DIABLO IV

DIABLO IV

9.0

Chceli ste to, máte to! Choďte do pekla!

Jedna z najočakávanejších hier nielen tohto, ale niekoľkých posledných rokov, konečne vyšla. Predchádzalo tomu verejné testovanie, veľká propagácia s množstvom video upútaviek, tematického hardvéru a silných rečí o tom, aká bomba nás čaká. Blizzard nič neponechal na náhodu, pretože vie, že Diablo IV bude jeho dojnou kravou na dlhú dobu. Možno až do vydania ďalšej časti. Nech je, ako chce, hrá sa to dobre a pekelník si aj tentoraz nájde množstvo fanúšikov.

Vo štvrtej časti dnes už kultovej série Blizzard stavia hlavne na istotu. Nájdete tam síce určité menšie inovácie, ale v zásade nič revolučné. V podstate vývojári skombinovali najúčinnejšie prvky hrateľnosti z Diablo II a Diablo III a pridali niečo navyše. Je to kompromis, ktorý dokáže ulahodiť veteránom, ktorým viac sadli staršie časti, ako aj vyznávačom trojky, ktorá vyšla v ústrety hlavne konzolovým hráčom, ale nie všetci ju prijali s nadšením. Priznám sa, Diablo III s expanziou som prešiel len z povinnosti, ale ten diel mi pripadal mdlý a málo pútavý. Oveľa viac ma potešila vynovená verzia Diablo II Resurrected. Najnovšiu časť v sérii som očakával s obavami, ale nakoniec mi ulahodila, hoci (alebo pretože) pôsobí do istej miery nostalgicky, no súčasne sa pokúša aj o aplikovanie modernejších súčastí, ktoré sú trendom v súčasných hrách.

A hneď spomeniem najprv ten neželaný trend, a to je apelovanie na hráčov, aby si za reálne peniaze prikupovali extra doplnky do hry, ako je napríklad unikátna výbava. To nevidíme radi, ale, našťastie, v Diablo IV to nie je nevyhnutnosť, skôr výstrednosť s kozmetikou, ktorú pokojne môžete odignorovať. Na vynútené online pripojenie v určitých hrách ste si už možno zvykli a aj tu počítajte s tým, že sa nalogujete cez Battle.net od Blizzardu, kde je čakacia doba na pripojenie služby a potom aj na vstup do hry s postavou. Vo verzii so skorým prístupom niekoľko dní pred oficiálnym vydaním hry bolo toto čakanie minimálne – avizovaná minúta, ale väčšinou to prebehlo už počas niekoľkých sekúnd. Trochu som mal obavy, že sa to po oficiálnej premiére zhorší, ale zatiaľ to tak nie je. Zdá, že Blizzard sa na nápor hráčov dobre pripravil už pri verejnom testovaní.

Ďalšie trendové veci už sú skôr na úžitok alebo prinajmenšom môžu spestriť hrateľnosť. Čo ale neznamená, že z nich budú všetci nadšení. Diablo IV síce ponúka plnohodnotný zážitok aj pri sólo hraní, ale tentoraz výrazne nabáda hráčov, aby aspoň do istej miery spolupracovali s komunitou. Podporuje cross-platformové hranie a do masívneho otvoreného sveta Sanctuary, kde sa to odohráva, púšťa spolu s vami aj iných hráčov. Ak v nastaveniach hry túto možnosť nezatrhnete. No ak to bude ako v prvých dňoch, kedy sme priebežne natrafili na iných hrdinov, ale nekopili sa pri stánkoch v mestách ani na bojisku, bude to fajn. V opačnom prípade to môže byť rušivé. A hlavne niekomu toto rozhodnutie smerovať hru k MMO môže skrátka prekážať.

Diablo IV
Diablo IV Medzi hrdinami nechýba obľúbený nekromancer a jeho kostlivci.
Medzi hrdinami nechýba obľúbený nekromancer a jeho kostlivci.

Diablo IV Diablo má konečne už aj kone, aj keď mohli byť viac využité.
Diablo má konečne už aj kone, aj keď mohli byť viac využité.

Diablo IV V mestách je mnoho možností na nákupy a vylepšenia. Hlavne nezabudnite upgradovať aj liečivá u alchymistu.
V mestách je mnoho možností na nákupy a vylepšenia. Hlavne nezabudnite upgradovať aj liečivá u alchymistu.

Tu ale treba dodať, že iných hráčov bez obmedzení stretávate v exteriéri, ale v príbehových pasážach, ako aj pri vstupoch do bludísk a jaskýň, ktorých je v hre obrovské množstvo, už vás čakajú separované priestory – iba pre vás, respektíve pre vašu družinu, keď sa s niekým dáte do tímu. Každopádne, aj náhodné stretnutia v krajine môžu byť prínosné. Hráči aj bez zgrupovania môžu voľne spolupracovať, keď narazia na hordy monštier a skrátka si pomôžu, lebo sú nablízku. Ale väčšinou je dôvodom na spoločné úsilie udalosť, ktorá sa odohráva vo vyhradenom kruhu a každý, kto tam vstúpi a zapojí sa, z toho profituje a po úspešnom zavŕšení získa korisť.

Navyše, keď sa v blízkosti seba niekde v teréne vyskytujú viacerí hráči, automaticky získavajú o 5% skúseností navyše. Ak sú v skupine, je to ešte viac. Potom je tu, samozrejme, možnosť vzájomného obchodovania, ale po splnení podmienok aj PvP. Dajú sa vytvárať klany a spoločne dobýjať pevnosti – tie ale viete zvládnuť aj sólo, aj keď sa viac potrápite. Komunikáciu chatom dopĺňajú aj emotikony v kruhových menu a tie vývojári navyše využili aj v špecifických úlohách i pri sólo hraní. Predovšetkým natrafíte v krajine na oltáre s určitým citátom a ak zareagujete správnou emóciou, získate dočasný bonus, napríklad ochranný štít, spirituálne zviera, ktoré vás chvíľu nasleduje a podobne.

Hlavným záporákom hry je tentoraz Lilith, dcéra jedného z hlavných pekelníkov, Mephista. Je hrozivá, ale súčasne podmanivá a svojím diabolským šarmom dokáže zmanipulovať bežných ľudí, ale aj niektorých vládcov. Takýmto spôsobom vyvoláva v Sanctuary rozbroje, postaví proti sebe priateľov, prinúti nevinných, aby sa poddali hriechu a podporovali zlo. Vy idete po jej stopách, vďaka neželanému prepojeniu dokážete na určitých miestach sledovať výjavy z minulosti spojené s Lilith a tým aj rozmotávate nitky príbehu. Pritom vám často asistujú NPC postavy, ktorých sa udalosti priamo dotýkajú. Niektoré z nich, ako aj vybraných bossov, poznáte už z predošlých častí. Dokonca mám dojem, že si takouto formou a pripomienkou vývojári uctili predovšetkým Diablo II.

Hlavné úlohy zvýraznené žltými nápismi, ako aj značkami na mape a v krajine, môžete plniť v ľubovoľnom čase, keď sa budete cítiť pripravení. Nik vás nenúti postupovať rýchlo a nie je to ani podmienené levelmi. Získavate síce vyššie úrovne a schopnosti a oblasti majú odporúčanú náročnosť, ale level úloh aj nepriateľov sa dynamicky prispôsobuje tomu vášmu. Takže ak je ten váš dvadsať, aj zadanie bude približne na tejto úrovni a podobne je to aj s nepriateľmi, ktorých kdekoľvek stretnete. Nebudete teda zaostávať ani výrazne prevyšovať protivníkov a bossov, jedine sa proti nim postavíte s lepšou či horšou výbavou a menším alebo väčším sortimentom dostupných schopností.

Za povšimnutie stoja prioritné úlohy, ktoré neraz upozornia aj na nové mechaniky. A môžete sa pokojne hodiny venovať vedľajším úlohám od obyvateľov, zadaní je obrovské množstvo a okrem odmeny vo forme skúseností a balíčkov s predmetmi si tým budujete reputáciu v jednotlivých regiónoch pre všetky vaše postavy. A progres v regiónoch prináša skvelé bonusy. Po splnení určitých podmienok dostanete extra XP, ale aj skill pointy, zvýši sa vám maximálna kapacita odvarov, ktoré môžete mať pri sebe, pribudnú paragon body. Okrem toho má zmysel prekutávať nepovinné podzemné bludiská alebo náhodné domy, kde bývajú nejaké poklady aj bossovia, ale niekedy aj špeciálne bonusy pre vybrané povolanie hrdinov.

Apropo, hrdinovia – Diablo IV ich ponúka päť a sú to osvedčené archetypy z druhej a tretej časti – barbar, čarodejník, tulák (rogue), druid a nekromancer. Aj väčšinu ich schopností poznáte už z minulosti, tvorcovia pridali len pár nových, ale aspoň zaujímavo nadefinovali stromy schopností s pasívnyimi a aktívnymi prvkami. Postavy sú väčšinou vylepšenou verziou svojich predchodcov, tulák je ale skĺbením amazonky a assassinky. Zvláda lukostreľbu, rýchle útoky dýkami aj kladenie pascí. Okrem toho si môžete zvoliť pohlavie vašej postavy a pohrať sa s jej výzorom a dizajnom. To potom môžete ešte dolaďovať a piplať sa s tým počas hrania využívaním skrine s garderóbou a úpravami. Inak, samozrejme, máte aj osobnú truhlicu na odkladanie cenných prebytkov, ktorá sa dá za peniaze rozširovať.

Priamo inventár postavy a vkladanie častí výbavy na maketu hrdinu je viac-menej v tradičnom štýle, ale sú tam oddelené priestory pre výstroj a bežné predmety, konzumovateľné veci, úlohové a aspekty. Nebudú vám tam zaberať miesto odvary na doplnenie života, lebo tie majú separovaný slot, kam sa automaticky ukladajú, keď popri nich prejdete v krajine (korisť z boja, truhlíc alebo rozbitých vecí). Vziať ale môžete len veľmi obmedzený počet odvarov, spočiatku iba štyri. Maximálnu kapacitu rozšírite prostredníctvom vyššie spomínaných regionálnych  bonusov. U alchymistu vždy po dosiahnutí určitých levelov môžete upgradovať svoje liečivé odvary, takže sú permanentne účinnejšie.

Odvary na manu (alternatíva u ďalších postáv - spirit, energia, esencia, zúrivosť) zmizli úplne už v Diablo III a tak je to aj tentoraz. Magickú energiu síce stále používate, ale tá sa dopĺňa veľmi rýchlo a nie sú na to potrebné žiadne fľašky. Okrem toho stále vyvolávate aj portál na návrat do mesta a ten zostal permanentný, bez zbierania zvitkov, je na to jedna kedykoľvek použiteľná ikona. Inak sa prostredníctvom mapy viete hocikedy okamžite premiestňovať medzi aktivovanými waypointmi, ktoré sú zvyčajne v osídleniach.

V teréne okrem iného objavíte aj oltáre Lilith s peknými bonusmi a na vybraných miestach použijete kláves SPACE na vylezenie na bralo, preskočenie cez jamu, podlezenie prekážky a podobné doplnkové úkony. V boji takýmto spôsobom uniknete pred útokom nepriateľa. Zbierate aj rôzne byliny a kamene, ktoré využijete u rôznych majstrov v osídleniach. Ak sa radi hráte s výbavou a vylepšeniami, teraz si to užijete do sýtosti. Samozrejmosťou sú veci rôznych kategórií so všakovakými bonusmi. Niektoré majú otvory na vkladanie drahých kameňov. Veci dokážete viacnásobne upgradovať, rozoberať, opravovať (kazia sa len vtedy, keď umriete), drahokamy zlučovať do väčších a vzácnejších atď. Peknú výbavu môžete obetovať za získanie nových kozmetických dizajnov vo vašom šatníku alebo, samozrejme, predať.

Ešte sa vrátime ku schopnostiam. Každé povolanie má vlastný strom schopností. Je tam niekoľko prepojených hlavných uzlov a s nimi súvisiace talenty, ktoré sa niekedy dajú vylepšiť na tretí, maximálne piaty stupeň. K vyšším uzlom sa dostanete po dostatočných investíciách v tých predošlých. Dá sa zresetovať celý strom alebo jednotlivé schopnosti (tak, aby sa nenarušil systém pokroku uzlov), pričom za to platíte peniazmi. Túto možnosť som párkrát využil pri súboji s vybranými bossmi, kde som musel zmeniť taktiku. K schopnostiam na najvyššej úrovni sa viete dopracovať veľmi rýchlo, dávno predtým, ako dokončíte hlavný príbeh, lebo aj pokročilé levely naskakujú parádne rýchlo, ale vždy je priestor na ich vylepšovanie pasívnymi bonusmi v strome. Po dovŕšení 50. levelu postavy prídu navyše na rad paragon úrovne s investovaním bodov do pasívnych bonusov a vylepšení atribútov. Na PC sa aktívne útoky a prvky hrdinu priraďujú ľavému a pravému tlačidlu myši a klávesom 1-4. Určite si osvojte rýchle liečenie použitím Q.

Diablo IV
Diablo IV Túto potvoru si môžete pamätať už z minulosti.
Túto potvoru si môžete pamätať už z minulosti.

Diablo IV Moja kúzelníčka  má devastačnú ľadovú silu.
Moja kúzelníčka má devastačnú ľadovú silu.

Diablo IV K čomu asi speje tento rituál?
K čomu asi speje tento rituál?

Parádnou súčasťou sú extra sloty s okúzlením (enchantment). V priebehu hry sa vám odomknú dva a sú to prakticky automaticky aplikované schopnosti. Každý bežný talent má nejakú bonusovú funkciu, ak ho použijete aj ako okúzlenie. Potom napríklad v boji, keď spôsobíte kritický zásah, pod nepriateľom začne horieť oheň, niečo mu spadne na hlavu, nakrátko sa zrýchlite a podobne. Vhodnými kombináciami schopností dosiahnete mimoriadne devastačné kombá. Napríklad moja čarodejnica bez problémov likvidovala aj viac ako dvadsať nepriateľov útočiacich naraz. Spojenie aj vizuálne pôsobivého ohnivého inferno hada alebo mrazivého ľadového kryštálu (ultimátna schopnosť na výber, pričom aktívna môže byť len jedna), ohnivej hydry s vylepšeniami, s ľadovými strelami a blizzard okúzlením, ktoré automaticky privolávalo každých 15 sekúnd snehovú búrku, spoľahlivo drvilo aj silných bossov. U tých inak počítajte s tým, že majú život rozdelený na niekoľko článkov a spravidla pri ich znižovaní sa udejú v boji nejaké mimoriadne kroky. Napríklad boss privolá vlnu pomocníkov. Dôležité je byť v pohybe, včas uskočiť, používať vhodné schopnosti, doliečovať sa a zbierať nové odvary, ktoré počas bitiek priebežne vypadávajú z nepriateľov.

Kuriozitou v hre je naháňanie postavičky s pokladom, ktorej po zásahoch vypadávajú z vreca peniaze a keď ju stihnete doraziť, tak aj nejaké veci. Inšpirácia kultovým Golden Axe je zrejmá, ale neprekáža to. Potešením, ale trochu aj sklamaním sú kone. Boli propagované a áno, v hre sú a majú svoj význam, ale dalo by sa z nich vyťažiť viac. Zaskočí už to, že prvýkrát si zajazdíte až po dovŕšení štvrtého aktu príbehu, kedy už máte postavu s levelom tridsať či štyridsať. Istá NPC postava vám len tak, mimochodom, povie, že vám v stajniach dajú koňa. Tam síce môžete nakuknúť už skôr, ale nič vám to nebude platné. Našťastie, ďalší hrdinovia na vašom konte už potom budú mať tátoša k dispozícii okamžite pri štarte. A zaujímavý detail – keď jazdíte pri plnení nejakej úlohy, kde vás nasleduje NPC postava, tiež si privolá koňa, aby vás nebrzdila.

Kôň je, prirodzene, dobrý na rýchlejšie prekonávanie väčších vzdialeností a dokážete ho aj pobádať na krátkodobé zrýchlenie. Pri jazde sa viete vyhnúť nepriateľom, prípadne do nich aj vraziť a cválať ďalej, alebo začnete boj vyskočením zo sedla priamo medzi protivníkov. Zviera vtedy zmizne, ale hocikedy si ho privoláte. Plnohodnotný boj na koni ale nečakajte, ani nejaké mimoriadne schopnosti. Koňovi sa dá prikúpiť výstroj, ktorá neprináša žiadne bonusy, je len kozmetická a nie je možné využiť ho ani ako doplnkový inventár. V tomto smere by mohli vývojári viac zapracovať. Samotná prítomnosť koní je totiž bežným prvkom a v ARPG Sacred boli úspešne použité a lepšie aplikované už v roku 2004.

Hra je určite zábavná a hodiny vám pri nej budú plynúť ako voda, ale v pokročilej fáze si všimnete určité poľavovanie zo strany autorov. Zatiaľ čo vedľajšie úlohy v prvých regiónoch sú pomerne pestré a majú vcelku rôznorodú náplň (exorcizmus, záchrana stratených ľudí, prehľadávanie lokalít atď.) aj viac krokov, neskôr už sa mnoho zadaní obmedzuje na tupé vyvražďovanie banditov či vybraných zvierat len z pomsty alebo kvôli vyzbieraniu klov. To sú také fádne úlohy ako z tuctovej  MMO. Samotné regióny sú síce stále dizajnovo zaujímavé, ale zatiaľ čo v tých prvých každú chvíľu na niekoho natrafíte, v tých neskorších sa niekedy túlate minúty, kým narazíte na pár nepriateľov a sú momenty, kedy sa okolo vás nedeje absolútne nič. Ani len neprebehne nejaké neutrálne zviera, čo je pekným doplnkom hlavne prvých lokalít.

Po dokončení príbehu sa ale, našťastie, otvoria nové možnosti realizácie, čo zahrňuje nové výzvy, svetových bossov, extra bludiská aj húževnatejších nepriateľov, keď si prepnete úroveň sveta z prvej (dobrodruh - nováčik) alebo druhej (veterán) na tretiu a štvrtú (nočná mora a utrpenie). Okrem toho plníte novú sériu úloh Whispers of The Dead, ktoré sa objavujú v limitovaných časových intervaloch. Súvisia so šepkajúcim stromom, ktorý si určite nemožno pomýliť a tam dostanete aj svoje odmeny. Ďalšia zaujímavosť je, že po dokončení príbehu s jednou postavou môžete pri vytvorení nového hrdinu story úplne preskočiť a čaká vás tak len tento spomínaný pokročilý obsah a bežné úlohy. Avšak levely novej postavy si musíte poctivo vybojovať a zaslúžiť.

Diablo IV
Diablo IV Inarius pôsobí veľkolepo, ale je až priveľmi sebavedomý.
Inarius pôsobí veľkolepo, ale je až priveľmi sebavedomý.

Diablo IV Parádne ultimátne kúzlo s ohnivým hadom.
Parádne ultimátne kúzlo s ohnivým hadom.

Diablo IV Schopnosti sú v prepojených uzloch a dajú sa resetovať. A vo svete Sanctuary sú prítomní aj iní hráči.
Schopnosti sú v prepojených uzloch a dajú sa resetovať. A vo svete Sanctuary sú prítomní aj iní hráči.

Grafika hry je krajšia ako na obrázkoch – tie ťažko zachytia rôzne efekty tak, ako vyzerajú v pohybe. Pred vydaním hry sme tu mali strašenie, aký silný hardvér bude nutný, ale na stredne výkonnom PC aj s vysokým rozlíšením môžete skúsiť aj ultra nastavenie a zrejme nebudete mať problém. Vyzdvihnúť sa dá atmosféra  temnejších lokalít, možnosť priblížiť si terén a sledovať všetko pekne zblízka. Za zmienku stoja také súčasti, ako sú stopy v snehu a piesku po vašej postave, pričom keď idete rýchlo, vytvárate za sebou brázdu alebo sú stopy ďalej od seba, ale keď kráčate pomaly, odtlačky sú bližšie a zreteľnejšie. Detaily, ale pôsobivé. Hra podporuje aj DLSS 3 na zvýšenie snímkovania (ak máte grafickú kartu zo série RTX 40), ako aj NVDIA Reflex pre zníženie oneskorenia odozvy ovládania.

Ozvučenie je výborné, kvalitný dabing pri rozhovoroch a v pôsobivých prestrihových scénach, dobré zvuky a výborná hudba presne v štýle prvého Diabla s nezabudnuteľným brnkaním a podmanivou clivotou a melanchóliou. Hra väčšinou bežala bez problémov a vážnejších chýb, ale párkrát mi zamrzla pri štarte, alebo prestala reagovať počas hrania. Nové záplaty, ktoré upravujú balans postáv, ale môžu odstrániť aj tento problém.

Diablo IV nie je veľmi originálny, ale je veľmi zábavný. Blizzard stavil na istotu a priveľmi neexperimentoval, skĺbil najefektívnejšie prvky z druhej a tretej časti a pridal nejaké menšie úpravy a vylepšenia. Hrateľnosť je už síce trochu zastaraná, ale po vhodných úpravách stále efektívna a dynamická. Silným prvkom je kvalitný a pomerne rozsiahly príbeh s novým antagonistom a obrovské množstvo rôznorodých úloh. Trochu hazardom je však inklinovanie k MMO, čo síce viac podnecuje k spolupráci hráčov, ale ak uprednostňujete nerušený sólo zážitok, toto vám voňať nemusí. Je škoda, že vývojári viac nevyužili potenciál ospevovaných koní, ale s tým ešte niečo môžu urobiť v niektorej z dvoch plánovaných expanzií. No a platenie za extra doplnky použitím reálnej meny vie niekoho rozčúliť, hoci je to len kozmetika, ktorú vám netreba. Podstatné ale je, že Diablo IV je hra, ku ktorej sa v najbližších rokoch budete radi opakovane vracať, čo znamená, že Lilith (spolu s Blizzardom) úspešne dosiahla svoj cieľ.

napísal uni 7.6.2023
Páči sa mi! (+7)
9.0