SUPER MARIO RPG

SUPER MARIO RPG

8.5

Vynovená záchrana Hríbikového kráľovstva

Recenzia na Switch verziu

Tohtoročná nádielka Super Maria je skutočne masívna. Od úspešnej premiéry filmu na jar cez nedávny diel Super Mario Bros. Wonder až po oprášenie jeho RPG z roka 1996. Toto je remake ako remeň, ktorý vám ani spočiatku nepríde ako hra stará viac ako štvrť storočie. Začína zľahučka, postupne ukáže herný dizajn a keď sa doň zahryznete, už ho tak ľahko nepustíte.

Takže na Hríbikové kráľovstvo sa valí opäť nová hrozba, ale nie je to iba typický únos Peach Bowserom! Do kráľovstvá zavítal podozrivý démonický meč, pristál ako UFO nad Bowserovou pevnosťou a usalašil sa tam tak silno, že odrezal aj všetky prístupové cestičky. Partička Smithy Gang sa neskôr prejaví aj na iných častiach kráľovstva. Lenže to nič nemení na výsledku: princezná je fuč, Super Mario musí prísť na záchranu a popritom bude pomáhať aj ďalším neborákom v kráľovstve.

Štruktúra sveta je pekná a najviac z nej cítiť moderný kabát. Stará grafika je úplne preč, budete mať skutočne pocit, že hráte súčasnú hru pre Switch generáciu. Pekné animácie v plnom rozlíšení, vyhladené textúry, sýte farby, práca s prostrediami – raz sú to zelené pastviny, inokedy zlovestné červené páliace miesta alebo kanály, kde plávajú ostatné rybičky čakajúce na súboj.

Svetová mapa je prehľadná a ukáže vám z diaľky, čo vás kde čaká. Keď po nej cupkáte s Mariom, každý segment kráľovstva je rozdelený na menšie pasáže, reprezentované bodkami s príslušným názvom. Stlačte A a putujete do konkrétnej lokality. Keď je mierumilovná, užijete si drobné dialógy, návštevy obchodov či starých kamošov, ktorí vás vždy radi vítajú ako záchrancu v správnej chvíli. Keď je lokalita skôr pre presun ďalej, čaká vás troška chodenia a možno pár súbojov. A napokon sú tu spletité miesta, kde sú aj naháňačky menších bossov alebo pomaly dlhé bludiská s kľukatými cestičkami a desiatkami nepriateľov.

Čím ste ďalej, tým viac si pomôžete – hra, našťastie, aj v lokalite priebežne ukladá pozíciu (čo je vítané, ak budete dostávať v súboji do držky) a medzi jednotlivými časťami funguje aj rýchle cestovanie. Fast travel sa dá využiť napríklad v krušnej chvíli, keď už lokalitu chcete vzdať a teleportovať sa do mesta do obchodu alebo krčmy.

Prvý svet má ešte relatívne lineárne časti a maximálne dve odbočky. Niektoré sú slepé a na konci čaká istý poklad alebo aspoň ďalší súboj. Samozrejme, tu nejaký poklad, tam debna s otáznikom, treba snoriť. Ale už druhý svet vás hneď preverí – isté stoky sú riadne prepletené, Mario skáče stále do inej zelenej rúry a budete sa snažiť orientovať čo kde je. Stúpa aj počet náhodných bojov a zvažujete, či sa pustiť do každého súboja. Niekedy sú na mapke traja-štyria nepriatelia, zmastíte ich a lokalita je čistá. Inokedy môžete boje opakovať a borci nikdy nezmiznú. Je to účel? Azda áno, táto hra miluje grindovanie a opakovanie súbojov neúrekom.

Až je to prvú hodinu trošku otravné, lebo potýčky sú strašne rýchle a občas monotónne. Neskôr sa rozšíri paleta všetkého: môžete si nakupovať oblečenie či meče na zlepšenie štatistík, budete mať väčšie možnosti špeciálnych ťahov (ale žerú tzv. FlowerPoints) a dokonca Mariovi pribudne aj spoločník do partie. Ak ste sami, hra je stále tá istá. Keď vás bude viac, už sa rozširuje hrateľnosť a preto treba najprv zaťať zuby. Dajte hre dve hodiny a zistíte, že je úplne iná a čo všetko v sebe skrýva.

Medzitým zistíte, že táto hra nie je úplne jednoduchá. Dajte si normálnu obťažnosť a možno uvidíte za prvý deň hrania aj 5-6 ráz game over a šup od začiatku. Aj na to platia staré triky – trénovať, grindovať, skúšať. Neraz som opakoval isté súboje, aby som si zvýšil level, lebo spočiatku je každý náramne cítiť: zrazu máte viac zdravíčka, dostanete špeciálnu vlastnosť, ste celkovo silnejší a pod. Postup na vyšší level je navyše odmenený jednou z troch odmien: je na vás, či zvolíte vyššie HP, fyzické či magické štatistiky (sila, obrana).

Prechádzky svetom a lokalitami sú dobré (čím ďalej, tým lepšie) a gro hrateľnosti tvoria súboje. Narazíte do nepriateľa (či on do vás) a už sa začínajú ťahové partie. Na jednej strane vy a vaši kamoši, na druhej dosť početné skupiny oponentov. Účastníci sa pravidelne striedajú a je na vás, akú taktiku volíte. Odpáliť najprv tých slabších a silného nechať na koniec? Alebo ísť po borcovi a necháte drobcov aj do vás búšiť, lebo berú iba 1-2 HP? Každý z vašich zverencov má klasický útok, môže siahnuť do batoha po predmety, skúsiť utiecť (niekedy sa však nedá) alebo jednu zo špeciálnych schopností. Každá postava má nejaké iné – Mario je skôr akčný borec, Mellow supluje trošku liečiteľa či klerika, ostatní prinesú tiež iné. Avšak vlastnosti vyžierajú Flower points, ktoré sa delia medzi celú partiu! HP ukazovateľ má každý vlastný, ale FP spoločný, takže musíte zvážiť, či si šetriť bodíky na liečenie v ťažkých fázach súboja alebo mocnejšie útoky. Zdieľané FP prinášajú do hry inú taktiku, ale rozhodne sú dobrým obohatením.

Ešte lepším sú náhodné chuťovky – keď bojujete s nepriateľmi, nevidíte ich HP (ale cez jednu vlastnosť sa k nim môžete dostať), tí radi využívajú rozličné zákerné triky ako otravu či oslabenie (alebo nabijú vlastnú staminu). Najradšej mám však malú lotériu, že po porazení nejakého nepriateľa máte šancu dostať istý bonus – raz je to doplnenie zdravia na maximum, inokedy extra ťah či niečo iné navyše. A to občas mení hru, resp. dáva vám nečakané možnosti. Už-už si šetríte HP dážď pre Maria a šup, zrazu sa vám sám vylieči a ušetríte cenný FP bod na niečo iné.

Ďalšia taktika spočíva v presnom načasovaní úderov či zásahov – hra vás motivuje v správnom čase stlačiť A alebo opakovane mastiť tlačidlá pre vyšší efekt a vrcholom je nabíjajúci sa ukazovateľ Triple Move pre najväčšiu melu na obrazovke.

FP body si môžete dopĺňať, ale dôležité je makať aj na zvyšovaní ich maxima, čo znamená hľadať FP lístky v teréne. Niekedy sú v truhliciach, inokedy za odmenu po malom queste. Majte oči na stopkách, tento svet je dostatočne variabilný a zoberie vás nielen na osvedčené miesta ako zámky či čistinky, ale aj na potopenú pirátsku loď či nútenú svadbu Peach. O dobré nápady nie je núdza.

Trošku silene však môžu pôsobiť niektoré minihry, kde prakticky mastíte tlačidlá na rozličných miestach, no zase niektorí menší hráči ich môžu brať ako vítané obohatenie a pauzu od opakujúcich sa súbojov.

Na to, že ide o hru z roka 1996, ktorá dostala nový vizuálny kabát... máte sa na čo tešiť. Aspoň na pomery Switch je sa na čo pozerať, pretože jednak vec sú HD textúry či lepšie rozlíšenia, iná vyhladené animácie, ale celkovo je tu dobrý funkčný interface, intuitívne menu a nemáte pocit, že treba dookola klikať. Čo je na staručké RPG veľká pochvala, lebo tam sa v menu musíte niekedy dostať cez x iných možností. Rozhodne treba pochváliť aj vylepšenia typu FastTravel (ak ste už lokalitu navštívili), prácu s predmetmi či obchodmi, všetko je modernejšie.

Super Mario RPG je tak pekná rarita – ponechala si hrateľnosť a kvalitu poctivej RPG z 90. rokov a dostala nový vizuálny kabát i pekné ovládanie. Gro ľudí tento kúsok určite nehralo a hoci si v prvých hodinách budete zvykať, zvládnite to a potom už hru tak ľahko neodložíte.

napísal Korec 17.11.2023
8.5
8.3