SUPER MEAT BOY FOREVER

SUPER MEAT BOY FOREVER

5.0

Nový Meat Boy, ktorý vôbec nie je super

Uplynulo už 10 rokov odvtedy, čo sme sa nadšene pokúšali zdolať náročné levely v pôvodnom Super Meat Boyovi (SMB). Táto indie hra od štúdia Team Meat sa stala sa veľkým hitom najprv na Xboxe, neskôr na Steame a predala viac ako milión kópií. SMB má cez 300 levelov a pýši sa pekelnou náročnosťou, ktorá nepresné skoky trestá okamžitou smrťou. Našťastie, tam ale nie sú žiadne životy, tak ste sa mohli snažiť dať ten ťažký skok znova a znova. Soundtrack od Dannyho Baranowského bol taktiež vysoko chválený, keďže skvelo dotváral atmosféru v hre, ale kvôli nezhodám s vývojármi už nebol súčasťou neskoršieho vydania SMB na Switch a PlayStation4.

Píše sa rok 2020 a deň pred Vianocami v absolútnej tichosti vyšlo nové pokračovanie nazvané Super Meat Boy Forever (SMBF), zatiaľ dostupné iba na Epic Store a Switchi. Predtým bolo vydanie dokonca už dvakrát odložené. SMBF totižto mal vyjsť už v roku 2018 a keď hra v ten rok nakoniec nevyšla, neveštilo to nič dobré. Hra bola vo vývoji už od roku 2014 a bola pôvodne plánovaná iba ako čisto mobilné pokračovanie. Edmund McMillen, jeden z dvoch zakladateľov štúdia Team Meat, nakoniec po pár rokoch od projektu odišiel a o SMBF sa nič nové dlhšie nevedelo. V roku 2017 druhý zakladateľ začal odznova a najal nových ľudí. Spolu vydali trailer a vyjadrenie, že SMBF je všetkým tým, čo môžeme očakávať od pokračovania. Tak sa teda poďme pozrieť na jeho (vybité) zúbky.

Super Meat Boy Forever
Super Meat Boy Forever Rodinnú idylku o chvíľu prekazí Dr. Fetus.
Rodinnú idylku o chvíľu prekazí Dr. Fetus.

Super Meat Boy Forever Obrovské rotujúce čepele sú späť.
Obrovské rotujúce čepele sú späť.

Super Meat Boy Forever Pri súbojoch s bossmi je nutné využiť päste.
Pri súbojoch s bossmi je nutné využiť päste.

Po zapnutí hry vás okamžite uvíta podarená animovaná scéna a dá vám znovu dôvod preháňať sa po nových svetoch. Diabolský Dr. Fetus je späť a ukradol Nuggetku, dcéru Meat Boya a Bandage Girl. To  vašich rodičov poriadne napáli a tak sa Nuggetku vydajú zachrániť. Jednoduchá premisa, ale aj pôvodný SMB bol rovnaký, tam Dr. Fetus uniesol Bandage Girl. V SMBF už od začiatku máte k dispozícii duo Meat Boy a Bandage Girl, ale nie je medzi nimi takmer žiadny rozdiel. Na rozdiel od prvého dielu, kde sa Meat Boy nemohol nijako brániť, iba skákať a utekať, v SMBF obe postavy dokážu používať päste a kopy, čo funguje naozaj dobre a tieto údery dokážu dokonca predĺžiť aj ich skoky. Horšie už je, že útok aj skoky používajú to isté tlačidlo, takže veľakrát sa vám stane, že postava urobí to, čo ste nechceli. A toto je kameň úrazu celej hry.

SMBF je totiž na rozdiel od jednotky, ktorá je čistokrvná plošinovka, takzvaný. „auto-runner“, čiže postava neustále uteká zľava doprava a vy tu iba stláčate tlačidlo pre skok, útok alebo pokĺznutie. Pre niektorých to bude asi dosť veľký šok, ak vám unikli predošlé oznámenia vývojárov. Dosť to zamrzí, lebo systém z pôvodnej hry je precízny a zábavný až doteraz. Je ťažké odhadnúť, prečo ho autori nahradili horšie ovládateľnou alternatívou. Na nové (ne)ovládanie sa síce dá časom zvyknúť, ale po celý čas sa bolo ťažké zbaviť pocitu, že by bolo oveľa lepšie, ak by hráči vedeli určiť, kam ich postava smeruje.

Z tohto vyvstávajú mnohé frustrujúce situácie, kedy si postava skrátka ide svoje a jediná možnosť ako sa otočiť, je skočiť na stenu a odraziť sa (posledný svet má aj otočné power-upy, ale aj tak to nie je ono). Ďalším problémom je, že ak zmeníte smer, tak vás obrazovka väčšinou nedokáže sledovať doľava, iba v rámci segmentu, v ktorom sa nachádzate. Ak sa pokúsite ísť naspäť, hra vás automaticky zabije. Väčšina levelov má iba jednu, niekedy dve cesty, ale čas na rozmýšľanie a plánovanie máte obmedzený.

Ďalšia veľká zmena sa týka skladby levelov. Niekoľkosekundové levely z jednotky nahradili oveľa dlhšie, minútové. Spolu je ich vraj až okolo 7000, ale ak hru nezačnete hrať odznova, tak iné kombinácie nikdy neuvidíte. Hra totižto pri spustení novej hry vždy vygeneruje náhodné bunky s určitým prvkom, ktoré sú poskladané z jednotlivých levelov a tie pozostávajú z menších úsekov. Všetky úseky boli vytvorené vývojármi, ale sú medzi sebou pospájané viac - menej náhodne, takže niekedy môžete dostať ťažšiu alebo ľahšiu časť, vraj podľa toho ako sa vám celkovo v hre darí. Medzi všetkými úsekmi je teraz, našťastie, aj checkpoint, takže ak zomriete, opakujete len túto jednu časť.

Celkovo hra obsahuje iba šesť základných levelov plus jeden boss level v štyroch svetoch. Tí, čo hrali jednotku, okamžite spoznajú, kde autori vzali inšpiráciu. Svety sú tematicky veľmi podobné tým zo SMB, takže znova navštívite les, nemocnicu, továreň a po novom aj laboratórium. Pre porovnanie, pôvodná hra obsahovala šesť svetov a k tomu ešte aj editor levelov. Počas vášho behu vám spestria zážitok reflexy aj nové veci, ako použitie teleportov, skok do rúr, ktoré vás dovedú do inej časti levelu, zdvižné háky atď. Časy za rýchle prejdenie sa ale nedajú porovnávať s priateľmi ako predtým, keďže každý hráč dostane vygenerovanú inú skladbu úrovní. Hra síce obsahuje časovky, ale nevyrovná sa to pocitu, keď ste kamarátovi uchmatli prvenstvo o pár stotín.

Temné svety sú ťažšie ako už bolo zvykom v jednotke, ale sú až trikrát dlhšie ako tie v svetlom svete, čo sa môže zdať dosť prehnané. Súboje s bossmi sú o niečo zaujímavejšie ako obyčajné levely,  ale pozostávajú iba z jednej miestnosti a aj v nich neustále bežíte zo strany na stranu. Je to škoda, lebo si vyžadujú precízne načasovanie skokov a úderov a aspoň tu sme mohli mať väčšiu kontrolu nad postavou. Animácie bossov sú aspoň skvelo rozpohybované a dobre sa na ne pozerá.

Super Meat Boy Forever
Super Meat Boy Forever Nemocnica plná striekačiek neznie veľmi vábne.
Nemocnica plná striekačiek neznie veľmi vábne.

Super Meat Boy Forever Bez kľúča sa nikam ďalej nepohnete.
Bez kľúča sa nikam ďalej nepohnete.

Super Meat Boy Forever Pri vybuchujúcich debničkách treba skoky dobre načasovať.
Pri vybuchujúcich debničkách treba skoky dobre načasovať.

To najväčšie plus, za čo treba autorov naozaj pochváliť, je vizuál. I keď originál má stále svoje čaro, SMBF sa pýši plne prepracovaným kresleným vizuálom, ktorý hre naozaj sadne. Aj prestrihové scény sa dočkali vylepšenia a sú dobre spracované. V tomto smere sa je to oproti jednotke veľké zlepšenie. Škoda, že rovnaké úsilie nebolo vložené aj do samotného jadra hry.

Ridiculon, tvorca soundtracku pre Switch/PS4/PS Vitu verziu pôvodného SMB, sa pričinil aj o tento a musím povedať, že na chytľavú tvorbu Baranowského sa to skrátka nechytá. Zo štyroch skladieb, ktorá v hre hrajú, sa mi páčila jedna a ešte titulná skladba v menu. Ostatok po chvíli zneli skôr otravne a repetitívne (hlavne tá v prvom svete). A to v hre, kde neustále zomierate, nepridáva veľmi na motivácii. Ovládanie je tentokrát lepšie prispôsobené ovládaču, čo je skôr dôsledkom nového štýlu hry. SMB bolo síce možné prejsť bez problémov aj na klávesnici, ale v SMBF to radšej neskúšajte.

Na jednej strane sa dá pochopiť zámer autorov vytvoriť niečo nové, ale ak to máme brať ako plnohodnotné pokračovanie SMB pre PC platformu, je hra, žiaľ, skôr sklamaním. Tým, že postava uteká iba jedným smerom a navyše náhodne pospájanými levelmi, je takmer nemožné pripraviť sa na nadchádzajúce prekážky a hra celkovo nie je až taká zábavná ako jej predchodca. Nie je úplne zlá, ale pre veteránov jednotky bude asi lepšie tento diel vynechať. Ak sa vo všeobecnosti zaujímate o daný žáner, tak vás možno aj na chvíľu zabaví. My ostatní radšej ostaneme pri starej, ale stále výbornej jednotke.

napísal Raina 12.1.2021
5.0
7.2