EXPEDITIONS: A MUDRUNNER GAME

EXPEDITIONS: A MUDRUNNER GAME

8.0

Cesty? Tam kam ideme, cesty nepotrebujeme!

Roky sme tu mali simulácie pretekárskych áut, mestské racingy, simuláciu kamiónov, ale chýbali hry v off-road prepravnej kategórii. Tú si priam celú zmonopolizovala Mudrunner séria, respektíve jej predchodcovia a nasledovníci.

Totiž Mudrunner séria ma za sebou dlhú a zamotanú históriu. Séria začínala ako Spintires hra, vtedy ešte od jedného vývojára, ktorý sa však upísal pochybnému distribútorovi z UK, s ktorým mal dlho problémy a následne tam boli aj súdy. Našťastie však si našiel miesto v Saber Interactive, v ktorom začal s novou Spintires: Mudrunner hrou, ktorá ešte bola súčasťou súdov a následne sa zmenila na Mudrunnera. Keďže to celé bolo ešte súčasťou súdov, následne prišlo veľmi pekné pokračovanie Snowrunner. Teraz sa však autori vrátili späť k Mudrunner názvu, a to v titule Expeditions: A Mudrunner Game.

Ale poďme späť k začiatku, Spintires prišiel nielen so zaujímavým zameraním na prepravu materiálov v off-road prostredí, ale samotné prostredie bolo plne fyzikálne spracovanie, a teda kolesá sa zabárali do blata, kĺzali sa podľa materiálov, dôležitá bola aj váha vozidla, výkon motora, pohon kolies a, samozrejme, aj náklad. K tomu svoje tiež spravila voda, keďže brodenia riekami sú uprostred drsnej prírody potrebné. K tomu sa pridalo používanie navijakov, aby ste sa vyslobodili, pripájanie návesov, vyťahovanie iných áut. Už vtedy to bolo prekvapivo hlboké a aj dosť hardcore. Následne v Mudrunner sa stala viac mainstreamovou a stratila niektoré detaily zo simulácie, ale dostala lepší vizuál, viac rozmanitosti a možností. To všetko preto, aby sa to celé v Snowrunnerovi posunulo ešte ďalej, hra dostala viac obsahu, ďalšie nové možnosti a zároveň sa neustálemu rozširovaniu sa hra stala rajom pre fanúšikov off-road prepravy.

Expeditions: A Mudrunner Game
Expeditions: A Mudrunner Game Vaše zamestnanie je teraz šofér vedeckých expedícii. Vitajte v divočine.
Vaše zamestnanie je teraz šofér vedeckých expedícii. Vitajte v divočine.

Expeditions: A Mudrunner Game Budete jazdiť prevažne s menšími vozidlami, ale niekedy dostanete na starosť aj špeciálne zariadenia.
Budete jazdiť prevažne s menšími vozidlami, ale niekedy dostanete na starosť aj špeciálne zariadenia.

Expeditions: A Mudrunner Game Navijáky, odťahovačky budú základom.
Navijáky, odťahovačky budú základom.

Expeditions: A Mudrunner Game však už bude iná hra. Zatiaľ čo všetky predchádzajúce boli zamerané primárne na prepravu tovaru, teraz to bude iné. Už nebudete pracovať v preprave tovaru, budete šoférom pre vedecké expedície. Hra tak primárne ponúkne menšie, ľahšie  terénne vozidlá, aby ste sa jednoducho dostali krížom cez divokú prírodu na potrebné miesto. Cesty tu prakticky nebudú, a tak bude na vás, ako si poradíte zoči voči divokej prírode.

Popri inom type vozidiel bude aj iný typ misií. Misie budú zamerané napríklad len na to, aby ste sa dostali na určité miesto, previezli vedca alebo nejaké menšie alebo väčšie vybavenie musíte doviesť na určité miesto. Niekde k tomu stačí len prejsť určitou oblasťou a zmapovať ju ďalekohľadom. Popritom budete riešiť technické veci, kde musíte s detektorom kovov prejsť územím, niekam dostať radar alebo musíte so zariadením merajúcim otrasy zeme prejsť určitým územím. Niekedy musíte iné auto vyslobodiť alebo prejsť okolím a rozmiestniť senzory. Nie sú to zlé misie, zdajú sa mi také viac oddychové a viac o taktizovaní ako pri Snowrunnerovi. Viac si tu hráč vychutná prírodu a dáva si pozor na každý väčší kameň, väčší zráz.

Celé sa to snažili autori oživiť minihrami, kde pre sledovanie určitého objektu musíte zakliknúť v správnej chvíli, aby ste pohľad posunuli ďalej. Niekedy musíte vo vzduchu zameriavať pohybujúce sa ryby alebo nájsť senzormi určité miesta z dronu. Síce to autori plánovali ako oživenie, ale nedá sa povedať, že by to bolo pre hru nevyhnutné. Možno v simulačnej hre sa to dalo vyriešiť inak.

Dron je tu novým doplnkom, ktorý budete ako využívať pri cieľoch misií, tak ho môžete vyslať, aby ste si obzreli okolie a našli cestu. Totiž mapy sa odkrývajú len postupne a aj tak nie sú dostatočne detailné a niekedy musíte zistiť, ktorým smerom sa na dané miesto dostanete, alebo či nie je nejaký útes príliš veľký na zostup, prípadne či dokážete po hore vyjsť až na potrebné miesto.

K tomu vychádzaniu a prechádzaniu náročným prostredím patrí, samozrejme, hák, ktorý sa bude využívať dostatočne, ale je tu aj novinka a to kotva, kde ak nemáte v okolí strom, o ktorý by ste zachytili hák, môžete nastreliť kotvu do zeme a zachytiť sa o ňu. Pridáva sa aj zdvihák, ktorým môžete prevrátené auto dostať naspäť na kolesá. Ak vám však auto zapadne tak, že sa neviete vymotať, zdvihák vám nepomôže. Totiž blato, hlboká voda (na hĺbku je tu senzor) sú vašimi veľkými nepriateľmi, rovnako aj kamene na ceste, ktoré vám postupne ničia motor, tlmiče alebo prevodovku. Tie si môžete priebežne opraviť, ak máte náhradné diely.

Čo je dôležité vedieť, je to, že všetky tieto veci si kupujete pred misiou. Musíte do nich investovať a ak ich použijete, tak automaticky miniete aj peniaze. Niekedy je to nevyhnutné, ale treba s tým narábať opatrne, keďže peniaze potrebujete aj na kupovanie a vylepšovanie áut. Vylepšovania a modifikácie sú pritom dosť hlboké. Zároveň je tu novinka a to stavba základne, ktorú si budete postupne rozširovať a bude vám otvárať ďalšie možnosti. Nezdá sa to ako nevyhnutý doplnok, ale k tejto téme dobre hodí.

Expeditions: A Mudrunner Game
Expeditions: A Mudrunner Game Novinkou budú kempy s možnosťou stavania nových budov.
Novinkou budú kempy s možnosťou stavania nových budov.

Expeditions: A Mudrunner Game V misiách budete často skúmať a mapovať prostredia.
V misiách budete často skúmať a mapovať prostredia.

Expeditions: A Mudrunner Game Zatiaľ je v hre len púštna Arizona a zalesnené Karpaty
Zatiaľ je v hre len púštna Arizona a zalesnené Karpaty

Pri výbere misií musíte vždy taktizovať, čo si na ňu zobrať. Musíte si vyberať vhodné auto alebo aj viac áut, a, žiaľ, často môžete len odhadnúť, čo bude najlepšie. Ideálne je vždy zobrať výkonnejšie auto s čo najvyšším podvozkom. Niekedy sa vám autá prefiltrujú podľa potreby zariadení, ktoré je potrebné previesť. Niekedy musíte naložiť do auta aj potrebných ľudí. Ale určite je vždy dobré naložiť zdvihák a kotvy. To sú veci, ktoré sa vždy zídu. Síce počet slotov na naloženie vecí je obmedzený, ale na mapách viete niektoré zásoby nájsť aj na drop lokalitách. Niekedy sa dá dozásobovať na cieľoch misií, keďže väčšinou odtiaľ ešte niekedy musíte prísť aj naspäť do základne.

Zároveň si počas hry viete zapínať a vypínať 4x4 alebo aj sfukovať pneumatiky, čo je dôležité pri vychádzaní do strmých kopcov pre lepší grip, ale ničí to pneumatiky a zvyšuje spotrebu. Tu rátajte s tým, že sa vám míňa aj palivo a musíte sledovať aj jeho úroveň, respektíve si pred misiou dokúpiť aj kanistre s palivom, aby ste mali zásobu. V tejto oblasti je hra skutočne prepracovaná, nakoniec zrejme to už poznáte so Snowrunnera.

Čo je trochu škoda, je ponuka prostredí v hre, kde aktuálne je len jedno tutoriál prostredie a dve skutočné prostredia. Tie sú Arizona a Karpaty. Teda púštne skalnaté prostredie miestami s bahnom a vodou a zelené hory s jazerami. Každé má svoje špecifiká a v každom postupne prechádzate okolo 40 misií, k tomu na mapách máte aj voliteľné vedľajšie úlohy, ak si chcete privyrobiť. Ďalšie misie sa postupne odomykajú spolu s ďalšími mapami daného prostredia. V každom prostredí sú teraz štyri mapy, a teda aspoň to sa postupne obmení. Škoda však, že chýba viac rozmanitosti, napríklad aspoň snežné prostredie to mohlo rovno pri vydaní doplniť. Ako poznáme Saber, obsah bude prichádzať v sezónach po vydaní, ale, samozrejme, bude platený. Aj keď cena hry je 40 eur, čo je dobrá cena aj za aktuálnu ponuku, s prvým year passom je to 60 eur, takže môžete kúpiť rovno aj ten, ak myslíte, že vás hra bude baviť. Ak ešte neviete, year pass viete dokúpiť aj neskôr.

Aktuálne hra ponúka zo 50 hodín hry alebo aj sto, podľa toho, ako to celé budete chcieť prejsť a využiť. Ak vás už aktuálna ponuka presne baviť, máte ešte špeciálny zónu, ktorá je určená na testovanie a viete si tu skúšať autá, upgrady a aj módy. Plus, samozrejme, do hry je znovu zapracovaná podpora modov cez mod.io, tak ako pri Snowrunnerovi. Ak by ste si chceli hru zahrať aj s priateľmi, čoskoro ju obohatí aj kooperácia.

Expeditions: A Mudrunner Game
Expeditions: A Mudrunner Game Novinkou je kotva, ktorú si môžete nastreliť a ťahať sa ňou cez ťažký terén
Novinkou je kotva, ktorú si môžete nastreliť a ťahať sa ňou cez ťažký terén

Expeditions: A Mudrunner Game Voda a blato budú stále problémom. Musíte cez ňu ísť opatrne.
Voda a blato budú stále problémom. Musíte cez ňu ísť opatrne.

Expeditions: A Mudrunner Game Mapy sú rozsiahle a bude na nich vždy niekoľko kempov, z ktorých budete vyrážať
Mapy sú rozsiahle a bude na nich vždy niekoľko kempov, z ktorých budete vyrážať

Vizuálne je Expeditions väčšinou pekný, niekedy menej, niekedy viac. Ponúka veľmi pekné spracovanie prírody, či už hustých lesov alebo aj vyprahnutých stepí s peknými výhľadmi. Aj keď aj s nejakými technickými problémami v doťahovaní textúr a detailov, kde nie vždy sa natiahli kvalitnejšie textúry povrchu alebo detaily pribudli až neskoro. Je to škoda, lebo to znižuje pocit kvality. Okrem toho je však nasvietenie veľmi dobré, ako aj zachytenie materiálov a autá sú veľmi pekne spracovanie. Autá sa popritom dynamicky špinia od blata alebo zamočia od vody a pekne to všetko vidieť na materiáloch a aj kolesách. Pritom voda umýva blato.

Čo však je vysoko nad všetkou konkurenciou v tejto oblasti hier, je zapracovanie fyziky. Tá je zapracovaná ako na vozidlá, pneumatiky, ich priľnavosť, váhu, ale hlavne na deformáciu terénu, kde deformácia napríklad blata vytvára stále väčšiu prekážku vo vašej jazde, a teda často čím viac sa snažíte dostať z blata, tým viac do neho zapadáte. K tomu vaše auto cíti každý kameň, jeho odpor, ale aj každú vetvu stromov, kríkov a aj kaktusy. Niekedy sú však niektoré veci ako kaktusy alebo vetvy až prekvapivo odolné. Niekedy sú stromy menej odolné a napríklad ak sa lanom zachytíte o strom a máte ťažké auto, strom ohnete alebo aj vytrhnete.

Trochu škoda, že fyzika nie je zapracovaná aj do ničenia auta, to je odolné a jedine sa na ňom ničia spomínané tri-štyri súčiastky a aj to len ukáže, o koľko percent ste si zrušili niektorú časť. Je to dobré pre jednoduchšiu hrateľnosť, ale také ničenie ako má BeamNG Drive by to celé posunulo do plnej simulácie. Aj keď nie je to nevyhnutne potrebné. Čo by skôr autori mali spraviť, je oživiť svet. Aspoň v kempoch alebo cieľových lokalitách pokojne mohli autori pridať pohybujúcich sa ľudí. Teraz je to síce celé pekné, ale mŕtve a prázdne. Podobne by do atmosféry zapadla aj možnosť vystúpenia z auta a aspoň naznačenie práve na niektorých úkonoch, ako napríklad opravovanie auta alebo vykladanie nákladu.

Expeditions: A Mudrunner Game
Expeditions: A Mudrunner Game Pred misiou si vždy musíte vybrať náležité auto, vybaviť ho a niekedy pridať aj pasažierov.
Pred misiou si vždy musíte vybrať náležité auto, vybaviť ho a niekedy pridať aj pasažierov.

Expeditions: A Mudrunner Game Hra má pekné spracovanie prírody a výhľady si často užijete.
Hra má pekné spracovanie prírody a výhľady si často užijete.

Expeditions: A Mudrunner Game Engine má však chybu v načítavaní textúr a často sa kvalitnejšie textúry a detaily nenačítajú, alebo načítajú neskoro.
Engine má však chybu v načítavaní textúr a často sa kvalitnejšie textúry a detaily nenačítajú, alebo načítajú neskoro.

Celkovo je Expeditions: A Mudrunner Game pekné a teraz iné pokračovanie MudRunner série. Už nie je o preprave tovarov, je viac o skúmaní prostredí uprostred nedotknutej prírody a snahe o ich prejdenie bez ciest. Musíte sa snažiť splniť misie a popritom si nerozbiť auto. Je to teraz viac o pomalom prístupe a aj o užívaní si prírody. Zároveň hra prináša rôzne nové možnosti, niektoré sadnú, niektoré nie, ale hlavne škoda, že teraz pri štarte sú v ponuke len dve prostredia. Misií je dostatok a aj máp, ale rozmanitosť mohla byť vyššia.

napísal saver 29.2.2024
Páči sa mi! (+4)
8.0