl, ale s novými súčasťami
občas zasekávanie postavy
málo checkpointov, pri úmrtí niekedy musíte prejsť celý level odznova
pri niektorých zraneniach končatín ste prakticky bezbranní
mohlo to byť trochu dlhšie

Nostalgia je pekná vec, ale spoliehať sa na čaro minulosti niekedy nestačí. Zvlášť v prípade videohier, kde sa neraz ukazuje, že to, čo bolo kedysi jedinečné, môže v dnešnej dobe pôsobiť nezáživne. Na druhej strane sú tituly, ktorým ani roky neubrali nič z ich pôvabu a stále dokážu fantasticky pobaviť. No a potom sú tu hry, ktoré sú síce súčasné, ale úmyselne využívajú retro štýl, aby nám pripomenuli zašlú éru, na ktorú mnohí radi spomíname. To je aj prípad titulu Tower 57.

Veža 57 je názov hry aj miesta, kam sa uberáte v dieselpunkovom svete, kde sú mega veže jedinou enklávou civilizácie. V päťdesiatsedmičke sa deje niečo nežiaduce a hroziacu vzburu treba potlačiť už v zárodku, aby sa nešírila ďalej. To je úlohou vášho trojčlenného tímu, ktorý si zvolíte hneď pri štarte. Na výber je šesť postáv, ktoré sa líšia vzhľadom a výzbrojou. Nájdete tam postavičku v klobúku so samopalom ako vystrihnutú z gangsterských filmov, policajnú dôstojníčku s brokovnicou, vedkyňu či holohlavého siláka. Po voľbe tímu môžete vystúpiť z vlaku priamo pri veži, ktorú treba dôkladne preskúmať. Ale ako určite tušíte, neprebehne to bez komplikácií.

V hre vás čakajú rozmanité úrovne nabité nepriateľmi, odkiaľ sa priebežne vraciate do verejných priestorov izolovaného mesta s bežnými obyvateľmi, strážcami dozerajúcimi na poriadok, krčmou a niekoľkými užitočnými NPC postavami. Už vstup do veže je problém, bez priepustky to len tak nejde, a tak to najskôr skúsite cez kanalizáciu. Tam môžete rozstrieľať prvé objekty, ktoré vám stoja v ceste a niekedy skrývajú užitočné krúžky suplujúce peniaze a energiu. V prvom rade však bojujete proti rôznej hávedi, čo po vás páli a hryzie. Spočiatku sú to rozmanité príšerky a pozor si treba dávať aj na sudy, ktoré sú niekedy maskovaním pre potvory vystreľujúce výbušniny v štýle artilérie.

Na začiatku si vyberiete tri postavy s odlišnou výzbrojou.
Najväčšia zábava je, samozrejme, v kooperácii.
Nechýbajú súboje s bossmi a občas si aj zajazdíte v takomto obrnenom vozidle.

Neskôr sa dostanete do menej páchnucich prostredí - laboratórií s mechanickými protivníkmi, zelených zón s naklonovanými dinosaurami a ulíc s agresívnymi vojakmi. Sortiment nepriateľov je vcelku slušný. Niektorí vyčkávajú na svojich pozíciách, iní sa znenazdajky objavia a vylezú z dverí či otvoru v podlahe a nechýbajú ani húževnatí bossovia. A čo poteší, protivníci po sebe často zanechávajú svoje zbrane a doplnky, ktoré viete zužitkovať. Takto sa dostanete napríklad k výbušným strelám, ktoré dokážu zničiť aj niektoré tehlové múry, a dokonca môžete použiť časť zneškodnenej obrannej veže, ktorú potom nosíte so sebou.

Hoci ste si na začiatku vybrali tri postavičky, aktívna je vždy len jedna. Hrdinu môžete vymeniť na toalete, v obligátnej drevenej latríne aj s otvorom v tvare srdiečka. Dôvodom na prepnutie postavy je predovšetkým odlišná výbava, hoci ako bolo spomenuté, výzbroj sa dá meniť. Každý má nejakú základnú strelnú zbraň s neobmedzeným využitím a potom jednu silnejšiu, ktorá však už má limitovanú muníciu. Okrem toho aj nejaký špeciálny nástroj alebo doplnok, napríklad míny, mechanickú rukavicu alebo hák. K tomu môžete pribrať ešte jednu zbraň alebo si vymeníte tie pôvodné.

Nová výbava, vrátane jednorazových lekárničiek a munície, vypadáva z nepriateľov a rozbitých objektov, dá sa kúpiť v automatoch a v meste u obchodníka. V boji oceníte aj individuálnu super schopnosť každej postavy, ktorú aktivujete, keď má dostatok energie. Gangster vtedy privolá auto, z ktorého jeho kumpáni chvíľu ostreľujú nepriateľov, hacker  dočasne ochromí protivníkov v okolí a podobne. Je to vítaná  a a efektná vychytávka hlavne  vo chvíli, keď ste obkľúčení alebo stojíte proti bossovi.

V teréne bežne narazíte na rôzne zákutia, pohyblivé plošiny, tajné miestnosti, sudy s jedom alebo výbušninou, ostne, ohnivé a iné pasce. Potrebujete vyhľadať prístupové karty a kľúče, aktivujete spínače, odomykáte nové priestory. Občas si aj zajazdíte na bojovom stroji.  Ak vaša aktívna postava umrie, zanechá po sebe výzbroj a vyberiete si ďalšiu osobu, s ktorou pokračujete. Po úmrtí všetkých troch vás čaká reštart od posledného záchytného bodu. Bohužiaľ, spravidla to znamená reštart celého levelu, ktorý bežne trvá takých 20- 30 minút. Našťastie sa hra ukladá ešte aspoň pri bossoch, takže vtedy vás posunie len tesne pred začiatok zápasu.

Mŕtve postavy sa neoživujú ani po dokončení úrovne. Na ich vzkriesenie potrebujete jantárové gule, ktoré prinesiete veštici a tá vám vráti vašich stratených druhov. Lenže gule objavíte len veľmi ojedinele, takže sa môže stať, že do niektorých levelov vstupujete buď s dvomi, alebo dokonca len jedinou postavou, takže je to náročnejšie. Ale veľkou pomocou sú automaty na vylepšovanie telesných partií.

Každá postava si v určenom automate môže za peniaze upgradovať torzo, ľavú a pravú ruku a nohy. Určite si zdokonaľte torzo - najprv vám permanentne pridá 25 percent života, potom pridá samoliečbu, takže sa až do konca hry bude váš borec priebežne regenerovať. Úpravy pravej ruky zvýšia účinok zbraní, ľavačka zvyšuje množstvo použití doplnkov. Zdokonalené nohy umožnia uhýbanie a zvýšia rýchlosť pohybu. Svoje telo si na tomto mieste nielen zlepšujete, ale aj opravujete. Niektoré potvory vás totiž dohryzú až tak, že doslova prídete o nohy, takže potom nemôžete chodiť, len sa pomaly šúchate po podlahe. Horšie je, keď takto prídete o ruky - potom nemáte ako po nepriateľoch strieľať, čo pre vás môže byť hlavne v uzavretých priestoroch osudné.

Na latríne si vymeníte postavu.
Opravovanie a vylepšovanie telesných partií je nápadité.
Keď je gangster v úzkych, pomôže mu mafiánske vozidlo.

Ďalšie automaty slúžia na nákup munície, lekárničiek a pár ďalších predmetov, iné ako info stánky s prehľadom aktuálnych udalostí vo veži. Oceníte automaty na vylepšovanie zbraní, kde sa oplatí investovať najmä do tých pokročilých, no potom ich v prípade úmrtia nezabudnite zobrať s inou postavou. Inak prídete o všetky získané bonusy, čo môže byť vyššie spôsobené poškodenie, rozšírená kapacita zásobníka, prierazné, jedovaté alebo ohnivé strely a špecialita, teda napríklad vystrelenie dvoch guliek naraz.

Dynamické boje a vylepšovanie postáv aj zbraní určite zaujme. Okrem toho vás v krčme pobavia minihry,  ktorými si môžete aj trochu privyrobiť - hádzanie šípok alebo zatĺkanie klincov rýchlejšie ako súper. Priamo v teréne otvoríte niektoré uzamknuté dvere pomocou špeciálnej rukavice hackovaním, pri ktorom musíte pospájať viac uzlov ako obranný systém. Všetko sa dá pekne ovládať klávesnicou a myšou alebo konzolovým ovládačom. Obidve možnosti využijete v kooperácii na jednom počítači, kde si hráči v úvode rozdelia všetkých šesť postáv. Postup sa nemení, každý si prepína svojich borcov a bojuje, obaja hráči sa musia zdržiavať neďaleko seba, pretože sa všetko odohráva na spoločnej obrazovke, ktorá nie je rozdelená. A potom je tu online multiplayer, kde môžete prizvať do hry svojich kamarátov zo Steamu alebo sa náhodne spojiť s niekým neznámym, ale v tomto prípade vám hra zrejme nikoho nenájde.

Tower 57 je chuťovka, ktorá osloví predovšetkým veteránov. Retro pixel art grafika je zámerom tvorcov a v prípade starších hráčov má patričný efekt, hoci mladší jedinci možno kostrbatý vzhľad hry až tak neocenia. Podobne je to aj s hudbou a skromnejším ozvučením. Pritom melódie sa menia aj podľa toho, či sa nachádzate na ulici alebo napríklad v army shope. Z každej strany na vás dýcha nostalgia, ale samotná hrateľnosť je úspešným kompromisom a nepôsobí zastaralo. Spája klasické osvedčené prvky s novými nápadmi a súčasťami, ako je vylepšovanie telesných partií postáv a výzbroje. Výsledkom je dynamická a nápaditá hra, ktorú s chuťou prejdete za niekoľko hodín a určite sa pritom nebudete nudiť. Práve naopak. Pridanou hodnotou je vydarená kooperácia a príbeh si zrejme radi zopakujete s tromi inými postavami.

Spravíme si skratkou zbraňou, ktorú nám zanechal nepriateľ.
Určite sa oplatí zdokonaľovať aj zbrane.
Špecialitou hackera je dočasné ochromenie nepriateľov.