TOTAL WAR SAGA: TROY

TOTAL WAR SAGA: TROY

7.5

Vojna v znamení gréckych hrdinov a bájí

Séria Total War vyplienila mnoho hradov a miest v rôznych historických epochách aj vo fantasy univerze. Môže ešte ponúknuť niečo viac? Vývojári z Creative Assembly si myslia, že áno, aj keď prekvapiť hráčov niečím vyslovene novým alebo unikátnym sa im už veľmi nedarí. Bájna Trója však má potenciál a kto nezaváhal, už ju má zadarmo vo svojej knižnici, pretože počas prvého dňa po vydaní bola v ponuke Epic Store úplne zdarma. A tento darček si odnieslo viac ako 7,5 milióna hráčov.  Pre mnohých je to rozhodne plus, no otázne je, aké plusy má samotná hra.

V prvom rade je plusom zvolené obdobie. Trójska vojna zo starých gréckych bájí a povestí je zásah do čierneho. Osvedčila sa aj vo filme, kde však autori mnohé prekrútili a hlavne poriadne skrátili konflikt, ktorý trval dlhé roky. Nuž Hollywood... Každopádne teraz máte možnosť poraziť alebo ubrániť Tróju po tom, čo Paris uniesol krásnu Helenu, manželku kráľa Menelaa, čím rozpútal vojnu epických rozmerov. V úvode kampane je na výber osem lídrov - štyria za každú stranu. Tróju bráni spomínaný Paris, odvážny Hektor a potom je tu Aeneas a Sarpédón. Proti nim stojí  legendárny Achilles, Agamemnon, Odysseus a Menelaus. Dodatočne pribudnú ešte amazonky vo forme DLC.

Výber hlavného hrdinu určuje počiatočnú polohu na mape, bonusy frakcie, špeciálne jednotky aj náročnosť, ktorá sa dá ešte pred štartom poupraviť. Zatiaľ čo útočníci expandujú, podmaňujú si územia a získavajú vazalov, aby nazbierali dosť síl na drvivý úder, Trója hľadá spojencov, aby si zabezpečila ochranu. Hlavné ciele sú jasné, ale ťaženie sprevádzajú menšie misie a významnejšie epické, ktoré výrazným spôsobom ovplyvňujú progres. Aké to budú, závisí od lídra a jeho postavenia. Ak si napríklad vyberiete Hektora, budete sa snažiť vyhovieť rozmarom svojho otca Priama, aby ste si ho naklonili a odovzdal korunu vám a nie Parisovi. Môžete svojmu bratovi aj škodiť a pristúpiť k sabotáži. Ale treba myslieť na to, že súrodenec je vhodným (i keď nie celkom dôveryhodným) adeptom do koalície, ktorá bráni Tróju a čím je silnejšia, tým má viac bonusov.

Total War Saga: TROY
Total War Saga: TROY Pri dosahovaní úspechov vám pomôžu aj epickí agenti.
Pri dosahovaní úspechov vám pomôžu aj epickí agenti.

Total War Saga: TROY Na bojisku asistujú mytologické bytosti, ktoré sa ale výzorom veľmi nelíšia od bežných ľudí.
Na bojisku asistujú mytologické bytosti, ktoré sa ale výzorom veľmi nelíšia od bežných ľudí.

Total War Saga: TROY Hrrdinovia aj agenti získavajú skúsenosti, nové schopnosti, črty a výbavu.
Hrrdinovia aj agenti získavajú skúsenosti, nové schopnosti, črty a výbavu.

Naproti tomu taký Achilles bojuje hlavne preto, aby dokázal, že je žijúca legenda. A aj preto sa musí postaviť proti vyzývateľom, ktorí to spochybňujú. Riadi sa predovšetkým sám sebou a veštbami, ale niekedy je nevyspytateľný, pretože podlieha zmene nálad. Je to hrdý, ale prchký bojovník, ktorý môže byť v istej chvíli rozhorčený, inokedy, trúchliaci alebo ľútostivý. A to prináša jeho ľudu bonusy, ale aj rôzne postihy. V kritických chvíľach ho môžete uchlácholiť darmi. Na bojisku ho poháňa hnev.

Ďalšími dôležitými súčasťami hry sú tradičné prvky, ktoré sa dočkali kozmetických úprav. Je tu teda stále dôležitá diplomacia, prostredníctvom ktorej uzatvárate dohody a pakty a prebieha výmenný obchod. Ten môže byť jednorazový alebo stanovený na určitý počet kôl s tým, že zvolíte suroviny, ktoré požadujete a ponúkate iné na výmenu. Náklonnosť a ochotu spolupracovať vyjadrujú diplomatické body. Je to číselne vyjadrená hodnota, ktorá naznačuje snahu oslovenej frakcie akceptovať vaše požiadavky a čím je tento údaj vyšší, tým skôr sa dohodnete. Významnú úlohu zohrávajú božstvá, ktorým budujete chrámy. Modlitbami a oslavami zvyšujete ich priazeň, ktorá sa prejavuje ekonomickými výhodami, ale aj bonusmi v boji. Rozhnevaní bohovia naopak škodia a prinášajú neúrodu a pohromy.

Rozvoj frakcie vychádza z kráľovských dekrétov, ktoré si vyberáte z rozvetvených možností a prospievajú ekonomike aj vojenskej oblasti. Rozhodne je dôležité myslieť na to, aby ste mali dostatok zlata, bronzu, dreva, kameňa a potravín. Potrebujete ich na rozvoj miest, uspokojenie obyvateľstva a vydržiavanie armády. V mestách a provinciách klasicky budujete stavby, ktoré zvyšuj hospodársky rast a odomykajú nové jednotky a agentov. Bežných agentov (vyzvedači, kňažky, veľvyslanci), ktorí sa opäť orientujú na sabotáže nepriateľov alebo posilnenie vlastných radov, dopĺňajú epickí, medzi ktorými sú aj gorgóny či satyr. A to nie sú ani zďaleka jediné mytologické bytosti v hre. Ďalšie môžete najímať do armády, ale len v špecifických oblastiach, kde sa vyskytujú a po výstavbe špeciálnych budov.

Vaše oddiely vedené hrdinami teda môže obohatiť minotaurus, kentauri, obri či kyklopovia. Tieto bytosti však majú však skôr ľudskú podobu a ich výzor dotvárajú masky a doplnky, vďaka ktorým majú svoj charakteristický zjav. Z tradičných jednotiek sú to rôzni bojovníci s mečmi, palicami a oštepmi, kavaléria, bojové vozy, prakovníci a lukostrelci. Oddiely zbierajú skúsenosti a aj tým sa zvyšuje ich efekt.

Na bojisku rozložíte svoje oddiely a snažíte sa poraziť armádu súpera vhodnou taktikou s využitím terénu, formácií, schopností generálov a elitných jednotiek. Hrdinovia majú okrem osvojených schopností aj unikátnu taktickú výhodu - aristiu. Je to mimoriadny hrdinský čin, ktorý môžu vykonať v bitke len raz a iba vtedy, keď získajú dostatok špeciálnych bodov. V bitke treba prihliadať na únavu a morálku jednotiek. Po boji rozhodnete, ako naložíte so zajatcami či dobytým mestom, ktoré môžete obsadiť, vyplieniť, vykradnúť alebo zrovnať so zemou. Nič také, čo by ste nepoznali. Pekné sú však animácie s dvojicou bojovníkov po bitke a pri výbere automatického boja, kde sledujete krátky symbolický duel na celej obrazovke a následne poznáte výsledok celej bitky.

Po boji alebo úspešnom vykonaní nejakej akcie získavajú hrdinovia a agenti skúsenosti a levely. Na každej úrovni sa odomykajú dve nové hlavné schopnosti, ale vybrať si môžete len jednu z nich. A potom aj priradené doplnkové schopnosti. Postavy posilňuje vhodné vybavenie a priebežne získavajú nové črty. Hrdinovia tentoraz neumierajú, maximálne sú dočasne nedostupní kvôli zraneniam, ale po niekoľkých kolách si ich môžete znovu vyzdvihnúť v ponuke postáv.

Total War Saga: TROY
Total War Saga: TROY Naverbovať môžete aj obrov, ale nie je to úplne bežné.
Naverbovať môžete aj obrov, ale nie je to úplne bežné.

Total War Saga: TROY Achilles je náladový, čo ovplyvňuje celú jeho frakciu.
Achilles je náladový, čo ovplyvňuje celú jeho frakciu.

Total War Saga: TROY Nezabudlo sa ani na technologický rozvoj, ktorý je tentoraz vo forme dekrétov.
Nezabudlo sa ani na technologický rozvoj, ktorý je tentoraz vo forme dekrétov.

Celkovo sú kampane dostatočne zaujímavé a pomerne osobité, i keď v duchu predošlých častí. Pri postupe sa výrazne orientujú na spoluprácu s inými frakciami, ktoré vás podporia v boji. A spojenci určite prídu vhod, niekedy vcelku rozumne spolupracujú a vedia uľahčiť postup. Inokedy však AI robí nelogické a protichodné kroky. A pokrivkáva najmä na bojiskách. Je škoda, že okrem ťažení už hra ponúka len vlastnú bitku, kde si zvolíte mapu, svoju a súperovu armádu a musíte poraziť oponenta. Potešili by historické bitky vychádzajúce z reálnych udalostí, aké sme videli v predošlých Total War hrách.

Vzhľadom hra určite neurazí. Mapa, po ktorej sa pohybujú figúrky a lode, je plná detailov s modelmi mestečiek a slušne spracovaným terénom. Ikony jednotiek sú prehľadné, len možno ich popis pri bližšom náhľade mohol byť podrobnejší. Dobre pôsobia už spomínané animácie duelov pri rozhodnutí o víťazovi bitky. Samotné bojiská sú solídne, ale ničím výnimočné a poskytujú tradičné možnosti s priblížením, rotáciou povrchu a možnosťou zrýchliť a zapauzovať. Ozvučenie je na dobrej úrovni a našincov poteší aj vydarená česká lokalizácia vo forme kompletných popisov a textov. Na chyby som narazil ojedinele, ale rozhodne nepríjemná bola situácia, keď moja armáda zostala po vylodení zablokovaná a bez možnosti pohybu v nasledujúcich kolách.

Total War Saga: Troy sa hrá dobre, ale neprináša žiadne výrazné novinky - skôr naopak, niektoré prvky zjednodušuje a odbúrava. To na jednej strane vedie k intuitívnejšiemu hraniu, no súčasne je hra o niečo menej košatá ako jej predchodcovia. Aj napriek prítomnosti sympatických (poľudštených) mytologických bytostí, nepôsobí tak epicky ako napríklad Total War: Warhammer. Silnou stránkou sú ťaženia, ktoré majú priority nastavené individuálne podľa frakcií aj jednotlivých lídrov. Inak ale Troy nevyčnieva z radu a predošlé Total War stratégie ju ľahko zatienia. Ak ste si hru uchmatli zadarmo, nie je čo riešiť, je to určite príjemný podarúnok. Ak ste však prešvihli rozdávačku, až tak sa do toho hrnúť nemusíte a keď už po hre poškuľujete, určite si aspoň počkajte na rozumnejšiu cenu.

napísal uni 24.8.2020
Páči sa mi! (+3)
7.5