STARFIELD

STARFIELD

9.5

Vesmírny RPG epos v podaní Bethesdy

Bethesda Game Studios nevydáva hry často, ale keď vydá, stojí to za to. Možno to zo začiatku vždy neplatí, ale postupne to vývojári dotiahnu a hry sa udržia v pozornosti hráčov aj dekádu. Pekným príkladom je u nich Fallout 4 alebo Elder Scrolls Skyrim, ale napríklad aj posledný Fallout 76, ktorý síce nevyšiel úplne dotiahnutý, ale za roky updatov sa výrazne vylepšil a získava hráčov. Zároveň sú spomínané Elder Scrolls a Fallout dve nosné značky štúdia. Presnejšie boli, teraz konečne prichádza nová.

V Bethesde si povedali, že po post-apokalytickom a fantasy svete skúsia niečo nové, a to výlet do sci-fi univerza. Vytvorili Starfield. Značku, ktorá presúva ich RPG štýl z otvoreného sveta do otvoreného vesmíru. Ale zároveň robí niečo viac, upravuje hrateľnosť, pridáva akciu, zaujímavý príbeh a ponúka najväčšiu rozsiahlosť z ich hier doteraz. Tisícka planét a 2 milióny slov textu sú viac ako dobrým základom. Zároveň však odkúpenie Microsoftom zaistilo okrem odkladov aj hlboké pretestovanie titulu a štandardná tona chýb, ktoré mávali autori v hrách, tu prakticky vymizla už pri vydaní. Síce sa detaily ešte nájdu, ale budú to skôr drobnosti.

Hra ukazuje posun ako v dotiahnutostí titulov od Bethesdy, tak ich prepracovaní. Nakoniec generácie postupujú a s nimi aj nároky na hry.

Starfield
Starfield Ste pripravení na vesmírny Fallout krížený s Mass Effectom?
Ste pripravení na vesmírny Fallout krížený s Mass Effectom?

Starfield Tajomné artefakty sú základom hlavného príbehu
Tajomné artefakty sú základom hlavného príbehu

Starfield Samozrejme si vytvoríte vlastnú postavu s rôznou minulosťou a silnými stránkami.
Samozrejme si vytvoríte vlastnú postavu s rôznou minulosťou a silnými stránkami.

A čo vlastne Starfield ponúka?

Od Starfieldu čakajte vesmírny epos, v ktorom sa dostanete stovky rokov do budúcnosti a uvidíte, ako ľudstvo osídľuje galaxiu. Ukáže vám odpovede na najväčšie otázky ľudstva, odhalí vám tajomstvá vesmíru a aj to, čo číha v temnote. Zároveň vám hra postupne vyrozpráva, čo sa stalo s planétou a prečo ľudstvo odišlo objavovať galaxiu a aj to vďaka čomu. Ukáže vám, akými smermi sa ľudstvo posunulo, frakcie, náboženstvá a, samozrejme, ukáže aj to, že ľudstvo si svoje problémy zo Zeme prenieslo aj do vesmíru a mier tu nehrozí.

Vy sa do hry dostávate ako začínajúci baník, ktorý prichádza na základňu na jednej z planét. Samozrejme, to, aká bude vaša minulosť, ako budete vyzerať, aké budete mať silné stránky, bude len na vás a vytvoríte si ich priamo pri generovaní postavy. Editor je hlboký a to ako na vzhľad, tak na možnosti samotnej postavy, ktoré vám môžu niektoré prvky v hre uľahčiť, alebo aj naopak. Sú tu rôzne Traity, ktoré vám umožnia nadefinovať si aj to, či vo vesmíre budete mať aj rodičov, ktorých budete môcť navštíviť.

Následne sa udalosti rozbehnú veľmi rýchlo, nachádzate jeden z tajomných artefaktov a dostávate sa do tajomnej skupiny Constellation, ktorá sa zaoberá riešením ich tajomstva. Artefakty sú cieľom skupiny a keďže ste jeden našli, dostávate možnosť pridať sa k nej a hľadať ďalšie. Nakoniec to je celý základ hlavného príbehu hry - objaviť ich tajomstvo. Nebudem dej bližšie rozoberať pre spojlery, ale ponúka prekvapenia a je dobre prepojený s celým svetom a hrateľnosťou. Zároveň príbeh ukazuje, že je len časťou z celého sveta hry.

V prvom rade je dôležité vedieť, že autori tu nejdú po mimozemšťanoch. Orientujú sa na objavovanie vesmíru, prvý kolonizačný vek, kedy ešte mimozemšťanov ľudia nestretli. Stretli síce rôzne monštrá, ale inteligentné bytosti zatiaľ nie. Čo však našli, sú spomínané artefakty, ktoré tu niekto nechal spolu so starými chrámami a vy musíte odhaliť ich zmysel. A spolu s tým prichádza tisícka planét. Aj keď, samozrejme, tisícka ako tisícka. V hre je stovka sústav, v ktorých, samozrejme, nie sú všetky planéty obývateľné.

Je tu snaha o realistické sústavy, kde každá má svoje prostredie, niektoré sú vhodné na život, iné nie, niektoré sú plynné, a tak na nich nepristanete, ale majú aj mesiace, ktoré tiež viete preskúmavať. Niektoré planéty majú mestá, zmapované menšie osady, továrne, rôzne základne. Ale zároveň viete pristáť aj na nezmapovaných častiach, preskúmavať ich a často tam nájdete osadníkov, továrne, opustené stavby, niektoré majú aj zvieratá, niekedy priateľské, inokedy nepriateľské. Tu sa dostanete vždy na vygenerovanú časť mapy aj s určitým eventom, aby ste sa nenudili.

Primárne však budete pristávať na zmapovaných miestach, čo budú predpripravené mapy, kde už sú buď stanice, alebo aj veľké mestá. Pritom mestá sa líšia podľa podmienok planéty. Máte tu moderné futuristické hlavné mesto, ktoré je rozdelené na niekoľko častí, ale je tu aj kyberpunkové kontajnerové Neon mesto, alebo púštne mesto ako z Falloutu. Každé z nich ponúka hlavne doky na upgradovanie alebo kupovanie lodí, obchody na nakupovanie, ale aj rôzne kontakty, ktoré vám môžu dať misie a úlohy. Plus v každom meste si môžete kúpiť aj byt.

Starfield
Starfield Síce vesmírnu loď máte, ale budete si môcť kupovať lepšie alebo väčšie. Ak si na ne zarobíte.
Síce vesmírnu loď máte, ale budete si môcť kupovať lepšie alebo väčšie. Ak si na ne zarobíte.

Starfield Vesmírne boje nebudú chýbať.
Vesmírne boje nebudú chýbať.

Starfield Čakajte množstvo rozhovorov aj s presviedčaním postáv.
Čakajte množstvo rozhovorov aj s presviedčaním postáv.

Aká je hrateľnosť?

Ak ste hrali Skyrim alebo Fallout, poznáte štýl RPG hrateľnosti Bethesda hier, aj keď tu to nebude presne tak, ako ste zvyknutí. Tu tentoraz autori išli viac do akcie, viac sa snažili kinematicky zachytiť príbeh (aj keď v tejto oblasti ešte mohli pritlačiť) a celé je to rozsiahlejšie a hlbšie. Okrem toho, že sú tu na skúmanie spomínané sústavy, planéty, mestá, stanice, lode, máte tu hĺbku vo vlastnej postave, vlastných lodiach a stavať viete vlastné základne na planétach. Plus pridáva sa hlboký inventár a množstvo skillov a schopností na odomkýnanie. Dopĺňajú to tony vecí na zbieranie a stovky postáv na rozhovory.

Vy ste v tom začiatočník, rovnako ako vaša postava, len teraz ste dostali svoju prvú loď, nemáte ešte vybavenie, ale to sa postupne zmení. Constellation vás bude zo začiatku testovať a posielať na ďalšie misie s otázkou, či sa osvedčíte. Získavate skúsenosti, kontakty a postupne spoznávate planéty a aj to, že boj je tu základ na prežitie. Vesmír totiž nie je žiadnym príjemnými miestom ani v roku 2330. Preto je tu aj vojenská flotila hliadkujúca v galaxii, ktorá sa snaží dohliadať na poriadok, ale rôzne frakcie majú svoje záujmy, ako napríklad pašeráci alebo veľká pirátska flotila. Toto všetko budete stretávať ako vo vesmíre, kde budú prebiehať boje lodí, tak sa bude bojovať aj na ich palubách, na staniciach a hlavne na planétach. Síce som zachytil, že niekde autori hovorili, že sa dá bojom a aj zabíjaniu vyhnúť, ale veľa šťastia so snahou o takýto postup. To bude pre profesionálov. Kým získate potrebné skúsenosti, budete na prežitie potrebovať zbrane. Veľa zbraní a hlavne veľa nábojov.

Miestami sa vo vesmíre síce viete bojom vyhnúť a na lodi utiecť, alebo sa niekedy cez vysielačku s inými loďami dohodnúť na neútočení, ale piráti sú piráti a najradšej majú ničenie, a tak ich často na obežných dráhach planét budete naháňať a likvidovať ako lasermi, tak raketami a všetkým, čím si postupne loď viete vyzbrojiť. Totiž loď si viete upgradovať, upravovať a takto zlepšovať jej parametre v rôznych oblastiach. Lode majú svoje štíty, lasery,  rakety, motory, alebo výkon gravitačného motoru na skoky. Všetko potrebuje energiu, pričom tú viete počas bojov presúvať medzi jednotlivými systémami. Je to dobre navrhnuté, aj keď v tejto časti mohlo byť ovládanie presunu energií na klávesnici riešené lepšie, keďže klávesov je stovka a nemuseli sa viazať na možnosti gamepadu. V zápale boja sú často presuny energií komplikované, ale možno to bol aj zámer. Samotné ovládanie lode a streľba sú vyriešené dobre a prirodzene a dostanete to rýchlo do ruky.

Keď sme pri lodiach, autori spomínali, že pôvodne mali zapracovaný aj komplexný systém paliva, ale nakoniec sa toho vzdali, čo je možno škoda. Teraz vás palivo obmedzuje len v možnosti vzdialenosti skoku medzi planétami. Vždy sa vám po skoku automaticky dočerpá. Aby bolo úplne jasné, skoky sú tu základ presunu, vesmírom tu nebudete lietať, keďže je to pomalé a trvalo by to dlho, vždy si určujete len cieľ a loď sa vám tam presunie či už štandardne, alebo gravitačným skokom. Rovnako aj prílety na planéty sú automatické a len si určíte kam pristáť. Je to síce zvláštne, ale do hry sa to hodí a dobre je všetko zapracované a budete si tak užívať pohľady na prílet, ale aj epické odlety alebo prechody do podpriestoru gravitačným pohonom.

Lietať nebudete sólo, respektíve nebudete musieť sami. Vždy si viete z tímu Constellation vybrať ľudí, ktorí vás budú na lodi sprevádzať a pomáhať vám s loďou alebo aj mimo lode. Plus niekedy na misiách sa automaticky pripoja, keď sa ich misia týka. S každým viete komunikovať, čas od času prebrať osobné veci a aj zaflirtovať si. Myslím, že sa dá ísť s nimi aj hlbšie do vzťahov, ale do postele som žiadnu postavu nedostal, aj keď nebolo to veľmi lákavé, keďže máte malú loď s jednou posteľou a tlačia sa tam traja-štyria ľudia. Viete si prípadne kúpiť niečo väčšie s väčším súkromím. Viac-menej lode sú vašou najväčšou investíciou v hre a bude potrebné na ne šetriť, aj keď ani ceny bytov v kolóniách nie sú nízke. Malým kompromisom je vylepšovanie lodí.

Inventarizácia je nevyhnutná

Rovnako ako svoju loď si postupne budete vylepšovať aj svoju postavu. Jej základ tvorí inventár, ktorý je jednou zo základných mechaník v hre a budete v ňom častejšie, ako by ste chceli. Totiž inventár tu zahŕňa všetko, čo má vaša postava - ako zbrane, tak vesmírny oblek, oblečenie, prilbu, ale, samozrejme, aj lekárničky, materiály a rôzne doplnky, ktoré môžete použiť na zariadenie. A, samozrejme, inventár je aj vaším obmedzením. Máte svoju maximálnu nosnosť, ktorou sa musíte riadiť a ak ju prepísknete (čo sa bude diať neustále), prídete o možnosť fast travelu a popritom aj pri rýchlejšej chôdzi vám bude veľmi rýchlo dochádzať kyslík a hromadiť sa CO2. To bude nepríjemná vec, s ktorou si je potrebné poradiť a je to síce nepríjemné, ale zároveň je to aj dôležitý základ hrateľnosti. Samozrejme, nechýba možnosť nepotrebné veci vyhádzať a je tak nutné sa zorientovať, čo potrebujete zbierať a čo nie a začať si aj vyberať, ktoré veci ukoristiť a ktoré napriek určitej hodnote nechať. Pritom niektoré skafandre zvyšujú nosnosť, iné zvyšujú kyslík. Svoje parametre majú aj prilby a základné oblečenia a bonusy, samozrejme, pridávajú aj skilly.

Ale najdôležitejšie sú zbrane, tých budú desiatky typov a siahajú od historických zo Zeme, až po moderné pulzné a laserové. Zároveň s ich počtom a typmi potrebujú aj desiatky typov nábojov a veľmi rýchlo sa vám to tak začne v inventári kopiť. Je mierne komplikované sa v tom zorientovať, ale každá zbraň má napísané, ktoré náboje používa, aká je silná a dá sa z toho prefiltrovať zaujímavé kúsky. Dôležité je vždy mať dostatok nábojov. A neostáva vám nič iné ako zbierať korisť alebo prípadne kupovať ich na planétach. Ak by vám došli všetky náboje, vždy vám zostáva váš základný energetický ťažobný vŕtač, ktorým viete ťažiť kovy, ale aj rozpáliť nepriateľov. Plus máte aj zbrane nablízko, ako sú sekery alebo nože. V samotných bojoch ich budete musieť používať podľa potreby a rovnako aj nepriatelia.

Nepriatelia budú rôzne vybavení, rôzne obrnení a budú proti vám taktizovať a postupovať. Niekedy sa stretnete len so zamestnancami vyzbrojenými nožíkmi, ktorí majú nejaký vážny dôvod bojovať za svojho zamestnávateľa, inokedy sú to plne ozbrojení piráti alebo bojovníci z iných frakcií. Ich AI nebude očarujúca, ale nebudete to s nimi mať ani ľahké. Často ich bude veľa a budete si musieť dávať pozor hlavne na svoje zdravie, takticky vyberať zbrane, sledovať náboje a využívať aj špeciálne možnosti obleku. Napríklad jeden vesmírny oblek má v sebe aj stealth možnosť. Plus postupné okrádanie mŕtvych bude nutnosť. Špeciálne z lekárničiek spravili autori nedostatkový tovar a je potrebné ich hľadať a zbierať. Ale nie len o celkové zdravie sa treba starať. Sú tu aj zlomeniny, vírusy, omrzliny a každá pliaga z vesmíru bude mať na vás dopad a budete musieť hľadať antibiotiká a lieky, ktoré liečia presne daný problém. Táto oblasť je tiež veľmi hlboká. Plus k tomu autori pridali tony možností na výber z jedál, aj keď všetky majú len malý efekt na zdravie. Niektoré špeciálne suroviny ako alkohol vám však na krátky čas vylepšia niektoré zo zmyslov alebo parametrov.

K tomu celému sa pridávajú skilly. Tie postupne zlepšujú vaše schopnosti v rôznych oblastiach, ako fyzické, sociálne, bojové, vedecké a technologické, kde každá oblasť má množstvo skillov a každý skill má ešte niekoľko levelov. Je to tu rovno naplánované na takých 200 hodín upgradov. Možno miestami zbytočne prekombinované a je toho príliš veľa, ale napríklad sa pekne viete zamerať len na určitú oblasť. Body na skilly získavate za levely a XP na levely získavate za každú činnosť a prechádzanie misií. A skillmi to nekončí, celé to doplnia ešte špeciálne sily, ktoré budete postupne získavať. Totiž také veci ako artefakty neprichádzajú len tak osamotené a hľadanie starých chrámov, ktoré vám ich dajú, bude malý doplnok do príbehu. Ponúknu rozšírenie možností útokov, ale nevyhnutne ich nepotrebujete.

Starfield
Starfield Pozemnej akcie bude viac ako dosť.
Pozemnej akcie bude viac ako dosť.

Starfield Zbieranie artefaktov bude základom príbehu.
Zbieranie artefaktov bude základom príbehu.

Starfield Preťaženie je vec, s ktorou budete bojovať celou hrou.
Preťaženie je vec, s ktorou budete bojovať celou hrou.

A čo questy?

Samotné misie, teda questy tu fungujú štandardne, kde primárne máte príbehové misie pri kontakte s kolegami z Constellation a môžete sa nimi nechať kľudne viesť. Tu spravila Bethesda zaujímavú vec a to, že hra je navrhnutá tak, aby ste mohli ísť po príbehu a nemusíte a starať o vedľajšie možnosti. Je to pre tých, ktorí nemajú stovku hodín času alebo pre tých, ktorí chcú čo najskôr odhaliť príbeh a všetko, čo ním stojí. K tomu ak ho aj prejdete, je tu priamo do príbehu zapracované New Game+, kde môžete rovno pokračovať, čiastočne od začiatku, čiastočne nie. Ale skúsenosti vám zostávajú a rozvíjate svoju postavu ďalej. Zároveň si môžete znovu zahrať celý príbeh, alebo ho viete rovno preskočiť a sústrediť sa len na voľnosť, objavovanie, expandovanie svojich základní a užívanie si vesmíru. Stále aj v hre bez príbehu zostane zbieranie artefaktov, síl a možnosť znovu hru ukončiť a začať znovu.

Ale ak sa aj necháte plne zviesť hlavným príbehom, určite kontrolujte rôzne vedľajšie úlohy, hlavne od Constellation ľudí, ktoré rozširujú príbeh a vaše možnosti. K tomu sú tu rôzne vedľajšie úlohy od ľudí, ktorých stretnete alebo aktivity, ktoré vám vyskočia, keď prechádzate okolo niekoho, kto vám môže dať menšiu úlohu. V skratke, hlavný príbeh viete prejsť za 20 hodín, ale preskúmanie všetkého a splnenie aj vedľajších misií môže zabrať aj 200 hodín.

Misie sú pritom rozmanité, či už vo vesmíre, na planétach, vždy sa rieši niečo iné a kombinujú sa rozhovory, vyjednávania, prieskumy, nechýbajú ani puzzle misie a, samozrejme, takmer všade je prítomná akcia. Špeciálne pri hľadaní artefaktov, kde na vás čakajú bane plné nepriateľov.  Ale napríklad pri niektorých misiách máte aj možnosť výberu postupu, napríklad budete riešiť prepad banky, niekedy vám zlé rozhodnutia pri rozhovoroch skomplikujú misie, inokedy to všetko vyriešite zbraňami.  Popritom všetkom pomáhate ľuďom s ich rôznymi problémami, či už len nájsť ich kolegu, alebo napríklad na orbite jednej planéty nájdete starú kolonizačnú loď, ktorá letela dvesto rokov zo Zeme a prišla už do zaľudneného vesmíru a, samozrejme, vznikli problémy. Ale môžete ničiť pirátov, pridať sa k nim, môžete aj pašovať a viete si znepriateliť vojenskú flotilu alebo robiť veci, ktoré nie sú v rámci zákona. Dá sa ukradnúť loď, alebo aj ukradnúť jedlo zo stola v reštaurácii. Ak vás niekto videl, začne vás otravovať bezpečnosť alebo aj flotila na orbite. Často je lepšie vzdať sa a posedieť si vo väzení alebo zaplatiť pokutu.

Zároveň dôležitou súčasťou hry sú aj rozhovory, tie sú ako základné, kde komunikujete a smerujete rozhovor. Tu rátajte s tým, že niektoré odpovede môžu rozhovor aj ukončiť alebo postavu nahnevať. Zároveň niekedy budete postavy presviedčať, kedy sa dostanete do minihry a potrebujete získať určitý počet bodov, aby ste ju presvedčili. Musíte sa snažiť vyberať správne odpovede. Je to dobre zapracované, ale vždy je potrebné vycítiť, čo presne daného človeka presvedčí.

Z minihier je tu aj prídavok páčenia zámkov, s ktorými sa budete zabávať viac, ako by ste chceli. Fungujú na jednoduchom princípe vkladania rôznych uzáverov a musíte ich vyberať tak, aby to celé sadlo. Často budete riešiť aj počítače, kde budete môcť prepínať drony alebo robotov na útočenie na nepriateľov, odomkýnať dvere, ale sú tam aj náročnejšie prepájania systémov podľa zadania.

Pekným doplnkom do hrateľnosti je aj  skener, ktorý bude vašou pravou rukou, ten vám vie zanalyzovať prostredie, ukázať dôležité veci, ale ukáže vám aj cestu vpred. Totiž často sa na vesmírnych lodiach, v baniach, alebo aj zložitých staniciach môžete stratiť a niekedy sa ťažko hľadá cesta vpred alebo späť. Je to dobrá pomôcka, zároveň ňou skenujete planétu, jej vegetáciu, zvieratá a nerasty. V tejto oblasti mi trochu chýbali mapy, daných objektov, ktoré by pre prehľadnosť neboli zlé. Jedine tu máte mapu prostredia planéty, ale aj to len jednoduchú s určitými bodmi pre rýchlu lokalizáciu. Je to však len prvá úroveň mapovania, môžete si prepnúť pohľad do vesmíru so zachytením celej planéty, následne na pohľad na celú sústavu a aj na pohľad na celý objavený vesmír.  Vtedy pocítite, aká je hra rozsiahla.

Ale možnosti hry idú ešte ďalej, a to v oblasti craftovania, teda výroby vecí. Tu si hocikde na planéte niečo nevytvoríte na kolene, ale sú tu dielenské stoly, ktoré vám umožnia vylepšiť si zbrane, oblek, vytvoriť lieky alebo spustiť výskum v rôznych oblastiach. Plus nájdete aj dielenský stôl na vytváranie súčastí do základní. Na každý tento upgrade alebo stavbu už potrebujete materiály, ktoré musíte zozbierať. Musíte sa však na to zamerať a hľadať planéty s danými kovmi, keďže každá súčasť potrebuje niečo iné a, samozrejme, pre váš obmedzený inventár nemôžete nosiť všetko so sebou (viete si veci ukladať aj do lode, ale tá ma tiež obmedzenú nosnosť). Nakoniec ako k lodi, tak aj základniam potrebujete najať aj posádku, ktorá sa o ne bude starať a či už zamestnancov zoberiete z Constellation, alebo nájdete v rôznych baroch, je už na vás. Každý má však svoje skúsenosti a špecializácie.  Zároveň výroba, vytváranie základní a najímanie ľudí je oblasť, na ktorú sa primárne nemusíte orientovať, hra to pre misie a príbeh nevyžaduje ale je to dobrým rozšírením po jeho prejdení.

A veci, ktoré by sa dali vytknúť?

Sú to skôr rôzne drobnosti, kde niektoré príbehové situácie mohli vykresliť viac kinematickejšie a pridať tam viac prestrihových scén a lepšie vyzdvihnúť pocity postáv, aj keď to nie je štýl Bethesdy. Určite mohla byť viac dotiahnutá AI, ktorá nie je ideálna, špeciálne pri vašich parťákoch. Tí sa často niekde zabúdajú a následne sa k vám len teleportujú. Pri nepriateľoch AI nie je nevyhnutne zlá, vedia sa skrývať, postupne útočiť, ale niekedy sú ich reakcie zvláštne a pomalé. Autori mohli zároveň popridávať praktické veci, ako sú spomínané mapy, či už základní, alebo aj v miest, lebo si to celé musíte obehať, aby ste zistili, kde čo nájdete. Čo je však hneď vidieť, je herný engine, ktorý síce prichádza s jedinečným zachytením vesmíru, ale aj so svojimi obmedzeniami.

Starfield
Starfield Hra je rozsiahla, má stovky sústav a tisícku planét. Takmer všade môžete pristáť.
Hra je rozsiahla, má stovky sústav a tisícku planét. Takmer všade môžete pristáť.

Starfield Niektoré planéty majú aj veľké mestá s obchodmi, kontaktmi na aktivity a aj bytmi pre vás
Niektoré planéty majú aj veľké mestá s obchodmi, kontaktmi na aktivity a aj bytmi pre vás

Starfield Scenérie sú vždy pôsobivé.
Scenérie sú vždy pôsobivé.

Ako sa má engine?

Z technického hľadiska má Starfield dve oblasti a jedna je vizuálna kvalita a druhá možnosti enginu. Vizuálna kvalita je veľmi pôsobivá a Bethesda sa veľmi pekne pohrala s vizuálnym spracovaním vesmíru, kde ostré tiene, veľké kontrasty veľmi dobre zachytávajú studený drsný vesmír. Hra vytvára veľmi pôsobivé scenérie ako vo vesmíre, tak na planétach. S fotorežimom sa s tým viete pekne pohrať.  Rovnako sa autori pohrali s detailmi lodí, ktoré sú inšpirovaná NASA technológiami, ale posunuté do budúcnosti. Náležite si to nazvali NASA punk. Všade máte hadice, rúry, takmer nič nie je dokonalé ako v sci-fi filmoch. Veľmi dobre sú zachytené aj planéty. Tu sa často vychádzajúce slnko stretáva s hmlami, alebo v prípade ak sú to miesta bez atmosféry, tak rovno s vesmírom a ak ste na Mesiaci, vidíte na oblohe impozantnú planétu. Iné pohľady sú na mestá, ktoré sú rozsiahle a vždy odlišne spracované, aj keď moderné futuristické mesto mohli viac dotiahnuť.

Tak či tak, je to celé veľmi dobre prepracované, prostredia majú množstvá detailov, aj keď nie vždy úplne detailné textúry. To je cena za rozsiahlosť hry, ale stále budú dostatočne kvalitné. Zároveň postavy sú taký mix kvality a nekvality. Pri rozhovoroch sú často pekne detailné s mimikou a s fyzikou zapracovanou na vlasoch, ale v samotnom prostredí sa znížia detaily a kvalita často stratí, špeciálne pri určitom nasvietení vyzerajú slabo. Je to detail, ale zároveň škoda, že to tu autori neposunuli vpred výraznejšie oproti predchádzajúcim hrám.

Dobre je však zapracovaná fyzika, ako na gravitáciu pri skokoch, jetpacku, tak prakticky všetkých ďalších veciach, ktoré môžu lietať a dopadať, vrátane tiel. K tomu autori zapracovali aj možnosť zmeny pohľadu z prvej a tretej osoby, ten si môžete meniť ako na planétach, tak aj pri riadení lode. Bude na vás, čo vám viac vyhovuje, ale obe majú svoj štýl. Osobne som hrával hlavne vo FPS pre čistejší pohľad pri bojoch.

Čo však ide ruka v ruke s rozsiahlosťou hry, sú aj nároky na engine, kde Creation engine Bethesdy nie je už ideálny až na takúto rozsiahlosť. Síce autori z neho tlačia, čo sa dá, no neumožnil im spraviť plynulé prílety na planéty ani neobmedzené veľké svety. Každá oblasť na ktorej pristanete, má svoje hranice a napríklad aj veľké mesto je rozdelené na niekoľko lokalít prepojených metrom. Zároveň vstupy do budov alebo baní sa často nahrávajú, aj keď loadingy sú krátke.

Engine beží relatívne dobre a napríklad na RTX 4080 aj bez zapnutého upscalingu ide hra podľa lokality okolo 40-60fps v 4K na maxime. Upscaling tu je len FSR2 a pridaný je CAS sharpening. Je škoda, že tu chýba DLSS, keďže FSR2 zbytočne rozmazáva ostrý vesmír. Hra sa  totiž veľmi dobre vychutnáva vo vysokom rozlíšení už len pre ten štýl grafiky a tie ostré kontrasty tieňov a planét. Zrejme aj preto na konzolách autori nechali len 30 fps režim a nešli do 60fps. Pozitívne je, že hra má cross save a aj cross play a ak hrávate či už na PC, alebo Xboxe, viete hocikedy vymeniť platformu a zároveň viete kedykoľvek pokračovať aj na cloude, napríklad cez mobil.

Hoci engine nie je najmodernejší, čo je dôležité pre Bethesda hry, dá sa výrazne modovať a aj tu sa môžeme tešiť na dávku modov a síce primárne na PC, ale zrejme mod manager príde aj do Xboxovej verzie. Autori už napríklad spomenuli, že moderi budú môcť do hry pridať celé planéty. Ale už teraz vidím, že prvé mody budú zasahovať hlavne oblasti inventáru a zjednodušovania hrateľnosti a určite prídu aj mody s mimozemšťanmi.

Vizuálnu stránku veľmi dobre dopĺňa zvuková stránka, špeciálne hudobná, kde Inon Zur ponúka veľmi dobrý podmaz pod celú hru. Miestami pripomína štýl Star Wars, ale primárne ide pomalšie a vždy pôsobivo vyzdvihuje atmosféru danej situácie. V tejto oblasti, ak máte vyššie edície hry, si určite spustite aj bonusovú aplikáciu s artmi a hudbou. V nej si môžete pozerať obrázky a videá a v pozadí si môžete púšťať jednotlivé skladby soundtracku.  K tomu aj zvuková stránka hry je pôsobivá, autori veľmi dobre dotiahli zvuky planét, vesmírnych a pozemných bojov, a, samozrejme, kvalitný dabing to celé dobre spája. Jediná škoda, že nie je česká lokalizácia, ale dnes už firmy nedávajú češtinu na oveľa menšie hry a 2 milióny slov by nebolo lacné ani rýchle. Určite však hneď pri vydaní uvidíme fanúšikovské AI preklady.

Ako to celé vyznie?

Keď to zhrnieme, Starfield je parádna sci-fi RPG, ktorá ide svojou cestou a nejde cestou iných vesmírnych simulácií ani sandboxových craftovačiek. Najlepšie sa to dá opísať ako Fallout mixnutý s Mass Effectom, pričom sa hra snaží držať viac pri zemi. Ponúka ľuďmi kolonizovaný vesmír v NASA punk štýle, bez mimozemšťanov, ale s tajomnými artefaktmi, ktoré sú základom nosného príbehu. Tony vedľajších možností to celé následne rozširujú a dobre spracovaná akcia všetko podčiarkuje. Engine síce je už na hrane svojich možností a cítiť to na delení prostredí a nahrávaniach, ale stále dokáže veľmi pôsobivo zachytiť vesmír.

Pozrite si aj:

napísal saver 31.8.2023

Páči sa mi! (+32)